بایدها و نبایدهای نگهداری از خودرو که در هزینه ها صرفه جویی می کنند

نگهداری از خودرو

برنامه ریزی برای نگهداری از خودرو باعث می شود طول عمر خودروی شما افزایش داشته باشد و به مرور زمان، هزینه های تعمیرات کمتری را می پردازید. شاید اگر یک اتومبیل بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر مسافت طی کند اما همچنان قطعات و لوازم خودرو به درستی کار کنند، مسئله شگفت انگیزی نباشد! این شرایط در صورتی فراهم می‌شود که شما کارهای تعمیرات – نگهداری خودرو را به درستی دنبال کرده باشید.

حتی اگر دانش فنی شما از قطعات خودرو بسیار اندک باشد، با چند راهکار مهم می توانید از خودروی خود بهتر نگهداری کنید.

نکات و موارد زیادی وجود دارند که به عنوان راهنمای نگهداری از خودرو در منابع مختلف بارها و بارها به آن اشاره شده است. برای اینکه از شرایط کلی در تعمیرات نگهداری و بازرسی خودروی خود مطلع باشید، مواردی که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم را به صورت فهرست گونه در همین ابتدای بحث معرفی می‌کنیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا هرکدام را به صورت خلاصه بررسی کنیم. قطعاً بررسی این موارد به طول عمر خودروی شما کمک زیادی می‌کند.

برای تعمیرات و نگهداری از خودرو سر فصل های زیر اهمیت دارند:

  • مزایای تعمیرات – نگهداری خودرو
  • پیش نیاز اصلی برای تعمیرات نگهداری و بازرسی خودرو
  • چگونه اتومبیل جدید را بازرسی کنیم؟
  • اصول مراقبت و نگهداری از لاستیک ها و چرخ ماشین
  • نکات مربوط به نگهداری از خودرو خودرو
  • تعمیر و نگهداری ترمز ماشین
  • چگونه سیستم برق اتومبیل را بازرسی کنیم؟
  • نحوه محافظت از سیستم روشنایی اتومبیل
  • اصول کنترل و چک کردن روغن و مایعات ماشین
  • بازرسی و حفاظت از سیستم تهویه مطبوع اتومبیل
  • چگونه داخل ماشین را تمیزتر نگه داریم؟
  • نکات مربوط به نگهداری از بدنه بیرونی خودرو
  • بازرسی و محافظت از سیستم اگزوز و انتشار گازهای آلاینده
  • کنترل و نگهداری سیستم فرمان برقی
  • نکاتی برای افزایش طول عمر سیستم تعلیق خودرو
  • چگونه از شیشه جلوی اتومبیل محافظت کنیم؟
  • نکاتی درباره مراقبت و نگهداری از خودرو در زمستان
  • نکاتی درباره تمیز کردن اتومبیل های هوشمند

مقاله پیشنهادی دکترماشینت: نکات مهم در بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو که هر راننده‌ای باید بداند


مزایای نگهداری از خودرو چیست؟


نگهداری از خودرو


1- افزایش طول عمر خودرو

یکی از مهمترین مزایای که نگهداری از خودرو و بازرسی قسمت های مختلف به صورت دوره‌ای فراهم می آورد این است که طول عمر ماشین شما افزایش بیشتری خواهد داشت. زمانی می توانید یک ماشین قدیمی را همچنان به روز نگه دارید که هر ماه، قسمت های مختلف آن را چک کنید و بررسی نمایید که عوامل آسیب زننده، چه چیزهایی هستند و آنها را رفع کنید.

کارهایی که در این قسمت می توانید انجام دهید شامل کنترل کردن فشار لاستیک ها، بررسی وضعیت ترمز، کنترل کردن میزان مایعات اتومبیل، سطح روغن موتور، بررسی عملکرد باتری و کنترل چراغ های ماشین است. اگر هر کدام از این قسمت ها را به موقع بررسی نکنید، در طولانی مدت، تاثیر زیادی در عملکرد ماشین می گذارد.

2- افزایش ایمنی خودرو

یکی دیگر از مزایای نگهداری از خودرو، افزایش ایمنی وسیله نقلیه به ویژه هنگام سفرهای جاده‌ای است. بسیاری از تصادفات جاده ای ناشی از عدم توجه به تعمیرات و نگهداری خودرو هستند و این آمار قابل توجه است. اما اگر مالک ماشین نسبت به بررسی وضعیت تمام قطعات خودرو اهمیت زیادی قائل شود، بدون شک، این حوادث رخ نخواهد داد.

مثال بارزی از نقص در عملکرد قطعات خودرو شامل لاستیک های فرسوده یا از بین رفتن لنت‌های ترمز است که متوقف شدن خودرو را به تاخیر می اندازد. حتی اگر سرعت ماشین را بتوانید کنترل کنید، ترکیدن لاستیک ها یا ترمز نگرفتن به موقع، حوادث ناگواری را به دنبال خواهد داشت. نگهداری از خودرو، ایمنی شما را تضمین می کند و همچنین سلامت سرنشینان خودرو را نیز تامین می نماید.


نگهداری از خودرو


3- افزایش قابلیت اطمینان و عملکرد ماشین

یکی دیگر از مزایای تعمیرات و نگهداری از خودرو، افزایش عملکرد تمام قسمت ها است. اگر بدون چک کردن قطعات و لوازم خودرو رانندگی کنید، ممکن است در سرعت گرفتن یا شتاب گرفتن با مشکل مواجه شوید. اگر یک قطعه درست کار نکند می تواند بر عملکرد سایر قطعات تاثیر بگذارد.

قطعات که به طور مستقیم با موتور ماشین در ارتباط هستند بر روی میزان مصرف سوخت تاثیر دارند. هر گونه فرسودگی می تواند مصرف سوخت را بالاتر ببرد. اگر مسیر سیالات فرسوده باشند، ممکن است نشتی رخ دهد.

4- صرفه جویی در هزینه های هنگفت تعمیرات

یکی از مهمترین مزایای نگهداری از خودرو کاهش هزینه های شما در آینده برای تعمیرات است. اگر به صورت دوره ای به سلامت خودروی خود اهمیت ندهید، قطعات بیش از حد فرسوده می‌شوند و ممکن است از مسیر خارج شوند. این شرایط به جز اینکه هزینه های هنگفتی را برای تعمیرات شما به دنبال داشته باشند، هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

می توانید با معاینه‌های منظم ماشین جهت تعمیرات و نگهداری از تمام مشکلات پیش بینی شده رهایی پیدا کنید. مثلاً هر گونه نشتی در داخل اتومبیل را بررسی کنید و مطمئن شوید که منشاء آن کجاست. با مهر و موم کردن و آب بندی، از خراب شدن کل قطعه جلوگیری می کنید.

یکی از قسمت هایی که در داخل ماشین ممکن است با مشکلات نشتی رو به ‌رو باشد، سیلندر، سر سیلندر، واشر ها و شیلنگ هایی هستند که به موتور ماشین متصل می شوند. این قسمت ها را در بازرسی دوره ای می توانید کنترل کنید.


نگهداری از خودرو


5- حفاظت از محیط زیست

آخرین و مهمترین مزیت نگهداری از خودرو، کمک به حفظ محیط زیست است. شاید تعجب کنید و از خود بپرسید که صاحبان خودرو چگونه می توانند با بازرسی دوره ای ماشین به محیط زیست و سالم ماندن آن کمک کنند؟

پاسخ این سوال در حقیقت به آلاینده‌های هوا ناشی از سوخت اتومبیل و انتشار آنها در هوا مربوط می‌شود. اکثر خودروسازان، برنامه ای را ترتیب می‌دهند که در قسمت اگزوز یا خروجی دود ماشین، فیلترهایی قرار داشته باشد تا آلاینده های مضر را بتوانند حذف کند.

در همین راستا صاحبان خودروها موظف هستند وضعیت سوخت ماشین و عملکرد موتور را چک کنند و در صورتی که روغن سوزی اتفاق می‌افتد، در اسرع وقت نسبت به شناختن عامل آسیب زننده اقدام نمایند.

کوتاهی در این بازرسی ها باعث می‌شود آلاینده های بیشتری وارد محیط زیست شود که در نتیجه، صدمات و تبعات متنوعی دارد که همه ما آن را  با آلاینده های هوا می شناسیم. انتشار کربن بیشتر در هوا، انتشار ترکیبات مونوکسید و دی اکسید کربن، انتشار گازهای نیتروژن دار، مهم‌ترین پیامدهای عدم توجه به تعمیرات و نگهداری از خودرو است.


نگهداری از خودرو


 

مقاله پیشنهادی دکترماشینت: راهکارهایی برای افزایش طول عمر خودرو که هر راننده باید بداند


بهترین پیشنهاد برای نگهداری از خودرو


نگهداری از خودرو


وقتی نوبت به تعمیرات و نگهداری از خودرو می رسد، هیچ نسخه یا دستورالعمل مشخصی وجود ندارد که بگوید کدام روش ثابت برای کدام خودرو مناسب تر است.

برنامه بازرسی و تعمیرات نگهداری از خودرو به نوع اتومبیل شما بستگی دارد. برخی از انواع خودرو پس از پیمودن هزار کیلومتر نیاز به بازرسی دارند و برخی دیگر از خودروها می توانند تا حدود ۵۰ هزار کیلومتر هم با عملکرد مطلوب برای رانندگی استفاده شوند.

برای اطلاع از شرایط بازرسی و نگهداری از خودرو خود حتماً دفترچه دستورالعمل مربوط به وسیله نقلیه را مطالعه کنید. کارهای دیگری که می‌توانید انجام دهید شامل بازرسی چراغ های هشدار دهنده روی داشبورد ماشین است. چراغ هایی که به شما نشان می دهند وضعیت روغن موتور چگونه است؛ باتری ماشین در چه حالتی قرار دارد؛ مخزن بنزین شما چقدر ظرفیت خالی دارد؛ و عملکرد قطعات برقی خودرو چگونه است.

وقتی سطح مایعات خودرو را چک می کنید، اولین نشانه ها به شما می‌گویند که وضعیت خودرو چگونه است. به طور مثال اگر به تازگی روغن خودرو را تعویض کرده‌اید یا آب باطری یا آب رادیاتور را اضافه نموده اید اما سطح مایعات همچنان کاهش دارد، نشان دهنده این است که در یک قسمت با نشتی مواجه شده اید. این بازرسی ها را به مکانیک واگذار کنید تا از بروز آسیب های بعدی جلوگیری کند.


نگهداری از خودرو


یکی از مهمترین کارها در نگهداری از خودرو که بارها و بارها در مقالات مختلف به آن اشاره شده است، شامل بازرسی سالم بودن لاستیک ها است. آج لاستیک خودروی شما باید در حد استاندارد باشد. چنانچه آثار ترکی و فرسودگی روی لاستیک ها دیدید، باید به سرعت آنها را عوض کنید.

در تعمیرات و نگهداری از خودرو، حتی کوچکترین قطعات هم اهمیت دارند. انواع تسمه هایی که در خودرو وجود دارد از نظر عملکرد، تمام قطعات متصل به موتور را کنترل می کنند. فیلترهای هوا و فیلترهای روغن هم قطعات مهمی هستند. بازرسی تمام قطعات را به صورت صد در صد به مرکز بازرسی خودرو واگذار کنید تا آن ها با ابزارهای دقیق سلامت ماشین شما را بررسی کنند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: چگونه چربی و روغن را از فضای داخلی اتومبیل پاک کنیم


سخن پایانی

اگر به دنبال این هستید که طول عمر اتومبیل خود را افزایش دهید، با تمام نکاتی که در فوق به آن اشاره کردیم این کارها برای شما میسر خواهد شد. نگهداری از خودرو به هزینه زیادی نیاز ندارد اما اگر در این کار کوتاهی کنید، به مرور زمان باید هزینه‌های بیشتری را بپردازید. عدم ‌توجه به این مسائل می‌تواند موجب خرابی یک قطعه شود و شما مجبورید آن را کاملاً عوض کنید.

ارزش آن را دارد که به تعمیرات و نگهداری از خودرو اهمیت بدهید. اگر تمام نکات را رعایت کنید در طولانی مدت به شما اطمینان می دهیم که اتومبیل شما دوام و طول عمر بیشتری خواهد داشت.

سوالات متداول درباره ” اصول تعمیرات و نگهداری از خودرو “:

1- مهمترین قطعات خودرو که در معرض استهلاک بیشتر قرار دارند کدامند؟

لاستیک خودرو – شیلنگ ها و تسمه های خودرو – سیلندر و سرسیلندر – لنت ترمز

2- برای بازرسی خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

برای بازرسی عملکرد تمام قطعات خودرو ، این خدمات را از مراکز معتبر و تعمیرگاه های تخصصی دریافت کنید. در این مراکز، مهندسان و تکنسین ها و ابزارهای دقیق تمام قسمت های خودروی شما را کنترل می کنند.

3- چرا تعمیرات نگهداری خودرو تا این اندازه مهم است؟

جلوگیری از هزینه های هنگفت تعویض قطعات – افزایش طول عمر ماشین – کاهش آلاینده های محیط زیست – افزایش عملکرد خودرو هنگام رانندگی – افزایش ایمنی ماشین و سرنشینان

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *