علائم و عوامل خرابی انگشتی یا اسبک خودرو کدامند؟

علائم و عوامل خرابی انگشتی یا اسبک خودرو کدامند؟

یکی از اجزای مهم خودرو موتور آن میباشد که موجب حرکت کردن خودرو می شود و برای شکل گیری آن قطعات گوناگونی در آن به کار برده شده است.

درون خودرو قطعات به تعداد زیادی بکار رفته اند و هر یک از آنها وظیفه انجام دادن کار خاصی را در به عهده دارند، که می‌توان قطعاتی مانند انگشتی موتور و میل سوپاپ را نام ببرد.

در این مطلب می خواهیم راجب انگشتی خودرو و علت خرابی آن صحبت کنیم و همچنین وظایف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

انگشتی یا اسبک خودرو
انگشتی یا اسبک خودرو

 انگشتی موتور خودرو چیست؟

اسبک یا  انگشتی موتور خودرو یکی از قطعه های کاربردی خودرو به شمار می‌رود که نقش زیادی در کارکرد موتور ایفا می کند. میل بادامک ماشین که دارای بادامک هایی می باشد که با کمک اسبک قسمت اخر ساق سوپاپ وصل است در حقیقت نیروی حرکتی در میل بادامک و همینطور بادامک به کمک اسبک یا انگشتی سوپاپ انتقال پیدا میکند.

اسبک خودرو که با نام های دیگر مانند انگشتی یا چکشی هم به کار برده می شود، نحوه کارکرد آن مثل یک اهرم است که در میان ساق سوپاپ و بادامک قرار دارند که وظیفه تبدیل کردن حرکت چرخشی و گردان میل بادامک به حرکت ضربه های چکشی مانند بر روی سوپاپ میباشد.

کارکرد اسبک در خودرو چیست؟

بر ناحیه پیشرانه ماشین موتورهای احتراق یا همان درون سوز به کار برده می شود که دارای چندین سیلندر مختلف می باشد درون این سیلندر یک نوع فضای بسته قرار دارد که درون آن سوخت و هوا مخلوط شده و محترق می شوند.

ساختار اسبک چگونه است؟

نوع و ساختار انگشتی یا اسبک، طبق قطعات موتور خودرو طراحی و تولید می شود، در حقیقت زاویه اطراف سر اسبک متناسب با طول ساق سوپاپ و همینطور بورس مرکزی، فاصله بین میل بادامک و میل سوپاپ در ماشین های مختلف نیز متفاوت می باشد.

بادامک میل سوپاپ باید نیروی خود را اول به قسمت تایپت، و سپس به میل تایپت وارد کند، این فاصله نیروی وارد شده را به قسمت میل تایپت را به سوپاپ انتقال میدهد.

نام دیگر انگشتی موتور، اسبک است که به آن چکشک هم می گویند و علت این نامگذاری به خاطر ظاهری که دارد می باشد یک طرفه انگشتی یا اسبک روی بدنه ساق سوپاپ و یکطرفه دیگر آن از پیچ ها و مهره هایی تشکیل شده است که برای تنظیم آن تلرانس مابین انگشتی و سوپاپ مورد استفاده قرار می گیرد.

بر روی انگشتی یا اسبک موتور یک سوراخ کوچک می باشد که موجب می‌شود روغنی که به سمت اسبک در حال حرکت است بتواند بعد از روغن کاری که از آن بیرون رفت و فضای بین انگشتی و سوپاپ را پر کند و در آخر سر این روغن بر روی سرسیلندر ریخته می شود و به کمک فنر هایی که در آن قسمت وجود دارد از حرکت های جانبی قطعات در کنار هم پیشگیری میکند.

زاویه ای که قطعات کنار هم قرار گرفته اند از اهمیت بالایی برخوردار است و در زمان هایی که به تعویض قطعه نیاز باشد باید به مقدار این زاویه ها دقت زیادی کرد.

نشانه های خرابی اسبک خودرو

لازم به ذکر است که تنظیمات استاندارد موتور خودرو با سالم بودن اسبک خودرو رابطه مستقیم دارد خراب شدن اسبک خودرو در کار باز و بسته شدن سوپاپ ها ایجاد اختلال می کند اختلال در عملکرد موتور خودرو یکی از نشانه های رایج خراب شدن اسبک خودرو می باشد در زمان هایی که از اسبک خودرو دچار مشکل می‌شود موجب می‌شود که موتور خودرو قابلیت کار کردن خود را از دست بدهد، در حقیقت خراب شدن اسبک فرایند کشش و انفجار را با مشکل روبرو می‌کند و کار انتقال هوا و سوخت درون سیلندر انجام نمی‌شود.

ارتعاش صدای غیر طبیعی و ناهنجار یکی دیگر از نشانه های خرابی اسبک می باشد در حقیقت هنگامی که یک مشکل در اسبک انگشتی به وجود می‌آید تنظیمات فیلر سوپاپ هم دچار اختلال می‌شود و در این هنگام موتور خودرو دچار لرزش و  با صداهایی مانند تق تق کردن کار احتراق را کامل میکند.

خرابی انگشتی یا اسبک موتور

انگشتی یا اسبک ها قطعه های حساس می باشند و به دلیل اینکه در موقع کار کردن موتور به طور مدام در حال فعالیت کردن هستند ممکن است که دچار خرابی و سایش شوند مثلاً اسبک یا انگشتی موتور دچار ترک خوردن شود احتمال اینکه اسبک یا انگشتی های موتور دچار ترک خوردگی شوند، زیاد است.

در انگشتی های موتور، یکی از خرابی های که رایج می باشد همین موضوع است که در اکثر مواقع پیشنهاد می‌شود که این قطعه را تعویض کنند.

خرابی انگشتی یا اسبک موتور
خرابی انگشتی یا اسبک موتور

ساییدگی اسبک انگشتی

مورد بعدی این است که بوش انگشتی یا اسبک به ساییدگی دچار شود یکی دیگر از خرابی هایی که در اسبک های موتور ممکن است پیش بیاید و به تعویض شدن آن باید اقدام کرد در هنگام ساییدگی بوش و انگشتی و خشک شدن آن می باشد در این هنگام باید هر چه سریعتر این رشته را تعویض کرد و برای این کار باید انگشتی سابق را به وسیله پیچ گوشتی بیرون آورد، و بوش جدید و سالم را به همراه روغن چرب کنید و با یک گیره آن را در جای خود بگذاریم و برای راحتی کار می توانیم گوشه انگشتی را به مدت چند دقیقه در داخل روغن داغ بگذاریم تا به راحتی جای گذاری شود.

کچل شدن سر انگشتی

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است برای موتور ایجاد شود کچل شدن سر انگشتی و اسبک می باشد، این مشکل ممکن است به مقدار کم و یا زیاد باشد.

اگر مقدار کچل شدن کم باشد باید آن را با سنگ بزنیم تا تعمیر و ترمیم شود، اما در صورت زیاد بودن میزان کچل شدن آن بهتر است که این قطعه را تعویض کنیم علت کچل شدن سر انگشتی، می‌تواند به دلیل لق شدن بیش از اندازه اسبک و سوپاپ باشد که موجب میشود روغن به مقدار کافی بین انگشتی و سوپاپ قرار نگیرد.

نحوه تشخیص خرابی انگشتی همانطور که قبلا گفتیم در مورد موتور خودروها انگشتی قطعه بسیار مهمی هستند و در صورت خراب شدن آن باید هرچه سریع‌تر آن را نزد تعمیرکار برد و آن را تعویض کرد اما چگونه بفهمیم که انگشتی های داخل موتور دچار خرابی و مشکل شده‌اند به تعویض شدن نیاز دارند در جواب باید بگوییم که خوردگی و سایش در قسمت بالا و نوک انگشتی ها موجب می‌شود تا در هنگام کار کردن موتور صداهایی به گوش برسد که غیر طبیعی هستند که این موجب مشکل و سخت شدن فیلر گیری هم می شود همینطور اگر در محل قرار گرفتن میل انگشتی و پایه اسبک دچار سایش شوند به جز اینکه سر و صدای زیادی را تولید می‌کند موجب می‌شود تا فشار روغن هم پایین بیاید و دچار روغن ریزی شود.

مقاومت بسیار زیاد انگشتی موتور موجب پایین بودن استهلاک این قطعه شده است، کارکرد انگشتی یا اسبک به عواملی مثل بالا بودن حرارت ساییده شدن روغن کاری و بالا رفتن اصطکاک بستگی دارد.

خرید لوازم خودرو از دکترماشینت

در این مقاله به شناخت قطعه اسبک و کارکرد و نقش آن در موتور خودرو پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر به سایت دکترماشینت مراجعه کنید.در اینجا علت خرابی انگشتی ها را مورد بررسی قرار داده ایم و فهمیدیم یکی از عوامل خرابی که بسیار رایج است ترک خوردن سر انگشتی سایش سر انگشتی و ساییدگی بوش انگشتی یا اسبک می باشد. شما عزیزان می توانید انواع لوازم موتوری، لوازم جانبی، لوازم جلوبندی، لوازم تزئینی و قطعات برقی خودرو را از دکترماشینت خریداری کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *