کالیپر ترمز چیست و چگونه عمل می کند؟

کالیپر ترمز چیست و چگونه عمل می کند؟

همانطور که میدانید با فشار دادن پدال ترمز سرعت ماشین کم میشود. کالیپر ترمز یکی از مهمترین قطعه های ترمز در سیستم ترمز می باشد و برای توقف بهتر خودرو است و بدون کالیپر ترمز نمیتواند کار کند. کالیپر جز سیستم دیسکی ترمز می باشد کالیپر ترمز همچون یک گیره بر روی روتور چرخ قرار دارد تا زمان پا گذاشتن روی ترمز، از چرخش چرخ جلوگیری کند و در درون هر کولیس صفحه ای فلزی به نام لنت وجود دارد.

وقتی که پدال ترمز را فشار می دهید مایع ترمز روی پیستون های کالیپر ترمز فشار ایجاد می کند و باعث می‌شود لنت ها به روتور فشار ایجاد کنند و سرعت ماشین کم شود.

کالیپر ترمز
کالیپر ترمز

زمان تعویض کالیپر ترمز

به مرور زمان و شرایط رانندگی گرمای ایجاد شده از سیستم و مهر و موم داخل کالیپر ها را پوسیده کند اگر شما به طور منظم رانندگی نکنید  ممکن است زنگ زده یا کثیف شود و شروع  به نشت مایع ترمز کند.

چه زمانی باید ترمز های خود را چک و یا تعویض کرد؟

  • زمانی که خودرو به یک طرف کشیده شود.
  • زمانی که متوجه نشت مایع شوید.
  • بعضی اوقات کالیپر ترمز نشتی دارد که این امر طبیعی نیست.
  • اگر سیستم ترمز شما  فشار هیدرولیک را  به دلیل نشتی از دست بدهد می تواند خطرناک شود.

دلایل چسبیدن کالیپر ترمز

پیستون های کالیپر بخش ضروری سیستم ترمز است. آنها لنت های ترمز را به دیسک ترمز فشار میدهند تا ماشین سرعت را کم کند.

پیستون های کالیپر ترمز دارای چکمه لاستیکی در اطراف خود هستند تا از وارد شدن گرد و غبار و ذرات دیگر به سیستم جلوگیری کند.

بسیار معمول است که این چکمه آسیب ببیند و گرد و غبار وارد پیستون شود و در نهایت ترکتان به طور کامل متوقف می شود علت دیگر چسبندگی کالیپر ترمز زنگ زدگی لنت ترمز است.

لنت های ترمز باید روغن کاری شوند تا لنت های ترمز به راحتی روی براکت کالیپر ترمز به عقب و جلو حرکت کنند.

وقتی که گرد و غبار و زنگ روی این براکت جمع شود لنت های ترمز در قسمت براکت لنت ترمز گیر می کند سپس به دیسک ترمز فشار وارد میکند. برای از بین بردن این مشکل باید  لنت های ترمز را بردارید و دهانه لنت را با وسیله ای مانند سمباده تمیز کنید و با خمیر مسی آن را روغن کاری کنید.

انواع کالیپرهای ترمز

کالیپرهای ترمز دو نوع هستند، شناور و ثابت. حرکت کالیپرهای شناور یک حرکت ورود و خروج است این نوع کالیپر ترمز دارای ۲ پیستون در قسمت داخلی روتور خود است.

پیستون بعد از فشار دادن پدال ترمز کل کالیپر را فشرده می کند به کمک لنت های ترمز باعث به وجود آمدن اصطکاک در هر طرف روتور می شود.

کالیپر های ترمز شناور با کالیپرهای ثابت متفاوت است. کالیپر های شناور حرکت خاصی را دنبال می کنند.

انواع ثابت به طور کلی حرکت نمی کنند. کالیپر های  ثابت شامل پیستون هایی در هر دو طرف داخلی و خارجی روتور است.

عیب های این نوع کالیپرهای ترمز قیمت بالای پیستون های آنها است. حرکت غیر عادی وسیله نقلیه شما، صدای عجیب و غریب در خودرو، نشتی ها و… علائم خرابی هستند‌.

لنت های ترمز شکننده ترین قطعات کالیپر هستند که می‌تواند مشکل‌ساز شود  همانطور که پیش تر گفتیم آنها بعد از تماس های زیاد با یک روتور در حال حرکت پوسیده می شوند. ظاهر لنت های پوسیده نازک تر از لنت های اولیه می باشد

بازسازی روتور

به جز تعویض لنت های ترمز ممکن است باز سازی روتور ها باعث از بین بردن صدا در سیستم ترمز شود‌. هموار بودن سطح دیسک ترمز در بی صدایی آن نقش مهمی داشته باشد.

کالیپر ترمز کامیون

همان‌طور که می‌دانید کامیون ها و شاسی بلند ها ابعاد بزرگی دارند. با افزایش اندازه سرعت هم افزایش می یابد.

کامیون ها و شاسی بلند ها بیشتر از یک خودرو معمولی به نیروی متوقف کننده نیاز دارند. کالیپری که نیروی بازدارندگی بیشتری دارد زودتر می تواند یک وسیله نقلیه را متوقف کند.

بیشتر کامیون هایی که از کارخانه تحویل گرفته میشوند دارای کالیپر های شناور هستند.

تمیز کردن کالیپر

پین هایی که در کالیپر ترمز هستند اگر حالت چسبندگی پیدا کند باید آن را تمیز کرد گرد و غبار و زنگ‌ زدگی دو دلیل معمول است که کالیبراتور های شناور  مشکلات مکانیکی را با مشکل روبرو میکند وقتی که کالیپر کثیف میشود نمیتوان لنت ترمز را از روتور جدا کرد. و اصطکاک بیشتر ایجاد می کند در کنار این موارد روتور از گرمای زیاد رنج می برد.

لنت ها قطعات هستند که باید تعویض شوند دلیل خراب شدن آنها این است که هر بار که ترمز گرفته میشود لنت با روتور که در حال چرخش است برخورد می‌کنند و از ضخامت آن کم میشود و به بیان دیگر ساییده می شود و باعث نازک شدن آن میشود به همین دلیل باید لنت ها  بعد از مدتی عوض شود. کار آچار کالیپر چرخاندن پیستون ها به داخل کالیپر است.

تمیز کردن کالیپر
تمیز کردن کالیپر

خرید لوازم خودرو از دکترماشینت

دکترماشینت با سابقه درخشان در زمینه فروش لوازم موتوری، لوازم جانبی، لوازم جلوبندی، لوازم تزئینی و قطعات برقی خودرو آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. در دکترماشینت تمامی لوازم و قطعات خودرو از ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا برخوردار است.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *