هر آنچه باید در رابطه با بنزین مرغوب و با کیفیت بدانید.

هر آنچه باید در رابطه با بنزین مرغوب و با کیفیت بدانید

بنزین در واقع یک واژه آلمانی است و سوخت مایعی است که در انواع موتورهای احتراق داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده در حقیقت فاقد رنگ خاصی است اما برای تشخیص آن از دیگر محصولات نفتی به رنگ قهوه‌ای و یا صورتی دیده می‌شود. با گذشت زمان و افزایش حجم رفت و آمد و نیاز به وسایل نقلیه فراوان تقاضا برای بنزین نیز افزایش یافته است و گاهی از سوخت جایگزین به جای این فراورده نفتی استفاده می‌شود. هر چند امروزه استفاده از انواع خودروهای برقی نیز تا حدودی رواج پیدا کرده است اما نیاز به بنزین همچنان وجود دارد. در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌های بنزین مرغوب و با کیفیت خواهیم پرداخت.

بنزین مرغوب و با کیفیت
بنزین مرغوب و با کیفیت

 چگالی

چگالی به طور معمول به واسطه پیکنومتر یا هیدرومتر اندازه‌گیری شده و بر حسب کیلوگرم بر لیتر بیان می‌شود. در مورد مایعی مانند بنزین افزایش چگالی سبب سنگین بودن بنزین و کاهش مصرف آن خواهد شد و به همین دلیل چگالی بالا یک ویژگی مطلوب محسوب می‌شود. چگالی بنزین معمولی بین 7/0 تا 75/0 بوده و چگالی بنزین سوپر بدون سرب بین 725/0 تا 78/0 است.

فشار بخار

فشار بخار به معنای فشاری است که در دمای معین و مشخصی به واسطه بخار سوخت بر سطح آزاد مایع وارد شده و به وسیله فشارسنج اندازه‌گیری می‌شود. با افزایش فشار بخار مایع درجه فراریت آن افزایش یافته و این مسئله یعنی میل به تبخیر شدن مایع بیش‌تر است. فشار بخار استاندارد بنزین در دماهای مختلف متفاوت است و برای نمونه در دمای 60 درجه فارنهایت 7/12 است اما در دمای 90 درجه فشار بخار 8 است. فشار بخار بالا هر چند سبب بهتر سوختن بنزین خواهد شد اما به همان نسبت آلودگی هوا را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است فشار بخار در حد معینی قرار داشته باشد.

میزان صمغ

صمغ به دلیل اکسید شدن اولفین ناپایدار در درون بنزین ایجاد می‌شود و نباید غلظتی بیش از یک دهم گرم بر لیتر داشته باشد. در صورت افزایش غلظت صمغ ممکن است مشکلاتی مانند انسداد لوله انتقال بنزین و خرابی پمپ ایجاد شود و یا عدد اکتان بنزین به 2 و یا 3 برسد.

میزان گوگرد

بنزینی که از پالایشگاه خارج می‌شود هر چند تصفیه شده است اما ممکن است حاوی مقداری گوگرد نیز باشد. وجود گوگرد باعث خوردگی باک، موتور و دیگر تجهیزات خودرو می‌شود. از طرفی عدد اکتان بنزین را کاهش داده و همچنین ممکن است منجر به ایجاد آلودگی به دلیل انتشار گازهای نامناسب از اگزوز ماشین بشود.

عدد اکتان

عدد اکتان معیاری است که برای تعیین کیفیت احتراق سوخت در موتورهای داخلی استفاده می‌شود. افزایش عدد اکتان به این معنا است که احتراق آرام‌تر بوده و کیفیت بنزین بالاتر است. بنزین معمولی دارای عدد اکتان 84 تا 92 است در حالی که عدد اکتان در بنزین سوپر به 87 تا 97 می‌رسد.

 استانداردهای کنترل آلایندگی سوخت بنزین

بنزین ترکیبی از 150 ماده مختلف است که بسیاری از این مواد با سوختن به شکل گاز وارد هوا شده و سبب ایجاد آلودگی می‌شوند. به همین دلیل استانداردهایی برای میزان آلاینده موجود در بنزین وضع شده است. قدیمی‌ترین این استانداردها، استاندارد یورو1 و جدیدترین آن استاندارد یورو 6 است که در آن حد استاندارد موادی مثل کربن مونوکسید، هیدروکربن کل، هیدروکربن غیر از متان، نیتروژن اکسید و … تعیین شده است.

بنا به موارد ذکر شده استاندارد نبودن بنزین ممکن است سبب آسیب رساندن به لوازم یدکی خودرو و تجهیزات آن بشود.

 استانداردهای کنترل آلایندگی سوخت بنزین
استانداردهای کنترل آلایندگی سوخت بنزین

خرید لوازم یدکی خودرو از سایت دکترماشینت

در این مطلب با ویژگی‌های بنزین مرغوب و با کیفیت آشنا شدید و اثرات بنزین نامرغوب بر اجزای خودرو و نیز آلودگی هوا را شناختید. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزای مختلف خودرو و بهینه کردن میزان سوخت مصرفی و نیز جلوگیری از آلودگی هوا از بنزین مرغوب و با کیفیت استفاده نمایید و در صورت خرابی هر یک از لوازم یدکی خودرو به سایت دکترماشینت مراجعه کنید چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد.

امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *