آشنایی با عملکرد انواع فن خودرو

آشنایی با عملکرد انواع فن خودرو

سیستم خنک‌کننده از جمله اجزای مهم خودروهای بنزینی با موتورهای احتراق داخلی است به این دلیل که فعالیت چنین موتورهایی با اشتعال همراه بوده و گرمای تولیدی از آن بالا است. در صورتی که این گرمای تولیدی کاهش نیابد باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور و سایر اجزای خودرو شده و کارایی کلی خودرو را کاهش می‌دهد و حتی امکان تخریب و از بین رفتن قطعات خودرو نیز وجود دارد. سیستم خنک‌کننده باعث کاهش دمای موتور شده و در طی یک روال کاملاً مشخص و منظم این کار را انجام می‌دهد. انواع سیستم‌های خنک‌کننده به دو گروه آب خنک و هوا خنک تقسیم می‌شوند و اجزای این سیستم شامل رادیاتور، شلنگ آب، واتر پمپ، ترموستات، پروانه یا فن، سنسور دمای آب و مجاری آب اطراف بلوک موتور هستند. در ادامه مطلب با فن بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

فن خودرو
فن خودرو

 

پروانه یا فن خودرو

پروانه یا فن موجود در خنک‌کننده کار تامین هوای مورد نیار این سیستم را انجام می‌دهد و اغلب در جلوی موتور قرار می‌گیرد. فن خودرو در دو شکل مکانیکی و برقی به کار می‌رود هر چند امروزه از انواع فن مکانیکی استفاده نمی‌شود و تنها فن‌های برقی کاربرد دارند.

به طور معمول قسمتی از دمای تولیدی در ماشین از اگزوز خارج می‌شود اما بخشی از آن همچنان در داخل موتور باقی مانده و در نهایت باعث افزایش دمای بلوک سیلندر، سرسیلندر و بقیه اجزای موتور خواهد شد وظیفه سیستم خنک‌کننده کاهش این دما است. برای انجام این کار واتر پمپ آب موجود در رادیاتور را به کانال‌های مدار آب واقع در کنار بلوک سیلندر می‌برد و به این ترتیب دمای سوپاپ و مانیفولدها کاهش یافته و آب داغ به سمت رادیاتور باز می‌گردد. دمای آب در رادیاتور کاهش یافته و این چرخه دوباره تکرار می‌شود. حال باید دید دمای آب داخل رادیاتور چگونه کاهش می‌یابد؟ این کار به واسطه عبور از یک مسیر طولانی با سطح کم و در مجاورت با هوای خنک محیط انجام می‌شود. فن خودرو وظیفه تامین هوای محیط بیرونی به منظور کاهش دمای آب رادیاتور را برعهده دارد. به همین دلیل می‌توان گفت که سیستم خنک‌کننده بدون فن قادر به انجام کار خود نیست.

فن مکانیکی

نیروی کار فن‌های مکانیکی از طریق نیروی موتور تامین شده و این مسئله باعث کاهش راندمان موتور و افزایش استهلاک آن می‌شود. این کار به واسطه یک تمسه و پولی انجام می‌شود و نیروی خود را از میل‌لنگ می‌گیرد. با این حال استفاده از فن مکانیکی با مشکلاتی از جمله موارد زیر همراه بوده است:

  • تغییر دور پروانه
  • کاهش توان موتور
  • اتلاف انرژی به خاطر فعالیت همیشگی
  • استهلاک بالا

فن برقی

این سیستم از یک پروانه ساخته شده است که الکتروموتوری به همراه خود دارد و همین قطعه انرژی مورد نیاز برای حرکت فن را فراهم می‌آورد. الکتروموتور نیز انرژی خود را از برق و باتری ماشین تامین کرده و به همین دلیل در شرایط مختلف امکان فعال‌سازی دارد. فن‌های برقی از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

  • پروانه
  • الکتروموتور
  • رله کنترل
  • ECU
  • فشنگی دمای آب
  • سنسورهای آب در انواع خودروهای انژکتوری

ممکن است ECU در سیستم فن تنها ویژه این سیستم باشد و یا این که از یک یونیت مشترک با سیستم سوخت رسانی گرفته شده باشد. مقاومت الکتریکی سنسورها با دمای آب تغییر می‌یابد و ECU با بررسی کردن اطلاعات سنسور عملکرد فن را مشخص کرده و سیگنال‌های لازم را به الکتروموتور خواهد فرستاد.

فن برقی
فن برقی

خرید لوازم یدکی خودرو از دکترماشینت

با توجه به اهمیت فن خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *