چگونه چربی و روغن را از فضای داخلی اتومبیل پاک کنیم

تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو

راه های تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو

اگر وارد خودرو شده اید و ناگهان چشمان شما به لکه های روغن یا گریس می افتد که روی صندلی ها یا داشبورد وجود دارند، جای نگرانی نیست. با برخی راهکارهای ساده در تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو می توانید این لکه ها را برطرف کنید. این لکه ها به دلایل مختلفی داخل خودروی شما ایجاد شده اند. شاید در حال کار کردن بوده اید یا پارچه آغشته به روغن را روی صندلی گذاشته اید. در هر صورت می توانید آنها را برطرف کنید.

بدون شک باید هر چه سریع تر لکه ها را پاک کنید. اگرچه روغن و چربی کمی متفاوت هستند اما چند روش معمول وجود دارد که برای تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو عمل می کنند. این تکنیک ها را می توان با استفاده از پاک کننده های متفاوت از برندهای مختلف، اجرا کرد.

با روش بخار شویی، شستشوی کامل، استفاده از محلول مناسب می توانید لکه های روغن و چربی را پاک کنید. شاید لازم باشد از ترکیبی از چند شوینده استفاده کنید.

تمیز کردن لکه های روغن و چربی از صندلی ها، کفپوش و پارچه روکش


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


در مرحله اول، برای تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو باید ماهیت لکه ها را به خوبی بشناسید. اینکه شما در داخل خودرو، لکه های روغن یا گریس دیده اید، چندان مهم نیست؛ مهم آن است که باید آنها را پاک کنید اما نباید به صندلی ها یا کفپوش ها آسیبی وارد شود.

روغن ها به عنوان ترکیباتی نامحلول در آب، اما محلول در حلال های آلی (=حلال های غیر قطبی مانند بنزین) در حالت مایع، در دمای اتاق، معرفی می شوند.

از طرف دیگر، گریس شبیه به روغنی است که به واسطه برخی افزودنی ها، آن را در دمای اتاق، به حالت نیمه جامد تبدیل می کند. این مواد افزودنی، جامد هستند و توسط سطوح داخل اتومبیل شما جذب نمی شوند.


مقاله پیشنهادی : چگونه تعویض پنل درب خودرو را خودتان انجام دهید؟


این جمله بدان معناست که هرگاه آلودگی های اضافی سطح داخلی خود را از بین ببرید، لکه ای که تمیز شده، یک لکه روغن است. تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو از صندلی های پارچه ای به همان روشی نیاز دارد که برای تمیز کردن کفپوش استفاده می کنید.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


در مرحله دوم تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو، هرگونه روغن و چربی اضافی را خراش دهید. می توانید از کاردک رنگ، قاشق یا چاقو استفاده کنید. فرقی نمی کند که از فلز استفاده کنید یا پلاستیک، اما مراقب باشید که صندلی را سوراخ نکنید.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


در سومین مرحله تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو، لکه را پاک کنید. با این کار، روغن یا چربی باقیمانده ای که روی سطح داخلی است، کاملاً از بین نمی رود. برای این کار از حوله خشک استفاده کنید.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


در مرحله چهارم، جوش شیرین را روی لکه قرار دهید. این کار باعث خیس شدن لکه روغن می شود. اجازه دهید جوش شیرین به مدت 10-15 دقیقه بماند.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


در مرحله 5 ، جوش شیرین را پاک کنید. می توانید آن را با جاروبرقی تمیز کنید یا آن را با یک جاروی کوچک برس دار، تمیز کنید. اگر مقدار زیادی روغن در محل وجود داشته باشد ممکن است نیاز باشد که جوش شیرین بیشتری روی لکه قرار دهید و این چرخه را چندین بار تکرار کنید.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو

تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


در مرحله تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو، در صورت باقی ماندن لکه ها، کفپوش یا روکش را با حلال خشک، تمیز کنید. اگر لکه ای باقی مانده باشد می توانید این مرحله را تکرار کنید.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


در مرحله بعدی برای تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو، با دستگاه چربی زدایی، لایه برداری کنید. این روش معمول ترین و ساده ترین روش برای از بین بردن لکه چربی یا روغن است.

در مرحله 8، محل لکه را با بخار، آغشته کنید. اگر چربی زدایی، لکه را از بین نبرد، ممکن است لازم باشد از بخار آب برای تمیز کردن آن استفاده کنید. بخار، الیاف پارچه را گرم کرده و منافذ موجود در لا به لای الیاف را باز می کند. این کار اجازه می دهد تا روغن محبوس شده، آزاد شود و شما این فرصت را دارید که بهتر آن را تمیز کنید.

برای تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو می توانید از دستگاه بخارشوی سنتی استفاده کنید. اگر بخار شو ندارید، می توانید یک کیسه کاغذی قهوه ای رنگ روی لکه قرار دهید تا روغن ها جذب شوند. سپس با قرار دادن اتوی لباس روی کیسه، اتوی بخار بزنید تا گرما و بخار ایجاد شود و روغن آزاد شود.

تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو از روی سطوح چرمی


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


لکه های چربی یا روغن اضافی را از سطوح چرمی خودروی خود پاک کنید. اگر نیاز است با کاردک پلاستیکی به آرامی لکه ها را بتراشید.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


برای تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو از محلول چربی زدایی را مخلوط کنید. معمولاً این مرحله به معنای افزودن مواد شوینده ظروف و مخلوطی از آب گرم است. همچنین می توانید محلول های مخصوص رفع چربی از خودرو را از مغازه بخرید. در برخی دستورالعمل ها این گونه عنوان شده است که می توانید مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و به حالت خمیری روی سطوح چرمی بگذارید. پس از حدود 20 دقیقه می توانید با یک پارچه حوله ای و تمیز، آن را پاک کنید.

این راهکارها برای تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو قبلاً امتحان شده اند. هر قسمت چرمی یا پلاستیکی خودروی شما می تواند با این روش ها تمیز شود.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


ناحیه لکه را با دقت تمیز کنید. با محلول چربی زدایی و حوله یا پارچه میکروفیبر، محل لکه را کاملاً مالش دهید. اگر متوجه شدید که رنگ چرم شما به روی پارچه منتقل شده است، بلافاصله این کار را متوقف کنید و قبل از شروع مجدد اجازه دهید آن قسمت خشک شود.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


از یک حوله مرطوب برای پاک کردن محلول پاک کننده استفاده کنید. باز هم، آب مقطر برای این کار بهترین انتخاب است، اما آب شهری هم مناسب می باشد. مطمئن باشید که هیچ کف و صابون روی سطوح، باقی نمانده است. کثیفی های باقیمانده صابون را جمع کنید.

حذف گریس و روغن از سطوح پلاستیکی در خودرو


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


برای تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو، مرحله های بالا را دنبال کنید. این مرحله نیز باید شبیه چرم انجام گیرد. برای چربی زدایی از تینر یا حلال هایی مانند تولوئن یا تینر لاک استفاده نکنید. این ترکیبات شیمیایی می توانند به سطوح پلاستیکی داخل خودروی شما آسیب برسانند.

یک اسفنج یا برس اسکرابر را انتخاب کنید. مطمئن شوید که موهای برس اسفنجی، آنقدر درشت نیستند که باعث خراش سطح پلاستیکی شوند. از مسواک می توانید برای مناطق کوچک تر استفاده کنید.

برای تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو، منطقه را با محلول تمیز کننده، مالش دهید. ابزار تمیز کننده را در محلول فرو برده و به سراغ سطح بروید. اگر روی سطح چرمی کار می کنید، می توانید آن را با دستمال کاغذی یا پارچه ای دیگر پاک کنید.


تمیز کردن لکه و چربی داخل خودرو


در نهایت، دستمال مرطوب را با آب مقطر بشویید و روی سطوح بکشید تا شوینده ها و لکه ها پاک شوند. اگر آب مقطر ندارید، آب شهری هم گزینه خوبی است. با این مرحله، پاک کننده ها و هر روغن یا لکه ای که از سطح پلاستیکی شما کنده شده، از بین می روند.

دکترماشینت
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • عاطفه 14 اسفند 1401 / 08:10

    سلام وقت بخیر . یه حال ۱۵ کیلو روغن مایع داخل صندوق ماشین ترکید و کل صندلی عقب و کف پوشها با روغن یکی شده یه راه حل فقط 😓

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *