انواع چراغ‌های خودرو و کاربرد آن‌ها

انواع چراغ‌های خودرو و کاربرد آن‌ها

با تصور این موضوع که اگر ماشین هیچ چراغی نداشت چه اتفاقی می‌افتاد به اهمیت چراغ و سیستم روشنایی در هر ماشینی پی خواهید برد. دید در شب به نزدیک صفر می‌رسید و هیچ کس نمی‌دانست چه ماشینی از چه جهت و با چه حجمی در حال نزدیک شدن به او است و به این ترتیب رانندگی در شب تقریبا غیرممکن می‌شد. در طول روز نیز وضعیت چندان مناسب نبود و امکان تشخیص تغییر جهت ماشین به چپ و یا راست و زمان ترمز وجود نداشت و به این ترتیب امکان بروز تصادف و صدمات مالی و جانی بسیاری وجود داشت. سیستم روشنایی یعنی چراغ جلو، فلاشرهای جلو و عقب و کنار، سقف خودرو و چراغ عقب ایجاد شد تا از بروز تمامی این مشکلات جلوگیری کند و امکان کنترل ماشین توسط راننده و همچنین سهولت رانندگی توسط دیگر خودروها را فراهم کند. در ادامه مطلب با انواع چراغ‌های خودرو و کاربرد آن‌ها آشنا خواهیم شد.

انواع چراغ‌های خودرو و کاربرد آن‌ها
انواع چراغ‌های خودرو و کاربرد آن‌ها

انواع چراغ‌های خودرو و کاربرد آن‌ها

  • چراغ بزرگ جلو
  • چراغ مه‌شکن
  • چراغ کوچک جلو
  • چراغ خطر
  • چراغ ترمز
  • چراغ دنده عقب
  • چراغ راهنما
  • چراغ جانبی
  • چراغ عقب
  • چراغ نقشه خوانی(سقف)
  • چراغ پنل جلو راننده
  • چراغ داشبورد
  • چراغ صندوق عقب
  • چراغ مطالعه عقب

1- چراغ بزرگ جلویی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش سیستم روشنایی هر ماشین بخش جلویی آن است. در این بخش می‌توان از نور پایین، نور بالا، مه‌شکن و چراغ بغل استفاده کرد.

نور پایین نوری است که بسیاری از رانندگان از آن استفاده می‌کنند. این نور به خوبی سطح رانندگی را روشن کرده و مشکلی برای دیگر رانندگان که از جلو به سمت ماشین می‌آیند و یا برای عابران پیاده ایجاد نمی‌کند.

نور بالا زمانی کاربرد دارد که تردد در جاده کم باشد و چون کنترل نشده باعث خیرگی چشم دیگر رانندگان و عابران خواهد شد و به همین دلیل چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. گاهی از این نور برای علامت دادن به دیگران استفاده می‌شود.

طراحی و شکل چراغ‌های جلو قالب خاصی ندارد و بسته به شکل و ظاهر هر ماشین صورت می‌گیرد. در واقع هر شرکت و سازنده‌ای برای خودش یک طراحی خاصی دارد که در ظاهر خودرو و این‌که مورد پسند مشتری باشد و یا نباشد بسیار اهمیت دارد. شاید بتوان گفت جلوه هر خودرو به چراغ‌های جلویی آن است.

چراغ جلو از دو بخش تشکیل شده است، بخش اولیه یا کاسه چراغ که طراحی آن به شکل کره است و سطحی جیوه اندود دارد تا انعکاس نور خوبی داشته باشد. در مرکز این کاسه به کمک فنر یا یک حلقه پلاستیکی چراغ محکم شده و در جای خود قرار می‌گیرد. بخش دوم چراغ بزرگ بلوری یا عدسی چراغ است که روی کاسه قرار گرفته تا گرد و خاک وارد چراغ نشود.

چراغ بزرگ جلویی
چراغ بزرگ جلویی

2- چراغ مه‌شکن

این چراغ هنگام رانندگی در هوای بارانی یا آلوده به مه کاربرد دارد و با نوری سفید یا زرد جاده را روشن کرده و مسیر حرکت را مشخص می‌کند. رانندگی بدون این چراغ‌ها در چنین هوایی ممکن است خطرآفرین باشد. به طور معمول دو چراغ مه‌شکن در کنار چراغ بزرگ جلو قرار دارد و نور زرد حاصل از آن‌ها در هوای بارانی نسبت به نور حاصل از چراغ جلو تاثیر بیش‌تری در روشنایی دارد.

3- چراغ خطر

چراغ خطر در شرایط خاصی مثل نور کم، بارندگی، مه و یا تغییر حالت در حرکت ماشین روشن می‌شود. این چراغ‌ها روی بدنه و عقب ماشین نصب می‌شوند. در برخی خودروها کاسه چراغ مستقل دارند و در برخی دیگر همراه با چراغ ترمز در یک جا قرار گرفته است.

4- چراغ ترمز

چراغ ترمز از جمله مهم‌ترین چراغ‌های موجود در ماشین است. وقتی در مکانی مانند اتوبان رانندگی می‌کنید تنها راه درک این که ماشین جلویی چه وقت توقف دارد و یا حرکت می‌کند وجود چراغ ترمز است. چراغ ترمز دو عدد است و در عقب ماشین قرار دارد و به رنگ قرمز دیده می‌شود. البته یک چراغ سوم نیز در پایین شیشه عقب قرار دارد که دید بهتری به رانندگان عقب می‌دهد.

چراغ ترمز
چراغ ترمز

5- چراغ دنده عقب

وقتی راننده دنده عقب می‌رود به مقداری نور نیاز دارد تا سطح و مسیر را ببیند و دیگران نیز متوجه این مسئله بشوند. عدسی چراغ دنده عقب بی‌رنگ است و برجستگی‌های خاصی برای پخش نور دارد.

6- چراغ راهنما

چراغ راهنما در گوشه چپ و راست جلو و عقب ماشین قرار دارد و هنگام تغییر جهت ماشین روشن می‌شود تا رانندگان دیگر بدانند چه عملکردی داشته باشند. گاهی هنگام باران یا هوای مه‌آلود نیز از این چراغ‌ها استفاده می‌شود تا دیگران بتوانند خودروی شما را ببینند. این چراغ‌ها چهار عدد هستند و باید در جایی قرار بگیرند که به سهولت دیده شوند. نور حاصل از چراغ راهنما زرد رنگ است و معمولاً روی آینه بغل یا گلگیرها نصب می‌شوند. هرچند محل قرار گرفتن آن بسته به طراحی خودرو متفاوت است.

7- چراغ داخل صندوق عقب

این چراغ برای دید بهتر صندوق عقب در شب مورد استفاده قرار می‌گیرد و نور بیش‌تری به فضای موجود می‌دهد. تعداد این چراغ یک یا دو عدد است.

چراغ داخل صندوق عقب
چراغ داخل صندوق عقب

خرید انواع چراغ خودرو از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت انواع چراغ خودرو در حفظ سلامت سرنشینان هر ماشین و دیگر رانندگان و ایجاد فضایی مطمئن برای رانندگی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *