علائم و عوامل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

علائم و عوامل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

فرمان هیدرولیک از جمله مزیت‌های خودرو برای رانندگی آسوده و راحت است چرا که سیستم هیدرولیک فرمان هنگام رانندگی باعث گردش مطلوب فرمان شده و هر گونه بروز مشکل در این سیستم موجب گردش سخت فرمان می‌شود. در این سیستم با چرخش فرمان دنده نیز به وسیله پینیون حرکت کرده و به این ترتیب پیستون متصل به میل‌دنده توسط روغن هیدرولیک باعث حرکت میل‌دنده می‌شود. پمپ هیدرولیک یکی از اجزای اصلی در عملکرد فرمان هیدرولیک است و فشار لازم برای جهت حرکت فرمان و چرخش آن را تامین می‌کند تا راننده با نیروی کمی بتواند باعث چرخش فرمان بشود. عملکرد پمپ هیدرولیک ممکن است به دلایل مختلفی دچار اختلال شود، در ادامه مطلب به بررسی علائم و عوامل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان خواهیم پرداخت.

پمپ هیدرولیک فرمان
پمپ هیدرولیک فرمان

 

علائم خرابی پمپ هیدرولیک

1-روغن‌ریزی در سیستم هیدرولیک

با مشاهده هر گونه روغن‌ ریزی در سیستم هیدرولیک باید فوراً به دنبال تعمیر سیستم هیدرولیک و رفع این مشکل باشید چرا که روغن‌ ریزی مشکلی بسیار جدی است و به تدریج باعث کاهش حجم روغن مخزن و صدمه رساندن به سیستم هیدرولیک و پمپ خواهد شد.

2-کاهش سطح روغن هیدرولیک فرمان

از جمله دیگر علائم خراب شدن پمپ هیدرولیک کاهش سطح روغن هیدرولیک است چرا که کاهش سطح روغن ممکن است به دلیل خرابی پمپ روغن هیدرولیک و نشت آن باشد. بهتر است در صورت بروز این مشکل خودرو را به یک تعمیرگاه خوب ببرید.

3-کند و یا سفت شدن فرمان ماشین

در حالت معمول با روشن شدن ماشین سیستم هیدرولیک فرمان نیز روشن شده و فرمان بدون نیاز به وارد کردن نیروی اضافه شروع به حرکت می‌کند. در صورتی که پس از روشن شدن ماشین فرمان همچنان سفت بود ممکن است پمپ هیدرولیک فرمان دچار خرابی شده باشد.

کند و یا سفت شدن فرمان ماشین
کند و یا سفت شدن فرمان ماشین

 

4-صدای اضافه هنگام چرخش فرمان

به طور کلی هنگام چرخش فرمان شما نباید هیچ صدایی مانند جیرجیر بشنوید، در صورتی که این صدا را شنیدید باید هر چه زودتر ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا مشکل را مورد بررسی قرار دهد. صدا دادن پمپ هیدرولیک به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد مانند:

  • عدم تناسب فیلتر روغن با سایز مکش پمپ و یا کثیف بودن فیلتر
  • آب‌بندی اشتباه خط مکش پمپ که گاهی باعث ورود هوا به داخل سیستم می‌شود.
  • آب‌بندی اشتباه بین شیر و اتصالات مخزن
  • متناسب نبودن سایز قطر شلنگ یا لوله از قسمت مخزن تا بخش مکش پمپ
  • هم‌ راستا نبودن شافت موتور
  • سردی بسیار زیاد روغن هیدرولیک
  • بالا بودن وزیسکوزیته روغن
  • خرابی کاسه نمد
  • عدم استاندارد بودن تانک روغن هیدرولیک نسبت به دبی پمپ

دلایل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

1-روغن هیدرولیک نامرغوب

از جمله دلایل خرابی پمپ هیدرولیک عدم مرغوبیت روغن هیدرولیک مورد استفاده است. از طرفی هر روغنی مدت زمان استانداری برای استفاده دارد که معمولاً روی بسته‌بندی آن نوشته شده است. روغن هیدرولیک نامناسب باعث خرابی شیر هیدرولیک و پمپ هیدرولیک می‌شود.

2-استفاده از لاستیک و رینگ نامناسب

وقتی از لاستیک و رینگ نامناسب و ارزان استفاده کنید فشار زیادی برای به حرکت درآوردن فرمان به سیستم هیدرولیک وارد می‌سازید و همین مسئله ممکن است باعث خرابی پمپ هیدرولیک بشود.

استفاده از لاستیک و رینگ نامناسب
استفاده از لاستیک و رینگ نامناسب

 

3-استفاده از قطعات نامرغوب در سیستم هیدرولیک

استفاده از یک قطعه نامرغوب در سیستم هیدرولیک موجب خرابی دیگر قطعات از جمله پمپ هیدرولیک و اختلال در عملکرد این سیستم می‌شود.

4-بیش از اندازه داغ شدن روغن هیدرولیک

دمای روغن هیدرولیک نباید بیش از اندازه استاندارد خود یعنی 82 درجه سانتیگراد باشد در حالی که بنا به تجربه بهترین دمای روغن هیدرولیک 70 درجه است و دمای بیش از این ممکن است به قطعات سیستم هیدرولیک از جمله پمپ آسیب جدی وارد کند.

5- ورود هوا به سیستم هیدرولیک

وجود هوا در سیستم هیدرولیک باعث آسیب دیدن این سیستم می‌شود. هوا از چند طریق ممکن است وارد سیستم شود از جمله:

  • مسیر ورودی پمپ
  • اتصالات سیستم لوله کشی
  • وقتی که سیال با سرعت بالا حرکت کند.

خرید پمپ هیدرولیک خودرو از دکترماشینت

با توجه به اهمیت پمپ هیدرولیک خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *