ناک زدن موتور خودرو چیست؟

ناک زدن موتور خودرو چیست؟

ممکن است شما هم بارها و بارها واژه ناک زدن موتور خودرو را شنیده باشید، ناک زدن گاهی به عنوان ضربه ناشی از احتراق هم خوانده می‌شود که همه این کلمات بیانگر وجود یک مشکل رایج و جدی در موتور خودرو هستند. صدای ناک از نظر برخی همان صدای سوپاپ است اما باید گفت چنین تصوری کاملاً اشتباه است. در ادامه مطلب با ناک زدن موتور خودرو و دلایل آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

ناک زدن موتور خودرو
ناک زدن موتور خودرو

ناک زدن موتور خودرو به چه معناست؟

ناک زدن زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاط سوخت و هوا در محفظه سیلندر زودتر از زمان جرقه‌زنی اتفاق می‌افتد. ناک زدن با صدای جدیدی همراه است که کاملاً با صدای اصلی موتور متفاوت است و به راحتی قابل تشخیص است.

صدای ناک زدن موتور

امروزه ناک زدن به یکی از مشکلات معمول در بسیاری از خودروها و به ویژه خودروهای ساخت کشور ما تبدیل شده است. این اتفاق بیش از همه در مسیرهای سربالایی رخ داده و صدایی مانند برخورد قاشق و چنگال به هم ایجاد می‌کند. نوعی صدای تق تق که با رها کردن پدال گاز برطرف می‌شود و با فشردن این پدال دوباره به وجود می‌آید. وجود صدای ناک بیانگر یکی از مشکلات زیر است:

عدد اکتان نامناسب بنزین

در صورتی که عدد اکتان بنزین شما پایین‌تر از حد استاندارد باشد ناک زدن امری کاملاً طبیعی است. در چنین مواردی باید از سوخت با اکتان بالا و یا از مکمل‌های اورجینال و اکتان بوسترهای اصل استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از مکمل غیراستاندارد باعث آسیب بیش‌تری به موتور خواهد شد.

رسوب انباشت کربن در محفظه احتراق و سیلندر

بنزینی که شما استفاده می‌کنید باید در بردارنده موادی باشد که از رسوب کربن بر روی سیلندر، شمع و دیگر قطعات جلوگیری کند. در صورت نبود این مواد رسوب کربن به سادگی اتفاق افتاده و خودرو دچار ناک زدن می‌شود.

نامناسب بودن شمع

اگر به مدت طولانی شمع را تعویض نکنید و یا از شمع نامناسب استفاده نمایید ممکن است خیلی زود صدای ناک زدن موتور را بشنوید. توجه داشته باشید که مقاومت انواع شمع در برابر حرارت متفاوت است.

و در نهایت نبود لوبریکانت در بخش بالایی سیلندر که به دلیل کمبود روغن اتفاق می‌افتد.

مشکلات به وجود آمده در اثر ناک زدن موتور خودرو

  • نشت دود از واشرها
  • آب شدن پیستون و سوپاپ‌های خارجی
  • از میان رفتن سرسیلندر
  • خراب شدن شمع
  • تغییر شکل شاتون
  • ایجاد فشار نامناسب بر روی میل‌لنگ و یاتاقان
  • ایجاد سوراخ در پیستون و از بین رفتن آن
  • خوردگی در بدنه سیلندر

مقابله با ناک زدن موتور خودرو

سنسور ناک

این سنسور روی موتور برخی خودروها تعبیه شده است و ضربات به وجود آمده در اثر احتراق زودرس را به ECU  اطلاع داده و به همان نسبت زمانی، ECU نیز جرقه زدن شمع را به تاخیر می‌اندازد و به این ترتیب تا حدودی با ناک زدن موتور مقابله می‌کند.

سیستم APC

این سیستم فقط در خودروهای توربوشارژ کاربرد داشته و اولین بار به وسیله ساب معرفی گردید. کار این سیستم کاهش فشار ناشی از توربو در زمان ناک زدن است.

مقابله با ناک زدن موتور خودرو
مقابله با ناک زدن موتور خودرو

خرید لوازم یدکی خودرو از سایت دکترماشینت

در این مطلب با معنی ناک زدن موتور خودرو و دلایل آن آشنا شدید و راه‌های پیشگیری و مقابله با این مسئله را به خوبی شناختید. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزای مختلف موتور خودرو و افزایش کارایی ماشین از ناک زدن موتور خودرو جلوگیری کنید و در صورت خرابی هر یک از لوازم یدکی خودرو به سایت دکترماشینت مراجعه نمایید چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. انواع لوازم جانبی، لوازم جلوبندی و لوازم تزئینی در وبسایت دکترماشینت موجود است.

امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *