نکات مهم رانندگی برای کسانی که تازه کار هستند

نکات مهم رانندگی

آگاه بودن از نکات مهم رانندگی و رعایت کردن آن ها برای تمام رانندگان الزامی است؛ چه آنهایی که به تازگی گواهینامه خود را دریافت کرده‌اند و به گروه رانندگان پیوسته اند و چه برای آنهایی که سال ها سابقه در حوزه رانندگی دارند؛ هیچ تفاوتی نمی کند؛ هر دو گروه موظف هستند به قواعد و قوانین رانندگی احترام بگذارند.

اطلاع داشتن از نکات مهم رانندگی برای راننده های تازه کار از اهمیت بیشتری برخوردار است. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به تازگی گواهینامه رانندگی دریافت کرده‌اید، یا در حال گذراندن آموزش های رانندگی هستید؛ در هر صورت، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

تصمیم نداریم فوت و فن های رانندگی را در این متن به شما آموزش دهیم. این مهارت ها را باید کاملاً حرفه‌ای و هنگام رانندگی به صورت عملی بیاموزید. آنچه در این مبحث به آن می پردازیم شامل مهمترین نکات رانندگی برای مبتدی ها می باشد؛ چیزی که شاید کمتر به آن توجه کرده باشید.

رعایت نکات مهم رانندگی هم در سلامت شخص راننده و هم در سلامت سرنشینان تاثیرگذار است. رعایت این نکات از بروز تصادفات و حوادث آسیب زننده جلوگیری می کند. برای اطلاع از برخی نکات مهم با ما همراه باشید و در هر قسمت به تمام مواردی که ذکر شده دقت کنید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: راهنمای خرید رینگ اسپرت خودرو


نکات مهم رانندگی برای مبتدی ها

نکات مهم رانندگی

1- از تمام قوانین رانندگی پیروی کنید

زمانی که در حال گذراندن دوره آموزش رانندگی هستید یا در آزمون رانندگی برای دریافت گواهینامه شرکت کرده اید، در هر دو حالت، باید به تمام قوانین رانندگی مسلط باشید.

شما هم باید در یک آزمون رانندگی در جاده شرکت کنید و هم آزمون‌کتبی را پشت سر بگذارید. به طور کلی لازم است از تمام قوانین رانندگی اطلاع داشته باشید و آنها را دنبال کنید. این موارد شامل آگاه بودن از علائم راهنمایی و رانندگی در جاده، آشنایی با علائم راهنمایی و رانندگی در خیابان ها، بزرگراه ها و مسیرهای کم تردد می باشد.

یک سری نکات مهم رانندگی وجود دارد که رانندگان ملزم به درک و پیروی از آنها هستند. شما هم به عنوان فردی که به تازگی به این دنیای پر هیجان وارد شده اید باید آنها را یاد بگیرید و به کار ببرید.

2- آهسته و با سرعت کم حرکت کنید

نکات مهم رانندگی

یکی از مهمترین نکات رانندگی برای مبتدیان پس از دریافت گواهینامه این است که توجه داشته باشند در مراحل ابتدایی رانندگی، آهسته و با سرعت کمتر حرکت کنند. برخی از افراد تصور می کنند به محض اینکه گواهینامه رانندگی را دریافت کنند می‌ توانند با سرعت بالا و مانند حرفه ای ها، یک رانندگی هیجان انگیز را تجربه کنند! این یک تصور اشتباه و تا حدی مرگبار است!

چطور ممکن است راننده مبتدی که هنوز هیچ مهارتی پیدا نکرده است بتوانند همانند یک راننده حرفه ای رانندگی کند؟

بنابراین توصیه ما به عنوان نکات مهم رانندگی برای مبتدیان، این است که، “آهسته و با سرعت پایین تر حرکت کنید تا بتوانید فرصت کافی برای متوقف کردن خودرو داشته باشید. سرعت بالا، امکان کنترل وسیله نقلیه را از شما می‌گیرد و تصادفات منجر به مرگ یا حوادث ناگوار را به دنبال خواهد داشت. سرعت آهسته یا سرعت مطمئن در رانندگی باعث می شود هرگونه ضربه یا آسیب یا حادثه اتفاقی را کنترل کنید.”

3- وسیله نقلیه را در  شرایط استاندارد نگهداری کنید

نکات مهم رانندگی

یکی از نکات مهم رانندگی که هر راننده ای باید بداند مراقبت کردن از خودرو است. زمانی که یک راننده به نگهداری و بازرسی خودروی خود اهمیت بدهد، تمام قسمت های خودرو در سلامت کامل عمل می کنند. مراقب مراقبت از اتومبیل به راننده کمک می کند از خرابی بیشتر قطعات خودرو و حوادث احتمالی جلوگیری کند.

به عنوان یک راننده، کارهایی که می‌توانید در نگهداری خودروی خود انجام دهید شامل تعویض روغن آن، بررسی فشار باد لاستیک های ماشین، خرید مناسب برای انواع لوازم یدکی خودرو، تعویض و جابجایی به موقع لاستیک های جلو و عقب، اندازه گیری روغن ترمز و مایع خنک کننده، اندازه گیری حجم بنزین در مخزن ماشین می باشد.

برخی نکات مهم دیگر وجود دارد که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم. اگر تمام قسمت های خودروی خود را به صورت دوره‌ای بازرسی کنید، هر گونه عیب یا نقص را به موقع شناسایی خواهید کرد که از بروز حوادث ناگوار یا هزینه های بیشتر در آینده جلوگیری می کند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: فهرست کامل چک لیست تعمیرات خودرو برای تمام رانندگان


4- کمربند ایمنی صندلی خودرو را ببندید

نکات مهم رانندگی

یکی دیگر از نکات مهم رانندگی برای مبتدیان این است که حتماً قبل از شروع به حرکت خودرو، کمربند ایمنی را باید ببندید. استفاده از کمربند ایمنی برای راننده و تمام سرنشینان الزامی است. در غیر این صورت در تصادفات رانندگی، بیشترین آسیب متوجه افرادی است که کمربند ایمنی خود را نبسته اند.

5- هنگام رانندگی، تمرکز حواس داشته باشید

نکات مهم رانندگی

از دیگر نکات مهم رانندگی که بسیار اهمیت دارد و شاید بیشتر از سلامت وسیله نقلیه مهم باشد این است که باید هنگام رانندگی تمرکز حواس داشته باشید. این مسئله هم برای رانندگان مبتدی مهم است و هم برای تمام رانندگانی که سال ها تجربه دارند، اهمیت دارد. تمرکز حواس باعث عکس العمل بهتر نسبت به اتفاقات جاده یا وقایع هنگام رانندگی خواهد شد.

به عنوان یک راننده باید نگاه خود را به جاده معطوف کنید. صحبت کردن با تلفن همراه، ارسال پیام کوتاه، هر گونه غذا خوردن هنگام رانندگی، تنظیم کردن کانال رادیو، صحبت کردن با سرنشینان صندلی، عقب نگاه کردن به سمت چپ و راست در دور دست، مهم ترین عواملی هستند که تمرکز راننده را هنگام رانندگی از بین می‌برند.

فراموش نکنید که تصادفات در یک ثانیه اتفاق می‌افتند و همان یک لحظه، آسیب‌های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. این نکته را به عنوان نکات مهم رانندگی همیشه در ذهن داشته باشید. اگر تمرکز و توجه خود را هنگام رانندگی حفظ کنید، کنترل وضعیت برای شما به راحتی فراهم خواهد شد.

6- صندلی راننده را در شرایط مناسب تنظیم کنید

نکات مهم رانندگی

یکی از نکات مهم رانندگی که به تمام مبتدیان آموزش داده می‌شود این است که زمانی که روی صندلی راننده می‌نشینند و قصد رانندگی دارند باید صندلی راننده را در بهترین شرایط تنظیم کنند.

شرایط صندلی، متناسب با شرایط بدنی فرد تنظیم می‌شود. ممکن است افراد، قد بلند یا قد کوتاه باشند؛ برخی درشت هیکل هستند و برخی دیگر لاغر اندام هستند؛ هر کدام از افراد نسبت به شرایط بدنی خود، صندلی راننده را تنظیم می کنند.

توجه داشته باشید که هر گونه اشیای اضافی پشت شیشه عقب خودرو را که مانع از دید کامل شما می شوند، بردارید. قبل از رانندگی مطمئن شوید که آینه مخصوص مشاهده عقب خودرو و آینه بغل های خودرو در بهترین شرایط، زاویه دید مناسب را برای شما فراهم می کنند. اگر زاویه دید مناسبی نداشته باشید، رانندگی ایمن تقریباً غیر ممکن است.

نکات مهم رانندگی که در شرایط خاص باید بدانید

سه نکته مهم رانندگی وجود دارد که علاوه بر ۶ نکته اشاره شده در فوق، تمام رانندگان باید آن را بدانند و در تمام لحظات رانندگی رعایت کنند.

اولین نکته مهم برای رانندگی، حفظ فاصله ایمن از خودروی جلویی و خودروی عقبی است. به اندازه ۳ شماره که معادل سه ثانیه است، شما باید فرصت داشته باشید که عکس العمل مناسب را نسبت به یک اتفاق در خیابان یا جاده نشان دهید. این  اتفاق می تواند توقف ناگهانی خودروی جلویی شما باشد و یا سرعت بیش از حد خودروی عقبی شما؛ در هر دو شرایط، در مدت زمان ۳ ثانیه فرصت دارید تصمیم بگیرید بهترین عکس العمل چیست. قبل از آن که سه ثانیه به پایان برسد و شما نتوانید تصمیم گیری کنید، مطمئناً حادثه رخ خواهد داد!!

توضیح فوق نشان می‌دهد که فرآیند رانندگی، همان قدر که لذت بخش و پر هیجان است، به همان اندازه می‌تواند پرخطر باشد! رعایت کردن نکات مهم رانندگی به سلامت شخص شما کمک زیادی خواهد کرد.

دومین نکته که هر راننده ای باید آن را بداند، داشتن لوازم ضروری داخل خودرو است. بسته کمک های اولیه، آب رادیاتور در یک مخزن جداگانه، محلول ضد یخ خودرو، ابزار و آچارهای تعویض لاستیک و همچنین علائم هشدار دهنده برای توقف کنار جاده، مهم‌ترین لوازمی هستند که باید در داخل یک خودروی شخصی وجود داشته باشند.

سومین نکات مهم رانندگی که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم، هیچ ارتباطی به قطعات یا لوازم خودرو ندارد. این نکته در حقیقت یک مهارت است.

به عنوان یک راننده باید قبل از رانندگی، شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید. بارش باران و وزش باد، بارش برف و هوای مه آلود، شرایط خطرناکی را برای رانندگی ایجاد می کنند.

اگر هنگام زمستان و در بارش باران یا مه زیاد رانندگی می کنید، باید چراغ های جلوی خودرو را روشن کرده و در صورت لزوم، چراغ‌ های مه ‌شکن را نیز روشن کنید.

هنگام رانندگی در جاده های خیس و لغزنده از ترمز گرفتن شدید خودداری کنید، چرا که بیشتر از هر زمان دیگری، انحراف خودرو اتفاق می افتد. اگر شرایط جاده بسیار شدید و متغیر است، در صورت امکان، رانندگی را به تاخیر بیاندازید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: راهکارهایی برای افزایش طول عمر خودرو که هر راننده باید بداند


سخن پایانی

رعایت نکات مهم رانندگی هم به سلامت سرنشینان خودرو کمک می‌کند و هم خودرو را از آسیب‌های جدی دور نگه می دارد. نکاتی مانند تمرکز حواس، رانندگی کردن با سرعت مطمئن، خودداری از انجام حرکات هیجان انگیز یا غیر اصولی هنگام رانندگی، بازرسی دوره ای خودرو و … به یک رانندگی ایمن و مطمئن کمک زیادی می‌کند. تمام نکات مهم فوق برای رانندگان مبتدی و هم برای حرفه ای ها ضرورت دارند.


سوالات متداول درباره ” نکات مهم رانندگی برای مبتدیان “:

1- شرایط خطرناک رانندگی در جاده شامل چه مواردی است؟

هنگامی که بارش باران، بارش برف و وزش باد شدید، طوفان شن، یخبندان و هوای مه آلود وجود داشته باشد، سخت ترین و خطرناک ترین شرایط برای رانندگی است و باید تا مساعد شدن هوا، رانندگی را به تاخیر بیندازید.

2- برای نگهداری از خودرو چه کارهایی انجام دهیم؟

بازرسی سطح روغن موتور – بررسی مایع خنک کننده موتور – تعویض فیلترهای هوا و فیلتر روغن – جابجایی به موقع لاستیک های جلو و عقب – بازرسی لاستیک ها از نظر فرسودگی – بازرسی لنت ترمز – بررسی تسمه های خودرو و شیلنگ ها

3- هنگام رانندگی انجام چه کارهایی ممنوع است؟

خوردن و آشامیدن هنگام رانندگی – صحبت کردن با سرنشینان عقب – توجه به سمت چپ و راست در دوردست ها – صحبت کردن با تلفن همراه – ارسال پیامک با تلفن یا دستگاه هوشمند – جستجوی کانال های رادیو

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *