نکات مهم برای خرید خودرو دست دوم که هر مشتری باید بداند

خرید خودرو دست دوم

خرید خودرو دست دوم ممکن است استرس زا و گیج کننده به نظر برسد، چرا که باید به موارد زیادی توجه کرد؛ شاید فکر کنید که این کار می تواند خسته کننده نیز باشد؛ بخصوص اگر شما در این کار، هیچ تجربه ای نداشته باشید! اما لازم نیست که چنین احساسی داشته باشید! قبل از خرید ماشین دست دوم، کمی وقت بگذارید تا ماشین مورد نظرتان را پیدا کنید. مرحله بعدی، بسیار ساده است. کافیست نمای بیرونی، داخلی و زیر کاپوت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل اساسی وجود ندارد.

با ماشین، رانندگی کنید و بررسی کنید که چگونه در جاده عمل می کند. در مراحل آخر هم درباره تاریخچه خودرو و تعداد دفعاتی که تعمیر شده است و …، بحث کنید. در نهایت بر سر قیمت به توافق برسید.

بررسی نمای بیرونی ماشین در خرید خودرو دست دوم اهمیت دارد

برای خرید خودرو دست دوم ، قبل از بررسی ماشین، آن را روی یک زمین هموار پارک کنید. این کار به شما نشان می دهد که آیا ماشین در حالت تعادل هست یا خیر. همچنین دیدن و بررسی وضعیت لاستیک ها را برای شما آسان تر می کند. ترمز دستی را بکشید و چرخ های جلو را به سمت چپ بچرخانید تا احتمال حرکت خودرو کمتر باشد.


خرید خودرو دست دوم


در بررسی نمای بیرونی خودرو به دنبال علائم و نشانه ها باشید. در بررسی رنگ آمیزی بدنه به دنبال لکه های زنگ زده، فرورفتگی یا خراشیدگی ها باشید. ماشین باید تمیز باشد تا وضعیت رنگ آن بهتر قابل مشاهده باشد. لبه های اتصالات بین پانل ها و نوار اتصالات را هم بررسی کنید و به دنبال زبری یا برجستگی و فرورفتگی باشید.

زنگ زدگی، خراشیدگی و فرورفتگی در رنگ و بدنه اتومبیل تاثیری در عملکرد موتور ندارد اما می تواند در میزان هزینه شما برای خرید خودرو دست دوم تأثیر بگذارد.

صندوق عقب ماشین را باز کنید تا مطمئن شوید که در وضعیت خوبی قرار دارد. نباید هیچ نشانی از زنگ زدگی یا آسیب داشته باشید و باید در برابر نفوذ آب هم مقاوم باشد. در داخل صندوق عقب به دنبال ترک خوردگی، سوراخ و سایر علائم ساییدگی باشید که نشان دهنده آسیب هستند.

بررسی کنید که صندوق عقب ماشین به راحتی باز شود و به راحتی بسته شود.

برخی از آسیب ها مانند زنگ زدگی یا خراش فقط می تواند ظاهری باشد. اما زنگ زدگی، ترک خوردگی یا سوراخ شدن می تواند بر عملکرد خودرو و یکپارچگی در صندوق عقب تأثیر بگذارد.

برای خرید خودرو دست دوم باید وضعیت لاستیک ها را بررسی کنید

پس از بررسی نمای بیرونی خودرو، هنگام خرید خودرو دست دوم باید لاستیک ها را از نظر ساییدگی بررسی کنید. لاستیک ها باید دارای سطح یکنواخت باشد و باید از نظر ویژگی های ظاهری با هم مطابقت داشته باشند. تراز نامناسب می تواند به دلیل فرسودگی اجزای فرمان یا آسیب دیدگی فریم تایر باشد و بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد. لاستیک، بدون آج سالم می تواند یک خطر برای رانندگی باشد.

برای خرید خودرو دست دوم ، زیر ماشین و اگزوز را بررسی کنید

سیستم اگزوز و زیربند ماشین را از نظر زنگ زدگی و آسیب دیدگی بررسی کنید. به دنبال هرگونه لکه سیاه روی سیستم اگزوز باشید زیرا این لکه ها می تواند نشان دهنده نشتی باشد. کمی وقت بگذارید و بدنه را از نظر آسیب و زنگ زدگی بررسی کنید.

مقدار قابل توجهی زنگ زدگی که شامل ترک یا سوراخ های کوچک است می تواند اگزوز را در معرض خطر بیشتری قرار دهد و این یعنی در آینده، نیاز به تعمیرات گران قیمت تر خواهد بود.


خرید خودرو دست دوم


آسیب هایی مانند فرورفتگی یا ترک خوردگی در سیستم اگزوز، خط قرمز خرید خودرو دست دوم است. از خرید وسایل نقلیه ای که دارای آسیب در اگزوز هستند خودداری کنید مگر اینکه آماده پرداخت هزینه های تعمیرات باشید.

گلگیرها را در خرید خودرو دست دوم بررسی کنید

از خرید خودرو دست دوم که گلگیرهای آسیب دیده دارد خودداری کنید. آسیب دیدگی سپر، حتی اگر تعمیر شود، طول عمر ماشین را تا حد زیادی کاهش می دهد. محل اتصال گلگیرهای جلو و نگهدارنده قسمت بالایی رادیاتور را بررسی کنید. ممکن است اتصالت، جوشکاری شده یا پیچ و مهره باشند. سر پیچ ها را در قسمت بالای گلگیرها بازرسی کنید.


خرید خودرو دست دوم


نکاتی در بررسی داخل ماشین برای خرید خودرو دست دوم

پس از بازرسی قسمت های بیرونی ماشین، نوبت به آن می رسد که داخل آن را بررسی کنید. هنگام خرید خودرو دست دوم ، کاپوت اتومبیل را باز کنید و به دنبال نشانه های آسیب دیدگی باشید.

وقتی موتور خنک است زیر کاپوت را بررسی کنید و به دنبال فرورفتگی، ترک خوردگی، زنگ زدگی و علائم آشکار آسیب دیدگی باشید.

همه این ها می تواند نشانه این باشد که خودرو یا از سیستم خوبی برخوردار نبوده، آسیب دیده است و یا در هنگام رانندگی، ایمن نیست. بررسی کنید که کاپوت ماشین به راحتی باز شود و بسته شود.


خرید خودرو دست دوم


هنگام خرید خودرو دست دوم ، شیلنگ ها و تسمه ها را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید. مطمئن شوید که هیچ ترک یا علائم واضحی از سایش مانند پارگی یا تغییر رنگ وجود نداشته باشد. به شرایط تسمه تایم دقت کنید که تعویض آن می تواند هزینه بر باشد. شیلنگ رادیاتور نباید نرم باشد. جایگزینی تسمه های فرسوده یا آسیب دیده نیز گران است.

در خرید خودرو دست دوم ، موتور را از نظر نشتی و خوردگی بررسی کنید. در بلوک موتور به دنبال لکه های قهوه ای تیره از روغن باشید. این نشان می دهد که نشتی در یک واشر وجود دارد و احتمالاً در آینده منجر به تعمیر گران قیمت می شود. سطح مایعات را بررسی کنید تا مطمئن شوید خالی نیستند.

اگر هر یک از مخازن نگهداری مایعات خالی است، از فروشنده دلیل خالی بودن آنها را بپرسید. این شرایط می تواند نشانه وجود نشتی باشد. قطعاً مایل نیستید اتومبیلی را خریداری کنید که دارای نشتی مایع باشد، مگر اینکه بخواهید هزینه تعمیرات را در آینده پرداخت کنید.

با باز کردن درب مخزن روغن، درپوش آن را بردارید. درپوش روغن در بالای موتور قرار دارد باقیمانده روغن در قسمت کف در داخل مخزن، نشان دهنده نشتی واشر سر آن است. اطمینان حاصل کنید که کل درپوش را دوباره می توانید محکم ببندید. اینها برای خرید خودرو دست دوم لازم است.


خرید خودرو دست دوم


برای خرید خودرو دست دوم ، داخل ماشین بنشینید. اطمینان حاصل کنید هنگام نشستن، نهایت راحتی را دارید. صندلی ها و تودوزی ها را از نظر پارگی، لکه یا آسیب های دیگر بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که صندلی ها قابل تنظیم هستند.

تهویه مطبوع را روشن کنید تا مطمئن شوید کار می کند. با روشن كردن گرما و سرما، كنترل دما را امتحان كنید. سرعت فن را کم و زیاد کنید تا درست کار کند.

کیلومتر شمار خودرو را از نظر مسافت پیموده شده بررسی کنید. این مهم است، زیرا مسافت پیموده شده، سن خودرو را نشان می دهد. به طور متوسط، یک راننده عادی سالانه بین 10 تا 15 هزار مایل (16 تا 24 هزار کیلومتر) رانندگی می کند.

در خرید خودرو دست دوم دقت کنید که آیا ماشین دارای کامپیوتر است یا خیر. برای بررسی خطاها می توانید از قرائت کد رایانه استفاده کنید. دستگاه کد خوان را به درگاهی که روی داشبورد یا زیر فرمان قرار دارد وصل کنید.

برای اتومبیلی که دارای رایانه پردازنده است، هنگام روشن کردن ماشین یا روشن کردن کلید یا فشار دادن دکمه استارت به اخطارها توجه کنید.

برای خرید خودرو دست دوم بررسی کنید که چراغ های نشانگر و صفحه نمایشگر، به درستی کار می کنند. بررسی کنید که سنسورها یا هشدارهای خطا و همچنین چراغ های راهنما و چراغ های هشدار دهنده خطر به درستی عمل می کنند. اگر ماشین دارای دوربین دید عقب یا استریو با نمایشگر دیجیتال است، عملکرد آنها را بررسی کنید. از فروشنده بخواهید آنها را روشن کند تا ببینید آیا از بیرون وسیله نقلیه کار می کنند یا خیر.


خرید خودرو دست دوم


قبل از تصمیم گیری نهایی برای خرید خودرو دست دوم با آن رانندگی کنید. این شاید یکی از بهترین راه ها برای اطلاع از وضعیت خودرو باشد. از فروشنده بخواهید با شما سوار شود تا بتوانید در هنگام رانندگی از او سوالاتی را در مورد وسیله نقلیه بپرسید.

ترمزها را به پایین فشار دهید تا بررسی کنید که آیا آنها به درستی کار می کنند. فشار را به اندازه کافی بر روی ترمز فشار دهید تا سرعت آن کاهش یابد. این مسیر را با سرعت 30 مایل در ساعت (48 کیلومتر در ساعت) در یک منطقه بدون ترافیک امتحان کنید. شما نباید هیچ لرزشی از پدال ترمز را احساس کنید، یا صدای جیر جیر یا صدای عجیب و غریب بشنوید.

لرزش های کوچک را با سرعت های مختلف بررسی کنید. لرزش ناچیز در یک بازه سرعت کم ممکن است به معنای سایش در قطعات مکانیکی باشد که ترمیم آن هزینه بر است. اتومبیل را با سرعت 45 مایل در ساعت (72 کیلومتر در ساعت)، 55 مایل در ساعت (89 کیلومتر در ساعت)، 65 مایل در ساعت (105 کیلومتر در ساعت) و 75 مایل در ساعت (121 کیلومتر در ساعت) آزمایش کنید.

در نهایت با مشورت از یک متخصص می توانید بهترین خودروی دست دوم را بخرید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *