نکاتی درباره توپی چرخ که صاحبان خودرو باید بدانند

نکاتی درباره توپی چرخ که صاحبان خودرو باید بدانند

توپی چرخ چیست؟

 

نام توپی چرخ را معمولاً در کنار بلبرینگ های خودرو می شنوید؛ هر دو جزو لوازم یدکی خودرو محسوب می شوند و نقش بسیار ضروری و حیاتی دارند. این قطعات به حرکت چرخ ها کمک می کنند و در صورتیکه آسیب ببینند، نشانه ها و علائمی دارند و باید برای شناسایی عیب و رفع آن اقدام کرد. تعویض توپی و بلبرینگ چرخ معمولاً در راستای همدیگر اهمیت دارد. این قطعات به نوعی با یاتاقان و محور چرخ هم در ارتباط هستند.

بلبرینگ چرخ مجموعه ای از گلوله های فولادی است که توسط یک حلقه فلزی در کنار هم قرار گرفته است. بلبرینگ کمک می کند چرخ ها با حداکثر اصطکاک و با کمترین سرعت، بچرخند. توپی چرخ و بلبرینگ در انواع وسایل نقلیه استفاده می شوند، از دوچرخه گرفته تا هواپیما و خودروها. در انواع خودرو، چرخ بلبرینگ بر روی محور فلزی سوار می شود و درون محور، محکم قرار می گیرد؛ محور، یک تکه فلزی توخالی در مرکز چرخ است.

چرا چرخ خودرو با سروصدا می چرخد؟

چرا چرخ خودرو با سروصدا می چرخد؟ | دکتر ماشینت

یکی از مشکلاتی که برای خودروها ایجاد می شود، چرخیدن چرخ ها با تولید صدا است. علت این مشکل می تواند به آسیب هایی در توپی چرخ باشد و یا هنگامی که یاتاقان ها آسیب دیده باشند هم ممکن است سروصدا ایجاد کنند. تشخیص آن تقریباً دشوار است! زیرا شما مجبورید وسیله نقلیه را به منظور تولید صدا صدا کنید. در این قسمت نکاتی ارائه کرده ایم که به شما کمک می کنند منبع مشکل ایجاد شده را بهتر پیدا کنید:

هنگامی که مهر و موم روی یاتاقان چرخ، شکسته یا آسیب دیده باشد، سر و صدای بسیار ضعیفی تولید می شود و به مرور زمان، این صداها بلندتر می شوند. این حالت ممکن است در هنگام رانندگی اتفاق بیوفتد؛ شاید موجب شود شما وسیله نقلیه را به سمت مختلف هدایت کنید و توجه کنید که آیا سر و صداها بلندتر می شوند یا کوتاه تر. این آسیب ها مربوط به یاتاقان، بلبرینگ و توپی چرخ می باشند.

توجه داشته باشید که لاستیک هایی که “ترک خورده” یا “تاب خورده” هستند نیز سروصدا ایجاد می کنند؛ این حالت در در شرایط سرعت زیاد، افزایش می یابد. به نظر می رسد علت این امر هم بسیار شبیه به بلبرینگ چرخ آسیب دیده یا توپی چرخ خراب است. اگر این نوع سر و صدا را می شنوید، به لاستیک های خود نیز نگای داشته باشید.

بسیاری از قطعات مرتبط با چرخ خودرو نظیر بلبرینگ ها و توپی چرخ، از جنس استیل سخت و مقاوم ساخته شده اند، که در برابر حرارت و رطوبت، بسیار پایدار هستند. اگر روانکار این قطعات به درستی تنظیم نشده باشد، اصطکاک، بیش از اندازه افزایش می یابد و حرارت می تواند یاتاقان و توپی چرخ را از بین ببرید. در این حالت، رطوبت که به یاتاقان و بلبرینگ نفوذ می کند نیز می تواند باعث خرابی آنها شود.

بیشتر یاتاقان های چرخ تولید شده، پلمپ یا مهر و موم می شوند. آنها در کارخانه در مرحله مونتاژ، تحت فشار قرار می گیرند. مهر و موم یاتاقان ها، آنها را در برابر عناصر بیرونی نظیر آب و آلاینده های جامد، محافظت می کند، و همچنین گریس های مقاوم به درجه حرارت بالا، این شرایط را تحمل می کنند. هنگامی که یک مهر و موم بشکند یا آسیب دیده باشد، یاطاقان چرخ خراب می شوند و سروصدا به گوش می رسد.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: همه چیز درباره معرفی خودرو آلفا رومئو Alfa Romeo Giulia GTA


تعویض توپی چرخ و بلبرینگ چرخ خودرو

تعویض توپی چرخ و بلبرینگ چرخ خودرو | دکتر ماشینت

یاتاقان، بلبرینگ و توپی چرخ، معمولاً بلافاصله از بین نمی روند و قبل از اینکه به شدت آسیب ببینند، شما می توانید آنها را تعویض کنید. اگر یک بلبرینگ چرخ به طور کامل خراب شود، می تواند قفل شود و از حرکت اتومبیل جلوگیری کند. شاید هم خودرو تا چندین ماه با سروصدای زیاد بتواند کار کند اما بی شک، آسیب های بیشتری به محور چرخ و یاتاقان ها وارد خواهد شد. به هر ترتیب، لازم نیست که یاتاقان های هر دو چرخ را تعویض کنید یا لوازم توپی چرخ جدید بخرید. اول باید علت را شناسایی کنید.

طول عمر واقعی یک توپی چرخ و بلبرینگ به کیفیت بلبرینگ چرخ و شرایط کار و رانندگی بستگی دارد. تعویض بلبرینگ و توپی چرخ کمی دشوار است. قبل از رسیدن به بلبرینگ چرخ، قسمت های زیادی را باید خارج کنید؛ به خصوص در مورد خودروهای چهار چرخ یا چرخ های جلویی خودروها. این قطعات، تعمیرات و نگهداری ارزان قیمتی دارند، اما این بدان معنی نیست که آنها برای همیشه ماندگار هستند. این کار را همیشه از تکنسین ها و تعمیرکاران حرفه ای درخواست کنید.

مهم ترین دلایل اصلی آسیب دیدن بلبرینگ و توپی چرخ

مهم ترین دلایل اصلی آسیب دیدن بلبرینگ و توپی چرخ | دکتر ماشینت

1-خطا در نصب: ابزارهای نامناسب مانند چکش یا آچار می توانند باعث آسیب رساندن به قسمت بیرونی یا داخلی بلبرینگ انتهای چرخ شود و باعث خرابی زودرس آنها خواهند شد. همچنین استفاده مجدد از لوازم جانبی قدیمی مانند پیچ ​​و مهره، توپی چرخ قدیمی، پین اسپلیت، مهر و موم و … به جای تعویض آنها با وسایل جدید می تواند باعث شود که بلبرینگ چرخ در شرایط غیر طبیعی یا نا امن کار کند؛ در این حالت، ساییدگی در انتهای چرخ، افزایش می یابد و موجب تصادفات در رانندگی خواهد شد.

2- صدمه یا ضربه به بلبرینگ و توپی چرخ هنگام رانندگی در جاده بی کیفیت: همه اثرات ناشی از رانندگی در ناهمواری ها و چاله ها، رانندگی با سرعت زیاد یا ضربه وارد شدن به محور چرخ ها می تواند به یاتاقان چرخ آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.

3-بلبرینگ و توپی چرخ با کیفیت پایین: یاطاقان های چرخ به طور مداوم تحت فشار زیاد قرار می گیرند. یاتاقان و توپی چرخ که از مواد با کیفیت پایین ساخته شده اند، مقاومت گرمایشی ضعیف دارند و در نتیجه، سایش و خرابی زودرس برای آنها ایجاد می شود.

4-شرایط بد رانندگی: رانندگی در آب عمیق یا زمین گل آلود، می تواند باعث خراب شدن یاطاقان چرخ شود. آب، گل و لای یا آلودگی های دیگر مانند گرد و غبار یا املاح می توانند از مهر و موم ها عبور کرده و وارد یاتاقان شوند، گریس را آلوده کرده و یاتاقان را از بین می برند. به این ترتیب، سلامت توپی چرخ هم به خطر می افتد.

5-برخی از اصلاحات در خودرو: تعبیه رینگ های بزرگتر یا عریض، لاستیک هایی با دیواره های کوتاه تر، کمک فنرهای محکم تر و فنرهای معلق، همگی باعث ایجاد بار بیشتری روی بلبرینگ چرخ شده و باعث تسریع در فرآیند سایش آنها می شوند. این شرایط می تواند به توپی چرخ و یاتاقان ها هم به شدت آسیب بزند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: 10تا از بهترین خودرو های بنز در جهان


مهم ترین علائم نشان دهنده نقص در بلبرینگ و توپی چرخ

  • تولید سر و صدای شدید و بلند؛ به ویژه هنگام شتاب خودرو
  • صدای خفیف در هنگام حرکت وسیله نقلیه با سرعت متوسط
  • سر و صدا در هنگام رانندگی بر روی سطوح جاده ناهموار
  • سست بودن و لرزش یا بازی بیش از حد فرمان
  • لرزش فرمان در اثر تغییر سرعت یا چرخیدن خودرو تغییر
  • نقص در ترمز های ABS؛ مشکلات سیستم ABS می تواند مربوط به خرابی سنسور ABS باشد که در بلبرینگ چرخ، تعبیه شده است.

مهم ترین علائم نشان دهنده نقص در بلبرینگ و توپی چرخ | دکتر ماشینت

با گفتن این نکات، بهتر است در هر زمان، از رانندگی با بلبرینگ و توپی چرخ فرسوده خودداری کنید. همانطور که قبلاً نیز مشاهده کردید، بلبرینگ چرخ برای اتصال چرخ به اتومبیل شما ضروری است و هرگونه ضعف در این اتصال می تواند عواقب شدیدی برای محور چرخ و فرمان شما و همچنین برای ایمنی شما داشته باشد.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *