نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان خودرو

نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان خودرو

روغن هیدرولیک را می توان روغنی دانست که باعث روان شدن فرمان خودرو می شود. هنگامی که فرمان خودرو به اینطرف و آنطرف می چرخد پمپ هیدرولیک فعالیت خود را شروع کرده و روغن هیدورلیک را به بخش سیستم فرمان خودرو هدایت کرده و تزریق می نماید. نتیجه این عمل این است که چرخ ها با نیروی مناسب تری به طرفین خواهند چرخید. جالب است بدانید که روغن هیدرولیک دارای عمر بلندی می باشد و به همین دلیل بسیاری از رانندگان از بررسی آن غافل شده و به آن بی توجهی می کنند. به همین دلیل به مرور زمان مقدار روغن هیدرولیک کم شده و در نتیجه فرمان خودرو سفت خواهد شد و حتی امکان آسیب دیدن پمپ هیدرولیک، پنیون و چرخ دنده نیز فراهم می شود. به همین دلیل لازم است که روغن هیدرولیک حتما طی زمان ها و دوره های مشخصی بررسی شود.

مخزن هیدرولیک سیستم فرمان اصولا دارای شکلی استوانه ای می باشد و محل نصب آن در نزدیکی تسمه ی هیدرولیک می باشد. این مخزن دارای برچسبی می باشد که هویت آن را مشخص می نماید. مخزن هیدرولیک ممکن است از متریال فلز و یا پلاستیک ساخته شود و اگر با این حال باز هم آن را در خودرو پیدا نکردید بهتر است که دفترچه راهنمای مربوط به خودروی خود را مطالعه نمایید. در اغلب خودروها این مخزن در جای مشابهی قرار می گیرد اما در بعضی از خودروهای امروزی جای آن عوض شده است و نیاز به کمی دقت برای پیدا شدن دارد. برای آنکه بتوان روغن هیدورلیک فرمان خودرو را چک نمود چند مرحله را باید طی کرد که این مراحل عبارتند از:

نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان خودرو
نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان خودرو
  • مرحله اول

اگر زمانی که فرمان خودروی خود را می چرخانید به سختی قادر به کنترل آن هستید و صدای بلند عجیبی به گوشتان می رسد نشان دهنده پایین بودن سطح روغن هیدرولیک فرمان خودرو می باشد.

  • مرحله دوم

اگر مخزن روغن هیدرولیک خودرو شما از جنس پلاستیک شفاف باشد شما به راحتی قادر به دیدن سطح روغن خواهید بود و اگر از جنس فلز و یا از جنس پلاستیک های غیر شفاف باشد نیاز است که از گیج روغنی که در زیر مخزن قرار گرفته و مناسب اندازه گیری سطح روغن هیدرولیک فرمان خودرو طراحی شده است، استفاده نمایید. نکته ای راجب چک کردن روغن هیدرولیک فرمان خودرو وجود دارد و آن هم این است که در بعضی از خودروها این روغن باید زمانی بررسی شود که موتور برای مدت کمی کار کرده و سپس خاموش شده است و در بعضی دیگر از خودروها باید زمانی که موتور در حال کار کردن می باشد سطح این روغن را بعد از چرخاندن چندباره فرمان خودرو بررسی کرد. روی مخزن روغن هیدرولیک فرمان خودرو علامت هایی با عنوان مینیموم و ماکسیموم وجود دارد که نشان دهنده میزان سطح روغن هیدرولیک می باشد.

چک کردن روغن هیدرولیک فرمان خودرو
چک کردن روغن هیدرولیک فرمان خودرو
  • مرحله سوم

گفته شد که اگر جنس مخزن روغن هیدرولیک خودرو از جنس فلز و یا پلاستیک های غیر شفاف ساخته شد برای بررسی سطح روغن هیدرولیک فرمان خودرو باید از گیج استفاده نمود. برای این کار باید در ابتدا گیج را از مخزن بیرون آورده و آن را کاملا تمیز نمایید و سپس آن را در روغن فرو کرده و بیرون بیاورید تا مشاهده کنید که چه مقدار از گیج روغنی شده است.

  • مرحله چهارم

بعد از آنکه سطح روغن هیدرولیک فرمان خودرو را بررسی کردید باید از کیفیت و همچنین سلامت آن مطمئن شوید. روغن هیدرولیک فرمان خودرو در صورتی سالم و با کیفیت می باشد که کاملا شفاف باشد و رنگی مایل به صورتی و یا کهربایی داشته باشد. اگر رنگ روغن هیدرولیک شما قهوه ای تیره و یا سیاه باشد نشان دهنده این است که ذرات مختلفی مانند ذرات زائد موجود در شلنگ ها و کاسه نمدها و … با روغن ترکیب شده اند، در این صورت رو به تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو آورد. یکی از راه هایی که به شما رنگ روغن را به خوبی نشان می دهد آغشته نمودن یک دستمال سفید تمیز با روغن هیدورلیک می باشد. در این صورت شما می توانید مشاهده کنید که رنگ دستمال کهربایی شده و یا سیاه است و تصمیمی بهتر در جهت تعویض روغن هیدرولیک و یا عدم تعویض آن بگیرید.

  • مرحله پنجم

اگر سطح روغن هیدرولیک فرمان خودرو را بررسی نمودید و مشاهده کردید که سطح روغن پایین آمده است می توانید به آن روغن اضافه کرده تا به سطح مورد نظر برسد. آن دسته از مخزن هایی که دارای درجه بندی می باشند باید آنقدر روغن به آن ها اضافه شود تا به درجه ماکسیموم و یا گولد برسند. در این زمان باید حتما به روشن یا خاموش بودن خودروی خود دقت کنید. اگر از گیج برای بررسی سطح روغن استفاده کردید بهتر است که کم کم روغن را درون مخزن ریخته تا سر نرود و باعث آلودگی قطعات دیگر نشود.

اضافه کردن روغن هیدرولیک فرمان خودرو
اضافه کردن روغن هیدرولیک فرمان خودرو
  • مرحله ششم

باید حواستان باشد زمانی که در حال ریختن روغن هیدرولیک فرمان خودرو در مخرن آن می باشید بیش از حد مخزن را پر نکنید چرا که حتما باید کمی از سطح مخزن روغن پایین تر باشد. دلیل این نکته این است که زمانی که خودرو در حال کار است روغن هیدرولیک گرم شده و حجم آن افزایش پیدا می کند و مشغول انجام فعالیت خود می شود. اگر مخزن را بیش از حد پر نمایید در حین فعالیت این روغن سرازیر شده و به دیگر قطعات می ریزد و مشکل ساز می شود.

  • مرحله هفتم

در مرحله آخر بررسی روغن هیدرولیک فرمان خودرو بستن در مخزن است. بعضی از مخزن های روغن هیدرولیک دارای در فشاری بوده و بعضی دیگر برای بسته شدن نیاز به چرخاندن مخزن دارند. به هر حال باید از چگونگی بسته شدن در مخزن روغن هیدرولیک فرمان خودرو مطلع بوده و آن را محکم و کامل ببندید وگرنه امکان نشت آن وجود دارد.

عدم تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو چه عواقبی خواهد داشت؟

به دلایل مختلفی مانند گرما و شرایط جوی روغن هیدرولیک فرمان خودرو توانایی خود را برای انجام درست وظیفه اش از دست داده و همین نکته باعث آسیب رسیدن به اجزا مربوط به سیستم هیدرولیک می شود. هزینه تعویض این قطعات در مقابل هزینه تعویض روغن هیدرولیک بسیار سنگین خواهد بود و به همین علت می توان گفت عدم توجه به این نکته می تواند هزینه های زیادی را به شما تحمیل نماید. از طرفی در این صورت اجزای مربوط به سیستم فرمان نیز فرسوده و شکسته خواهند شد، همچنین دچار خوردگی نیز می شوند. در تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو باید به نکاتی توجه نمود که از جمله آنها می توان به عدم ترکیب انواع روغن ها با یکدیگر اشاره نمود.

عواقب عدم تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو
عواقب عدم تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو

به چه دلایلی روغن هیدرولیک فرمان خودرو ممکن است فاسد شود؟

روغن پایه ماده اصلی تشکیل دهنده روغن هیدرولیک فرمان خودرو می باشد. همچنین روغن هیدرولیک فرمان دارای یکسری افزودنی بوده که باعث بیشتر شدن مقاومت آن در برابر عوامل مختلف مانند ذرات معلق و گرما می شود. با این وجود همچنان امکان فاسد شدن این روغن وجود دارد که از جمله دلایل این فاسد شدن میتوان به شرایط جوی و یا فعالیت و کارکرد زیاد این روغن اشاره نمود. همچنین دمای زیاد موتور و یا تماس این روغن با قطعات مختلف نیز می تواند باعث آلودگی و فاسد شدن آن شود.

روغن هیدرولیک فرمان خودرو چه تاثیری در نرم بودن فرمان خودرو دارد؟

روغن هیدرولیک فرمان خودرو دارای دو نوع نفتی و سنتتیک می باشد. همانطور که بیان شد این روغن باعث روان تر شدن فرمان خودرو و عملکرد درست آن و فرمان مناسب به چرخ های خودرو می شود. در صورت وجود این روغن در سطح مناسب چرخ های خودرو فرمان سیستم فرمان را بهتر دریافت کرده و به اندازه مناسب می چرخند و حرکت می کنند اما در غیر این صورت فرمان خودرو سفت خواهد شد و کنترل آن برای راننده نیز دشوار می شود.

تاثیر روغن هیدرولیک در نرم بودن فرمان خودرو
تاثیر روغن هیدرولیک در نرم بودن فرمان خودرو

خرید لوازم و قطعات خودرو از دکترماشینت

همانطور که بیان شد روغن هیدرولیک فرمان خودرو اهمیت زیادی در چگونگی کارکرد فرمان دارد. از طرفی لازم است بدانید که این روغن در بازار در انواع کیفیت ها موجود است اما بهتر است که برای عمر مفیدتر و بهتر آن و دیرتر آلوده شدن این روغن از نوع با کیفیت آن استفاده کنید. فروشگاه دکترماشینت یکی از جمله فروشگاه هایی می باشد که می توانید انواع لوازم جانبی، لوازم موتوری و قطعات خودرو را در بهترین کیفیت مشاهده کرده و در صورت نیاز خریداری نمایید. یکی از مزایای خرید از فروشگاه دکترماشینت تضمین کیفیت محصولات این سایت و رسیدن سریع آن ها به دست شما و از طرفی تنوع محصولات موجود در سایت و قیمت مناسب آن ها می باشد.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *