چگونه انواع تایر خودرو را طبقه بندی می‌کنند؟

انواع تایر خودرو

اگر صاحب وسیله نقلیه باشید حتماً با انواع تایر خودرو سر و کار داشته‌اید. طبقه بندی لاستیک خودرو بر اساس معیارهای مختلفی انجام می‌شود. اگر بخواهید دسته بندی‌های مختلف را بررسی کنید، با عبارت‌های متفاوتی روبرو می‌شوید.

طبقه بندی تایر خودرو بر اساس نحوه عملکرد لاستیک، ویژگی‌های ظاهری و خواص مکانیکی و فیزیکی آن انجام می‌گیرد. در این بازار پر تقاضا و پرفروش با نام‌های مختلفی از لاستیک چهار فصل، لاستیک خودرو با عملکرد بالا برای تمام فصل‌های سال، لاستیک خودرو با عملکرد بالا برای فصل تابستان، لاستیک‌های پهن و لاستیک‌های ضخیم با آج‌های بلند برخورد می‌کنید.

انواع تایر خودرو در دسته بندی‌های فوق قرار می‌گیرند و برای شرایط عملکردی متفاوتی طراحی شده‌اند. به طور مثال، یک لاستیک چهار فصل به تایری گفته می‌شود که برای استفاده در چهار فصل سال طراحی شده و عملکرد قابل قبولی در شرایط مرطوب، گرم و خشک یا شرایط یخبندان خواهد داشت.

برای صاحبان خودرو بسیار اهمیت دارد که وسیله نقلیه خود را مجهز به قطعات و وسایلی کنند که در هر شرایطی راندمان ماشین را بالاتر ببرند. لذت رانندگی با داشتن تایرهای سالم دو چندان خواهد شد.

در مقالات قبلی بارها اشاره کردیم که چه عواملی ممکن است موجب فرسودگی لاستیک‌ها شوند و اگر این اتفاق بیفتد چه خطراتی قطعات خودرو را تهدید می‌کند.

در مقابل برای انواع تایر خودرو مسئله نحوه طراحی استاندارد و به کار گرفتن مواد اولیه مرغوب اهمیت دارد. لاستیک‌هایی که از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند، عمر کوتاه‌تری دارند و هرگز برای رانندگی‌های طولانی مدت یا نصب روی ماشین‌های مسابقه‌ای یا ماشین سافاری پیشنهاد نمی‌شود.


انواع تایر خودرو


انواع تایر خودرو بر اساس قیمت و کیفیت نیز دسته بندی می‌شوند. شرکت‌های تولید کننده لاستیک به واسطه تکنولوژی‌هایی که در طراحی و تولید این قطعات مهم به کار می‌گیرند، قیمت نهایی را برای مصرف کنندگان اعلام می‌کنند.

به دلیل اهمیت انواع لاستیک خودرو، در این قسمت به بررسی چند دسته از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. در هر قسمت حتماً به شکل ظاهری تایر خودرو و ویژگی‌های عملکردی آن توجه داشته باشید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: نحوه چک کردن روغن جعبه دنده دیفرانسیل در خودرو


نگاهی بر دسته بندی انواع تایر خودرو

1- تایر خودرو، چهار فصل


انواع تایر خودرو


اولین و پرتقاضاترین انواع تایر خودرو ، لاستیک‌هایی هستند که به نام لاستیک‌های چهار فصل شهرت دارند. لاستیک‌های مناسب برای تمام فصول به گونه‌ای ساخته شده‌اند که عمق آج لاستیک، متوسط باشد و در ترکیب مواد اولیه آن، موادی به کار رفته تا طول عمر لاستیک را به ویژه در عملکرد در فصل تابستان افزایش دهند. لاستیک‌های چهار فصل، لاستیک‌هایی کاملاً ًمهندسی شده هستند.

مهم‌ترین معیارهای طراحی برای انواع تایر خودرو چهار فصل رعایت می‌شود. عواملی نظیر اندازه استاندارد لاستیک، ظرفیت تحمل بار، آستانه سرعت اتومبیل و عملکرد بهتر لاستیک‌ها هنگام شتاب گرفتن وسیله نقلیه، موارد مهمی هستند که هنگام تولید تایر خودرو در نظر گرفته می‌شوند.

لاستیک‌های چهار فصل برای انواع خودرو شامل خودروی سبک، خودروهای سنگین، انواع وانت یا خودرو وَن، در دسترس هستند.

انواع تایر خودرو چهار فصل در هوای گرم عملکرد خوبی دارند. همچنین برای رانندگی در فصل تابستان که ممکن است هنگام ترمز گرفتن یا تغییر جهت حرکت خودرو، چالش‌هایی وجود داشته باشد، لاستیک‌های چهار فصل برای این شرایط به خوبی طراحی شده‌اند.

همچنین این لاستیک‌ها دارای استحکام و دوام بالایی هستند و در برابر شرایط سرد زمستانی، عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهند. این لاستیک‌ها توانایی کششی بالا در فصل سرما را دارند.

از آنجایی که لاستیک‌های تمام فصل یا چهار فصل، ترکیبی از عملکرد تابستانه و زمستانه را ارائه می‌دهند گزینه خوبی برای رانندگان و صاحبان خودرو می‌باشند که همیشه در شرایط آب و هوایی معتدل رانندگی می‌کنند.

2- انواع تایر خودرو مخصوص فصل تابستان


انواع تایر خودرو


دسته بندی دیگری که برای انواع تایر خودرو وجود دارد شامل لاستیک‌هایی است که برای فصل تابستان و رانندگی در جاده‌های خشک طراحی شده‌اند. لاستیک‌های تابستانه برای آن دسته از وسایل نقلیه مناسب‌اند که باید عملکرد بالاتری داشته باشند و شتاب و سرعت آنها حتی در شرایط گرم و خشک  تنظیم شود.

لاستیک‌های تابستانه برای پیچیدن ماشین، ترمز گرفتن یا هر عکس‌ العمل دیگری بسیار ایده آل هستند. در حقیقت، نحوه طراحی این لاستیک‌ها باعث شده که این قابلیت‌ها به وجود بیاید.

مهم‌ترین ویژگی انواع تایر خودرو از نوع لاستیک تابستانه، طراحی آج  برای آن است. در اصطلاح،  گفته می‌شود الگوی آج لاستیک به گونه‌ای اجرا شده که شیار کمتری داشته باشد تا به این وسیله، لاستیک را در تماس بیشتری با جاده قرار دهد.

به این ترتیب، سطح لاستیک با حداکثر چسبندگی به جاده، حرکت خودرو را مؤثر می‌سازد. این ترکیبات در تولید لاستیک تابستانه به نحوی به کار رفته‌اند که لاستیک، حالت انعطاف پذیر خود را حفظ کند و ثبات بیشتری داشته باشد.

مشخصات ظاهری نظیر عرض لاستیک، نسبت ابعاد و قطر لبه لاستیک، قابلیت سرعت و آستانه تحمل مقدار مشخصی بار روی خودرو، مواردی هستند که در طراحی لاستیک تابستانه در نظر گرفته می‌شوند. این شرایط باعث افزایش عملکرد لاستیک در شرایط خشک خواهد شد.

به ندرت می‌توان از این لاستیک‌ها برای رانندگی در زمستان استفاده کرد اما اگر تحمل لاستیک به اندازه‌ای باشد که رطوبت را جذب نکند، در کوتاه مدت می‌تواند در شرایط مرطوب هم عمل کند.

اگر تصمیم دارید در شرایط مرطوب یا شرایط یخبندان رانندگی کنید، باید انواع تایر خودرو مناسب زمستان را برای خود ماشین خود انتخاب کنید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: روش تشخیص اینکه خودروی شما، محور جلو است یا محور عقب


3- انواع تایر خودرو مناسب فصل زمستان


انواع تایر خودرو


سومین دسته از طبقه بندی برای تایرهای خودرو، لاستیک‌هایی هستند که برای رانندگی در زمستان طراحی شده‌اند. تفاوت زیادی میان لاستیک تابستانه و لاستیک زمستانه وجود دارد.

لاستیک‌های مخصوص رانندگی در برف و یخبندان باید آج‌های بلندتری داشته باشند تا امکان اصطکاک بیشتری را برای لاستیک و سطح داده فراهم کنند. ابعاد و اندازه‌های انواع لاستیک زمستانه با هم متفاوت است.

انتخاب انواع تایر خودرو مناسب فصل زمستان به این بستگی دارد که ماشین شما چقدر شتاب می‌گیرد، در چه شرایطی رانندگی می‌کنید، چقدر بار با خودرو حمل می‌کنید و اینکه شرایط جاده چقدر متغیر است.

اگر می‌خواهید لاستیک‌های ماشین خود را به لاستیک‌های زمستانه تغییر دهید باید تمام جوانب را بررسی کنید. این کار از طریق مکانیک خودرو انجام می‌شود. او به شما می‌گوید کدام لاستیک‌ها چه ابعاد و اندازه‌ای مناسب ماشین شما است.

به طور کلی لاستیک‌های زمستانه عرض پهن‌تری دارند و ضخامت لاستیک بیشتر است. لاستیک‌های پهن‌تر -مثلاً ۲۷۵ میلی متر به بالا- می‌توانند به راحتی در برف و یخ حرکت کنند. همیشه در نظر بگیرید که تغییر اندازه قطر لاستیک چگونه بر سرعت رانندگی شما با یک مدل ماشین خاص تأثیر دارد.

چگونه انواع تایر خودرو را صحیح انتخاب کنیم؟


انواع تایر خودرو


انتخاب درست و اصولی انواع تایر خودرو بسیار اهمیت دارد. لاستیک‌های خودرو اگر چه اندازه بزرگی دارند و طراحی ساده‌ای برای آنها به کار رفته اما اگر لاستیک نامناسب روی خودروی خود استفاده کنید، رانندگی با مشکلاتی همراه خواهد شد.

وقتی می‌خواهید بهترین تایر خودرو را بخرید، بررسی کنید که شرایط رانندگی شما چگونه است؛ به دنبال لاستیک تابستانه هستید یا می‌خواهید لاستیک مناسب رانندگی در زمستان را بخرید. نیازهای عملکردی شما به عنوان راننده و شرایط آب و هوایی که در آن جا زندگی می‌کنید، در خرید انواع لاستیک تاثیرگذار است.

نکته بسیار مهمی که در انتخاب و خرید انواع تایر خودرو باید دقت کنید این است که همه لاستیک‌های موجود در یک وسیله نقلیه باید از یک نوع لاستیک باشند.

به طور مثال، تمام لاستیک‌ها از نوع لاستیک زمستانه باشند، یا همگی لاستیک تابستانه باشند، و یا همه آنها لاستیک‌های چهار فصل باشند. هرگز نباید لاستیک زمستانه و تابستانه را همزمان در یک وسیله نقلیه استفاده کنید!

برای خرید بهترین لاستیک برای خودرو به ابعاد و اندازه‌های لاستیک، اندازه آج لاستیک و قطر چرخ دقت داشته باشید. اندازه رینگ لاستیک باید با خودروی شما سازگار باشد. مکانیک تخصصی خودروی شما بهترین فرد است که به شما راهنمایی می‌کند چه لاستیکی را باید بخرید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: شمع خودرو را چه زمانی باید تعویض نماییم؟


انواع تایر خودرو


سخن پایانی

انواع تایر خودرو برای وسایل نقلیه مختلف در دسترس هستند. اگر صاحب یک وسیله نقلیه هستید، بهترین انتخاب برای شما خرید انواع لاستیک چهار فصل است. لاستیک‌های چهار فصل، قابلیت عملکرد ایمن و صحیح را برای تمام فصل‌های سال دارند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که پر باران و سرد و یخبندان است، لاستیک‌های زمستانه بهترین انتخاب برای شما هستند. برای افرادی که در مناطق گرم و خشک رانندگی می‌کنند، لاستیک‌های تابستانه مناسب‌تر است.

انواع تایر خودرو چهار فصل برای وسایل نقلیه‌ای پیشنهاد می‌شود که در تمام شرایط آب و هوایی تردد می‌کنند. رانندگی لذت‌بخش تنها در صورتی فراهم می‌شود که لاستیک ماشین، بهترین عملکرد را در جاده داشته باشد.

لاستیک‌های خودرو باعث حفظ تعادل وسیله ‌نقلیه شده و قطعاً طول عمر بالاتری دارند. از مواد اولیه مرغوب در کنار افزودنی‌های مقاوم کننده در برابر شرایط بیرونی برای ساخت و تولید لاستیک استفاده می‌شود.

آن دسته از انواع تایر خودرو که به واسطه ترکیبات کامپوزیتی تولید می‌شوند، در شرایط آب و هوایی مختلف به خوبی کار می‌کنند. اندازه آج لاستیک در این رابطه بسیار مهم است.


سؤالات متداول درباره ” طبقه‌بندی انواع تایر خودرو “:

1- لاستیک خودرو از نظر عملکرد به چند دسته تقسیم می‌شود؟

لاستیک‌های چهار فصل – لاستیک زمستانه – لاستیک‌های تابستانه

2- مهم‌ترین معیار برای خرید لاستیک خودرو چیست؟

اندازه عرض لاستیک- قطر چرخ- شکل و اندازه و عمق آج لاستیک

3- ویژگی لاستیک‌های زمستانه چیست؟

لاستیک‌های زمستانه از نظر اندازه عرض لاستیک، پهن‌تر هستند و همچنین عمق آج و اندازه آن‌ها بزرگ‌تر است. این ویژگی باعث می‌شود رانندگی در برف و یخبندان راحت‌تر باشد و اصطکاک لاستیک با جاده افزایش پیدا کند.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *