صفر تا صد آشنایی با رنگ بدنه خودرو

هر آنچه باید درباره رنگ بدنه خودرو، انواع آن و نحوه صحیح انتخاب رنگ ها بدانید در این مطلب آورده شده است….

تفاوتی نمی‌کند که تصمیم دارید خودروی خود را رنگ کنید یا یک خودروی نو بخرید؛ یکی از مهمترین مواردی که اهمیت دارد، اطلاعات مهمی است که شما باید درباره رنگ بدنه خودرو داشته باشید. حتی اگر ماشین شما دچار حادثه شده و نیاز به رنگ آمیزی بدنه است، باز هم شناسایی بهترین رنگ برای بدنه خودرو اهمیت دارد.

دنیای خودروسازی، یک دنیای متفاوت است. مدل های مختلف از انواع خودرو در بازار وجود دارند اما همه آنها در رنگ بدنه، مشترک هستند. رنگ هایی که برای بدنه خودرو به کار می روند همه استاندارد بوده و انواع مختلفی را شامل می‌ شوند. رنگ بدنه خودرو در تمام وسایل نقلیه یک ساختار ثابت دارد. در تمام خودروها برای رنگ آمیزی، از یک لایه پایه یا پرایمر استفاده می شود که نقش زیرسازی و آماده سازی سطح را ایفا می کند. روی لایه پرایمر یا لایه زیرسازی رنگ، لایه دیگری از رنگ به کار می ‌رود که به آن “لایه اولیه” رنگ گفته می شود. ساختار لایه پرایمر و لایه اولیه حتماً باید با یکدیگر متفاوت باشند.

پس از لایه اولیه رنگ بدنه خودرو، “لایه ثانویه” یا لایه نهایی قرار می گیرد. آنچه شما از رنگ شفاف و براق روی بدنه خودرو مشاهده می کنید در حقیقت، لایه نهایی رنگ است.  رنگ بدنه خودرو در قسمت لایه پرایمر، لایه اولیه و لایه ثانویه هرکدام، جزو گروه خاصی از رنگ های صنعتی هستند. رنگ پرایمر، یک سری خصوصیت فیزیکی و  شیمیایی دارد. این شرایط برای رنگ لایه اولیه و لایه ثانویه روی بدنه خودرو هم وجود دارد. در مواردی که لازم باشد، بیشتر از سه لایه رنگ روی بدنه خودرو اجرا می شود.

شما به تنهایی نمی توانید تشخیص دهید که کدام یک از رنگ ها برای بدنه ماشین مناسب تر هستند. این کار را باید به مکانیک یا کسی که در حوزه صافکاری و رنگ ماشین فعالیت می ‌کند واگذار کنید.

آشنایی با رنگ بدنه خودرو در لایه پرایمر


رنگ بدنه خودرو


با توجه به اینکه رنگ بدنه خودرو از ابتدا روی ورق فولادی خام اجرا می شود، می توان پیش‌ بینی کرد که اولین لایه رنگ، لایه پرایمر است. منطقی است که بحث خود درباره رنگ آمیزی بدنه ماشین را از لایه پرایمر آغاز کنیم. رنگ های پرایمر ، معمولاً ساختار آکریلیک دارند و از نظر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی به گونه ای طراحی شده اند که میزان چسبندگی آنها به سطوح فلزی در حداکثر مقدار خود باشد.  وقتی قرار است لایه پرایمر به عنوان رنگ بدنه خودرو اجرا شود، فرایند سندبلاست یا سایش سطح اصلی با تکنیک های صنعتی اجرا می شود. این فرایندها برای آن است که لایه پرایمر با کیفیت بالا روی سطح بدنه خودرو بنشیند. استفاده از لایه پرایمر، یک اقدام مناسب برای زیرسازی و آماده سازی است تا لایه های بعدی رنگ روی بدنه خودرو به کار روند.

مشابه همان چیزی که از رنگ آمیزی دیوار خانه یا محصولات چوبی می شناسید، لایه پرایمر هم برای آماده سازی سطح به منظور رنگ بدنه خودرو به کار می رود. اگر بخواهیم لایه پرایمر را بهتر تشبیه کنیم می توان گفت این لایه نسبت به لایه های اولیه و ثانویه رنگ، به منزله یک آستر محسوب می شود. اگر این آستر به طور استاندارد روی سطح قرار بگیرد، از پوسته پوسته شدن، خرد شدن یا ترک خوردن لایه های بعدی رنگ بدنه خودرو جلوگیری می کند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: روش تشخیص اینکه خودروی شما، محور جلو است یا محور عقب


یکی دیگر از مزایای اجرای لایه پرایمر روی بدنه خودرو این است که از اثرات نهایی زنگ‌ زدگی، خوردگی و اکسیداسیون در اثر شرایط محیطی نور خورشید یا رطوبت جلوگیری می کند.  یک نکته بسیار مهم در اجرای لایه پرایمر رنگ بدنه خودرو این است که باید  مراقب باشید که هر گونه تخلخل یا ناهمواری روی لایه پرایمر برطرف شود. در غیر این صورت، لایه اولیه و لایه ثانویه رنگ روی سطح، به خوبی نمی چسبند و منجر می شود که رنگ به مرور زمان از سطح جدا شود. برای برطرف کردن تخلخل ناهمواری لایه رنگ پرایمر می توانید از فناوری سندبلاست یا سایش سطح با سمباده یا ابزارهای ساده استفاده کنید.

رنگ بدنه خودرو از گروه رنگ پایه


رنگ بدنه خودرو


رنگ بدنه خودرو در گروه رنگ های پایه اصلی دقیقاً همانند نامشان، رنگ هایی هستند پایه رنگ آمیزی را تشکیل می دهند. رنگ پایه درست پس از لایه رنگ پرایمر یا آغازگر اجرا می شود.

رنگ های پایه هیچ ماده تقویت کننده یا سخت کننده ندارند. این رنگ ها روی آستر پرایمر قرار می گیرند و زمینه بهتری را برای لایه های ثانویه یا لایه های نهایی رنگ بدنه خودرو فراهم می‌کند. اگر این لایه هم به درستی اجرا نشود به مرور زمان، رطوبت به سطح بدنه ماشین نفوذ می کند و موجب زنگ زدگی خواهد شد.

لایه رنگ پایه اغلب با ساختار “اورتان” یا ” پلی اورتان ” که یک پلیمر معروف است، تهیه می‌شود. این پلیمر بسیار مقاوم بوده و علاوه بر اینکه ظاهری براق و شفاف ایجاد می کند، از سطح زیرین خود در برابر عوامل بیرونی محافظت می کند. استفاده از رنگ های پایه، متداول ترین راه برای رنگ آمیزی بدنه خودرو است. این رنگ ها باعث درخشش نمای بیرونی ماشین می شوند.

پوشش شفاف روی رنگ بدنه خودرو


رنگ بدنه خودرو


لایه بعدی رنگ بدنه خودرو که در نهایت، شما آنها را می بینید، پوشش شفاف یا لایه ثانوی نام دارند. پوشش های شفاف، هیچ رنگدانه قابل مشاهده ای ندارند؛ اما در این میان، برخی رنگ ها همواره وجود دارند که رنگدانه دارند اما باعث درخشندگی و جلای نمای بیرونی ماشین می شوند.

پوشش های شفاف، ساختار مقاوم تری دارند و قدرت چسبندگی آنها به لایه‌های زیرین رنگ بیشتر است. همچنین از لایه های زیرین رنگ بدنه خودرو محافظت می‌کند.

از آنجایی که آخرین لایه رنگ روی بدنه خودرو یا همان پوشش شفاف به طور مستقیم در تماس با نور خورشید است، برای تهیه این رنگ ها از افزودنی های آنتی UV یا بازدارنده های اشعه ماورای بنفش خورشید استفاده می شود. اگر اشعه UV خورشید به سطوح زیرین رنگ راه پیدا کند، اثرات اکسیداتیو ایجاد کرده و به تدریج تمام رنگ تخریب می‌شود. در نهایت، شما آثار زنگ زدگی روی بدنه ماشین را می بینید.

ساختار اصلی رنگ نهایی بدنه خودرو از پلی اورتان است. درخشندگی رنگ بدنه خودرو به واسطه پوشش های پلی اورتان، همان چیزی است که شما در نمایشگاه های ماشین در وسایل نقلیه لوکس مشاهده می کنید. همین درخشندگی است که مشتری را به خرید خودروها تشویق می کند. با مراقبت مناسب از پوشش بیرونی ماشین خود می توانید برای سال‌های سال از آن استفاده کنید؛ بدون اینکه آسیب ببیند. فقط تصادفات شدید می‌تواند رنگ بدنه را از بین ببرد.

لاک اکریلیک برای رنگ بدنه خودرو چیست؟


رنگ بدنه خودرو


یکی از نمونه های خاص و متفاوت رنگ های صنعتی برای رنگ بدنه خودرو لاک آکریلیک نام دارد. اگرچه امروزه استفاده از این رنگ تقریباً منسوخ شده است اما در گذشته به عنوان یک پوشش درخشان و محافظ برای اتومبیل های کلاسیک به کار می رفته است.

استفاده از رنگ لاک اکریلیک با تکنیک اسپری رنگ انجام می شد؛ اما برای رقیق کردن نیاز داشت که با حلال مشخصی به نسبت معین مخلوط شود.

شاید ماده شیمیایی یا رنگ صنعتی لاک اکریلیک چندان ناشناخته نباشد اما نسبت به پوشش های شفاف مدرن امروزی برای رنگ آمیزی بدنه خودرو، بسیار کمتر استفاده می شود.

تمام سطوح فلزی خودرو نیاز به رنگ آمیزی دارند. در عبارت کلی، رنگ آمیزی یک روش محافظت از سطح است. اگر به دنبال خرید بهترین رنگ برای بدنه خودروی خود هستید، این کار را به کارشناسان این حوزه واگذار کنید. انتخاب نادرست رنگ ممکن است به بدنه خودروی شما آسیب بزند.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *