تاثیر رطوبت بر خودرو

تاثیر رطوبت بر خودرو

با توجه به تغییر فصول سال ممکن است شرایط محیط نگهداری ماشین نیز مانند فشار هوا و رطوبت و دما تغییر پیدا کند و تغییر این شرایط به ویژه رطوبت ممکن است بر عملکرد و سلامت اجزای مختلف خودرو تاثیر بگذارد. وقتی رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند به این معنا است که تعداد مولکول آب موجود در هوا افزایش یافته است. حال باید دید عملکرد خودرو در هوای سرد بهتر است یا گرم و آیا ممکن است تغییرات آب و هوایی موجب اختلال در کارکرد ماشین بشود؟ در ادامه مطلب بیش‌تر به این موضوع خواهیم پرداخت.

تاثیر رطوبت بر خودرو
تاثیر رطوبت بر خودرو

هوای گرم یا سرد چه تاثیری بر خودرو دارد؟

در هوای سرد معمولاً چگالی بالاتر است و بنابراین توانایی موتور برای گرفتن اکسیژن افزایش پیدا کرده و سوخت بیش‌تری نیز خواهد سوخت. پس به عبارتی ماشین عملکرد فنی خوبی در هوای سرد دارد.

با این حال دمای پایین و هوای سرد باعث افزایش غلظت مایعات خودرو می‌شود و همین مسئله ممکن است بر روان‌سازی مایعات بین اجزای مختلف خودرو تاثیر بگذارد.

همچنین با استارت زدن در هوای سرد و مرطوب زمان زیادی لازم است که روغن و مایعات دیگر به دمای مناسب برای عملکرد خود برسند. این شرایط در فصل زمستان و برای طی مسافت‌های کوتاه ممکن است مسئله‌ساز باشد.

در بحث تاثیر رطوبت بر اجزای مختلف خودرو باید به موتور توجه ویژه داشت چرا که در هوای مرطوب چگالی اکسیژن کم بوده و بنابراین اکسیژن کم‌تری در دسترس ماشین قرار می‌گیرد و همین مسئله باعث کاهش قدرت تولیدی موتور خواهد شد.

با توجه به مطالب بالا می‌توان گفت که رطوبت موجب استهلاک اجزای مختلف خودرو از جمله موتور شده و همین استهلاک بر عملکرد آن تاثیر منفی دارد.

محافظت از خودرو در هوای مرطوب

در آب و هوای مرطوب لازم است که به قطعات و عملکرد ماشین توجه بسیاری داشته باشید و با کم کردن فاصله میان دوره‌های چک روغن موتور و مایعاتی مثل روغن ترمز و روغن فرمان و نیز کولانت از سلامت این مواد اطمینان حاصل نمایید.

در صورت کمبود روغن در هر کدام از قطعات لازم است هر چه زودتر در جهت رفع این مشکل اقدام نمایید چرا که عدم توجه به تعویض روغن موتور ممکن است باعث آسیب دیدن موتور بشود.

در شرایط مرطوب لازم است که اتصلات زیر کاپوت را به طور مرتب چک کنید. نقش چنین اتصالاتی مانند رگ‌های بدن است و هر گونه اختلال در عملکرد آن‌ها ممکن است سبب آسیب جدی بشود.

رطوبت بالا حتی ممکن است باعث خرابی باتری بشود و به همین دلیل چک کردن عملکرد باتری توسط یک مکانیک متخصص در چنین شرایطی ضروری است.

به علاوه اگر رطوبت بالا باشد ممکن است بر لاستیک‌ها نیز تاثیرگذار باشد و به همین دلیل باید مرتب بررسی شوند.

تاثیرات رطوبت بر انواع خودرو توربو شارژ و سوپرشارژ بیش از انواع معمولی است و حتی موتورهای این چنینی نیز در شرایط مرطوب ممکن است کارایی لازم را نداشته باشند. در این موتورها به واسطه نصب توربو شارژ و اینتر کولر بزرگ، سیستم مکش هوای بهتر و تعویض فیلتر هوا عملکرد در شرایط مرطوب بهینه خواهد بود. هرچند استفاده از بنزین با اکتان بالا نیز ممکن است در چنین شرایطی کمک‌کننده باشد.

محافظت از خودرو در هوای مرطوب
محافظت از خودرو در هوای مرطوب

خرید لوازم یدکی خودرو از سایت دکترماشینت

در این مطلب با تاثیر رطوبت بر بخش‌های مختلف خودرو و راه‌های محافظت از آن آشنا شدید و مشکلات به وجود آمده از حضور رطوبت در هوا را نیز شناختید. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزای مختلف خودرو و بهینه کردن میزان سوخت مصرفی از نگهداری خودرو در هوای مرطوب خودداری کنید و در صورت خرابی هر یک از لوازم یدکی خودرو به سایت دکترماشینت مراجعه نمایید چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. در این وبسایت خرید انواع لوازم موتوری، لوازم جانبی، لوازم جلوبندی و… موجود است.

امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *