علت ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف

علت ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که پس از روشن کردن ماشین یا در زمان رانندگی ماشین دو سه بار تکان بخورد یا به اصطلاح ریپ بزند. ریپ زدن ماشین یک جز جدا از لرزش آن است و دلایل آنها متفاوت است. ریپ زدن در شرایط مختلفی اتفاق می­افتد ولی معمولا دلایل آن به هم شبیه است.

ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف
ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف

دلایل ریپ زدن خودرو چیست؟

اولین موضوعی که هنگام ریپ زدن خودرو باید بررسی کنید، بنزن خودرو است. ممکن است بنزین تمام کرده باشد. در صورتی که باک پر باشد یعنی یک مشکل مهمتر در محفظه­ موتور وجود دارد و درصورتی که مشکل را بررسی نکنید باعث آسیب­ های بیشتر و هزینه های بالاتری برای تعمیر ماشین می­شود. در ادامه­ مطلب به رایج ­ترین دلایل ریپ زدن خودرو می­پردازیم.

مشکل در سیستم اگزوز

سیستم اگزوز، گازهای خارج شده از سیلندر را جمع کرده و این گازها را به بیرون از سیلندر می­فرستد. پس از آن گازها از طریق لوله جلویی آزاد شده و به مبدل کاتالیزوری منتقل می­شوند. مبدل کاتالیزوری گازهای مضری مانند مونوکسید هیدروژن و مونوکسید کربن را حذف می­کند و در نهایت این گازهای بی اثر به انبار اگزوز رفته تا صدای خروج آن­ها کاهش یابد و از طریق لوله اگزوز به بیرون می­فرستد.

مشکل در سیستم سوخت

ذخیره و تامین سوخت خودرو از وظایف سیستم سوخت برای کار کردن موتور است. سوخت با هوا ترکیب شده و به ذرات ریز اتمی تبدیل می­شود و در آخر در سیستم ورودی موتور تبخیر می­شود. این عمل در سیستم موتور مشتعل شده و انرژی حرکتی لازم برای پیستون­ ها را فراهم می­کند.

علت ریپ زدن خودرو

در ادامه مطلب عللی که در این دو سیستم ایجاد شده و باعث ریپ زدن ماشین می­شود بررسی می­کنیم:

نشتی در منیفولد اگزوز

اگر منیفولد اگزوز نشتی داشته باشد و نتواند گازها را به خوبی جمع کند، باعث ریپ زدن ماشین می­شود. در این زمان صدای موتور زیاد می­شود و چراغ چک روشن شده و کارایی اگزوز کم می­شود. زمانی که منیفولد اگزوز ترک خورده و یا نشتی داشته باشد رانندگی با آن بسار خطرناک است چون گازهای فرار با حرارت بالای خود می­توانند اجزای پلاستیکی اطراف خروجی را ذوب کرده و حتی دود اگزوز وارد کابین می­شود.

برای رفع این مشکل باید منیفولد اگزوز را تعمیر یا تعویض کنید. تعمیر آن به صورت موقتی است و باید زوتر آن را عوض کنید.

خرابی مبدل کاتالیزوری

اگر هنگامی که موتور ریپ می­زند، بوی تخم مرغ گندیده نیز به مشامتان می­رسد؛ مبدل کاتالیزوری مشکل دارد. ممکن است چراغ چک هم روشن شود. زمانی که مبدل کاتالیزوری خراب شود نمی­تواند هیدروکربن ­ها را بسوزاند در نتیجه بوی گوگرد آزاد شده از موتور از بین نمی­رود. همین موضوع باعث بوی شدید تخم­ مرغ گندیده می­شود. ابتدا فقط موتور ریپ میزند اما با گذشت زمان دیگر ماشین روشن نمی­شود.

خرابی سنسورهای اکسیژن

وقتی که گازهای خروجی از محفظه­ احتراق خارج می­شوند، سنسورهای اکسیژن غلظت آن­ها را اندازه ­گیری می­کنند. سیستم رایانه­ ماشین این اطلاعات را برای تنظیم مقدار سوختی که باید به موتور وارد بشود استفاده می­کند. در صورت خرابی این سنسورها، مقدار سوخت وارد شده به موتور کم یا زیاد شده و باعث ریپ زدن خودرو می­شود.

انژکتورهای کثیف

انژکتورهای سوخت، سوخت را به داخل سیلندر اسپری می­کنند. سوخت پس از ترکیب با هوا، مشتعل می­شود. با گذشت زمان نازل­ های انژکتورهای سوخت مسدود شده و باعث ریپ زدن خودرو می­شوند. در صورتی که ماشین خوب شتاب نگیرد، می­توان احتمال داد که مشکل از انژکتور است. در صورتی که به موقع انژکتورها را تمیز کنید مشکل رفع شده و در غیر این صورت نیاز به تعویض انژکتورها است.

شمع­ های کثیف یا معیوب

اشتعال سوخت در محفظه­ تحریق به عهده­ شمع است. در صورتی که خوب کار نکند باعث بد سوزی ماشین یا ریپ زدن آن می­شود. در نتیجه بهتر است که سرشاخه های شمع مرتب تمیز (در صورت فرسوده نبودن) و یا تعویض شوند.

سنسور جریان هوای کثیف

میزان هوایی که به سیستم انژکتوری سوخت وارد می­شود، با سنسور جریان هوای کثیف اندازه­ گیری می­شود. بعد از انتقال این اطلاعات به رایانه ماشین، رایانه تشخیص داده که مقدار کافی سوخت که باید به محفظه­ تزریق برسد چقدر باشد. در صورت کثیفی سنسورها، اطلاعات غلط به رایانه ارسال شده و نسبت مخلوط هوا به سوخت به خوبی تنظیم نمی­شود و مخلوط زیاد رقیق یا غلیظ می­شود.

نشت در سیستم خلا

با گذشت زمان مجموعه شیلنگ­ های خلا فرسوده می­شوند. این نشتی در سیستم خلا موجب بد کار کردن و ریپ زدن خودرو می ­شود. دلیل آن هم مقدار غلظت مخلوط سوخت و هوا است.

دلایل ریپ زدن خودرو در زمان روشن کردن

یک سری دلایل هم زمانی که ماشین را استارت می­زنید، باعث ریپ زدن خودرو می­ شوند که در ادامه­ مطلب به آن می­پردازیم.

 ریپ زدن خودرو در زمان روشن کردن
ریپ زدن خودرو در زمان روشن کردن

وجود رطوبت در درپوش دلکو

زمانی که در هوای بارانی ماشین را روشن می­کنید و ریپ می­زند، احتمال اینکه درپوش دلکوی آن رطوبت گرفته باشد، وجود دارد. رطوبت در سیستم احتراق اختلال ایجاد می­کند. در این مواقع باید صبر کنید که درپوش خشک شده یا با پارچه­ ای آن را خشک کنید. می­توانید برای جلوگیری از رطوبت در هوای بارانی ماشین را در جای سرپوشیده پارک کنید.

آسیب­ دیدگی تسمه ­تایم

تسمه تایم از قطعه های مهم خودرو است، کاپوت را بالا زده و آن را چک کنید. در صورتی که ماشین روشن نمی­شود و یا ریپ می­زند باید تسمه تایم آسیب دیده را تعویض کنید.

کویل معیوب

در صورتی که کویل ماشین دچار خرابی شده باشد یا جریان اندازه را برای وایر شمع تامین نکند، ماشین در زمان استارت زدن ریپ می­زند.

فیلترهای سوخت کهنه

فیلترهای سوخت باید به طور مرتب تعویض شوند وگرنه کارایی قبل را نخواهند داشت. این فیلترها از ورود غبار و زنگ­ زدگی به سیستم سوخت موتور جلوگیری می­کنند. در صورتی که فیلترها کار خود را درست انجام ندهند، پمپ سوخت و انژکتوری سوخت خراب شده و ماشین در حین استارت زدن ریپ می­زند.

فیلترهای سوخت کهنه
فیلترهای سوخت کهنه

خرید لوازم خودرو از دکترماشینت

در وبسایت دکترماشینت سعی کردیم که شما را با دلایل عمده­ ریپ زدن خودرو آشنا کنیم تا با اطلاع از آن­ها سریعا مشکل را رفع کنید. در صورت نیاز به خرید لوازم موتوری خودرو و لوازم جانبی خودرو می­توانید به فروشگاه دکترماشینت مراجعه کرده و از خدمات آن بهره­ مند شوید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *