پمپ هیدرولیک فرمان چگونه کار می‌کند؟

پمپ هیدرولیک فرمان چگونه کار می‌کند؟

امروزه با گسترش روزافزون فناوری و کاربرد آن در تمامی ابعاد زندگی غالب، خودروهای موجود از فرمان هیدرولیک استفاده می‌کنند. به همین دلیل پمپ هیدرولیک نیز از جمله قطعات مورد استفاده در این ماشین‌ها است و کاربرد وسیعی پیدا کرده است. به عبارتی فرمان هیدرولیک دیگر نه تنها یک مزیت محسوب نمی‌شود بلکه به بخشی جدایی ناپذیر از اجزای خودرو تبدیل شده است. فرمان هیدرولیک به شما تجربه یک رانندگی با فرمان‌پذیری بهتر و سهولت انجام پارک دوبل و یا سر و ته کردن ماشین را می‌دهد. در ادامه مطلب با پمپ هیدرولیک و نحوه عملکرد آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

پمپ هیدرولیک فرمان
پمپ هیدرولیک فرمان

 

انواع فرمان هیدرولیک

تقریباً اساس کار تمامی فرمان‌های هیدرولیک مانند هم است و همه آن‌ها از نیروی فشار روغن برای چرخش بهتر چرخ استفاده می‌کنند. بسیاری از فرمان‌های هیدرولیک همان فرمان معمولی هستند که یک تقویت کننده شامل یک سیلندر و پیستون هیدرولیکی به آن اضافه شده است که در داخل جعبه فرمان جای می‌گیرند. انواع فرمان‌های هیدرولیکی شامل اره‌ای، ساچمه‌ای، میله‌بندی و پمپ پزه‌ای هستند. امروزه علاوه بر سیستم فرمان هیدرولیکی از سیستم فرمان برقی هم استفاده می‌شود و این سیستم چرخش نرم و راحت چرخ را دوچندان نموده است. سیستم فرمان هیدرولیک شامل اجزای زیر است:

  • شیر هیدرولیک
  • تسمه هیدرولیک
  • جک هیدرولیک
  • شلنگ و لوله رفت و برگشت روغن هیدرولیک
  • مخزن روغن هیدرولیک
  • اجزای فرمان هیدرولیک
  • پمپ هیدرولیک

برخی از این اجزا مانند تسمه سیستم در دسترس هستند و باید به صورت دوره‌ای سرویس بشوند تا دچار خرابی و پارگی نشوند. سطح مخزن روغن هیدرولیک باید هرچند وقت یک بار مورد بررسی قرار گیرد و خود روغن در فاصله زمانی مشخص تعویض شود در غیر این صورت باعث آسیب رساندن به سیستم هیدرولیک خواهد شد. لوله و شلنگ سیستم هیدرولیک نیز باید به منظور عدم نشتی بررسی شوند و در صورت نشت روغن این مشکل برطرف شود.

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک یکی از اجزای سیستم هیدرولیک ماشین است و در صورت نبود این پمپ چرخش فرمان به راحتی انجام نمی‌شود. در واقع با هر بار چرخش فرمان، پمپ روغن لازم را با فشار به قسمت فرمان هدایت کرده و چون فرمان با یک میله فرمان به چرخ‌دنده چرخ‌ها متصل است به راحتی می‌چرخد. پمپ هیدرولیک از یک سری پره برگشت‌پذیر تشکیل شده است که دوران آن‌ها در یک فضای بیضی شکل انجام می‌شود. بخش داخلی پمپ روتور نام دارد که پره‌های چرخنده در این قسمت قرار گرفته‌اند و نیروی لازم برای چرخش این پره‌ها به واسطه چرخش موتور تامین می‌شود و از راه یک تمسه به پمپ هیدرولیک انتقال می‌یابد. این تسمه در انواع خودروهای مختلف باعث چرخش چند پمپ و قطعه مختلف مانند پمپ هیدرولیک، واترپمپ و دینام می‌شود. با چرخش پمپ هیدرولیک روغن از لوله ورودی پمپ به سمت خروجی می‌رود و فشار وارده بر فرمان مجراهای عبور روغن را باز و بسته می‌کند. روغن از راه این مجراها وارد سیلندر شده و با فشار پیستون داخل سیلندر به حرکت در می‌آید. به این ترتیب فشار بر مدار روغن سبب می‌شود که سیستم هیدرولیک باعث روان شدن فرمان‌پذیری چرخ‌ها بشود.

علاوه بر پمپ هیدرولیک برخی فرمان‌های هیدرولیک دارای قطعات دیگری هستند. به عنوان مثال در تمامی پمپ‌های هیدرولیک یک مجموعه شیر تنظیم و یک سیلندر هیدرولیکی وجود دارد. شلنگ روغن تحت فشار و چند مخزن کمکی نیز در این محموعه جای می‌گیرند. گاهی یک سیستم خنک‌کننده روغن هیدرولیک نیز وجود دارد که باعث کاهش دمای روغن هیدرولیک و جلوگیری از آسیب دیدن کاسه نمدها، پره پمپ و دیگر قطعات مدار روغن هیدرولیک می‌شود.

پمپ هیدرولیک
پمپ هیدرولیک

 

خرید پمپ هیدرولیک خودرو از دکترماشینت

با توجه به اهمیت پمپ هیدرولیک خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و  گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *