هر آنچه که باید درباره چراغ پروژکتور خودرو بدانید

چراغ پروژکتور

چراغ پروژکتور چراغ خودرو یکی از قطعاتی است که برای چراغ های جلوی ماشین نصب می شود و در واقع نور زیادی تولید می کند. در برخی منابع، از این چراغ ها با نام چراغ مه شکن هم یاد می شود. رانندگی کردن در مه زیاد یا هوای بارندگی و بسیار مرطوب به ویژه در جاده ها، الزاماً باید با استفاده از چراغ مه شکن خودرو انجام گیرد.

تعریف دیگری از چراغ مه شکن یا همان پروژکتور خودرو هم وجود دارد که برای برخی از خودروها نصب می شود. این چراغ ها معمولاً به صورت ردیفی در کنار هم در یک پوشش محافظ قرار دارند و زمانی که سویچ پروژکتور فعال است، تمام لامپ ها روشن می شوند و نور شدیدی را تولید می کنند. خودروهای جیپ، آفرود، خودروهای لندکروز و ماشین های مسابقه ای یا سافاری و گردشگری، مجهز به چراغ پروژکتور هستند.


چراغ پروژکتور


فناوری های صنعت خودرو بخصوص در قسمت روشنایی و لامپ ها با سرعت بالا در حال پیشرفت است. با ویژگی های جدید در اتومبیل های مدرن امروزی، این محصولات در مقایسه با مدل های قدیمی تر خود، برجسته تر به نظر می رسند. لوازم جانبی و اکسسوری برای خودروهای مدرن، نمونه ای از این فناوری ها محسوب می شود. نصب چراغ پروژکتور هم از این قاعده مستثنی نیست.

رانندگی در جاده های تاریک و مه گرفته با روشن بودن چراغ پروژکتور بسیار ساده تر خواهد بود. اگر اتومبیل شما مجهز به چراغ ها است، هیچ نگرانی نباید داشته باشید. حتی این فناوری در برخی از مدل های پیشرفته خودرو، جذاب تر است؛ به این صورت که در برخی از وسایل نقلیه، چراغ های پروژکتور مه شکن به عنوان چراغ های ایمنی در مه، دو برابر، اضافه تر می شوند. شاید بهتر باشد اطلاعات خود را درباره این پروژکتور روشنایی در خودروها کامل تر کنیم.

چراغ پروژکتور برای رانندگی در مه


چراغ پروژکتور


همه تصورات غلط درباره چراغ های جلوی خودرو را باید دور انداخت. چراغ پروژکتور برای دیدن جاده پیش رو هنگام رانندگی هستند. این چراغ ها برای این مفید است که دامنه دیدن سایر رانندگان را افزایش می دهد تا بتوانند در شرایط سخت و شدید جاده، وسیله نقلیه شما را بخصوص زمانی که شرایط دید، خیلی خوب نیست، تشخیص دهند.

همانطور که می دانیم چراغ مه شکن، نور شدیدتری نسبت به سایر لامپ های خودرو ایجاد می کند. به طور مثال، چراغ های مه شکن معمولاً در قسمت جلو، پایین سپر، نصب می شوند. این چراغ ها برای برخی از اتومبیل های مدرن تر، در قسمت عقب نصب شده اند. این یعنی راننده به خودروی پشت سر خود اطلاع می دهد تا فاصله ایمنی را هنگام رانندگی حفظ کند. البته فراموش نکنید که هر زمان که تمایل داشته باشید نمی توانید از چراغ پروژکتور استفاده کنید. نور این پروژکتورها شدید است و در شرایط عادی جاده، چشمان سایر رانندگان را اذیت می کند.

در شرایط عادی جاده، چراغ های جلوی خودرو به اندازه کافی روشن هستند و به روشنایی اضافه تری نیازی نیست. استفاده از چراغ پروژکتور که در عقب نصب شده ممکن است چشم رانندگان خودروهای پشت سر را به نقطه ای خیره کند؛ زیرا نور این چراغ ها بسیار شدیدتر است. برخی از پروژکتورهایی که در قسمت عقب خودرو نصب شده اند آنچنان شدید و پر نور هستند که می توانند جلوی دیده شدن بهتر چراغ ترمز را بگیرند.

نصب چراغ پروژکتور در موقعیت گوشه های خودرو


چراغ پروژکتور


یکی از ویژگی های راحتی در اتومبیل های مدرن امروزی، چراغ های راهنما است که در گوشه های خودرو نصب شده اند. جایی که این چراغ ها قرار دارند، با موقعیت چراغ پروژکتور در جلوی خودرو، متفاوت است. با این حال، برخی از خودروها در هر دو موقعیت، دارای چراغ های پروژکتور هستند و این ممکن است باعث سردرگمی سایر خودروها هنگام رانندگی شود.

برخی از برندهای خودروسازی مثل نیسان، اسکودا و فولکس واگن، دارای ویژگی فوق هستند اما خودروهایی مانند هیوندای، از چراغ پروژکتور در قسمت جلوی خودرو استفاده می کنند.

هنگام رانندگی با وسیله نقلیه در تاریکی، چراغ های جلو، دامنه دید محدودی دارند. چراغ های کناری نمی توانند مقابل دید راننده را روشن کنند. پروژکتور در خودرو به اندازه نقش چراغ راهنما یا فلاشر هشدار اهمیت دارد.

بهتر است در قسمت بعدی نگاه کوتاهی به عملکرد پروژکتور روشنایی بپردازیم و برخی از مهم ترین مشکلاتی که برای این چراغ ها به وجود می آیند را نیز بررسی کنیم.

چرا چراغ پروژکتور اتومبیل کار نمی کند


چراغ پروژکتور


چراغ پروژکتور (چراغ های تزیینی برای خودروهای مدرن و لوکس؛ چراغ های مه شکن) دامنه روشنایی چراغ خودروی شما را در شرایط مختلف رانندگی افزایش می دهد. چراغ های پروژکتور برای کمک به افزایش دید در شرایط مه آلود، پرتوی نوری گسترده ای را منتشر می کنند تا راننده بتواند تا فاصله های بیشتری، جاده را ببیند. وقتی این چراغ ها خراب می شوند، رانندگان مجبور می شوند که از چراغ های معمولی جلوی خودرو برای روشنی مسیر مقابل استفاده کنند.

نحوه کار سیستم چراغ پروژکتور

هنگامی که یک راننده تصمیم می گیرد از مه شکن یا چراغ پروژکتور خودرو حین رانندگی استفاده کند، تنها راه، استفاده از سوئیچ داخل کابین خودرو است. وقتی مدار متصل به سوئیچ چراغ های پروژکتور، اتصال برق را برقرار می کنند، برق به سمت سیستم روشنایی هدایت می شود و در نهایت، چراغ روشن می شود.

فیوزها، سیم پیچی، کلید و سوئیچ، مسیر برق و قطعات حساس الکترونیکی مثل خازن ها، در عملکرد سیستم های روشنایی خودرو نظیر پروژکتور دخالت دارند. هر گونه مشکل یا عیب در این اجزا باعث می شود که روشنایی پروژکتور خودرو خاموش شود و یا به درستی، نور مورد نظر را تولید نکند.

مهم ترین دلایل خرابی چراغ پروژکتور در خودروها

1-سوختن فیوز: اولین دلیلی که نشان می دهد چرا چراغ پروژکتور خراب شده است، سوختن فیوز است. به عنوان اولین راه حل، در صورت خرابی یک قطعه الکتریکی، اکثر مکانیک ها فیوز های ماشین را بررسی می کنند. وقتی فیوز می سوزد از کامل شدن مدار، جلوگیری می کند و اجازه نمی دهد چراغ ها روشن شوند.

2- سوختن لامپ ها: با گذشت زمان، لامپ ها فرسوده می شوند و از کار می افتند. نشانه سوختن لامپ این است که فقط یک چراغ خاموش است و چراغ دیگر به درستی کار می کند. اگر لامپ بسوزد، به طور معمول بر بقیه سیستم الکتریکی تاثیری نخواهد داشت و لامپ های دیگر به طور طبیعی کار می کنند.

3-رله معیوب: یک رله، برق را از باتری به چراغ ها منتقل می کند؛ اما در صورت خرابی رله، اتصال امکان پذیر نیست. یک رله نیز ممکن است خراب شود. سیمی که به طور صحیح نصب نشده باشد، قادر به محافظت از مدار نیست و برای شارژ اضافی، یک خروجی ایجاد می کند. چراغ پروژکتور در وسیله نقلیه با رله معیوب ممکن است نتواند مسیر را به درستی روشن کند یا نور کافی تولید نماید.

بازرسی و تعویض چراغ پروژکتور چقدر مهم است؟

چراغ های مه شکن و چراغ پروژکتور، دید بیشتری را در شرایط خطرناک جاده برای راننده فراهم می کند. رانندگانی که به این نور اضافی، بیشتر نیاز دارند، باید در مورد بازرسی، تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده، بسیار حساس باشند.

پس از استفاده منظم از چراغ های پروژکتور، تنظیم مسیر و شدت زیاد و کم پرتوهای نور برای بعضی از رانندگان ممکن است دشوار باشد. اهمیت این چراغ ها هم به اندازه سایر سیستم های روشنایی خودرو است. اگر این روشنایی ها معیوب شده اند حتماً در اولین فرصت آنها را تعویض کنید؛ مگر اینکه چراغ پروژکتور حالت تزئینی داشته باشد که البته چندان ضرورت نخواهد داشت.

دکترماشینت
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • سام. 10 دی 1401 / 12:44

    بهتر است باور کنید که کارخانه بنز، در یکی از آخرین مدلهای سفارشی خود، در یک ابتکار جالب، در محفظه چراغهای جلو لامپ مخصوصی کار گذاشته که مانند یک ویدیو پروژکتور، فیلم با فرمت DVD CAM را روی دیوار روبروی خود قابل پخش کند.!! اگر دیوار صاف و غیر رنگی هم نبود یک پرده تاشو در انواع سایز بزرگ دارد که به راحتی روی هر دیواری متصل میشود تا هنگام صرف شام در بیرون از منزل یا استراحت بین راهی بتوانید فیلم هم تماشا کنید !!

    • دکترماشینت 10 دی 1401 / 15:56

      سلام

      ممنونم بابت ویژگی جالبی که فرمودید

      موفق باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *