مهم ترین مشکلات خودرو که باید آنها را بشناسید

مشکلات خودرو

12 نمونه از رایجترین مشکلات در اتومبیل که هر راننده ای باید آنها را بشناسد….


مشکلات خودرو


رسیدگی کردن به مشکلات خودرو ، سرویس و نگهداری روزانه یا دوره ای برای افزایش ایمنی و سالم بودن انواع ماشین سواری، اتوبوس یا حتی کامیون ها ضروری است. در اکثر مواقع، مشکلاتی برای اتومبیل به وجود می آید و هر وسیله نقلیه، علائم هشدار دهنده خاصی را در این شرایط نشان می دهد. برای کاهش احتمال خرابی بیشتر و افزایش هزینه های تعمیرات در آینده، همه راننده ها وظیفه دارند به مهم ترین مشکلات در خودروهای خود بپردازند قبل از اینکه به مسئله جدی تری تبدیل شود.

در این بحث به 12 نمونه از مهم ترین و متداول ترین مشکلات خودرو می پردازیم. از این نکات کمک بگیرید و به عنوان یک راهنما از آن برای بازرسی خودروی خود استفاده کنید.

12 نمونه از مهم ترین و متداول ترین مشکلات خودرو

1-چراغ های هشدار دهنده


مشکلات خودرو


یکی از مهم ترین قسمت هایی که اکثر مشکلات خودرو را نشان می دهد، چراغ های هشدار دهنده است. روشن شدن چراغ های هشدار در جلوی داشبورد به راننده اطلاع می دهد که بخشی از ماشین دچار مشکل شده است. این چراغ ها زمانی روشن می شوند که ECU خودرو (واحد کنترل موتور ماشین) کد خطایی را که توسط یک سنسور ایجاد شده است تشخیص دهد.

از آنجا که بیش از 200 کد هشدار احتمالی وجود دارد، کمک گرفتن از یک مکانیک حرفه ای و بازرسی چراغ های هشدار دهنده، بهترین روش برای تعیین منبع خرابی و مشکلات خودرو و انجام تعمیرات مناسب است.

2- تولید صدا انفجاری در موتور

یکی دیگر از مهم ترین مشکلات خودرو ، تولید صدای انفجاری یا صدای بلند از موتور ماشین است. هنگامی که در موتور، هوا و سوخت به درستی در محفظه احتراق مخلوط شده و می سوزد، بهترین عملکرد را دارد. برای کامل تر شدن و بهینه سازی این فرایند، یک سری از اجزای سیستم سوخت و احتراق باید با هم کار کنند.

اگر چه بسیاری از قطعات متحرک به عملکرد صحیح موتور کمک می کنند، اما تولید سروصدا یا خراب شدن موتور، یکی از اصلی ترین مشکلات خودرو است. برای کاهش این اثرات نامطلوب در موتور، اطمینان حاصل کنید که اجزای سیستم سوخت و احتراق، طبق توصیه سازنده خودرو، جایگزین شده است.

3- نقص در مصرف سوخت

وقتی موتور به طور موثر کار می کند، سوخت را با سرعت متعادل می سوزاند؛ این عملکرد به بهبود مصرف سوخت کمک می کند. با این حال، چند قسمت در سیستم سوخت رسانی موتور مانند فیلتر های سوخت، فیلترهای هوا، سنسورهای جریان هوا و سنسورهای 2O ممکن است کثیف و یا فرسوده شوند. این موارد از رایج ترین مشکلات خودرو هستند.

اگر فرسوده شدن یا آلوده شدن فیلترها، قبل از تعویض آنها رخ دهد، باعث می شود موتور بیش از حد معمول سوخت مصرف کند. سرویس دهی دوره ای، بهترین راه حل برای جلوگیری از این مشکلات خودرو است.

4- باتری ماشین از کار می افتد


مشکلات خودرو


یکی از رایج ترین مشکلات خودرو ، از کار افتادن باتری است. اکثر باتری ها در انواع ماشین باید تا حدود سه سال یا طی مسافتی حدود 50000 مایل، دوام داشته باشند. یک باتری معمولاً به دلیل کاهش آمپر – یا جریان الکتریکی – از کار می افتد. این عامل موجب می شود به طور طبیعی، شارژ باتری، کاهش پیدا کند.

آسیب به دینام، خراب شدن سنسور دمای باتری یا سایر اجزای سیستم شارژ می توانند این مشکلات خودرو را در باتری تسریع کنند. بهتر است باتری ماشین خود را در هر 50000 مایل یا در هر سه سال تعویض کنید، حتی اگر هنوز نشانه هایی از آسیب را مشاهده نکرده باشید.

5- فرسودگی و ساییدگی لاستیک ها

یکی از رایج ترین و مهم ترین مشکلات خودرو ، ساییدگی لاستیک ها است. در حالی که اکثر لاستیک ها پس از برخورد به جسم سخت یا تیز، سوراخ می شوند، ممکن است سایش و پارگی، منبع اصلی فرسودگی و آسیب به تایرها باشد. این مسئله به قدری مهم است که سازنده وسیله نقلیه توصیه می کند، با تعویض مناسب تایرها یا جابه جایی آنها از جلوی ماشین به عقب، طول عمر آن را افزایش دهید.

به طور کلی، بهتر است در هر 5000 مایل رانندگی (یا هنگامی که روغن موتور را تعویض می کنید) لاستیک های خودرو را از جلوی ماشین به سمت عقب و بالعکس، تعویض کنید.

6- مشکلات خودرو در سیستم ترمز


مشکلات خودرو


مانند هر قسمت متحرک دیگر روی اتومبیل، سیستم ترمز نیز برای مدت زمان مشخصی فرسوده خواهد شد. ترمزها برای توقف ایمن، بسیار حیاتی هستند، بنابراین هنگامی که علائمی از مشکلات خودرو در ترمزها مانند سوت کشیدن، جیر جیر کردن یا نرمی در پدال ترمز را مشاهده کردید باید در اسرع وقت، ترتیبی دهید که خودرو توسط یک مکانیک حرفه ای بازرسی شود.

7-خرابی دینام

یکی از رایج ترین مشکلات خودرو ، خرابی دینام است. دینام، قطعه ای در وسیله نقلیه است که پس از روشن شدن ماشین، تمام سیستم های الکتریکی را روشن نگه می دارد. همچنین تأمین شارژ باتری برای حفظ شارژ در حداکثر مقدار خود، توسط دینام انجام می گیرد. وقتی دینام خراب می شود، در نهایت باعث از بین رفتن زودرس باتری و سایر مشکلات خواهد شد.

برای جلوگیری از بروز مشکلات خودرو ، فواصل سرویس خودروی خود را بررسی کرده و دینام را قبل از خراب شدن تعویض کنید.

8- شکستن موتور استارتر

موتور استارتر، وظیفه چرخاندن موتور ماشین را بر عهده دارد و به نوعی، شروع به حرکت خودرو را موجب می شود. وقتی این قطعه خراب شود، معمولاً به این دلیل بوده که ممکن است سلنوئید برقی آسیب دیده، موتور استارتر خراب شده یا خطای الکتریکی دیگری رخ داده است.

اگرچه می توان قبل از خراب شدن، استارتر را تعویض کرد، اما پیش بینی زمان وقوع این مشکلات خودرو ، دشوار است. بهتر است قبل از شروع به تعویض، خودرو را معاینه فنی کنید و اگر مشکلی هست، برطرف نمایید.

9- لرزش فرمان، یکی از مهم ترین مشکلات خودرو


مشکلات خودرو


چند عامل می تواند باعث لرزش فرمان هنگام رانندگی شود. اگر این تغییرات، بلافاصله پس از استارت زدن اتومبیل و شروع رانندگی اتفاق بیفتد، یاتاقان چرخ یا اجزای سیستم، آسیب دیده اند و باعث این حالت ها می شوند.

اگر این مشکلات خودرو در سرعت های بالاتر اتفاق بیفتد، معمولاً مسئله تعادل تایر یا چرخ در میان است. صرف نظر از این، کمک گرفتن از یک مکانیک حرفه ای برای بازرسی از وسیله نقلیه، بهترین راه برای تشخیص صحیح و حل این مسئله خواهد بود.

10- تست ناموفق انتشار آلایندگی

این حالت به ندرت اتفاق می افتد اما یکی از مهم ترین مشکلات خودرو است. اگر چراغ چک موتور روشن شود، نشان می دهد که ممکن است تست انتشار آلودگی به درستی انجام نشده و خودرو از لحاظ فنی می تواند دردسرساز شود. بنابراین می توانید با یک مکانیک تماس بگیرید تا تعمیرات لازم را انجام دهد.

11- گرم شدن بیش از حد ماشین


مشکلات خودرو


گرم شدن بیش از حد ماشین، در واقعیت، به ندرت اتفاق می افتد اما یکی از رایج ترین مشکلات خودرو است. در اکثر اتومبیل های مدرن، سیستم خنک کننده بسیار پیچیده است و شامل چند سنسور بوده که دمای خنک کنندگی سایر اجزا را کنترل می کند. استفاده از سرویس های شستشوی رادیاتور و تعویض پمپ آب قبل از خراب شدن، دو روش آسان برای کاهش گرم شدن بیش از حد خودرو است.

12- لغزش گیربکس اتوماتیک

در صورت نگهداری صحیح، گیربکس اتوماتیک می تواند بیش از 200000 مایل بدون مشکل، دوام داشته باشد. گیربکس اتوماتیک جدید، یک سیستم هیدرولیکی متشکل از چند بخش آب بندی، واشر و خطوطی است که می توانند آسیب ببینند؛ این مشکلات خودرو به صورت خرابی کامل و یا نشتی رخ می دهد. بازرسی و تعویض گیربکس از این مشکلات، جلوگیری می کند.

سخن پایانی

تمام اتومبیل ها برای کارکردن صحیح به تعمیر و نگهداری نیاز دارند. با خدماتی نظیر تعویض روغن و تعویض یا جا به جایی لاستیک ها و تغییر سبک رانندگی می توانید از رایج ترین مشکلات خودرو جلوگیری کنید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *