دکمه AC در خودرو چه کاربردی دارد؟

دکمه AC در خودرو چه کاربردی دارد؟

با گرم شدن هوا و روشن شدن سیستم تهویه هوا ممکن است شما نیز به دکمه AC نیاز پیدا کرده باشید با این حال شاید با کاربرد دقیق این دکمه و روش عملکرد آن آشنایی چندانی نداشته باشید. بسیاری از افراد می‌دانند که این دکمه برای سیستم تهویه مطبوع است اما از نحوه عملکرد آن اطلاع دقیقی ندارند. در ادامه مطلب با دکمه AC و کاربرد آن در خودرو بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

دکمه AC در خودرو
دکمه AC در خودرو

کاربرد دکمه AC در خودرو

کلمه AC مخفف عبارت  Conditioning Air به معنای سیستم تهویه است. سیستم تهویه کولر ماشین نیز مانند سیستم تهویه کولرهای خانگی است و تقریباً می‌توان گفت که به همان شیوه عمل می‌کند. در این سیستم ابتدا یک گاز ارزان و مقرون به صرفه مانند فرئون در یک سیستم بسته‌بندی قرار گرفته و سپس تحت فشار یک کمپرسور گرم می‌شود. در سیستم تهویه این گاز گرم به واسطه گردش در یک سری لوله‌های از قبل تعبیه شده گرمای خود را از دست داده و خنک می‌شود. هرچند امروزه استفاده از فرئون به دلیل اثراتی که بر لایه ازن دارد تقریباً منسوخ شده و از گازهای دیگری استفاده می‌شود.

به این ترتیب سیستم تهویه مطبوع باعث خواهد شد که دمای داخل خودرو ثابت باقی بماند. دکمه AC تعیین می‌کند که هوا سردتر یا گرم‌تر شود. این دکمه همچنین سرعت دمنده و توزیع هوا را تعیین می‌کند. سیستم تهویه مطبوع خودرو به واسطه سرد کردن هوای تهویه شده با گاز مبرد عمل می‌کند که در داخل ماشین به گردش درآمده تا خنک شود و همزمان باعث فیلتر کردن گرده‌ها، انواع آلاینده و باکتری‌ها نیز می‌شود. دکمه AC به واسطه کنترل خودکار سرعت گردش فن و جریان هوا و کنترل الکترونیکی دما و جریان هوا، توزیع هوای داخل خودرو را فراهم می‌کند.

کاربرد دکمه AC در زمستان

ممکن است بسیاری از ما فکر کنیم که دکمه AC تنها در تابستان کارایی دارد اما این دکمه در تابستان و زمستان کاربرد دارد. استفاده از دکمه AC در زمستان باعث عبور هوا از روی کمپرسور و هسته بخاری شده و هوایی گرم و خشک به شما می‌دهد، هوایی که برای گرم کردن فضای داخل کابین خودرو لازم است. در واقع استفاده از دکمه AC سبب جذب رطوبت از هوای سرد و گرم شده و هوایی خشک در زمستان و تابستان به شما می‌دهد.

خنک کردن ماشین در تابستان

حال که با کاربرد دکمه AC در خودرو آشنا شدید بهتر است بدانید چگونه باید خودرو را در تابستان خنک نگه دارید. برای این کار لازم است گاز کولر خودرو را همیشه بالا نگه دارید. وجود نشتی در گاز کولر باعث عدم کارکرد صحیح سیستم تهویه خواهد شد.

بهتر است در فصل تابستان تا حدودی شیشه ماشین را پایین نگه دارید تا باعث محبوس شدن گرما در داخل کابین خودرو نشود. البته باز نگه داشتن شیشه نباید به حدی باشد که کسی بتواند از ماشین چیزی بردارد.

وجود یک پنکه یا فن کوچک باعث حذف هوای گرم از داخل کابین ماشین و ورود هوای خنک و تازه خواهد شد. هرچند وجود این فن کوچک باعث خنک شدن ماشین نخواهد شد اما زمان لازم برای کاهش دما را کم کرده و در چنین حالتی خودرو سریع‌تر خنک می‌شود.

خنک کردن ماشین در تابستان
خنک کردن ماشین در تابستان

خرید لوازم یدکی خودرو از سایت دکترماشینت

در این مطلب با دکمه AC و کاربرد آن در خودرو آشنا شدید و روش‌های خنک نگه داشتن ماشین و کمک به عملکرد بهتر این دکمه را نیز شناختید. به همین دلیل بهتر است برای کارایی کامل دکمه AC این دستورالعمل‌ها را به کار ببرید و در صورت خرابی هر یک از لوازم یدکی خودرو به سایت دکترماشینت مراجعه نمایید چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. در وبسایت دکترماشینت انواع لوازم موتوری، لوازم تزئینی، لوازم جلوبندی و لوازم جانبی خودرو موجود است.

امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *