مخزن آب رادیاتور خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

مخزن آب رادیاتور خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

همانطور که می دانید خودرو برای آنکه حرکت کند به فعالیت درست موتور خود نیازمند است. موتور نیز برای روشن نمودن و به حرکت درآوردن خودرو فعالیت های مختلفی انجام می دهد. از جمله فعالیت هایی که موتور انجام می دهد می توان به احتراق اشاره نمود. به دلیل وجود حرارت بالا در این بخش از عملیات تبدیل انرژی در موتور امکان آسیب رسیدن به موتور و ذوب قطعات مختلف و در نتیجه مختل شدن کار موتور و حرکت خودرو وجود دارد و به همین دلیل نیاز است سیستمی در خودرو در نزدیکی موتور وجود داشته باشد تا بتواند از این حرارت بکاهد. این سیستم در خودرو سیستم رادیاتور خودرو نامیده می شود. حال رادیاتور خود دارای قطعات مختلفی می باشد که از جمله  آن ها می توان به مخزن آب رادیاتور اشاره نمود.

مخزن آب رادیاتور همانطور که از نام آن نیز مشخص است یکی از قطعات سیستم رادیاتور خودرو می باشد که باعث کمک به این سیستم در عملیات خنک سازی موتور خودرو می کند. در حقیقت می توان گفت که رادیاتور خودرو برای آنکه بتواند فعالیت های خود را به درستی انجام دهد نیازمند قطعات مختلف می باشد که یکی از این قطعات مخزن آب رادیاتور می باشد. این مخزن درواقع باعث کاهش فشار رادیاتور شده و به آن کمک می کند تا آب مورد نظر را به خوبی و بدون فشار آمدن به لوله های رادیاتور به بخش های مختلف منتقل کرده و به خنک سازی هر چه بهتر قطعات بپردازد. بدون وجود این مخزن ممکن است آب همانگونه که هست از خودرو ریزش کند و یا اینکه به لوله های رادیاتور فشار زیادی وارد شود به صورتی که احتمال ترکیدن داشته باشند و به خوبی جریان پیدا نکنند.

به طور کلی وظایف این قطعه را می توان نگهداری مایعات مورد نیاز برای خنک کردن خودرو و موتور آن، تنظیم نمودن فشار مایعات در رادیاتور و همچنین مواد و مایعاتی که برای خنک کردن موتور نیاز است، بیان نمود. یکی از نکاتی که راجب مخزن آب رادیاتور خودرو لازم است بدانید این است که تمامی خودروها دارای این قطعه نمی باشند و تنها خودروهایی که سیستم خنک کننده ی آن ها به صورت مدار بسته می باشد دارای مخزن آب رادیاتور می باشند. از جمله ی این خودروها می توان به پژو 206 و L90 اشاره نمود.

مخزن آب رادیاتور خودرو
مخزن آب رادیاتور خودرو

مزایا و تاثیر مخزن آب رادیاتور در رادیاتورها چیست؟

سیستم های خنک کننده ای که دارای مخزن آب رادیاتور می باشند سرعت بیشتری در خنک کردن قطعات موتور داشته و این به این علت است که حباب های هوا را در داخل مایعات خنک کننده جمع کرده و آن ها را از طریق درب این قطعه که دارای سوپاپ می باشد، خارج می کند. مخزن آب رادیاتور خودرو می تواند تا حدود 2 لیتر مایعات را در خود جای دهد.

چرا به رادیاتور و مخزن آب رادیاتور خودرو نیاز است؟

مخزن آب رادیاتور می تواند مشکلات زیادی را حل کند و عدم وجود آن نیز می تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود که بعضی از آن ها عبارتند از:

  • ممکن است آب رادیاتور جوش بیاورد و به بیرون ریخته و در نتیجه آب رادیاتور کم شود.
  • کار نکردن رادیاتور به دلیل وجود آب کم در آن و در نتیجه ذوب شدن قطعات موتور خودرو.
  • ایجاد جرقه و خودسوزی در قطعات درونی خودرو.
  • کاهش کشش و همچنین قدرت موتور.
  • کاهش خاصیت روعن موتور

علائم خرابی مخزن آب رادیاتور خودرو چیست؟

  • ترک خوردن سطح این قطعه و هوا گرفتن آن
  • خارج نشدن آب از مخزن آب رادیاتور خودرو
  • نشتی داشتن مخزن آب رادیاتور خودرو
  • هرز شدن در مخزن
  • شکسته شدن محل اتصال
علائم خرابی مخزن آب رادیاتور خودرو
علائم خرابی مخزن آب رادیاتور خودرو

خرید رادیاتور از دکترماشینت

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید مخزن آب رادیاتور خودرو یکی از قطعات مهم خودرو به شمار می رود چرا که باعث عملکرد درست رادیاتور شده و به دنبال آن نیز موتور خودرو می تواند فعالیت های خود را به درستی انجام دهد و خودرو نیز به خوبی به حرکت خود ادامه دهد. در صورت خراب شدن این قطعه رادیاتور به خوبی کار نخواهد کرد و عملکرد موتور خودرو نیز مختل خواهد شد به همین دلیل در صورت وجود هر گونه آسیبی در آن باید هر چه سریع تر تعویض شود. برای خرید مخزن آب رادیاتور و رادیاتور باید حتما به نوع آن دقت کرده تا مناسب با خودروی شما باشد و بتواند در سر جای خود به خوبی در خودرو بماند. از طرفی این مخزن ها دارای جنس پلاستیکی بوده و باید دقت کنید که از پلاستیک مرغوب ساخته شده باشند. برای خرید این محصولات می توانید به فروشگاه دکترماشینت مراجعه کرده و با مشاهده انواع مختلف آنها نوعی که می خواهید را با قیمتی مناسب خریداری نمایید. از مزایای خرید از فروشگاه دکترماشینت می توان به کیفیت تضمین شده ی قطعات به فروش رسیده در این سایت اشاره نمود.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *