بوستر ترمز چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

بوستر ترمز چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

همانطور که می‌دانید هر وسیله نقلیه متحرکی باید یک سیستم ترمز داشته باشد. البته در زمان های گذشته به دلیل اینکه اتومبیل ها سرعت چندانی نداشتند سیستم ترمز اهمیت چندانی نداشت. اما امروزه به دلیل سرعت زیاد اتومبیل ها و رانندگی افراد به یک امر حیاتی تبدیل شده است. به همین نسبت انواع سیستم های ترمز ساخته شده است. سیستم ترمز مهمترین بخش امنیت یک خودرو است.

بوستر ترمز
بوستر ترمز

 چگونگی کارکرد سیستم ترمز در خودرو

سیستم ترمز خودرو به گونه ای ساخته شده است که با اراده راننده در قسمت چرخ ها اصطکاک ایجاد کرده و سرعت ماشین را کاهش میدهد و در نهایت آن را نگه می دارد در حقیقت این سیستم به این لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاکی ایجاد میکند تا شتاب منفی ایجاد شود و سرعت کم شود.

ترمز ها سیستمی هستند که بر اساس قوانین دینامیک و اصطکاک عمل می کنند. بیشتر سیستم های ترمز که در خودرو های امروزی وجود دارد به کمک روغن کار میکند.

انواع سیستم ترمز خودرو ها

ترمز ها مدل های مختلفی دارند که سال به سال پیشرفته تر و بروز میشوند گاهی از چند نوع ترمز در یک خودرو استفاده می شود.

ترمز مکانیکی

این ترمز در خودرو ها به صورت مکانیکی و قدیمی انجام می شود. این سیستم در خودروهای قدیمی به کار برده می شد و امروزه دیگر کاربرد چندانی ندارد.

ترمز هیدرولیکی

در این نوع سیستم ترمز که از طریق فشار پدال و خطوط لوله های ترمز و سامانه ترمز گیری روغن ترمز به پیستون موجود در چرخ ها منتقل می شود و تولید اصطکاک می کند.

ترمز الکتریکی

قابل استفاده در ماشین های برقی می باشد.

ترمز مغناطیسی

در این سیستم یک آهنربای همیشگی وجود دارد که میدان مغناطیسی مورد نیاز را فراهم میکند و نیروی ترمز وارد چرخ ماشین می شود. هیچ سایش و اصطکاکی وجود ندارد اما چون یک تکنولوژی جدید است فعلاً رایج نیست.

ترمز خلا

در این نوع سیستم در لوله های ترمز خلا ایجاد میشود که باعث حرکت لنت ها و در نتیجه اصطکاک و ترمز می شود از این نوع سیستم در قطار ها استفاده می شود.

بوستر ترمز چیست؟

بوستر یکی از قسمت های سیستم ترمز می باشد. این قطعه فقط در سیستم ترمز های‌ دیسکی به کار میرود.

بوستر ترمز یا بوستر خلا شبیه یک قوطی سیاه رنگ می باشد که پشت موتور و سمت راننده قرار می گیرد و با باز کردن در کاپوت آن را می توان به آسانی دید. کار این قطعه تقویت نیروی وارد شده از راننده در سیستم ترمز می باشد و در واقع موجب ایستادن سریع و محکم تر ماشین میشود، در حالی که فشار کمتری به راننده وارد میشود.

بوستر به کمک خلا ایجاد شده در موتور نیرویی که بر پدال وارد میشود را چندین برابر میکند. در واقع هدف از طراحی بوستر این است با کمترین فشار بر روی پدال ترمز، بیشترین میزان ترمز را ایجاد کند و ترمز گیری بسیار نرم آسانتر می شود. بوستر ترمز از خلا به وجود آمده از موتور استفاده می کند تا نیروی وارد شده به ترمز با پای راننده را چندین برابر کند. بوستر باعث می شود که هنگامی که خودرو خاموش است ترمز کار نکند و پدال آن سفت می باشد.

بوستر ترمز
بوستر ترمز

نقش بوستر ترمز در خودرو چیست؟

این قطعه همان طور که گفتیم کمک میکند که با کمترین فشار وارد شده بر روی پدال بیشترین سرعت عمل را داشته باشد.

دومین نقش بوستر ترمز جلوگیری از حرکت پدال ترمز در هنگام خاموشی خودرو می باشد یعنی در هنگامی که خودرو خاموش میباشد پدال ترمز را سفت نگه می دارد و مانع حرکت آن میشود.

قسمت های مختلف بوستر ترمز

بوستر به شکل یک قوطی سیاه رنگ است اما از داخل شامل قطعه هایی است که عبارتند از:

بدنه

قسمت فلزی که شامل دو محفظه می باشد.

سوپاپ هوشمند

که به آن سوپاپ کنترل هم گفته می‌شود و بین محفظه بدنه قرار می گیرد.

دیافراگم

از جنس لاستیک ساخته شده است.

فنر بوستر

وظیفه برگرداندن پیستون را به عهده دارد.

پیستون بوستر

این قطعه باعث ایجاد فشار ناشی از هوای ورودی بر روی دیافراگم میشود.

میله رابط

فنر برگشت دهنده و پیستون بر روی آن قرار می گیرد.

طرز عملکرد بوستر ترمز

نام دیگر بوستر ترمز، بوستر خلا می باشد که همانطور که از نامش مشخص است برای فعالیت خود نیاز به خلأ دارد که این فضا را منیفولد گاز موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز به خوبی تامین می کند.

در گذشته سیستم ترمز خودروها ترمز طبلی بود و نیازی به بوستر ترمز نبود و ترمز های طبلی نیروی مورد نیاز خود را به طور طبیعی تامین می کردند.

اما از آنجایی که امروزه بیشتر خودروها سیستم دیسکی دارند بوستر دارای اهمیت زیادی شده و بدون این وسیله پاهای رانندگان بسیار خسته می شود.

یکی از مهمترین قسمت های هر خودرویی سیستم ترمز آن می باشد. بوستر ترمز، خلا پدال ترمز و لنت ترمز باید وظیفه و کار خود را به خوبی انجام دهند تا راننده بتواند در زمان نیاز با فشار دادن پدال ترمز ماشین را نگه دارد.

از زمانی که اولین ماشین ها اختراع ساخته شدند بوستر ترمز هم روی آن نصب می شده است. سیستم بوستر های خلا امروزی با سیستم کاسه ای زمان قدیم تفاوت‌های بسیاری دارد البته هر دوی آنها یک وظیفه دارند.

بوستر ترمز خلا وسیله ای است که باعث آسان و نرم شدن ترمز گرفتن میشود. گاهی بعضی از رانندگان متوجه خرابی سیستم ترمز خلا نمی شوند و آن را به موقع تعمیر نمی کنند و در صورت خرابی ترمز خلا ممکن است اتفاق های خطرناکی پیش بیاید.

علائم خرابی بوستر ترمز

گاهی ممکن است بوستر دچار خرابی شود و کار خود را نتواند به درستی انجام دهد. اگر پدال ترمز سفت شود و یا اینکه موتور ماشین ضعیف شود ممکن است بوستر ترمز خراب شده باشد و آن را باید تعویض کرد.

خراب شدن بوستر ترمز دلایل مختلفی دارد که می توان به نشت هوا از شیلنگ خلا و سوراخ شدن دیافراگم و نشت هوا اشاره کرد. اگر دیافراگم بوستر پاره شود هوا وارد بوستر میشود و موجب می‌شود که نیروی کمکی هم وجود نداشته باشد.

بوستر ترمز وسیله ای است که به راننده برای گرفتن ترمز کمک می کند. این قطعه نسبت به اندازه دیافراگم خود نیرویی که بر روی پدال وارد می شود را دو تا چهار برابر افزایش می دهد. به همین خاطر، خراب شدن آن مشکلات زیادی برای راننده به وجود می آورد. بهتر است که با علائم خرابی آن آشنا شویم و در صورت خراب شدن آن بهترین تصمیم را بگیریم. هر زمان که سیستم ترمز به خوبی کار نکند باید به خرابی بوستر ترمز شک کنیم.

پارگی دیافراگم، خرابی سوپاپ و نشت خلاء مورد هایی هستند که در عمل کردن درست سیستم ترمز اثر منفی دارند.

اگر با موارد زیر روبرو شدید حتماً خودرو خود را برای تعمیر نزد مکانیک ببرید. نشت کردن هوا از پرس دور، نشت روغن ترمز از بوستر، سوراخ و یا پاره شدن دیافراگم داخلی، سفت شدن یا شل شدن پدال ترمز و نشت هوا از شیلنگ خلا رایج ترین مشکل نشت روغن ترمز از بوستر است که نشان دهنده خرابی آن می باشد.

تشخیص خرابی بوستر ترمز

برای تشخیص خرابی سیستم بوستر باید مراحل زیر را انجام دهید:

در مرحله اول موتور را باید خاموش کرد و بعد چندین بار پدال ترمز را فشار میدهیم.

اکنون در حالی که پدال ترمز را نگه داشتیم استارت را میزنیم.

همزمان با استارت زدن پدال کمی به سمت پایین فشار میدهیم.

در مرحله بعدی استارت را میزنیم و ماشین را دو دقیقه بعد خاموش میکنیم و پدال ترمز را مقداری فشار میدهیم.

استارت میزنیم و فشار آرامی به پدال وارد میکنیم.

همزمان با نگه داشتن پدال موتور را خاموش میکنیم.

۳۰ ثانیه پدال را نگه می داریم و اگر مکان آن تغییر نکرد بوستر سالم است. و در صورتی که در طی مراحل قبل متوجه خرابی بوستر شدید باید آن را نزد مکانیک ببرید.

بوستر ترمز خودرو که یک قطعه مشکی استوانه ای میباشد، باعث ترمز گرفتن آسان تر و نرم تر می شود در بعضی از خودروها از بوستر بزرگتری استفاده شده است که به آن دابل بوستر گفته می شود.

همانطور که قبلاً گفته شد بوستر ترمز فقط در خودروهایی که سیستم دیسکی دارند استفاده می شود و کار آن تقویت نیروی وارد شده از طرف راننده برای ترمز گرفتن می باشد.

به بیان دیگر این قطعه در زمان ترمز گرفتن باعث می شود که نیرویی که وارد شده چندین برابر شود و به سیلندر اصلی منتقل شود. تا نیرو و فشار کمتری برای کمتر کردن سرعت لازم باشد.

بوستر ترمز دابل از دو بوستر تشکیل شده است که بجز تولید نیروی بیشتری برای ترمز پدال را هم نرم تر می کند فشار روغن را به سمت چرخ ها منتقل میکند و این عمل باعث می‌شود که سیستم عملکرد بهتری داشته باشد.

ممکن است گاهی اوقات  بوستر تکی را به بوستر دابل تبدیل کرد که باعث افزایش قدرت و گیرایی ترمز میشود. گاهی هم در بعضی از خودروها که پدال آن خیلی سفت شده است این روش را انجام می دهند.

تشخیص خرابی بوستر ترمز
تشخیص خرابی بوستر ترمز

کلمه بوستر به چه معناست؟

کلمه بوستر در لغات انگلیسی dooset است که به معنی تسریع و تقویت می باشد. بوستر ترمز هم به همین معناست و این یعنی هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد آن را تقویت و تسریع می کند.

خرید بوستر ترمز از دکترماشینت

شما عزیزان می توانید بوستر ترمز و انواع لوازم مربوط به سیستم ترمز را از فروشگاه دکترماشینت به صورت اینترنتی خریداری کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *