نکات مهم برای نگهداری خودروهای گازسوز و افزایش کارآیی آنها

نگهداری خودروهای گازسوز

نگهداری خودروهای گازسوز در کنار نکات مهم مراقبت از خودروهای معمولی اهمیت دارد. حتی ممکن است کارهایی را که برای خودروهای گازسوز انجام می دهید، دقیق تر و حساس تر باشد. فناوری و صنعت خودروسازی در دنیای امروزی به شدت در حال تغییر است. خودروسازان بهترین مهندسان را به کار گرفته اند تا محصولاتی جدیدتر به بازار ارائه دهند. اتومبیل های مدرن معمولاً به تعمیرات نگهداری نیاز دارند. این مسئله درباره برندهای خودروهای لوکس مطرح می شود.

اگر صاحب یک خودروی معمولی باشید، به صورت دوره ‌ای باید روغن موتور را چک کنید؛ مایعات داخل خودرو را کنترل کنید؛ لنت خودرو را تعویض کنید؛ لاستیک ها را بازرسی نمایید و ده ها راهکار دیگر وجود دارد که همیشه باید برای سالم ماندن خودرو انجام دهید.

در مقالات قبلی درباره نکات مهم مراقبت از خودرو صحبت کرده‌ایم. در این مطلب به طور اختصاصی درباره نگهداری خودروهای گازسوز صحبت می کنیم. این خودروها، نسل جدید اتومبیل های شخصی هستند و در یک دهه اخیر بسیار متداول شده اند.

 

چرا نگهداری خودروهای گازسوز اهمیت دارد؟

نگهداری خودروهای گازسوز

در کنار اتومبیل های بنزینی، خودروهای گازسوز مورد توجه قرار گرفته اند. برخی از صاحبان خودرو به نکات مهم نگهداری خودروهای گازسوز آشنا نیستند. معمولاً این افراد زمانی که خودروی خود را از حالت بنزینی به گازسوز تغییر می‌ دهند، تقریباً هیچ اقدامی برای بازرسی خودرو انجام نمی ‌دهند. به این ترتیب، به تدریج، جزئیات مراقبت از خود رو نادیده گرفته می شود و در طولانی مدت، کارایی ماشین کاهش پیدا می کند.

هنگامی که شما طبق یک برنامه ریزی دقیق و منظم، تعمیرات، بازرسی یا نگهداری خودروهای گازسوز را انجام نمی دهید، یعنی دقیقاً باعث می ‌شوید خودروی شما یک قدم به کاهش کارآیی نزدیک ‌تر شود.

یکی از اقدامات مهم که در این راستا عمدتاً نادیده گرفته می شود، تنظیم باد لاستیک ها است. هر چقدر باد لاستیک ها کاهش پیدا کند، مصرف سوخت بالاتر می رود. فرقی نمی‌کند خودروی شما بنزینی باشد یا گاز سوز، باد لاستیک ها را باید همیشه چک کنید.

در قسمت بعدی به چند راهکار مهم اشاره می کنیم که به شما در نگهداری خودروهای گازسوز کمک می کند. این دستورالعمل ها ممکن است در هر کشور شهری یا منطقه متفاوت باشند اما از اصول یکسانی تبعیت می‌ کنند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: بهترین خودروهای سال 2020 که چشم شما را خیره می کنند


اقدامات مهم در نگهداری خودروهای گازسوز

نگهداری خودروهای گازسوز

1- موتور خودرو را تنظیم کنید

بر اساس مطالعاتی که محققان درباره تاثیر موتور خودرو و مصرف سوخت اتومبیل انجام داده ‌اند، نتایج نشان داده زمانی که موتور خودرو تنظیم نشده باشد، برای خودروهای گازسوز به طور متوسط، حدود ۴ درصد می تواند مصرف سوخت را مختل کند. در مسافت پیموده شده توسط خودروهای گازسوز، سنسور اکسیژن می تواند کارایی خودرو را تا ۴۰ درصد افزایش یا کاهش دهد.

با توجه به صحبت‌های فوق، یکی از کارهایی که باید در نگهداری خودروهای گازسوز انجام دهید این است که موتور خودرو را تنظیم کنید و مطمئن شوید که سنسور اکسیژن به درستی کار می کند. این کارها باعث می شود در مصرف سوخت، صرفه جویی شود و در نهایت، هزینه های شما کاهش پیدا می‌کند.

2- باد لاستیک ها را همیشه در حد استاندارد نگه دارید

دومین راهکار برای نگهداری خودروهای گازسوز تنظیم باد لاستیک ها است. لاستیک های کم باد در هنگام حرکت خودرو، اصطکاک بیشتری را موجب می شوند و باعث شده که حرکت موتور در طول جاده، دشوارتر شود. این جمله به مفهوم آن است که موتور اتومبیل، انرژی بیشتری را برای حرکت لازم دارد و سوخت افزایش پیدا می‌کند. برای خودروهای بنزینی هم همین مسئله وجود دارد.

برای حل مشکل فوق در نگهداری خودروهای گازسوز لازم است اتومبیل را به مرکز تنظیم باد لاستیک ببرید تا مکانیک یا تعمیرکار، باد لاستیک ها را تنظیم کند. اگر باد لاستیک های خودروهای گاز سوز همیشه استاندارد باشد، در مسافت های پیموده شده، مصرف سوخت هم به حالت متعادل خواهد بود.

3- فیلترهای هوا را بررسی کنید

یکی از کارهای مهم در نگهداری خودروهای گازسوز همانند مراقبت از خودروهای بنزینی، تعویض فیلترهای هوا است. اکثر رانندگان تصور می کنند اگر خودروی خود را به حالت گاز سوز تغییر دهند، نیازی به تعویض فیلتر هوا نیست! در حقیقت، این تصور غلط است.

فیلتر هوا از طریق گاز اکسیژن کار می کند. اگر فیلترها مسدود شده باشند، جریان هوا محدود می شود، عملکرد خودرو کاهش پیدا می‌کند و مصرف سوخت بالا تر می رود. پس از پیمودن 12000 مایل حتماً فیلترهای هوا را تعویض کنید.

4- از روغن موتور مناسب استفاده کنید

متاسفانه برخی از صاحبان خودروهای گازسوز به اشتباه تصور می کنند انتخاب روغن موتور، نقشی در سلامت خودرو ندارد! خودروهای گازسوز هم، همانند خودروهای بنزینی به روغن موتور مناسب نیاز دارند. اگر روغن موتور نامناسب را انتخاب کنید، کارایی خودرو کاهش پیدا می کند. انتخاب مناسب روغن موتور، نکته مهمی در نگهداری خودروهای گازسوز است.

5- در کنار مخزن گاز در صندوق عقب، بار حمل نکنید

آخرین و مهمترین نکته برای نگهداری خودروهای گازسوز که باید بسیار به آن توجه کنید، عدم حمل بار و وسایل اضافی در صندوق عقب خودرو، درست در کنار کپسول گاز است.

باید تمام مواد قابل اشتعال نظیر منسوجات، روزنامه‌ها کاغذ یا مواد خوراکی را از اطراف مخزن گاز اتومبیل گاز سوز دور نگه دارید. این کار، هم سلامت خودرو را تضمین می کند و هم بار ماشین را کاهش می دهد. کاهش وزن اتومبیل باعث افزایش مسافت پیموده شده خواهد شد و در مصرف سوخت هم صرفه جویی می شود.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: بایدها و نبایدهای نگهداری از خودرو که در هزینه ها صرفه جویی می کنند


چگونه مصرف سوخت را در خودروهای گازسوز مدیریت کنیم؟

نگهداری خودروهای گازسوز

اکنون که با مهمترین راهکارهای نگهداری خودروهای گازسوز آشنا شدید، لازم است در این قسمت چند نکته را معرفی کنیم که به شما کمک می کنند مصرف سوخت را در خودروهای گازسوز بهتر مدیریت کنید.

همانطور که می دانید قیمت سوخت، روز به روز در حال افزایش است و قیمت گاز برای اتومبیل های گازسوز نیز به همین صورت افزایش پیدا می کند. شاید لازم باشد با نکات مهم نگهداری خودروهای گازسوز، اقداماتی انجام دهید که هزینه های شما کاهش پیدا کنند.

با صرفه جویی در هزینه ها می توانید بودجه مناسبی را برای سایر نیازهای اتومبیل اختصاص دهید. از طرف دیگر با این کارها تا حد زیادی به حفاظت از محیط زیست هم کمک کرده‌اید.

به گفته مدیران صنعت خودروسازی، بسیاری از رانندگان هنوز متوجه نیستند که مصرف سوخت خودرو به طور مستقیم با مراقبت از اتومبیل در ارتباط است. هم برای خودروهای گازسوز و هم برای خودروهای بنزینی، این نکته عنوان شده است. با نگهداری وسیله نقلیه خود به طور صحیح می توانید ضمن صرفه جویی در هزینه، مصرف سوخت را بهبود ببخشید.

تمام کارهایی را که در قسمت های قبلی در خصوص نگهداری خودروهای گازسوز عنوان کردیم برای این بخش هم  معرفی کرد.

برای صرفه جویی در سوخت نباید برای گرم کردن موتور خودرو تا مدت های طولانی، خودرو را روشن بگذارید! این کار هوشمندانه نیست. ممکن است با این کار باعث احتراق ناقص سوخت شوید که در نتیجه به صورت رسوب دوده در دیواره های سیلندر و آلودگی روغن  ایجاد می‌شود؛ و در نهایت به اجزا آسیب وارد می‌کند. این نکته مهم را برای نگهداری خودروهای گازسوز فراموش نکنید.

همانند رانندگی با خودروهای بنزینی، برای خودروهای گازسوز هم باید سرعت و شتاب ماشین را در حد ایده آل نگه دارید. از رانندگی با سرعت بالا و شتاب سریع خودداری کنید؛ بخصوص زمانی که هوا بسیار گرم یا هوا بسیار سرد است. ممکن است این کارها سلامت تایر خودرو را به خطر بیاندازد و البته باعث می‌ شود هزین ‌های تعمیرات شما هم افزایش پیدا کند.

تمام قسمت های خودروهای گازسوز را باید به صورت دوره ای بازرسی کنید. یکی از کارهایی که برای نگهداری خودروهای گازسوز در این مورد می توانید انجام دهید، شستشوی داخل خودرو است. این کار کمک می کند آلودگی ها، جرم یا رسوب که قطعات مختلف را در بر گرفته پاک شود؛ به خصوص این کار را باید برای قطعات موتور انجام دهید.

نگهداری خودروهای گازسوز


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: چگونه انواع تایر خودرو را طبقه بندی می‌کنند؟


سخن پایانی

نگهداری خودروهای گازسوز و نگهداری خودروهای بنزینی، هر کدام شامل انجام یک سری راهکارها و اقدامات هستند. انجام این کارها باعث می شود خودرو در طولانی مدت، سالم باقی بماند. به خصوص برای خودروهای گازسوز لازم است در مورد مصرف گاز و نکاتی که مصرف سوخت را کاهش می دهد اطلاعات کاملی به دست آورید.

یکی از کارهای مهم برای نگهداری از خودروهای گازسوز و کاهش مصرف سوخت، استفاده از خدمات پمپ گاز برای دریافت سوخت است. سعی کنید گاز مورد نیاز برای سوخت ماشین را از پمپ های معتبر دریافت کنید.

یکی از خدماتی که می‌توانید برای نگهداری خودروهای گازسوز از آن استفاده کنید، خدمات بیمه خودرو است. در حقیقت بیمه خودرو برای تمام خودروهای بنزینی و گازی ارائه می‌شود. تصور نکنید اگر صاحب خودروی گازسوز هستید بیمه اتومبیل شما متفاوت است.

برای تعمیرات، نگهداری و بازرسی خودروهای گازسوز، تعویض قطعات خودرو، خرید لوازم یدکی، یا استعلام قیمت تمام لوازم مصرفی خودرو می‌توانید با مراکز معتبر در این زمینه مشورت کنید. خودروی گازسوز خود را به تعمیرگاه های معتبر ببرید تا خدماتی که ارائه می شود تضمین شده باشند.

سوالات متداول درباره ” روش های نگهداری خودروهای گازسوز “:

1- مهمترین کارها برای کاهش مصرف سوخت اتومبیل چیست؟

تعویض فیلتر هوا- تعویض روغن موتور- تنظیم باد لاستیک ها- رانندگی با سرعت استاندارد- عدم حمل بار با خودروی شخصی- کنترل سنسور اکسیژن

2- چگونه روغن موتور مناسب خودرو را خریداری کنیم؟

انتخاب روغن موتور خودرو برای هر کدام از اتومبیل ها متفاوت است. در این زمینه می توانید از مکانیک خودروی خود کمک بگیرید.

3- چگونه می توانیم برای خودروی گازسوز، بیمه خودرو بخریم؟

خودروهای گازسوز هم مانند خودروهای بنزینی از خدمات بیمه خودرو برخوردار هستند. برای این کار با شرکت‌های تخصصی بیمه خودرو هماهنگ کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *