بهترین ترفندها برای خنک نگه داشتن خودرو در گرمای تابستان

خنک نگه داشتن خودرو

خنک نگه داشتن خودرو به ویژه در فصل تابستان که هوا بسیار گرم می شود، اهمیت فوق العاده‌ای دارد. گرمای تابستان هم لذت بخش است و هم می‌تواند برخی دردسرها را ایجاد کند. برخی از رانندگان در گرمای هوا می توانند به رانندگی خود ادامه دهند اما برخی دیگر ممکن است نسبت به گرمای هوا حساس باشند یا نتوانند در این شرایط به خوبی اتومبیل را کنترل کنند.

بهترین روش ها و ترفندهایی که کمک می کنند خودرو را در این گرما خنک نگه دارید، در حقیقت راه حل هایی هستند که هیچ هزینه ‌ای برای شما در پی نخواهند داشت.

به دلیل نکات فوق و اهمیت خنک نگه داشتن خودرو در فصل تابستان، این مطلب را به طور اختصاصی به توضیح این روش ها و راهکارها می پردازیم. حتی اگر خودروی خود را در مکانی پارک کرده باشید باز هم راهکارهایی که ارائه می دهیم کمک می کنند خودروی خود را خنک نگه دارید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: زیباترین و جدیدترین مدل خودرو BMW (BMW iX) در سال 2021


مهم ترین راهکارهای خنک نگه داشتن خودرو

خنک نگه داشتن خودرو

راهکار 1: از سایه بان یا آفتابگیر استفاده کنید.

این روش برای خنک نگه داشتن خودرو ، امتحان شده است. این روش واقعاً برای خنک نگه داشتن ماشین شما در گرمای تابستان، گزینه اصلی شما برای مقابله با گرم شدن فضای داخلی در این فصل است. هر موقع که بیش از چند دقیقه از ماشین خود خارج می شوید، یک آفتابگیر یا پارچه محافظ پنجره در محل مورد نظرتان قرار دهید. با قرار دادن آفتابگیر در شیشه عقب خودرو، می توانید داخل کابین را برای مدت طولانی حتی خنک تر نگه دارید.

راهکار 2: از پوشش مناسب روی داشبورد استفاده کنید.

یک روکش توری پارچه ای یا روکش های روشن می تواند تا حد زیادی به خنک نگه داشتن خودرو و فضای داخلی اتومبیل شما کمک کند. روکش های داشبورد معمولاً از وینیل ساخته می شوند و به همین دلیل، حساس هستند. این پوشش ها می تواند داشبورد را در برابر آسیب های ناشی از آفتاب که باعث ترک خوردن و از بین رفتن آن می شود، محافظت می کنند.

راهکار 3: فرمان خودرو را با حوله یا پارچه بپوشانید.

حتی اگر از سایه بان آفتاب برای خنک نگه داشتن خودرو استفاده می کنید، ایده خوبی است که فرمان خودرو را با یک حوله کوچک بپوشانید. این کار به پایین نگه داشتن دما روی فرمان کمک می کند.

راهکار 4: خودرو را در منطقه ای زیر سایه بان پارک کنید.

بهتر است برای خنک نگه داشتن خودرو در صورت امکان، در منطقه ای زیر سایه بان پارک کنید. اگر قرار است برای مدت زمان طولانی به جایی بروید، ارزش آن را دارد که کمی دورتر، خودرو را پارک کنید و بقیه راه را پیاده بروید. وقتی داخل خودروی شما خنک باشد، از سوار شدن داخل خودرو و رانندگی قطعاً لذت می برید.

خنک نگه داشتن خودرو

راهکار 5: سعی کنید اشیا و لوازم حساس را دور از آفتاب نگه دارید

هر لوازم یا وسایل، سی دی یا وسایل ظریفی که در اتومبیل خود نگهداری می کنید باید از مسیر تابش مستقیم خورشید دور نگه داشته شوند. جعبه های نوار و سی دی خود را در زیر صندلی قرار دهید. همچنین می توانید یک روکش روی اشیای گرانبهای خود بیندازید. اگر در اتومبیل خود جایی پیدا نکردید که اشیای حساس به گرما را پنهان کنید، آنها را در صندوق عقب قرار دهید.

راهکار 6: خودرو را در صورت امکان در گاراژ پارک کنید

برای خنک نگه داشتن خودرو در صورت امکان ، آن را در گاراژ پارک کنید. اتومبیل شما از دسترس نور مستقیم خورشید خارج شده و از یک سایه تقریباً ثابت برخوردار خواهد شد.

راهکار 7: بهتر است کمی پنجره ها را کمی باز نگه دارید

اگر چه ایده خوبی نیست که پنجره های خودرو را کاملاً باز بگذارید، اما بهتر است آنها را کمی باز کنید. این کار، یک راهکار ساده برای خنک نگه داشتن خودرو در فصل تابستان است. حتی یک باریکه کوچک، باعث تهویه هوا می شود و به خنک نگه داشتن ماشین کمک می کند.

راهکار 8: پتوها یا پارچه ای را روی صندلی های خودرو بیندازید

اگر اتومبیل شما دارای صندلی های وینیل یا چرمی است، می دانید که این مواد در معرض نور خورشید و دمای بالا چقدر گرم می شوند. برای خنک نگه داشتن صندلی های ماشین، پتو یا پارچه روی آنها بیندازید. خنک نگه داشتن صندلی ها باعث خوشایندتر شدن ماشین شما در روزهای گرم تابستان می شود. این را نیز به عنوان راهکار دیگری در خنک نگه داشتن خودرو به یاد داشته باشید.

راهکار 9: قبل از سوار شدن به خودرو، کمی درب ها را باز بگذارید

قبل از اینکه وارد خودرو شوید، کمی درب ها را باز بگذارید. این یکی از راه های خنک نگه داشتن خودرو است. درب ها را برای چند دقیقه باز بگذارید. این کار به خروج هوای گرم و ورود هوای خنک کمک می کند.

برای خرید آنلاین لوازم یدکی خودرو از این قسمت وارد شوید….

چرا خنک نگه داشتن خودرو در تابستان اهمیت دارد؟

خنک نگه داشتن خودرو

در شرایط مناسب و معمولی، حتی مدرن ترین و لوکس ترین اتومبیل ها هم از آسیب در اثر فضا و هوای گرم در داخل خودرو در امان نیستند. وقتی شرایط هوایی خارج از اتومبیل در فصل تابستان، گرم و سوزان می شود، قسمت های داخل خود را ممکن است آسیب ببینند.

فرض کنید خودروی خود را در مکانی پارک کرده ‌اید و نور خورشید تابستان گرم و سوزان به خودرو تابیده است و داخل خودرو بسیار داغ شده است؛ ورود به این وسیله نقلیه که ساعت‌ها مستقیم زیر آفتاب بوده هرگز تجربه لذت بخشی نیست!!

آفتاب شدید می‌تواند به کمربند ایمنی خودرو، صندلی های چرمی، داشبورد و فرمان ماشین، دنده ماشین و قطعات لاستیکی آسیب وارد کند. به مرور زمان، گرمای زیاد موجب ایجاد ترک های روی قسمت های لاستیکی کابین خودرو می شوند.

با توجه به این موضوع می‌توان پیش‌بینی کرد که چرا تا این اندازه خنک نگه داشتن خودرو در تابستان مهم است. در ادامه باز هم به ترفندهایی اشاره می کنیم که به شما کمک می کنند کابین وسیله نقلیه خود را خنک نگه دارید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: بهترین خودروهای شاسی بلند ارزان قیمت در سال 2021


نکات تکمیلی برای خنک نگه داشتن خودرو در تابستان

خنک نگه داشتن خودرو

1- شیشه های اتومبیل خود را رنگی یا دودی کنید

در بیشتر موارد، رنگی کردن یا دودی کردن شیشه ها در خنک نگه داشتن خودرو بسیار مؤثر است. رنگ هایی با کیفیت بهتر، برای عبور نور کافی از پنجره رنگی و در عین حال، جلوگیری از اشعه های مضر خورشید، طراحی شده اند. رنگ های خوب برای شیشه اتومبیل نیز باعث کاهش اشعه ماورا بنفش خورشید می شوند.

قوانین و مقررات رنگی کردن یا دودی کردن شیشه های ماشین، در هر کشور متفاوت است. این کار برای خنک نگه داشتن خودرو مهم است اما باید ببینید که در شهر یا منطقه شما، این کار از چه اصولی تبعیت می کند. برخی از اصول بیان می کنند که شیشه رنگی یا شیشه دودی باید حداقل 70٪ از نور خورشید را از طریق پنجره ها عبور دهند.

2- یک فن تهویه ای با انرژی خورشیدی را امتحان کنید

آخرین نکته در مورد خنک نگه داشتن خودرو، استفاده از یک فن تهویه با انرژی خورشیدی است. شاید چندان با این روش آشنایی نداشته باشید.

فن تهویه ای به قسمت بالای یکی از پنجره های خودرو متصل می شود و مجهز به یک صفحه خورشیدی رو به بیرون است که انرژی آن را تأمین می کند. فن، در حالی که هوای نسبتاً خنک خارج ماشین را به داخل می کشد، از داخل ماشین نیز هوای گرم را به بیرون هدایت می کند.

استفاده از دو فن نصب شده در دو شیشه جلو یا عقب در سمت جانبی خودرو باید جریان هوا را با تهویه متقابل افزایش داده و درجه حرارت را کاهش دهد.

مدل های فن تهویه ای خورشیدی با انرژی بالاتر و مؤثرتر را می توانید خریداری کنید که دارای صفحه خورشیدی بزرگ تری هستند که روی داشبورد شما قرار می گیرد و برق فن ها را تأمین می کنند.

به نظر می رسد کیفیت و قابلیت اطمینان پذیری این محصول بسیار متفاوت است. نظریان برای این فن های تهویه ای متفاوت است اما به عنوان یک وسیله برای خنک نگه داشتن خودرو در تابستان پیشنهاد شده اند.

خنک نگه داشتن خودرو


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: چگونه رادیاتور ماشین خود را شستشو دهید؟


سخن پایانی

با استفاده از یکی از این روش ها برای خنک نگه داشتن خودرو، یا حتی بهتر از آن، ترکیبی از آنها باعث خنک شدن بهتر ماشین می شود. اگر هنوز میزان خنک شدن ماشین شما نتوانشته رضایت شما را جلب کند، ممکن است راه های بهتری هم پیدا کنید. حتماً خودرو را در زیر سایبان پارک کنید؛ حتی اگر گاراژ یا پارکینگ خانگی ندارید، منطقه ای را در نزدیکی خانه پیدا کنید، که زیر سایه باشد.

آفتاب شدید می تواند به قطعات لاستیکی داخل کابین خودرو آسیب زیادی وارد کند. روکش های چرمی صندلی ها یا لوازمی که از وینیل ساخته شده اند، بسیار آسیب پذیر هستند. به این ترتیب، باید در مورد خرید سایبان ها برای شیشه های جانبی یا شیشه های جلو و عقب ماشین، فکر کنید.

این نکات ساده را برای خنک نگه داشتن خودرو دنبال کنید. بنابراین، قادر خواهید بود اتومبیل پارک شده خود را خنک نگه دارید و در رانندگی، راحت تر حرکت کنید.

سوالات متداول درباره ” روش های خنک نگه داشتن خودرو در فصل تابستان “:

1-چگونه داخل خودرو را در گرمای تابستان خنک نگه داریم؟

استفاده از آفتابگیر یا سایه بان – پوشش مناسب روی داشبورد- پوشاندن فرمان خودرو با یک پارچه- پارک کردن خودرو زیر سایه یا داخل گاراژ- قرار دادن وسایل حساس به آفتاب داخل صندوق عقب یا زیر صندلی ها- باز کردن پنجره های خودرو- استفاده از فن تهویه ای با انرژی خورشیدی

2-چگونه از گرم شدن بیش از حد صندلی های ماشین در تابستان جلوگیری کنیم؟

اگر صندلی های اتومبیل شما از جنس وینیل یا چرم ساخته شده، باید بدانید که این مواد در معرض نور خورشید آسیب می بینند. برای خنک نگه داشتن آنها یک پتو یا پارچه روی آنها بکشید.

3-شیشه های رنگی یا شیشه های دودی برای اتومبیل باید چه شرایطی داشته باشند؟

قوانین رنگی کردن یا دودی کردن شیشه های اتومبیل نسبت به هر کشور متفاوت است. به طور کلی این شیشه ها باید حداقل ۷۰ درصد از نور خورشید را عبور دهند.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *