چراغ خطر خودرو به همراه نکاتی که باید بدانید

چراخ خطر خودرو

چراغ خطر خودرو در واقع همان چراغ های عقبی خودروها به رنگ قرمز هستند که موقع ترمز گرفتن، روشن می شوند. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا چراغ های عقب ، قرمز هستند؟ طراحی انواع چراغ های خطر خودروها چگونه است و چرا مدل های آن با هم فرق دارد؟ آیا می دانید که تاریخچه ساخت چراغ خطر در خودروها به چه زمانی برمی گردد؟ ….

در این بحث تصمیم داریم به توضیح و توصیف مواردی بسیار مهم درباره چراغ خطر خودرو بپردازیم. در پایان بحث متوجه خواهید شد که این چراغ ها چقدر در ایمنی رانندگی اهمیت دارد و چگونه می توانید آنها را خریداری کنید.

نگاه اجمالی بر تاریخچه چراغ خطر خودرو

 

چراخ خطر خودرو

چراغ های اصلی خودروها در اوایل دهه 1800 فقط به رنگ های سفید یا زرد روشن بودند. برخی از اتومبیل های ابتدایی در قسمت جلوی خودرو دارای تعدادی فانوس روشن بودند که موجب می شد راننده در شب بتواند جاده را بهتر ببیند. اما با این حال، خودروسازان در آن زمان به این فکر می کردند که چگونه می توانند چراغ هایی را در عقب خودروها نصب کنند تا آن قسمت هم نور کافی داشته باشد!!! آنها همچنین به این فکر می کردند که چه رنگی برای این چراغ ها بهتر است؟! قرمز؛ آبی یا بنفش و یا هر رنگ دیگری؟!

همین سوالات باعث شد تا مهندسان با الهام گرفتن از برخی از وسایل نقلیه نظیر قطارها، چراغ خطر خودرو را ابداع کنند! داستان این اختراع هم جالب و شنیدنی است!!

آنچه در ادامه این قسمت بیان می کنیم، نگاهی بر این روند تکاملی در طراحی و ساخت چراغ خطر خودرو می باشد.

ایده چراغ های روشنایی در اتومبیل ها از قطارها الهام گرفته شد!

قطارها، استانداردهایی را برای برقراری ارتباط با سایر قطارهای در حال حرکت داشتند؛ برای این کار، از سیگنال های چراغ قرمز استفاده می کردند. مدیریت ارتباط بهتر بین واگن های قطار برای انتقال اطلاعات، ایستگاه ها، هشدار دادن به کارگران راه آهن و سایر افراد در نزدیکی خطوط، به یک ضرورت مبدل شد تا چراغ های قرمز برای این هدف استفاده شوند. چراغ قرمز در این شرایط به اقدامات احتیاطی و ایمنی بسیار کمک می کرد.

رنگ قرمز، بیانگر خطر است!

چراخ خطر خودرو

مفهوم “قرمز به معنای توقف” از نظر پیشینه تاریخی هم با نشانه هایی از خطر همراه بوده است. در طبیعت، رنگ قرمز می تواند نشانه ای برای گیاهان سمی و حشرات باشد. قرمز همچنین به معنای مکان هایی است که نباید به آنجا وارد شوید یا رفتارهایی که نباید انجام دهید! رنگ قرمز در موارد هشدار و خطر به راحتی تشخیص داده می شود.

همانند رنگ قرمز و سبز که در علائم راهنمایی و رانندگی می شناسیم، “قرمز به معنای توقف و سبز به معنای عبور” است. مبنای انتخاب رنگ قرمز در چراغ خطر خودرو هم همین عامل می باشد.

چرا چراغ های قرمز برای چراغ خطر خودرو انتخاب شده اند؟

پس از این تاریخچه جالب و شنیدنی، سرانجام در اواخر دهه 1930، چراغ خطر خودرو وارد صنعت اتومبیل سازی شدند. نصب چراغ قرمز در پشت وسیله نقلیه، به راننده وسایل نقلیه ای که در پشت خوردوی جلویی در حال حرکت است نشان می دهد که چه زمانی باشد توقف کند. این چراغ ها کمک می کنند که راننده ها از حضور مانعی در مقابل خود آگاه شوند. با توجه به این توضیحات، می توان انتظار داشت که چراغ خطر خودرو یکی از مهم ترین اجزای هر خودرو است و می تواند جزو یکی از قطعات و لوازم یدکی خودروها هم به شمار رود.

صنعت خودروسازی و طراحی چراغ خطر خودرو، هنوز هم نیازمند ابداعات است

با طراحی و تولید وسایل نقلیه متنوع تر، نیاز به تعیین استانداردها برای سیستم روشنایی خودروها بسیار احساس میشد. سیستم های روشنایی همانند چراغ خطر خودرو، برای برقراری ارتباط میان رانندگان به کار می رفتند و نقش محافظتی و ایمنی هم برای آنها داشتند.

تعداد زیادی اتومبیل های معمولی و خودروهای لوکس در صنایع خودروسازی بزرگ در جهان تولید شدند که از لامپ های تکی با نور سفید و قرمز استفاده کردند. این لامپ ها با برق خودرو کار می کردند و هر یک کاربرد ویژه ای در رانندگی داشتند. تمام نورهای خودرو که برای هشدار و اعلام خطر بودند، رنگ قرمز داشتند. در چراغ خطر خودرو، هم همین اصل وجود دارد. شما با ترمز گرفتن در هنگام رانندگی، در واقع به راننده خودروی عقبی می گویید باید سرعت خود را کمتر کند و یا متوقف شود. این کار از تصادفات و آسیب های جدی جلوگیری می کند.

4 نکته اساسی که باید در مورد چراغ های عقب اتومبیل ( چراغ خطر خودرو ) خود بدانید

چراخ خطر خودرو

چراغ خطر خودرو، چراغ های قرمز پشت خودرو هستند. هر وقت چراغ های جلو روشن می شوند، این چراغ ها هم روشن خواهند شد. هنگام توقف خودرو، چراغ های عقب از حالت قرمز کم نور هنگام حرکت خودرو، به رنگ قرمز تند و روشن تر در می آیند.

1-محل قرارگیری چراغ خطر خودرو

چراغ های عقب در انتهای عقب خودرو قرار دارند و رو به عقب قرار گرفته اند. برخی از چراغ های عقبی دارای مواد بازتاب کننده در داخل خود هستند تا به تقویت نور کمک کنند. این طراحی به آنها کمک می کند تا روشن تر و بزرگتر به نظر برسند.

2- چراغ خطر خودرو چگونه کار می کند؟

وقتی چراغ های جلویی خودرو روشن می شوند، چراغ خطر خودرو هم روشن می شود. به این ترتیب، راننده نگران روشن شدن چراغ های عقب نخواهد بود. چراغ های عقبی به همان سوئیچ متصل می شوند که چراغ های جلویی را روشن می کند و باعث می شود به راحتی کار کنند. اگر خودروی شما چراغ های اتوماتیک داشته باشد، هنگام روشن بودن وسیله نقلیه، چراغ های عقب به طور خودکار روشن می شوند. اگر برای روشن کردن چراغ های خودروی خود از یک سوئیچ استفاده می کنید، با روشن شدن سوئیچ، چراغ های عقب روشن می شوند. علاوه بر این، چراغ های عقب مستقیم به باتری با سیم متصل می شوند.

3-انواع چراغ خطر خودرو

در مدل های مختلف خودرو، چراغ خطر خودرو هم متفاوت است. چراغ های LED در حال تبدیل شدن به یک گزینه محبوب و پرطرفدار برای چراغ های عقب هستند. چراغ های LED مقدار کمتری انرژی مصرف می کنند و ماندگاری بیشتری نسبت به چراغ های قدیمی تر دارند. چراغ های هالوژن، متداول ترین نوع منبع نوری در خودروها هستند و در اکثر وسایل نقلیه به صورت استاندارد نصب می شوند. چراغ های زنون، نوع سوم منبع نوری برای چراغ های عقبی خودرو هستند که نسبت به سایر چراغ ها قوی تر و روشن تر هستند و شدت بیشتری دارد. این چراغ ها از قوس الکتریکی استفاده می کنند در حالیکه سایر لامپ ها از نوع رشته ای هستند.

4-جنبه ایمنی چراغ خطر خودرو

چراغ خطر خودرو، جنبه ایمنی را فراهم می کنند. آنها در حقیقیت، مرز عقب خودرو را بهتر نمایان می سازند می دهند تا به سایر رانندگان کمک کنند فاصله استاندارد خود را با خودروی جلویی، تنظیم کنند. علاوه بر این، چراغ ها به سایر وسایل نقلیه اجازه می دهند سایر خودروها را در هوای نامناسب مانند باران یا برف تشخیص دهند.

اگر چراغ های عقبی یا چراغ خطر خودرو به هر دلیلی سوخت و معیوب شد، بلافاصله آن را تعویض کنید. چراغ های عقب نقش مهمی در ایمنی وسیله نقلیه شما دارند. چراغ های عقب انواع مختلفی دارند که می توانید بسته به نوع خودرو و سلیقه خود، آنها را خریداری کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *