دیسک چرخ خودرو چیست و مهم ترین مشکلات آن کدام است؟

دیسک چرخ چیست و مهم ترین مشکلات آن کدام است؟ | دکتر ماشینت

دیسک چرخ چیست؟

  در حقیقت اگر در منابع درباره “ترمز دیسک” هم مطالبی را می خوانید، به همین دیسک های چرخ اختصاص دارد. دیسک، یک صفحه است که به محور چرخ ها متصل می شود و لنت ترمز، اثرات خود را روی آن می گذارد و با ایجاد یک اصطکاک، باعث چرخش یا متوقف شدن آن می شود. دیسک، یک صفحه دایره ای شکل است و در امتداد محور وسیله نقلیه در قسمت چرخ ها متصل می شود و سرعت حرکت چرخ را از طریق لنت ترمز، کنترل می کند، در اثر چرخش، حرکت چرخ ها و استفاده از ترمز، گرمای زیادی در این قسمت تولید می‌شود که به هوای اطراف منتقل می گردد.

انواع ترمز دیسک چرخ در حالت هیدرولیکی، متداول ترین ترمزها هستند. اگرچه انواع این محصولات را در گروه لوازم یدکی خودرو می توانید با کیفیت های متفاوت جستجو کنید.

انواع دیسک چرخ خودرو با کیفیت بالا ساخته می‌ شوند اما در حین استفاده ممکن است مشکلاتی برای آن به وجود آید. در این قسمت ابتدا به مواد اولیه در ساخت این تجهیزات اشاره می‌کنیم و در ادامه به مهمترین مشکلاتی که می تواند برای دیسک های چرخ خودرو به وجود آید، مطالبی را بیان خواهیم کرد.

دیسک چرخ خودرو از چه موادی ساخته می شود؟

دیسک چرخ خودرو از چه موادی ساخته می شود؟ | دکتر ماشینت

دیسک چرخ معمولاً از چدن ساخته می شود. چدن یک ماده مقاوم در برابر سایش و حرارت است. از آنجایی که دیسک های چدنی در خودرو به شدت در معرض فرسایش، اصطکاک و تاثیرات مخرب حرارت قرار دارند، لازم است موادی که برای ساخت آنها به کار می ‌رود از آلیاژهای مقاوم باشد. از طرف دیگر، فشاری که به دیسک های چرخ خودرو وارد می‌ شود، در طولانی مدت می تواند موجب انحراف آن از محور اصلی گردد.

نسل اولیه دیسک چرخ خودرو، یک قطعه دایره ای شکل توپُر بود که در مقابل مشکلات فوق، به مرور زمان دچار زنگ زدگی و تخریب می شد. به مرور زمان، محققان دریافتند که تغییر اندکی در ساختار دیسک های چرخ خودرو می‌تواند این مسائل را به حداقل برساند. در ادامه، دیسک هایی که مجهز به تهویه بودند، ابداع شدند تا حرارت ناشی از فعالیت یا اصطکاک به راحتی خارج شود. البته این دیسک ها هم مشکلات خاص خود را داشتند؛ چرا که منافذ تهویه ا‌ی میتوانست دچار ترک خوردگی یا زنگ زدگی شود و در طولانی مدت، استحکام دیسک چرخ را به خطر بیندازند. در بدترین شرایط نیاز به تعویض دیسک ها ضرورت دارد.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: سنسور دنده عقب چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟


مهمترین مشکلات مربوط به دیسک چرخ خودرو؛ ترمز دیسک و بهترین راهکارهای رفع آن

مهمترین مشکلات مربوط به دیسک چرخ خودرو؛ ترمز دیسک و بهترین راهکارهای رفع آن | دکتر ماشینت

دلایل زیادی وجود دارد که  موجب بروز مشکلاتی در دیسک چرخ خودروها می شوند. وارد شدن فشار از سوی ترمز، اولین دلیل این مشکلات است. از طرف دیگر، زمانی که از ترمز خودرو استفاده می کنید، سر و صدا یا عدم کارکرد صحیح ترمز می تواند ناشی از مشکلاتی در دیسک ها باشد. اگر به تکنیک ها و استراتژی های صحیح درباره دیسک های خودرو و نحوه بازرسی آن آگاهی داشته باشید، از این مشکلات جلوگیری می کنید. به طور کلی می‌توان عمده ‌ترین مشکلات دیسک چرخ را به برهم خوردن توازن چرخنده یا صفحه نسبت داد.

وقتی تکنسین‌های خودرو مشغول بازرسی دیسک چرخ، محور چرخ ها یا لنت ترمزها هستند، معمولاً وضعیت انحراف دیسک های محور را بررسی می کنند. همچنین چرخنده های ترمز نیز در این مورد اهمیت دارد. در شدیدترین موارد ممکن است دیسک ها به شدت ساییده شده باشند؛ یا ترک خوردگی روی آنها دیده شود. فشار بیش از حد که به دیسک های چرخ خودرو وارد می شود، سلامت چرخ ها را نیز تهدید می کند. از طرف دیگر اگر چرخ ها و دیسک روبروی یکدیگر تنظیم نشده باشند، سایش بیشتری اتفاق می‌افتد و به لنت ‌های ترمز نیز آسیب می رساند. هر بار که چرخش اتفاق بیفتد، در این شرایط، مقداری از فلز دیسک چرخ فرسوده می شوند.

شرایط فوق، زمانی بیشتر می گردد که اصطکاک بین سطوح مختلف افزایش داشته باشد. در این حالت، بهتر است یک بازرسی کلی توسط تکنسین انجام گیرد و مطمئن شود که دیسک های چرخ، دچار انحراف شده است یا خیر!

آیا جابجایی لنت ترمزها، مشکلاتی را برای دیسک چرخ ایجاد می کند؟

آیا جابجایی لنت ترمزها، مشکلاتی را برای دیسک چرخ ایجاد می کند؟ | دکترماشینت

بر اثر تاثیر لنت ترمز بر چرخنده، ترمز دیسک عمل می‌کند، بنابراین، مراحل صحیح نصب تمام این قطعات در راستای یکدیگر و همچنین نصب یک پد مناسب، از حداکثر فشار ترمز بر روی دیسک ها جلوگیری می کند. برای اینکه پد ترمز نصب شود، نیاز به لوازم خاصی است. این لوازم جانبی از جنس لاستیک های مقاوم ساخته شده اند که در برابر فشار و گرما پایدار هستند و نوعی عایق بندی محسوب می شوند. قطعات لاستیکی لنت ترمز، دیسک چرخ در ارتباط است؛ همچنین موجب کاهش سر و صدا هنگام ترمز گرفتن می شود.

برای اینکه این قسمت ها به درستی عمل کند، از روان کننده یا یک روغن مخصوص خودرو بین قطعه لاستیکی و لنت ترمز یا دیسک چرخ استفاده می شود. روغن کاری دیسک ها و لنت ترمز، از تولید سر و صدای زیاد هنگام کار کردن ماشین یا ترمز گرفتن جلوگیری می کند. فراموش نکنید لازم است خاطرنشان کنیم که اگر دیسک های ‌چرخ دچار مشکل شود یا  اختلالاتی در لنت ترمز به وجود آید، نیاز به تعویض لنت ها خواهد بود.

یکی از مشکلاتی که هنگام عملکرد دیسک چرخ و لنت ترمز در محل قطعات اتفاق می‌ افتد، لرزش است. برای اینکه این لرزش از بین برود، پدهای لاستیکی طراحی شده اند. یکی از بهترین مواد روان کننده برای پد‌های لاستیکی، گریس سیلیکونی است که در درجه حرارت بالا، کارکرد خوبی دارند. از طرف دیگر با این روش، تحمل دیسک چرخ و لنت ها در برابر فشار ترمز نیز افزایش خواهد داشت.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: چراغ خطر خودرو به همراه نکاتی که باید بدانید



چرا دیسک چرخ با سر و صدا کار می کند؟

چرا دیسک چرخ با سر و صدا کار می کند؟ | دکتر ماشینت

یکی از علایم خرابی دیسک چرخ، تولید سروصداها به ویژه هنگام ترمز گرفتن است. هنگام ترمز گرفتن، چرخنده، لنت ترمز و دیسک های چرخ درگیر هستند. همچنین پدهای لاستیکی نیز اگرچه توانایی و قدرت فوق العاده بالایی دارند، باید فشار وارده را تحمل کنند. در این شرایط، هنوز هم ممکن است و سر و صدا هنگام چرخش دیسک ها یا ترمز گرفتن به گوش شما برسد.

اگر از دیدگاه میکروسکوپی به سطح چرخ یا لنت ترمز نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که سطح چرخنده ها دچار سائیدگی شده اند و در برخی موارد نیز در حالت شدید، پاره شدگی اتفاق افتاده است. هرگونه شیار در دیسک خودرو منجر می شود فشاری که بر روی دیسک ها وارد می گردد، بیشتر باشد. عملکرد دیسک ها در حالتی که صاف و یکنواخت هستند، بیشتر است و بنابر این هر کدام از علائم فوق، یک مشکل جدی برای این قطعات محسوب می شود.

مهمترین راهکار برای برطرف کردن هرگونه ساییدگی در دیسک چرخ استفاده از  تمیز کننده های قطعات ترمز است. قبل از اینکه دیسک جدید را جایگزین کنید، قطعات قبلی را تمیز کنید؛ اگر لازم است از گریس کاری هم استفاده کنید.

کاهش حساسیت دیسک چرخ نسبت به ترمز خودرو

کاهش حساسیت دیسک چرخ نسبت به ترمز خودرو | دکتر ماشینت

یکی از مهمترین مشکلاتی که می تواند برای دیسک چرخ یا لنت خودرو به وجود آید این است که حساسیت این قطعات کاهش پیدا کند. ممکن است برخی از افراد از درست کار نکردن ترمزهای خود شکایت داشته باشند. مهمترین علت آن این است که یاتاقان چرخ، شل شده است و سطح دیسک ها یا ترمزهای دیسکی، آسیب دیده اند. برای بررسی و رفع این مشکل باید لنت‌ های ترمز بازرسی شوند؛ اگر میزان فرسودگی لنت ها بیش از حد باشد یک تعمیرکار آن را تعویض می کند.

در هر صورت تمام امور بازرسی، تعمیر یا تعویض دیسک های چرخ و لنت ‌های ترمز باید تحت نظر یک تعمیرکار با تجربه انجام شود. برای خرید دیسک چرخ خودرو می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی اقدام کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *