درزگیر خودرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

درزگیر خودرو

درزگیر خودرو یا واکس خودرو، نام یک محصول پر کاربرد در بخش تعمیرات و نگهداری از انواع وسیله نقلیه است. در حوزه این محصول با نام های دیگری نظیر نوار درزگیر، موم درزگیر یا خمیر درزگیر ماشین هم سر و کار داریم. در برخی از منابع به دلیل ویژگی های فیزیکی و قابلیت هایی که این محصول ارائه می‌دهد، از آن با نام “درزگیر رنگ اتومبیل” هم یاد کرده اند. کلمه “درزگیر” در عبارت انگلیسی با نام ” Sealant ” معرفی می شود و یک تعریف به خصوص دارد.

به طور کلی درزگیر به ماده ای گفته می شود که برای جلوگیری از عبور مایعات از یک سطح یا نفوذ سیالات از میان روزنه ها یا اتصالات به کار می رود. ماده درزگیر در حقیقت، نوعی مهر و موم کردن به صورت فیزیکی تلقی می گردد.

با واژه “درزگیر” در صنعت ساخت و ساز هم سر و کار داریم. در ساخت و ساز ساختمان، درزگیری معمولاً به شیوه های جوشکاری و محکم کردن یا آب بندی کردن اتصالات انجام می شود.

در حوزه ساخت و ساز، واژه درزگیر برای ساختمان به معنای استفاده از موادی است که از انتقال گرد و غبار، سر و صدا یا حرارت جلوگیری می‌کند.

انواع درزگیر خودرو یا سایر مواد درزگیر معمولاً انعطاف پذیر هستند اما در شرایط دیگر بسته به نوع کاربرد، این مواد می‌توانند سختی و استحکام متفاوتی داشته باشند.

لازم به ذکر است که درزگیر خودرو یا درزگیرهایی که در سایر صنایع استفاده می‌شوند با انواع چسب متفاوت هستند. انواع مواد مهر و موم کننده، هرگز نوعی چسب نیستند اما کیفیت اتصالات را به اندازه همان مواد چسب ارائه می دهند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: نکات مهم در بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو که هر راننده‌ای باید بداند


اهمیت استفاده از درزگیر خودرو چیست؟


درزگیر خودرو


اکنون که با تعریف کلی درزگیر خودرو و مواد مهر و موم کننده آشنا شدید، در این قسمت به اهمیت استفاده از این مواد اشاره داریم.

اتومبیل شما یکی از با ارزشترین چیزهایی است که در زندگی در اختیار دارید؛ بنابراین بسیار مهم است که به خوبی از آن مراقبت نمایید و همیشه در شرایط خوب آن را نگه دارید. یکی از کارهایی که می ‌توانید انجام دهید استفاده از موادی است که دوام و طول عمر خودرو را افزایش دهد. مواد مهر و موم کننده قطعات خودرو، یکی از این محصولات هستند.

از درزگیر خودرو در تمام قسمت ها می توانید استفاده کنید. درزگیر رنگ ماشین نوعی ماده است که به محافظت از ماشین شما در برابر عوامل بیرونی کمک می کند. همچنین باعث می شود که ظاهر اتومبیل حفظ شود و مانند همیشه، زیباتر و درخشان تر به نظر برسد.

از انواع درزگیر ماشین در سایر قطعات هم می توان استفاده کرد. درزگیر سیلندر خودرو، درزگیر رادیاتور خودرو، درزگیر کولر خودرو و درزگیر درب خودرو، چهار نمونه از پرتقاضاترین محصولاتی هستند که در بازار وجود دارند. این محصولات، موادی مومی شکل یا لاستیکی می‌باشند که در قسمت‌های مختلف به کار می روند.

وقتی با نام خمیر درزگیر یا نوار درزگیر یا موم درزگیر برخورد می کنید در حقیقت به موادی اشاره دارد که هرکدام برای قسمت های مختلف ماشین مناسبند. به طور مثال برای سیلندر خودرو یا درب خودرو، هر کدام از انواع درزگیر خودرو بهره می برند. در قسمت بعد اشاره کوتاهی به هر یک از این محصولات خواهیم داشت.


درزگیر خودرو


درزگیر سیلندر خودرو چیست؟

درزگیر سیلندر خودرو، مایع غلیظی است که که داخل رادیاتور ریخته می شود و باعث می شود قسمت های آسیب دیده یا ترک خورده سیلندر ماشین به طور کامل آب بندی شوند. ترک خوردگی هایی که در سیلندر یا سر سیلندر ماشین وجود دارد، به تدریج باعث می شود که آب رادیاتور از آن قسمت خارج شود.

انواع درزگیر سیلندر، این ترک ها را می پوشانند یا به اصطلاح، آن را مهر و موم می کنند. روش کار با انواع درزگیر خودرو برای سیلندر ماشین از عهده مکانیک خودرو برمی‌آید. این کار را باید به متخصصان واگذار کنید.

درزگیر درب خودرو چیست؟

یکی از انواع درزگیر خودرو ، درزگیرهایی هستند که به صورت نوار لاستیکی با اندازه طول، ضخامت و عرض استاندارد تولید شده‌اند. این نوارهای درزگیر در حد فاصله چهارچوب ماشین و درب خودرو نصب می شوند تا از نفوذ آب به داخل کابین جلوگیری کنند. این نوارهای درزگیر به نوعی، درب خودرو را مهر و موم می کنند.

درزگیر کولر خودرو چیست؟

یکی دیگر از انواع درزگیر خودرو ، موادی مومی شکل و بسیار غلیظ هستند که برای آب بندی کولر خودرو و جلوگیری از نشتی مایع خنک کننده به کار می‌روند. برای انواع درزگیر کولر خودرو، برندهای مختلفی در بازار وجود دارد. اینکه کدام یک از محصولات را استفاده باید کنید، با نظر مکانیک انجام می شود.

درزگیر رادیاتور ماشین چیست؟

درزگیر خودرو برای رادیاتور، محصولی است که مشابه با درزگیر سیلندرخودرو طراحی شده است. برای مهر و موم کردن قسمت هایی که در رادیاتور ماشین، آسیب دیده اند و باعث نشتی آب رادیاتور می‌شوند، از مواد درزگیر استفاده می شود. تمام قسمت های مرتبط با رادیاتور ماشین نظیر واتر پمپ، سیلندر، سرسیلندر، سیستم خنک کننده و غیره از طریق این مواد درزگیر قابل بهینه سازی هستند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: چگونه نشت روغن خودرو را عیب یابی و شناسایی کنیم؟


درزگیر خودرو برای رنگ ماشین به چه معنا است؟


درزگیر خودرو


همانطور که در قسمت مقدمه همین مطلب درباره درزگیر خودرو برای رنگ ماشین صحبت کردیم، کاربرد متفاوتی از این مواد معرفی شده است. انواع درزگیر یا مواد محافظ که برای رنگ ماشین استفاده می شود شاید از نظر عملکردی با سایر انواع درزگیر که در بالا معرفی نمودیم، تفاوت اندکی داشته باشد اما از نظر مکانیسم اثر گذاری هیچ تفاوتی با آنها ندارد.

درزگیر رنگ ماشین، ماده ای است که به صورت یک لایه نازک روی رنگ ماشین استفاده می شود تا هم از پوشش بیرونی محافظت کند، هم باعث درخشندگی رنگ ماشین شود و هم بتواند از رنگ در برابر لکه ها و آلودگی های مخرب محافظت نماید.

این محصول، چیزی شبیه واکس است. درزگیر خودرو برای رنگ ماشین از نظر شکل ظاهری یک ماده مومی شکل بوده که برای محافظت از یک پوشش سرامیکی و رنگ الکترواستاتیک خودرو طراحی شده است.

قیمت درزگیر خودرو با توجه به فاکتورهای مختلف تعیین می شود. همه این محصولات، مقرون به صرفه هستند و برای محافظت و نگهداری اتومبیل پیشنهاد می‌شوند. با استفاده از این محصولات روی رنگ ماشین، براق بودن و جلای طبیعی بدنه ماشین حفظ می شود.

درزگیر خودرو برای رنگ ماشین یا همان ماده مومی یا واکسی شکل تا مدت زمان طولانی تری از رنگ ماشین شما محافظت می کند. شاید اگر از واکس معمولی روی بدنه خودرو استفاده کنید، تا حداکثر شش هفته این پوشش محافظ فعال باقی بماند؛ اما در صورتیکه از بهترین مواد درزگیری یا مهر و موم کننده استفاده کنید، شاید تا دو سال، این پوشش از ماشین شما محافظت کند. مدت زمان عملکرد درزگیر رنگ ماشین به فرمولاسیون محصول و شرکت سازنده بستگی دارد.

ویژگی های مهم انواع درزگیر خودرو چیست؟

یکی از مهمترین ویژگی هایی که انواع درزگیر خودرو دارند، مقاوم بودن آنها در برابر تاثیرات محیطی است. مواد مومی شکل، خمیر درزگیر، مواد درزگیر در حالت مایع غلیظ و انواع نوار درزگیر، همه با استفاده از مواد اولیه مرغوب و بسیاری از افزودنی ها تولید می شوند.

نوار درزگیر، حالت جامد و انعطاف پذیر دارد. این محصولات در برابر ترک خوردگی و شکستن مقاوم هستند. نوارهای درزگیر به مرور زمان دچار پوسیدگی می شوند که باید آنها را تعویض کنید.

انواع درزگیر خودرو در حالت خمیری یا مومی شکل به بهترین شیوه، فرآیند آب بندی و مهر و موم کردن را انجام می دهند. انواع درزگیر در هر موقعیتی که استفاده شوند سطح زیرین خود را از آسیب های گرد و غبار، آلودگی ها، نفوذ آب و احتمال خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کنند.

مواد اولیه برای ساخت انواع درزگیر خودرو از نظر ساختار مولکولی جزو مشتقات نفت خام محسوب می شوند. این مواد اغلب پایه هیدروکربنی و پلیمری دارند.

با استفاده از انواع درزگیر ماشین در قسمت های مختلف، طول عمر خودروی خود را افزایش می دهید و در طولانی مدت، آسیب کمتری به قطعات خودرو و لوازم داخلی ماشین وارد می شود. حتی زمانی که خودرو را به کارواش می ‌برید تا کامل شستشو داده شود، این مواد آب بندی کننده از نفوذ آب به قطعات حساس خودرو جلوگیری می کنند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: راه های تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


درزگیر خودرو


سخن پایانی

انواع درزگیر خودرو محصولاتی هستند که از ترکیبات مصنوعی در صنعت تولید می شوند. این مواد در حالت مومی، واکس، مایع غلیظ یا جامد انعطاف پذیر در بازار موجود هستند که برای هر یک از قسمت های خودرو به صورت مجزا به کار می روند. مایع آب بندی کننده برای درزگیری رادیاتور ماشین یا سیلندر ماشین به کار می رود.

نوار درزگیر ماشین یک محصول لاستیک و انعطاف پذیر است که  از نظر اندازه و ضخامت، متفاوت بوده و معمولاً برای درب ماشین استفاده می شود.

به طور کلی، انواع درزگیر خودرو بهترین محصولات برای محافظت از ماشین و افزایش طول عمر قسمت های مختلف آن است. بهترین مواد مهر و موم کننده تا حداقل یک سال می توانند از ماشین محافظت کنند. این محصولات برای انواع مدل های خودرو در بازار به صورت مجزا در دسترس هستند. قبل از اینکه از مواد و محصولات درزگیر استفاده کنید، باید محل استفاده را کاملاً تمیز کنید و سپس این ماده را به کار ببرید.


سوالات متداول درباره ” انواع درزگیر خودرو “:

1- درزگیر خودرو از چه موادی ساخته می شود؟

مواد اولیه برای ساخت درزگیر ماشین، ساختار پلیمری و هیدروکربنی دارند. این مواد نوعی از مشتقات نفتی محسوب می شوند.

2-  محصولات درزگیر در کدام یک از قسمت های خودرو بیشتر استفاده می شود؟

برای آب بندی و درزگیری، معمولاً این محصولات در قسمت سیلندر، رادیاتور ماشین، درب خودرو، بدنه بیرونی و کولر ماشین کاربرد دارند.

3- درزگیر رادیاتور و درزگیر سیلندر ماشین چه کاری انجام می دهد؟

محصولاتی که به عنوان درزگیر رادیاتور ماشین یا درزگیر سیلندر خودرو در بازار وجود دارند، مایعاتی با غلظت بالا هستند که در داخل مخزن ریخته می شوند و می توانند ترک ها و آسیب های بدنه اصلی یا اتصالات را پوشش دهند. با این محصولات، نشتی مایعات از بین می رود.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *