هر آنچه باید در رابطه با سیستم برق خودرو بدانید.

هر آنچه باید در رابطه با سیستم برق خودرو بدانید.

همانطور که می دانید خودرو برای آنکه بتواند عملکرد درستی داشته باشد نیازمند سیستم ها و قطعات مختلفی است که از جمله این سیستم ها می توان به سیستم برق خودرو اشاره نمود. حال این سیستم نیز برای آنکه بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد نیازمند قطعات مختلفی می باشد. به طور کلی نقش سیستم برق خودرو تامین انرژی الکتریکی قطعات مختلف و راه اندازی آن ها برای انجام فعالیت هایشان می باشد.

سیستم برق خودرو
سیستم برق خودرو

اجزای سیستم برق خودرو کدامند؟

سیستم برق خودرو نیز مانند دیگر سیستم های خودرو دارای قطعاتی بوده که این قطعات در کنار هم مشغول به فعالیت برای رسیدن به وظیفه نهایی سیستم برق خودرو می باشند. به همین دلیل سلامت و نقش هر یک از این قطعات اهمیت زیادی داشته و در صورت آسیب می توانند عملکرد سیستم برق رسانی را مختل نمایند. این قطعات عبارتند از:

  • باتری

تا زمانی که خودروی شما روشن است سیستم برق خودرو برق مورد نیاز را با استفاده از تبدیل انرژی های مکانیکی به انرژی های الکتریکی تامین کرده اما زمانی که خودرو خاموش می شود این وظیفه باتری است که برق قطعات مختلف مانند بالابرها را برای شیشه، فلاشرها، استارت خودرو و سیستم صوتی و … را تامین نماید. در واقع می توان گفت که منبع اصلی انرژی برق خودرو باتری خودرو می باشد. درمورد میزان اهمیت باتری در سیستم برق رسانی خودرو می توان اینگونه گفت که اگر این قطعه درون خودرو نباشد به هیچ وجه روشن نخواهد شد. در واقع خودروها برای آنکه در ابتدا استارت زده شوند نیازمند انرژی باتری ها می باشند و زمانی که خودرو روشن می شود باتری ها شروع به شارژ شدن می کنند. باتری ها را اصولا بعد از دو سال باید تعویض نمود. عواملی مانند لرزش زیاد و گرمای بیش از حد می تواند عمر این قطعه را کاهش دهد. در خودروهای امروزی یا از باتری های سرب اسیدی و با از باتری های اتمی استفاده می کنند. همچنین لازم است بدانید که باتری ها از نظر توان الکتریکی نیز متفاوت می باشند.

باتری
باتری
  • دینام

همانطور که می دانید موتور خودرو با استفاده از سوخت خودرو می تواند انرژی مکانیکی لازم را ایجاد کرده و شروع به حرکت کند. حال در خودرو قطعه ای وجود دارد که می تواند این انرژی های مکانیکی را تبدیل به انرژی های الکتریکی کند که این قطعه دینام نامیده می شود. به این قطعه در خودروهای جدیدتر آلترناتور گفته می شود. می توان عملکرد این قطعه را اینگونه توضیح داد که به وسیله تسمه دینام انرژی مکانیکی خودرو را دریافت کرده و با تولید آن به انرژی الکتریکی برق مورد نیاز را برای قسمت های مختلف خودرو تامین می نماید. اصولا این قطعه برق 12 ولت را تولید کرده اما در بعضی از خودروها این عدد می تواند متفاوت باشد. این قطعه زمانی که خودرو روشن است باتری خودرو را شارژ می کند به همین دلیل زمانی که دینام خودرو آسیب دیده و خراب می شود باید منتظر بمانید تا باتری خودرو نیز خالی شود. تسمه دینام حتما طی دوره های منظم باید بررسی شده و از سلامت آن مطمئن شوید چرا که این قطعه ارتباط میان دینام و موتور خودرو می باشد و در صورت آسیب دیدن این ارتباط قطع می شود. به همین دلیل به محض آسیب باید تعویض شود.

  • کوئل

همانطور که بیان شد برقی که در باتری خودرو موجود بوده و یا توسط دینام به تولید می رسد برابر با 12 ولت می باشد. این ولتاژ نمی تواند با استفاده از شمع ها جرقه ایجاد کند چرا که شمع ها برای جرقه نیازمند 7000 ولت انرژی برق می باشند و دقیق در همینجاست که نقش کوئل به میان می آید.

کوئل را می توان یک ترانسفورماتور با فشار قوی در سیستم برق خودرو دانست که برق موجود در باتری و همچنین دینام را تقویت کرده و آن را به شمع های خودرو می رساند. در واقع کوئل از سیم پیچ های اولیه و ثانویه تشکیل شده و همچون قانون القای الکترومغناطیس در فیزیک عمل می نمایند. اگر روزی مشاهده کردید که خودروی شما روشن نمی شود و یا دارای لرزش های بدی می باشد می توانید به آسیب دیدن این قطعه فکر کنید و همچنین ریپ زدن موتور نیز از دیگر نشانه های خرابی این قطعه می باشد.

کوئل
کوئل
  • دلکو

اتومبیل ها متناسب با سیلندرهای خود دارای شمع می باشند. برای مثال یک موتور چهار سیلندر دارای 4 شمع نیز می باشد. در سیستم برق خودرو قطعه ای وجود دارد که برق تولید شده توسط کوئل را میان شمع ها تقسیم کرده که به آن دلکو می گویند. یکی دیگر از جمله وظایف دلکو می توان به قطع و وصل کردن جریانات کوئل اشاره نمود. از طرفی لازم است بدانید که احتراقی که در سیلندرها اتفاق میافتد دارای ترتیب بوده و به همان ترتیب نیز جرقه هایی در شمع ها زده می شود. این حفظ زمان مناسب و ترتیب توسط دلکو در خودرو انجام می شود. البته جالب است که در خودروهای جدیدتر این قطعه از سیستم برق خودرو حذف شده و وظیفه آن به کوئل سپرده شده است.

  • شمع ها

سوخت و هوا در سیلندر ترکیب شده و برای اینکه خودرو بتواند حرکت کند نیاز است که این ترکیب احتراق پیدا کند و در نتیجه به جرقه نیاز دارد. شمع ها در خودرو به تولید جرقه می پردازند. شمع ها ولتاژی که از کوئل خارج شده را دریافت کرده و با به وجود آوردن جرقه و در نتیجه احتراق باعث به حرکت درآمدن پیستون های سیلندر می شوند. شمع را در واقع می توان آخرین قطعه در مدار جرقه در سیستم برق رسانی خودرو دانست. به همین دلیل زمان و چگونگی جرقه زدن شمع ها روی کیفیت عملکرد موتور خودرو تاثیر بسزایی دارد. مکانیک ها و متخصصین اغلب پیشنهاد می کنند که نهایتا هر 10 هزار کیلومتر شمع ها را تمیز نموده و هر 16 الی 20 هزار کیلومتر آن ها را تعویض نمایید. این کار باعث بهتر کردن کار موتور خودرو و افزایش عمر آن می شود.

  • وایر شمع

از آنجایی که برقی که در کوئل تولید می شود دارای ولتاژ بالایی می باشد نیازمند ابزاری برای انتقال آن از کوئل به دلکو و نهایتا از دلکو به شمع ها می باشد. هر چقدر که عایق وایر شمع ها از پلاستیک با کیفیت تری باشد عملکرد بهتری خواهد داشت و جریان برق را با سرعت بیشتر و هدررفت کمتری انتقال خواهد داد. اصولا مکانیک ها توصیه می کنند که وایر شمع ها به صورت دوره ای و منظم مورد بازدید قرار بگیرند چرا که در صورت آسیب دیدن به عملکرد سیلندرها آسیب زده و از طرفی مصرف سوخت را بالا می برد. وایر شمع ها تنها از نظر لایه عایقی خود دچار آسیب می شوند. از طرفی مهم است که بدانید اگر این وایرها آسیب دیده باشند و همچنین خودرو نیز در سیستم سوخت رسانی خود نشتی داشته باشد باعث آتش سوزی در خودرو خواهد شد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که ممکن است برای وایر شمع ها بیافتد و رایج می باشد شل شدن نقطه اتصال آن ها به شمع ها یا کوئل ها می باشد. در این صورت خودرو استارت نخواهد خورد چرا که جرقه و احتراقی اتفاق نمی افتد. جالب است بدانید که در سیستم ها و خودروهای جدیدتر کوئل ها به طور مستقیم به شمع ها متصل شده و از وایر شمع استفاده نمی شود.

وایر شمع
وایر شمع
  • سیم ها

سیم ها را می توان از پرکاربردترین قطعات در خودرو به شمار آورد. مجموعه از سیم ها در خودرو وجود دارند که کار آن انتقال برق در قسمت های مختلف سیستم برق خودرو می باشد. همه ی این سیم ها دارای روکش بوده و کلیدها و همچنین کنترل کننده های آن ها در نقاط گوناگون مسیر این مجموعه سیم ها قرار می گیرند. همچنین لازم است بدانید که بیشتر این سیم ها از جعبه فیوز خودرو عبور می کنند. تعداد سیم ها به قدری زیاد است که نمی توان آن ها را به صورت آزاد در خودرو رها نمود و گرنه تمام خودرو پر از سیم خواهد شد. به همین دلیل یکی از دغدغه های طراحان خودرو سازمان دهی این سیم ها و مرتب نمودن آن ها می باشد. به عنوان مثال می توان گفت اغلب سیم هایی که دارای یک مسیر بوده به شکل یک کلاف درآمده و یا در یک کانال مشترک قرار می گیرند.

  • فیوزها

فیوزها که از دیگر بخش های سیستم برق خودرو می باشند دارای سیم های نازکی می باشند که این سیم ها توانایی خاصی برای عبور جریان برق ندارند. به همین دلیل اگر برق زیادی وارد فیوز شود این سیم ها قطع شده و یا به اصطلاح می توان گفت فیوز می سوزد. خرابی فیوزها در واقع می تواند خودرو را از آسیب های جدی برق رسانی در امان نگه دارد. در واقع طراحان خودرو به این منظور فیوزها را در جریان ها و مسیرهای مختلف برق رسانی قرار داده اند تا در صورت فشار بیش از حد برق در یک مسیر و یا وجود اتصالات مختلف فیوز بسوز و جریان برق را قطع کند تا آسیب جدی ای به قطعات خودرو وارد نشود. به طور کلی و معمول در خودروها یک جعبه فیوز قرار داشته که همه فیوزهای مربوط به مدارهای مختلف در خودرو در درون آن قرار دارد. این جعبه فیوز در بعضی از خودروها در قسمت کابین بوده و در بعضی دیگر در قسمت موتور خودرو می باشد. اصولا در جعبه فیوزها از فیوزهای یدک استفاده می کنند تا اگر فیوزی آسیب دید بتوان یکی از آن فیوزهای یدک را جایگزین آن نمود. همچنین لازم است بدانید که فیوزها دارای رنگ ها و ظرفیت های گوناگون بوده و به همین گونه قابل تشخیص می باشند. عددی که روی این فیوزها نوشته شده است نشان دهنده توانایی و ظرفیت آن ها بر حسب آمپر عبوری می باشد.

  • کنترل کننده

در زمانی که خودرو خاموش است باتری و در زمان روشنی خودرو دینام به طور پیوسته و مداوم عملیات برق رسانی را انجام می دهند و با توجه به این نکته که خودرو تمام مدت به این برق نیاز ندارد باید قطعه ای باشد که بتواند این برق تولید شده را کنترل نماید و همینجا است که قطعه کنترل کننده برق در سیستم برق خودرو به کار می آید. کنترل کننده ها به صورت کلی کلیدها و همچنین دکمه هایی می باشند که در قسمت های مختلف مدارهای الکتریکی خودرو قرار گرفته اند. بعضی از این کلیدها به جریان های برق وصل شده و بعضی دیگر سرعت و یا شدت جریانی که برق عبور می کند را کم و زیاد می نمایند. در حقیقت می توان گفت این کلیدها به راننده ها کمک می کنند تا بتواند هدایت قسمت های مختلف خودرو که به برق نیاز دارند را در دست خود بگیرد.

  • سوکت ها

بعضی از قطعات خودرو به گونه ای هستند که در ابتدا بنظر افراد قطعاتی بی کابرد می آیند اما باید در نظر گرفت که طراحان و مهندسینی که خودروها و قطعات آن را طراحی کرده و ساخته اند از هیچ چیزی بدون دلیل در آن استفاده نکرده اند. از جمله این قطعات می توان به سوکت ها اشاره نمود. سوکت ها سیم های مدارهای گوناگون را به قطعاتی که برق مصرف می نمایند متصل می کنند. آن ها در واقع باعث وصل و جدا شدن راحت این قطعات می شوند.  سوکت ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند که با توجه به سیم هایی که وارد آن ها می شوند این تنوع به وجود می آید. سوکت ها همچنین ممکن است آسیب دیده و خراب شوند که با تعویض مشکل آن ها به راحتی حل می شود.

سوکت ها
سوکت ها

رنگ سیم ها در سیستم برق خودرو نشانه چیست؟

همانطور که بیان شد مدارهای گوناگونی در خودرو وجود دارد که هر کدام دارای سیم های مخصوص به خود می باشند. این سیم ها به واسطه رنگ های متفاوت از یکدیگر جدا و مشخص شده اند و به همین دلیل می توان بیان نمود که رنگ مختلف سیم ها هر کدام نشان دهنده نکته ای می باشد. انواع رنگ سیم ها در سیستم برق خودرو و نشانه های آن ها عبارتند از:

رنگ آبی: سیم های بین کلیدها و چراغ های بزرگی که در جلوی خودرو هستند.

رنگ آبی و سفید: سیم هایی که مربوط به چراغ نور بالای خودرو هستند.

رنگ آبی و قرمز: سیم هایی که مربوط به چراغ نور پایین خودرو هستند.

رنگ قرمز: سیم های بین کلیدها و چراغ های کوچکی که در جلو و عقب خودرو هستند.

رنگ زرد: سیم های مربوط به چراغ شارژ و سیم هایی که میان دینام و جعبه فیوز می باشند.

رنگ سبز: سیم هایی که مربوط به چراغ راهنما و بین مصرف کننده ها و فیوزها هستند.

رنگ سبز و سفید: سیم هایی که مربوط به چراغ راهنمای سمت چپ هستند.

رنگ سبز و قرمز: سیم هایی که مربوط به چراغ راهنمای سمت راست هستند.

رنگ سبز و بنفش: سیم هایی که مربوط به چراغ ترمز هستند.

رنگ سبز و قهوه ای: سیم هایی که مربوط به چراغ دنده عقب خودرو می باشند.

رنگ سفید: سیم هایی که به چراغ کوئل، چراغ های هشدار دهنده و چراغ روغن متصل هستند.

رنگ مشکی: سیم هایی که برای اتصال بدنه می باشند.

رنگ سیم ها در سیستم برق خودرو
رنگ سیم ها در سیستم برق خودرو

خرید قطعات برقی خودرو از دکترماشینت

همانطور که متوجه شدید سیستم برق خودرو از جمله سیستم های پر اهمیت خودرو می باشد که با تامین انرژی الکتریکی خودرو باعث حرکت آن و کارکرد درست تمامی قطعات و سیستم های دیگر می شود. این سیستم دارای قطعات مختلف بوده و به همین دلیل ممکن است به دلایل مختلف دچار آسیب شده و نیازمند بررسی و تعمیر گردد. برای تعویض قطعات آسیب دیده آن بهتر است که به فروشگاه های معتبر مراجعه کرده تا قطعاتی با کیفیت و با دوام را خریداری نمایید. فروشگاه دکترماشینت از جمله سایت های فروش قطعات برقی خودرو می باشد که با تنوع محصولات خود می تواند تمامی نیازهای شما را رفع نماید. شما می توانید به فروشگاه دکترماشینت مراجعه کرده و انواع قطعات برقی خودرو  را در آن در انواع برندها و قیمت ها مشاهده کرده و در صورت نیاز خریداری نمایید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *