راهکارهایی برای افزایش طول عمر خودرو که هر راننده باید بداند

افزایش طول عمر خودرو

با افزایش قیمت سوخت و تعمیرات پرهزینه اتومبیل، آخرین چیزی که مالکان خودروها نگران آن می شوند، خراب شدن اتومبیل است. در عوض، با یک سرمایه گذاری مناسب و برخی راهکارهای مهم می توانید از وسیله نقلیه خود محافظت کنید. این راهکارها برای افزایش طول عمر خودرو شامل بررسی حجم مایعات خودرو، تنظیم باد لاستیک ها، روغن موتور و بسیاری موارد دیگر است. برای اینکه طول عمر خودروی خود را افزایش دهید، مهم ترین نکته ها را برای شما گردآوری کرده ایم، با ما همراه باشید.

مهم ترین کارهایی که می توانید برای افزایش طول عمر خودرو انجام دهید


افزایش طول عمر خودرو


اولین قدم در افزایش طول عمر خودرو این است که دفترچه راهنمای ماشین را بخوانید و بر اساس آن، زمان بندی بازرسی یا بررسی های قسمت های مختلف را معین کنید. همگام بودن با برنامه تعمیر و نگهداری توصیه شده برای اتومبیل شما می تواند از بروز مشکلات پرهزینه در سیستم خنک کننده، تسمه ها، سیستم سوخت رسانی و سایر اجزا جلوگیری کند. همچنین پیروی از برنامه توصیه شده به شما کمک می کند تا از خدمات گارانتی و ضمانت از سوی تولید کننده به طور کامل بهره مند شوید.


افزایش طول عمر خودرو


یکی از راهکارها برای افزایش طول عمر خودرو، رانندگی کمتر است. به خصوص مهم است که از سفرهای کوتاه و غیرضروری، خودداری کنید.

اصولاً هنگامی که موتور سرد شروع به کار می کند، در اگزوز، بخارات، متراکم می شود و اگر ماشین به اندازه کافی کار نکند تا تمام میعانات خارج از سیستم بخار شود، مقدار زیادی آب در این قسمت جمع می شود و نتیجه، بروز آثار زنگ زدگی است که می تواند سوراخ در این قسمت ایجاد کند.

در هر هفته، حداقل دو یا سه بار بیشتر با اتومبیل رانندگی کنید، زیرا اتومبیل هایی که بیش از یک یا دو هفته در یک مکان، بدون استفاده هستند، دچار مشکلات دیگری می شوند. رعایت این نکات یعنی به افزایش طول عمر خودرو کمک کرده اید.


افزایش طول عمر خودرو


برای افزایش طول عمر خودرو مایعات خودرو را بررسی کنید: باید سطح ضد یخ، روغن، مایع انتقال نیرو، روغن فرمان برقی و روغن ترمز را مرتباً بررسی کنید. زمان مناسب برای انجام این کار، هنگام سوخت گیری است. حتی اگر اتومبیل شما در حال حاضر نشتی مایعات نداشته باشد، در هر زمان ممکن است چنین مشکلی ایجاد شود و شما می توانید با بررسی مرتبا میزان مایعات، آن را تشخیص دهید. همچنین باید رنگ برخی از این مایعات را در ماشین بررسی کنید. برخی از مخازن پلاستیکی، درپوش قابل رویت دارند که می توانید از طریق آنها، سطح مایعات را نگاه کنید و برخی دیگر دارای واشر های آب بندی هستند.

ضد یخ معمولی و استاندارد باید به رنگ صورتی، سبز یا زرد باشد. ضد یخ قهوه ای رنگ، نشان می دهد که این مایع دارای زنگ زدگی است و یا آلودگی زیادی در آن وجود دارد. هرگز انواع مختلف ضد یخ را مخلوط نکنید؛ اگر نمی دانید رنگ ضد یخ مخصوص اتومبیل شما چیست، با مکانیک مشورت کنید. مایع انتقال دهنده باید قرمز روشن باشد و نباید بوی سوختگی از آن احساس کنید. برای افزایش طول عمر خودرو حتماً این مایع را کنترل کنید و اگر آلوده است، آن را تعویض نمایید.


افزایش طول عمر خودرو


روغن موتور ماشین را مرتباً عوض کنید. این کار، یک اقدام ضروری برای افزایش طول عمر خودرو است. این کار، میزان مسافت پیموده شده ماشین شما را بهبود می بخشد و از موتور شما محافظت می کند. لازم است برای افزایش طول عمر خودرو، فیلتر روغن را همزمان تعویض کنید. عبور کردن روغن تمیز از فیلترهای کثیف، منطقی نیست. فیلترها بسیار ارزان هستند و در هر فروشگاه لوازم یدکی موجود است. اگر مطمئن نیستید که چند بار روغن خود را تعویض کرده اید یا در چه زمانی باید این کار را انجام دهید، دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید.


افزایش طول عمر خودرو


برای افزایش طول عمر خودرو، لازم است که فیلتر هوا را عوض کنید. این کار را می توانید در خانه و با ابزار کم یا حتی بدون ابزار به راحتی انجام دهید. یک فیلتر کثیف و آغشته به گرد و غبار می تواند اندازه مسافت پیموده شده را کاهش دهد و مصرف بنزین را مختل کند و باعث می شود که سرعت خودرو کاهش پیدا کند.


افزایش طول عمر خودرو


برای افزایش طول عمر خودرو، این مایعات را هر دو سال یک بار عوض کنید: روغن فرمان برقی، روغن ترمز و ضد یخ در سیستم خنک کننده. تعویض این مایعات کمک می کند که در شرایط سخت بتوانید به رانندگی ادامه دهید.


افزایش طول عمر خودرو


ضخامت لنت های ترمز در خودرو را کنترل کنید. اجازه ندهید که لنت ها بیش از حد فرسوده شوند. سلامت لنت ها یعنی سلامت خودرو و سلامت سرنشینان در حین رانندگی، بنابراین با این کار هم به افزایش طول عمر خودرو کمک کرده اید و هم سالم و ایمن خواهید بود.


افزایش طول عمر خودرو


لاستیک ها را بررسی کنید. اگر لازم است جای لاستیک های جلو و عقب را عوض کنید. تغییر وضعیت لاستیک بسیار مهم است و ساییدگی و پارگی ناهمواری آج را کاهش می دهد و در نتیجه عمر لاستیک را افزایش می دهد. آنها را به صورت مورب عوض کنید – تایر جلو سمت راست را به عقب سمت چپ و تایر جلو سمت چپ را به عقب سمت راست جابه جا کنید. این کار برای افزایش طول عمر خودرو بسیار مفید است.


افزایش طول عمر خودرو


برای افزایش طول عمر خودرو باد لاستیک ها را تنظیم کنید. لاستیک با فشار زیاد می توانند 15 سال از عمر لاستیک بکاهند و مسافت پیموده شده را شاید 10٪ کاهش دهند. بررسی فشار لاستیک در هر بار، باعث کاهش فرسودگی لاستیک و جلوگیری از این مشکلات می شود.


افزایش طول عمر خودرو


برای افزایش طول عمر خودرو، دقت کنید که هنگام رانندگی، ترمز گرفتن و چرخش، ماشین در حالت تعادل باشد. در این وضعیت ها، ماشین نباید لرزش داشته باشد. اگر آج تایرها به صورت ناهموار ساییده شده است، این حالت ها اتفاق می افتد.

هر بار که با ماشین خود را رانندگی می کنید، شروع خوبی داشته باشید. ماشین را روشن کرده و به آرامی رانندگی کنید تا زمانی که ماشین به دمای متعادل کارکرد برسد. این کار باعث کاهش فشار در موتور می شود؛ در حالی که روغن هنوز سرد و غلیظ است.

گزینه دیگر افزایش طول عمر خودرو، رانندگی با موتور گرم شده است. در این حالت، سریع تر به سرعت مورد نظر خود می رسید. در تنظیم شتاب خودرو هم دقت کنید چرا که باعث سایش کمتر کلاچ می شود.


افزایش طول عمر خودرو


از ترمز دستی استفاده کنید. حتی اگر در حال رانندگی با اتومبیل با گیربکس اتوماتیک هستید، به طور مرتب از ترمز دستی استفاده کنید، خصوصاً اگر روی یک سطح شیب دار پارک کرده اید. این کار کمک می کند تا ترمزها در قسمت عقب خودرو، تنظیم شده و باعث ماندگاری بیشتر آنها شود. در زمستان از ترمز دستی استفاده نکنید زیرا ترمز گیر می کند و تا زمان ذوب شدن مجدد یخ ها، کار نخواهد کرد.


افزایش طول عمر خودرو


برای افزایش طول عمر خودرو، اتومبیل خود را حتماً به صورت دوره ای، بشویید: کثیفی های جاده، لجن و آلودگی می تواند روی بدنه رسوب کنند و تمیز کردن آن، بسیار پر هزینه است. در صورت عدم تمیز کردن منظم، ظرف چهار سال، در قسمت زیر درب های خودرو، زنگ زدگی اتفاق می افتد. سه تا چهار سال دیگر، خوردگی به اجزای زیر بدنه مانند خط ترمز نفوذ می کند. این یعنی آسیب های جبران ناپذیر که هزینه های زیادی به شما تحمیل می کند.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *