علت خرابی دسته موتور چیست؟

علت خرابی دسته موتور چیست؟

به طور معمول ماشین در حال حرکت دچار تکان‌هایی شده و موتور نیز به تبع آن دچار عدم تعادل خواهد شد، ناگهان گاز دادن، عبور از روی دست‌اندازها و لرزش‌های طبیعی خود ماشین همه از عوامل این عدم تعادل هستند بنابراین برای جلوگیری از آسیب به موتور باید به نوعی این حرکات را کنترل کرد، از طرفی ثابت بودن موتور باعث خرابی و شکستگی آن هنگام حرکت شده و به همین دلیل موتور ماشین ضمن اینکه باید از لرزش ناگهانی حفظ شود لازم است تا حدی انعطاف نیز داشته باشد. دسته موتور ماشین حافظ تعادل خودرو و به نوعی تکیه گاه آن است و وزن موتور را نگه می‌دارد.

دسته موتور
دسته موتور

دسته موتور چیست و چند نوع دارد؟

دسته موتورهای نصب شده روی خودروها به دو گروه لاستیکی و هیدرولیکی تقسیم می‌شود. دسته موتور لاستیکی دارای مکانیزمی ساده بوده و قیمت پایینی دارد، از جنس پلاستیک ساخته شده و با ارتعاش خود باعث جذب ضربات ناگهانی می‌شود.

دسته موتور هیدرولیکی به نسبت پلاستیکی پیچیده بوده و از یک فنر، قطعه پلاستیکی و یک سیال ساخته شده است و قیمت بالاتری دارد.

دسته موتور چه وظیفه‌ای دارد؟

دسته موتور یک قطعه است که بین موتور و شاسی و یا شاسی و گیربکس قرار دارد. وظیفه دسته موتور ایجاد توازن بین ارتعاشات ورودی به ماشین یعنی ارتعاشات ناشی از جاده و موتور و نیز دفع نیروی گشتاوری ایجاد شده هنگام کار کردن موتور است.

دلایل خراب شدن دسته موتور

دلایل خرابی دسته موتور به شرح زیر است:

  • فشار بسیار وارد کردن به موتور به ویژه سرعت بالا و هنگام عبور از دست‌انداز و یا تیک‌اف
  • عدم مناسب بودن کیفیت دسته موتور
  • تنظیم نبودن قطعه دسته موتور و کامل جا ننداختن این قطعه
  • عدم تنظیم بودن سیستم تعلیق و شاسی
  • فرسوده بودن دسته موتور

چگونه بفهمیم دسته موتور خراب شده است؟

از جمله علائم خرابی دسته موتور تغییر کارکرد موتور و افزایش لرزش در اطراف آن است. در دسته موتور هیدرولیکی نشت روغن از علائم خرابی آن است. بروز سر و صدا هنگام گذر از ناهمواری‌ها نیز بیانگر خرابی دسته موتور است. نکته مهم این است که در صورت خرابی یک دسته موتور بقیه دسته موتورها نیز آسیب خواهند دید چون بسیاری از خودروهای موجود در بازار از نوع محور متحرک جلو هستند. با توجه به اهمیت دسته موتور در حفظ سلامت موتور بهتر است به شکل دوره‌ای دسته موتورهای خودرو را چک کنید و از درستی کارکرد آن مطمئن شوید. کاهش ارتفاع موتور از زمین و کشیده شدن موتور بر روی زمین نیز جزء علائم خرابی دسته موتور است.

خراب شدن دسته موتور
خراب شدن دسته موتور

چه زمانی باید به فکر خرید دسته موتور باشیم؟

در بسیاری از خودروها دسته موتور باعث حفظ عملکرد و عمر موتور و ماشین می‌شود. عمده مشکلات مربوط به دسته موتورها پنج تا هفت سال پس از خرید ماشین دیده می‌شود اما دوام دسته گیربکس بیشتر از دسته موتور بوده و دیرتر نیاز به تعویض دارد. با همه این موارد زمان خاصی برای تعویض دسته موتور وجود ندارد و در صورت بروز علائم خرابی مذکور باید نسبت به خرید و تعویض آن اقدام کنید.

هزینه تعویض دسته موتور

به طور معمول هزینه تعویض دسته موتور بین 50 تا 300 هزار تومان است. هرچند این هزینه وابسته به توع ماشین و محل قرار گرفتن دسته موتور متفاوت است. برای نمونه هزینه تعویض این قطعه در خودروهای متفاوت به شرح زیر است:

  • هزینه تعویض دسته موتور 206: پنجاه تا صد هزار تومان
  • هزینه تعویض دسته موتور پراید: هشتاد هزار تومان
  • هزینه تعویض دسته موتور پژو پارس: چهل و پنج تا صد هزار تومان
  • هزینه تعویض دسته موتور پژو 405: چهل و پنج تا صد هزار تومان

خرید دسته موتور در دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت دسته موتور در سلامت ماشین و عمکلرد درست و مناسب موتور می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *