نکات مهم که باید درباره واشر سر سیلندر و تعویض آن بدانید.

نکات مهم که باید درباره واشر سر سیلندر و تعویض آن بدانید.

نکات مهم که باید درباره واشر سر سیلندر و تعویض آن بدانید.

در واقع بین سرسیلندر و محفظه موتور، واشر سر سیلندر را مشاهده خواهید کرد. این واشر، یکی از مهم ترین لوازم یدکی خودرو و در عین حال، ضروری و حیاتی برای آب بندی موتور در فرآیند احتراق داخلی محسوب می شود. واشر کامل ماشین اجازه می دهد تا مایع خنک کننده و روغن در موتور، برای خنک کردن و روغن کاری به جریان درآیند. این جمله به مفهوم آن است که وقتی بیش از حد، گرم می شود، می تواند مشکلات بزرگی برای موتور ایجاد کند. علائم خرابی های واشر سر سیلندر به وضوح، قابل تشخیص است و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور خودرو، باید خیلی سریع، برطرف شود.

نکات مهم که باید درباره واشر سر سیلندر و تعویض آن بدانید.
نکات مهم که باید درباره واشر سر سیلندر و تعویض آن بدانید.

واشر سر سیلندر چیست؟

علاوه بر آب بندی موتور خودرو، آب بندی گردش روغن و مایع خنک کننده، واشر سر سیلندر، محفظه احتراقی موتور را مهر و موم می کند. این امر به وسیله نقلیه اجازه می دهد تا قدرت کافی برای حرکت را تولید کند؛ همچنین با هدایت آنها از طریق سیستم اگزوز، از خروج گازهای مضر از محفظه احتراق جلوگیری می نماید.

واشر کامل ماشین در وسایل نقلیه مدرن از چندین لایه از جنس استیل، ساخته شده با الاستومر، تشکیل شده که این نوع طراحی، باعث دوام و ماندگاری بیشتر آنها شده است. وسایل نقلیه در گذشته مجهز به واشرهایی بودند که توسط گرافیت یا آزبست ساخته شده بودند. در مقایسه با آنها، واشرهای امروزی بهتر هستند زیرا مستعد ابتلا به نشتی نبوده و برخلاف واشرهای تولید آزبست، خطرات سلامتی زیادی به دنبال ندارند.

واشر سر سیلندر یک جزء اساسی در موتور احتراقی است. واشر کامل ماشین تضمین می کند که فشار ناشی از احتراق و بخارات سوخت، در محفظه احتراق، باقی می مانند.

واشر سر سیلندر چیست؟
واشر سر سیلندر چیست؟

چه چیزی باعث شل شدن واشر سر سیلندر می شود؟

شایع ترین علت شل شدن یا آسیب دیدن واشر سر سیلندر اغلب نتیجه عملکرد موتور است؛ شرایطی که بیش از حد داغ شده باشد. درجه حرارت زیاد موتور معمولاً در اثر کمبود مایع خنک کننده در رادیاتور، یا به دلیل نشت ایجاد می شود. برخی از واشرها بسته به نوع ماده تشکیل دهنده آنها احتمالاً زودتر از سایرین آسیب می بینند. برای مثال، آلومینیوم هنگام گرم شدن، سریعتر منبسط می شود. فلزاتی که سرعت انبساط حرارتی بالاتری دارند، نسبت به گرما حساس هستند. درجه حرارت بالاتر می تواند باعث تغییر شکل و نتیجه نامطلوب در واشر سر سیلندر شود. انبساط و اعوجاج سرسیلندر در نتیجه گرما باعث تضعیف تمام قسمت های آن می شود.

وقتی واشر کامل ماشین، شل شد، بسیار مهم است که سریعاً به آن رسیدگی شود. ادامه رانندگی با وسیله نقلیه با واشر شل و آسیب دیده می تواند آسیب جدی و جبران ناپذیری به موتور وارد کند. از آنجا که از واشر سر سیلندر به عنوان مهر و موم برای موتور شناخته می شود، حفظ فشار موتور اهمیت دارد.

هنگامی که واشر، شل باشد، نمی تواند به عنوان آب بند عمل کند و باعث خروج فشار از محفظه می شود و این عامل به طور قابل توجهی، قدرت موتور را کاهش می دهد.

چه چیزی باعث شل شدن واشر سر سیلندر می شود؟
چه چیزی باعث شل شدن واشر سر سیلندر می شود؟

علائم گشاد یا شل شدن واشر سر سیلندر

موتور به سه مایع حیاتی تکیه دارد: سوخت، مایع خنک کننده و روغن موتور. در صورت آسیب دیدن واشر سر سیلندر، تمام مایعات ممکن است وارد یا از محفظه احتراق خارج شوند. برخی از مهم ترین علائمی که نشان می دهند واشر کامل ماشین، آسیب دیده یا شل شده است:

1-گرمای بیش از حد – ناشی از کمبود یا کاهش دمای خنک کننده. همچنین در اثر ورود هیدروکربن ها به سیستم خنک کننده ایجاد می شود.

2-دود سفید، آبی یا خاکستری – نشان می دهد که مایع خنک کننده یا روغن وارد محفظه احتراق شده است.

3-از دست دادن قدرت – به دلیل عدم فشرده سازی، موجب از بین رفتن نیرو و کاهش راندمان سوخت می شود.

4-روغن بی رنگ – روغن به رنگ شیر شکلاتی، نشانگر اختلاط مایع خنک کننده با روغن در موتور است.

علائم گشاد یا شل شدن واشر سر سیلندر
علائم گشاد یا شل شدن واشر سر سیلندر

در این شرایط نیاز به کمک دارید…..

آسیب شدید به موتور در اثر واشر سر سیلندر خراب، نامطلوب ترین نوع مشکل در موتور انواع خودرو است. اگر به واشرها آسیب های جدی وارد شود و نادیده گرفته شود، نیاز به تعمیر کامل موتور، سرسیلندرها یا تعویض کامل موتور خواهد بود. اگر متوجه هر یک از علائمی شدید که نشان می دهد وسیله نقلیه شما دچار عیب در واشر کامل ماشین شده است، نیاز به بازرسی دارید.

چگونه بفهمیم واشر سر سیلندر شل شده است؟

  • مایع خنک کننده، نشتی دارد
  • دود سفید از لوله اگزوز خارج می شود
  • حباب در رادیاتور یا مخزن سرریز مایع خنک کننده دیده می شود
  • گرمای بیش از حد در موتور رخ می دهد
  • روغن موتور به رنگ شیری سفید دیده می شود
  • مشکلاتی در شمع های احتراقی خودرو ایجاد می شود
  • عملکرد سیستم خنک کننده، کم شده است
  • نشتی از واشر سر سیلندر خارجی

آیا می توانیم با واشر سر سیلندر خراب یا شل شده رانندگی کنیم؟

اگر علائم آسیب دیدگی در واشر سر سیلندر دارید، مهم است که با وسیله نقلیه خود تا حد ممکن رانندگی نکنید. گازهای گرم و مایع خنک کننده سرد که از طریق منافذ در واشر حرکت می کند، می تواند به سرعت، فرسودگی یا پیچ و تاب اتصالات یا محفظه موتور را باعث شوند و شما را با هزینه های گران قیمت ماشینکاری قطعات روبرو کنند؛ و یا حتی مجبور به خرید واشر سر سیلندر جدید یا موتور جدید هستید. قبل از اینکه هر گونه آسیب جدی به موتور خودروی شما وارد شود، بهتر است علت این آسیب ها را دنبال کنید.

آیا می توانیم با واشر سر سیلندر خراب یا شل شده رانندگی کنیم؟
آیا می توانیم با واشر سر سیلندر خراب یا شل شده رانندگی کنیم؟

نحوه جلوگیری از خرابی واشر سر سیلندر

روش هایی وجود دارد که می توانید احتمال شل شدن واشر سر سیلندر را کاهش دهید. اولین کار این است که فشار محفظه احتراق را تا حد ممکن پایین نگه دارید. اگر وسیله نقلیه شما توربو شارژ یا شارژ فوق العاده است، اطمینان حاصل کنید که سطح قدرت خودرو در تنظیمات کارخانه، تنظیم شده است تا فشارهای احتراق را تحت کنترل نگه دارید. حفظ RPM های پایین موتور (دور موتور پایین) باعث کاهش استرس و گرما در واشر سر سیلندر می شود، بنابراین از کارکرد موتور در دور موتورهای زیاد خودداری کنید.

در شرایط ساخت موتور، می توانید خطر شل شدن، خراب شدن و تورم واشر سر سیلندر را در آینده با استفاده از پیچ های مناسب روغن کاری شده در توالی مناسب، با تنظیم صحیح گشتاور، کاهش دهید. همچنین باید مطمئن شوید که سطح بلوک و سطح مماس شدن با سطح سرسیلندر خودرو به درستی برای نصب جدید تنظیم شده است. به همین ترتیب، استفاده از یک فولاد چند لایه یا واشر فلزی دیگر، می تواند قابلیت اطمینان پذیری موتور شما را بهبود ببخشد.

اینها فقط چند راهکار بسیار ساده و مختلف است که می توانید برای جلوگیری از خرابی واشر سر سیلندر رعایت کنید؛ اما بعضی اوقات حتی با پیگیری این مراحل ممکن است هنوز هم با واشرهای خراب شده یا شل شده روبرو شوید. اگر بلافاصله به ان رسیدگی نکنید و علت این پدیده را بررسی ننمایید، واشرهای خراب شده می توانند به مشکلات بزرگتری برای موتور خودروها تبدیل شوند که در نتیجه، حتی هزینه بیشتری برای برطرف کردن آن ایجاد می کنند. استفاده از خدمات تعمیرگاه معتبر، همیشه برای بازرسی و تعمیر تمام قسمت های موتور توصیه شده است. درباره مسائل ایجاد شده برای واشر سر سیلندر، نیز این مسئله وجود دارد.

نحوه جلوگیری از خرابی واشر سر سیلندر
نحوه جلوگیری از خرابی واشر سر سیلندر

 

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *