نکات مهم در بازرسی، تعویض و نگهداری از لاستیک سوپاپ که باید از آنها اطلاع داشته باشید.

نکات مهم در بازرسی، تعویض و نگهداری از لاستیک سوپاپ که باید از آنها اطلاع داشته باشید.

نکات مهم در بازرسی، تعویض و نگهداری از لاستیک سوپاپ که باید از آنها اطلاع داشته باشید.

لاستیک سوپاپ به منزله نگهدارنده های دریچه های موتور است و نقش مهمی در سالم کارکردن این قسمت ایفا می کند. اما اگر این قسمت ها فرسوده شوند چگونه باید آنها را تعویض کرد؟ چگونه می توانیم نقض یا عیب های لاستیک های سوپاپ را شناسایی کنیم و آنها را با لاستیک های نو، جایگزین نماییم؟ این موارد، مهم ترین مباحثی هستند که در این قسمت به آنها می پردازیم. اگر شما هم در زمینه تعمیرات خودرو فعالیت می کنید یا کسب و کارتان با خرید و فروش لوازم یدکی خودرو مرتبط است، شاید مطالعه این متن برایتان مفید باشد. در هر صورت، با ما همراه باشید.

سوپاپ ها به عنوان مهمترین اجزای موتور احتراقی شناخته می شوند. این قطعات، ورودی و خروجی مخلوط سوخت – هوا را تنظیم می کنند و در هنگام احتراق، موتور را آب بندی می کنند. تمام دریچه ها دائما در حال حرکت هستند و بنابراین، به عنوان قطعات مکانیکی، در معرض سایش تدریجی قرار دارند. در این راهنما به شما آموزش می دهیم که چگونه وضعیت سوپاپ ها و همچنین نحوه تنظیم آنها را بررسی کنید. در این آموزش ها، درباره سالم بودن لاستیک سوپاپ، نحوه بازرسی و تعویض آنها نیز صحبت شده است.

نکات مهم در بازرسی، تعویض و نگهداری از لاستیک سوپاپ که باید از آنها اطلاع داشته باشید
نکات مهم در بازرسی، تعویض و نگهداری از لاستیک سوپاپ که باید از آنها اطلاع داشته باشید

چگونه لاستیک سوپاپ، نحوه کارکرد سوپاپ ها و سالم بودن آنها را بررسی کنیم؟

به طور کلی، تمام دریچه های موتور تقریباً در تمام اتومبیل ها و مدل های انواع خودرو، ساخته شده اند تا در طول عمر خودرو، عمل کنند. با این وجود، سایش قطعات متحرک نظیر سوپاپ ها، می تواند عامل مهمی در خراب شدن آنها باشد و به دنبال این تأثیرات، لاستیک سوپاپ هم آسیب می بیند. ممکن است به دلیل فشرده شدن زیاد، عیب یا نقص در آنها ایجاد شود و بنابراین وضعیت سوپاپ ها باید در فواصل منظم بررسی شود.

در بازرسی سوپاپ و لاستیک سوپاپ، به خصوص سخت و محکم بودن آنها (کیفیت آب بندی) باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد؛ در غیر این صورت، احتراق صحیح، امکان پذیر نیست. در ابتدا، عدم سالم بودن وضعیت سوپاپ ها، منجر به مصرف بیشتر روغن یا وخیم تر شدن طرز عملکرد خودرو می شود. در بدترین حالت، گرما و آتش محفظه احتراق بر سایر قسمت های موتور اثر می گذارد و این بسیار خطرناک است.

برای افراد عادی و بی تجربه، تعمیر سوپاپ بسیار دشوار است. هر گونه اشتباه، حتی اشتباهات بسیار کوچک در بررسی یا تعویض لاستیک سوپاپ، تأثیر قابل توجهی در عملکرد موتور و نحوه احتراق دارد. اگر تجربه لازم را ندارید، بازرسی های کلی برای تشخیص پارگی های لاستیک سوپاپ یا برخی آسیب ها را به مکانیک ها و تکنسین های باتجربه واگذار کنید. در برخی موارد، ابهام هایی مانند صداهای غیر معمول یا عملکرد نامناسب خودرو، پیش از این بازرسی، مشاهده می شود.

تنظیم سوپاپ، لاستیک سوپاپ و بررسی خروجی موتور

تعمیر و نگهداری دریچه های موتور (سوپاپ ها) مهمترین فاکتور برای احتراق تمیز و عملکرد بهینه موتور، تنظیم منظم سوپاپ ها با بررسی خروجی دریچه آنها است. سالم بودن لاستیک سوپاپ نیز اهمیت دارد. همچنین این بازرسی ها باید در مورد دریچه هایی که از نظر فیزیکی، سالم و دست نخورده اند، صدق می کند. برای تنظیم سوپاپ ها و دریچه ها، مهم است که بدانید چگونه دریچه ها توسط میله باز و بسته می شوند.

نمی توان مقدار مناسبی برای خروجی مطلوب بین دریچه و سوپاپ آن ارائه داد. در بیشتر مدل ها نباید از نیم میلی متر تجاوز کند. معمولاً راهنمای مقادیر استاندارد را می توانید در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید یا باید از طریق نمایندگی های همان خودرو، برای بازرسی اقدام نمایید. تنظیم سوپاپ  و لاستیک سوپاپ و خروجی دریچه ها، با یک پیچ و مهره در سوپاپ در سمت میله مربوطه انجام می شود. برای تنظیم دقیق تر، دستگاه سنجش تجهیزات به کار می رود. امروزه با استفاده از فناوری لیزری، امکان اندازه گیری دقیق تر وجود دارد.

تنظیم سوپاپ، لاستیک سوپاپ و بررسی خروجی موتور
تنظیم سوپاپ، لاستیک سوپاپ و بررسی خروجی موتور

تمیز کردن دریچه های موتور بررسی لاستیک سوپاپ

تمیز کردن دریچه های موتور، جرم گرفتی روی سوپاپ ها یا خوردگی تدریجی، عواملی هستند که حتی با نگهداری مناسب خودرو نیز نمی توان از آن ها جلوگیری کرد. تمیز کردن گاه به گاه سوپاپ ها لازم است؛ برای این کار، آنها را باید از موتور خارج کرد. نمایندگی های تخصصی برای تمیز کردن دریچه ها معمولاً اسپری تمیز کننده مخصوص دارند و بخش بزرگی از آلودگی های سطحی را از بین می برند.

برای از بین بردن کثیفی های مداوم و یا حذف مناسب زنگ زدگی موجود روی سوپاپ، دریچه ها یا اطراف لاستیک سوپاپ، استفاده دقیق از برس های فلزی و محصولات مشابه توصیه می شود. از طرفی، سوپاپ ها را می توان یک شبه در حمام آب، خیس کرد تا تمام آلودگی ها و جرم و رسوب، کاملاً خارج شود.

تمیز کردن دریچه های موتور – بررسی لاستیک سوپاپ
تمیز کردن دریچه های موتور – بررسی لاستیک سوپاپ

بررسی صداهای ایجاد شده در دریچه موتور

دریچه موتور، در برخی موارد ممکن است برخی صداها را نظیر صدای لرزیدن یا صدای خراشیده شدن تولید کند. این صداها مشکلات مربوط به دریچه ها را نشان می دهند. در برخی موارد اگر لاستیک سوپاپ، آسیب دیده باشد، اتصالات و قطعات لاستیکی مرتبط با خروجی موتور، از بین می رود و منجر به تولید نویز می گردد.

تعمیرات دریچه و سوپاپ ها با تعویض آنها همراه است. اگر لاستیک سوپاپ نیز دچار مشکلاتی شود، همین کار باید برای آنها انجام گیرد. اگرچه توصیه شده است که ابتدا، قطعات را کامل، تمیز کنید. در مواردی ممکن است به علت سایش در این قطعات، صداهایی تولید نشود اما عملکرد موتور، مختل گردد یا مصرف روغن، بیش از اندازه افزایش پیدا کند. در این حالت است که قطعاً بازرسی و تعمیرات سوپاپ، لاستیک سوپاپ و دریچه های موتور، ضرورت پیدا می کند. علت این تغییرات می تواند به مشکلاتی غیر از این قطعات نیز مربوط باشد که در هر صورت باید خودرو به نمایندگی، منتقل گردد.

بررسی صداهای ایجاد شده در دریچه موتور
بررسی صداهای ایجاد شده در دریچه موتور

راهنمای کوتاه برای تعویض دریچه های موتور بازرسی سوپاپ و لاستیک سوپاپ

تعویض دریچه های موتور و نصب مجدد سوپاپ ها نیازی به تجربه و تخصص در سطح حرفه ای ندارند، اگرچه داشتن مهارت های لازم، می تواند در این کار، مفید واقع شود. توصیه می کنیم با این وجود از خدمات تعمیرکاران باتجربه استفاده کنید. برای تنظیم دریچه و سوپاپ، مهارت و تخصص بسیار مهم است، حتی اگر در نگاه اول دشوار به نظر نرسد.

قبل از تعویض سوپاپ یا لاستیک سوپاپ، باید محل دقیق ساییدگی، مشخص شود و در صورت وجود عیب های جدی، تعویض تمام دریچه ها ضروری است. در اثر سایش، اغلب، فقط نشیمنگاه های سوپاپ که زیاد با دریچه موتور در ارتباط نیستند، تحت تأثیر قرار می گیرند. در کلیه موارد، تعویض کامل اجزای آسیب دیده در تمام سوپاپ های خودرو توصیه می شود، به این معنی که در هر سیلندر باید مراحل مشابه انجام شود.

تعویض دریچه های موتور – بازرسی سوپاپ و لاستیک سوپاپ
تعویض دریچه های موتور – بازرسی سوپاپ و لاستیک سوپاپ

تعویض مرحله به مرحله سوپاپ موتور، لاستیک سوپاپ، نشیمنگاه سوپاپ

نحوه تعویض جایگاه ها سوپاپ موتور، جایگزینی کامل سوپاپ موتور، تعویض لاستیک سوپاپ یا نشیمنگاه سوپاپ، هر یک به صورت جداگانه در چند مرحله انجام می گیرد. ابتدا، باید درپوش موتور که خنک شده است، باز شود تا نمای واضحی از سیلندرها رؤیت گردد. سپس واشر سر سیلندر باید جدا شده تا راه سوپاپ باز شود. این کارها با ابزار مناسب انجام می گیرد. اکنون یک بررسی کامل از وضعیت و سایش احتمالی آنها امکان پذیر است.

عموماً هر سیلندر دارای دو دریچه ورودی و دو دریچه خروجی است. سیلندر موتور دارای دریچه های مخفی است که با جداسازی واشر سرسیلندر به طور مستقیم قابل دسترسی نیست. به همین دلیل، این کار باید حتماً در تعمیرگاه و زیر نظر تکنسین انجام شود. در صورت تعویض کامل سوپاپ ها، باید فنرهای سوپاپ، واشرهای ساقه سوپاپ، لاستیک سوپاپ در تمام قسمت ها نیز تعویض شوند. این امر هزینه های بالاتری را در بر می گیرد، اما در عوض، راننده، مطمئن می شود که خودروی او در سلامت، کار می کند و تا زمان زیادی به تعویض سوپاپ یا سیلندر، نیازی ندارد.

تعویض مرحله به مرحله سوپاپ موتور، لاستیک سوپاپ، نشیمنگاه سوپاپ
تعویض مرحله به مرحله سوپاپ موتور، لاستیک سوپاپ، نشیمنگاه سوپاپ

نکات بیشتر در مورد تعویض دریچه های موتور- تعویض لاستیک سوپاپ

اگرچه اکثر نیازی نیست رانندگان در مورد سالم بودن دریچه ها و سوپاپ ها در کل طول عمر خودروی خود نگرانی هایی داشته باشند، اما بعضی اوقات، ایجاد نقص و سایش در دریچه های موتور، سوپاپ و لاستیک سوپاپ، نیاز به تعویض به موقع را اعلام می کند. قبل از اینکه هزینه های زیادی را برای تعمیرات یا تعویض کامل قطعات بپردازید، باید علت دقیق آن را شناسایی کنید؛ به خصوص در صورت بروز مشکلاتی در موتور، علت نقص و عملکرد پایین موتور می تواند به جای دیگری مربوط باشد..

تعویض دریچه های موتور- تعویض لاستیک سوپاپ
تعویض دریچه های موتور- تعویض لاستیک سوپاپ

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *