چگونه رادیاتور ماشین خود را شستشو دهید؟

رادیاتور ماشین

رادیاتور ماشین یکی از مهمترین قسمت های وسیله نقلیه است. رادیاتور را در هر نوع وسیله نقلیه می توانید در قسمت جلوی خودرو مشاهده کنید؛ یک محفظه که سیال خنک کننده را به جریان می‌اندازد تا موتور ماشین بتواند به خوبی کار کند. به طور متداول پس از هر 4 تا 6 سال یا چیزی حدود 64000 تا 97000 کیلومتر رانندگی، توصیه می شود که مایع خنک کننده داخل رادیاتور خودروی خود را تعویض کنید؛ به این ترتیب موتور ماشین به خوبی کار می کند.

قبل از این که محلول ضد یخ را به رادیاتور اضافه کنید یا اینکه مایع جدیدی را به طور کامل از یک برند خاص داخل رادیاتور بریزید نیاز دارید که مایعات باقی ‌مانده قبلی را در رادیاتور تخلیه کنید. فراموش نکنید که این کار مشروط به شستشوی رادیاتور ماشین است.

اگر می خواهید رادیاتور ماشین را شستشو دهید و داخل آن را با مایع مناسب پر کنید با استفاده از ساده ترین ابزارهای کارگاهی، این کار امکان پذیر است. اگر در این کار تجربه اندکی داشته باشید در طول یک ساعت، رادیاتور خودروی خود را می توانید به طور کامل تمیز کنید و شستشو دهید.

در ادامه بحث به یک راهنمای ساده اشاره کرده‌ایم تا افراد مبتدی هم بتوانند این کار را انجام دهند. اما اگر از هر نظر، اطلاعاتی درباره قطعات داخل خودرو ندارید به طور کامل باید این کار را به تکنسین یا یک مکانیک واگذار کنید.

 برای شستشوی رادیاتور ماشین چه کاری انجام دهیم؟

 مرحله اول: مایعات به جا مانده در رادیاتور را تخلیه کنید


رادیاتور ماشین


برای اینکه رادیاتور ماشین را شستشو دهید باید مایعاتی که از قبل در رادیاتور باقی مانده یا به دیواره‌ها چسبیده است را کامل تخلیه کنید. برای این کار باید صبر کنید که موتور ماشین خنک شده باشد. اگر به تازگی رانندگی کرده اید، حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا رادیاتور خنک شود. اگر دست خود را روی کاپوت خودرو یا سرپوش رادیاتور بگذارید و متوجه گرم بودن یا خنک شدن آن می شوید. اگر در حالی که رادیاتور هنوز داغ است تخلیه را شروع کنید، اندکی غیر ایمن است، چرا که مایعات داخل خودرو هنوز داغ هستند.

پس از آن که اجازه دادید رادیاتور خنک شد، دستکش لاستیکی ضخیم به دست کنید و از یک عینک ایمنی مخصوص کار استفاده کنید. سعی کنید دستکش های شما تمیز باشند تا از باقیماندن جرم در داخل رادیاتور جلوگیری شود. عینک ایمنی به شما کمک می کند که هنگام تعویض یا تخلیه رادیاتور از آسیب رسیدن به چشمان شما جلوگیری کند.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که مایع ضد یخ، سمی بوده و اگر به صورت تصادفی ببلعید یا با پوست و چشم شما تماس پیدا کند، باعث تحریک و آسیب‌های جدی می‌شود.

در گام بعدی، یک مخزن زیر رادیاتور ماشین قرار دهید و سپس با استفاده از جک یا یک اهرم، خودرو را از زمین بلند کنید. حتماً ترمز دستی ماشین را بکشید تا حرکت نکند. به یک گالن یا مخزن بزرگ نیاز دارید که مایعات رادیاتور را داخل آن تخلیه کنید. پس از تخلیه مایع داخل رادیاتور، آن را هرگز به سیستم فاضلاب  منتقل نکنید چراکه برای محیط زیست ضرر دارد.

درب کاپوت ماشین را برداشته و شکل ظاهری رادیاتور ماشین را بررسی کنید. نباید هیچ ترک خوردگی یا آسیب یا آثار زنگ زدگی در دیواره های درپوش رادیاتور وجود داشته باشد. اگر بیرون رادیاتور کثیف شده یا جرم گرفته با استفاده از یک برس نایلونی و آب صابون، آن را تمیز کنید.

درپوش رادیاتور را به آرامی بر خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و آن را بردارید. دریچه تخلیه مایع رادیاتور ماشین درست در زیر آن قرار گرفته است؛ جایی در نزدیکی سپر به سمت راننده؛ آن را پیدا ‌کنید. با استفاده از آچار سوکت یا پیچ گوشتی دریچه را باز کنید تا مایع داخل رادیاتور به سمت ظرف حرکت کند. پس از اینکه کامل تخلیه شد، دریچه را ببندید.

مرحله دوم: تمیز‌کردن داخل رادیاتور ماشین


رادیاتور ماشین


پس از تخلیه رادیاتور ماشین، نوبت به آن می ‌رسد که داخل آن را تمیز کنید. برای این کار از شوینده مخصوص رادیاتور و آب مقطر استفاده کنید. مایعات را با استفاده از یک قیف داخل رادیاتور بریزید. بهتر است ابتدا به طور کامل، مایع شوینده را داخل رادیاتور ریخته و سپس حدود یک گالن آب مقطر اضافه کنید. آب مقطر، املاح معدنی ندارد و رادیاتور را دچار جرم گرفتگی و رسوب گرفتگی نمی‌ کند. اگر از شوینده خاصی برای رادیاتور استفاده می‌کنید باید دستورالعمل آن را حتماً بخوانید.

در گام بعدی، ماشین را روشن کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه روشن بماند. سیال تمیز کننده و آب مقطر در سیستم حرکت می کند تا باقیمانده مایعات داخل رادیاتور از بین برود. فضایی که در حال کار هستید باید دارای تهویه کافی باشد تا بخارات منتشرشده از این فرآیند خارج شوند.


انواع رادیاتور آب خودرو چینی


در گام بعد، موتور ماشین را خاموش کرده و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خنک شود. درپوش رادیاتور ماشین را به آرامی بردارید تا رادیاتور تخلیه شود. در ادامه، شیر تخلیه را باز کنید تا تمام مایعات شستشو دهنده به داخل ظرف زیر ماشین تخلیه شوند.

اگر آب مقطر استفاده نکنید به اجزای داخلی رادیاتور شما آسیب وارد می شود. در مرحله آخر که با آب مقطر داخل رادیاتور را شستشو می ‌دهید، خروجی مایع از شیر تخلیه تقریباً شفاف است و این نشان می‌دهد که کار را به درستی انجام داده اید.

 مرحله سوم: پر کردن رادیاتور ماشین


رادیاتور ماشین


پس از پایان یافتن مرحله اول و دوم، یعنی تخلیه کامل و شستشوی داخل رادیاتور ماشین نوبت به آن می رسد که مخزن رادیاتور را پر کنید. از پیمانه های گالن معمولاً استفاده می شود. برای این کار حجم مشخصی از ضد یخ را باید با آب مقطر به نسبت برابر (50:50) مخلوط کنید و داخل رادیاتور بریزید. این کار را با قیف انجام دهید تا از سر ریز شدن آن جلوگیری شود. اگر در این کار تجربه ای ندارید، دفترچه راهنمای تعویض مایع رادیاتور در داخل خودروی خود را بخوانید یا از یک تکنسین کمک بگیرید.

پس از این که کار شما به پایان رسید باید ماشین را روشن کنید و اجازه دهید که ۱۵ دقیقه کار کند. این فرآیند باعث می شود مایع ضد یخ جدید به داخل کل سیستم کشیده شود. در ادامه، حجم باقیمانده از رادیاتور ماشین را پر کنید. موتور را خاموش کنید و اجازه دهید که ۱۵ دقیقه خنک شود.

پس از فرآیند فوق باید بررسی کنید که آیا سطح مایع ضد یخ با سطح استاندارد داخل رادیاتور ماشین هم تراز شده است یا خیر. در غیر این صورت محلول بیشتری اضافه کنید. در صورت امکان، از سرریز شدن مایع رادیاتور جلوگیری کنید و اگر این اتفاق افتاد، سریع آن را تمیز کنید.

چرا تمیز کردن رادیاتور ماشین مهم است؟


رادیاتور ماشین


اکنون با مراحل تمیز کردن رادیاتور ماشین، نحوه شستشو تخلیه کردن و پر کردن مجدد آشنا شدید، این سوال شاید برای بسیاری از رانندگان مطرح شود که چرا نیاز داریم که رادیاتور را تمیز کنیم؟

از آنجایی که رادیاتور وسیله نقلیه با عملکرد موتور در ارتباط است، برای افزایش کارایی موتور ماشین باید همیشه وضعیت مایع رادیاتور را کنترل کنید. مایع رادیاتور، موتور را خنک نگه می دارد اما این بدان معنا نیست که هرگز دچار رسوب گرفتگی یا جرم گرفتگی نمی شود. رسوبات و جرم های داخل رادیاتور از گردش مناسب سیال جلوگیری می کند و در نتیجه موتور به خوبی خنک نمی شود.

اگر موتور ماشین بیش از اندازه گرم شود، دما در سایر قسمت ها بالاتر می رود و ممکن است به قطعات آسیب برساند. تکنیک های مختلفی برای شستشوی رادیاتور ماشین وجود دارد که در  منابع مختلف به آن پرداخته شده است. بهترین راهکار، استفاده از تمیز کننده های استاندارد صنعتی می باشد. اگر مواد جرمگیر غیر استاندارد را استفاده کنید، به مرور زمان بر سطح داخل رادیاتور تاثیر می گذارد و می تواند حتی در موارد شدید، خوردگی به همراه داشته باشد و در نهایت رادیاتور سوراخ می شود.

پیشنهاد ما این است که تمام مراحل شستشو تخلیه و تمیز کردن رادیاتور ماشین را به تکنسین های با تجربه در این حوزه واگذار کنید.

دکترماشینت
دیدگاه کاربران
7 دیدگاه
  • مهدی زارعیان 17 تیر 1400 / 18:05

    با سلام رادیاتور ماشین من شیر تخلیه ندارد چطور میتوانم اب قدیمی داخل رادیاتور را تخلیه کنم

    • دکترماشینت 20 تیر 1400 / 13:29

      سلام وقت بخیر
      رادیاتور 2 عدد شلنگ دارد که یکی بالا میخوره و یکی پایین، باید شلنگ پایین رو باز کنید که آب رادیاتور خالی بشود.

  • مجتبی طاهری 9 آبان 1400 / 10:18

    سلام.ابتدا بست فلزی نگهدارنده شیلنگ پایین رادیاتور در محل اتصال به رادیاتور را آزاد کنید. سپس شیلنگ را از رادیاتور جدا کنید.اکنون مایع تخلیه میشود.

    • رامین 28 شهریور 1402 / 16:00

      سلام

  • شایان 26 خرداد 1401 / 19:45

    ال 90 چجوری مایعاتش تخلیه میشه کجا رو باید باز کرد.

    • دکترماشینت 28 خرداد 1401 / 09:20

      فرصت دهید موتور کاملاً سرد شود. درب رادیاتور را باز کنید. در پایین رادیاتور سمت راست یک شیر T شکل (شیر تخلیۀ رادیاتور) یا درپوش وجود دارد. شیرهای تخلیه و هواگیری را باز کنید و اجازه دهید تا مایع قبلی خارج شود؛ مقداری آب از بالا در رادیاتور بریزید تا مایع قبلی کاملاً خالی شود. پیچ‌ها را ببندید و یک نوبت رادیاتور را پر کنید (الزامی برای بستن درب رادیاتور و پیچ‌های هواگیری وجود ندارد). خودرو را یک دقیقه روشن کنید و چند گاز دهید تا فشار پمپ آب، آب باقی‌مانده در مجاری خنک‌کنندۀ موتور را با آب جدید جایگزین کند. دوباره پیچ‌های تخلیۀ رادیاتور را باز کنید و اجازه دهید رادیاتور کاملاً تخلیه شود. پیچ تخلیۀ رادیاتور را ببندید. آب مخصوص رادیاتور (ضد یخ/ ضدجوش/ ضد زنگ) را آن‌قدر بریزید تا از پیچ‌های هواگیری آب بدون حباب خارج شود.

      توجه: اگر لازم باشد مایع خنک‌کننده به هر دلیلی تعویض یا تکمیل شود، باید هواگیری انجام شود. وجود هوا در مخزن رادیاتور و اتصالات خنک‌کنندۀ موتور باعث خواهد شد که خنک‌کاری به خوبی انجام نگیرد و باعث سوختن موتور شود. در ضمن یادتان باشد ضد یخ سمی است و نباید با بدن تماس پیدا کند.

  • علی بیات 10 مهر 1401 / 16:07

    سلام . وقتتون بخیر . ممنون بابت مطالب مفیدتون . جسارتا در مورد شستشوی رادیاتور ماشین شما تعمیرگاه یا تکنیسین وارد و مطمئن رو میشناسید که این کار رو اصولی انجام بده ؟ متشکرم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *