علت لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن چیست؟

علت لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن چیست؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر راننده ای پیش بیاید دیدن لرزش در فرمان خودروی خود می باشد. برای مثال ممکن است هنگام ترمز گرفتن دیده باشید که فرمان دارای حرکت هایی خود به خود می باشد که به این همان لرزش فرمان گفته می شود.

اگر برای شما هم سوال بوده که علت این اتفاق چیست و چرا فرمان شما هنگام ترمز می لرزد؟ بهتر است که این مقاله را مطالعه کرده تا جواب سوالات خود را دریافت کنید. همچنین لازم است بدانید که لرزش فرمان نشان دهنده مشکلاتی در خودرو می باشد که ممکن است در نهایت خطرناک شده و باعث ایجاد هزینه های هنگفت تعمیر و یا تصادفات شوند، در نتیجه رفع این مشکلات الزامی است.

علت لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن
علت لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن

دلایل لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن

لرزش فرمان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که هر کدام از این دلایل نشان دهنده وجود ایراد و مشکل در قسمتی از خودرو می باشند. بعضی از این دلایل عبارتند از:

  • شکسته شدن دسته موتور

یکی از دلایلی که باعث لرزش فرمان در هنگام ترمز می شود شکستگی در دسته موتور است. دسته موتور یکی از قطعات خودروهایی می باشد که دارای احتراق داخلی می باشند، می توان گفت که این قطعه نقش مهمی را در این خودروها ایفا می کند.

در این نوع خودروها پیشرانه های خود خودرو به دلیل ماهیت  و همچنین عملکردی که دارند دارای تکان و لرزش های شدید می باشند و به همین دلیل به تکیه گاه هایی برای کاهش این لرزش ها نیاز دارند. این تکیه گاه ها همان دسته موتورها می باشند.

دسته موتورها جزء آن دسته از لوازم جانبی خودرو قرار می گیرند که استهلاک زیادی داشته و به همین علت ممکن است در گذر زمان به دلیل طی کردن عمر خود و یا آسیب دیدن شکسته شوند. شکستگی در دسته موتور باعث عدم فعالیت خوب آن شده و در نتیجه لرزش پیشرانه ها بیشتر شده و صدای زیادی را تولید می کند.

اگر این لرزش ها بیش از حد باشد می تواند آسایش را از سرنشینان خودرو بگیرد. از طرفی این شکستگی سبب می شود تا خودور هنگام ترمز حالتی پرتابی داشته و در نتیجه فرمان بلرزد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند تا در صورت بروز این مشکل به تعویض دسته موتور خودروی خود روی بیاورید تا از مشکلات بزرگتر جلوگیری نمایید.

  • خرابی مفصل پلوس

پلوس را می توان یکی از مهمترین لوازم جانبی خودرو دانست که در سیستم جلوبندی خودرو می باشد. این قطعه وظیفه دارد تا نیروی مورد نیاز را از سمت دیفرانسیل به سمت چرخ ها هدایت کند. در واقع می توان گفت که خودرو بدون پلوس نمی تواند حرکت خود را شروع کند. لازم است بدانید که این قطعه خود دارای سه بخش می باشد که خرابی هر کدام از این بخش ها باعث اختلال در عملکرد خودرو می شود.

هر زمانی که متوجه خرابی پلوس ها شدید بهتر است که سریعا به تعویض آن روی بیاورید چرا که عدم توجه به آن ممکن است به خرابی گیریبکس، قفل شدن چرخ ها، قفل شدن ماشین و حتی لرزش فرمان منجر شود.

  • عدم تعادل در چرخ ها

بالانس نبودن چرخ ها یعنی وزن خودرو میان چهار چرخ به طور مساوی تقسیم و توزیع نشده باشد. این اتفاق را می توان یکی از جمله دلایل رایج در لرزش فرمان خودرو هنگام ترمز دانست. در واقع می توان گفت اگر چرخ ها حتی 15 گرم اختلاف در توزیع وزن داشته باشند لرزش در فرمان هنگام ترمزگیری ایجاد خواهد شد.

عدم بالانس در چرخ ها نه تنها باعث بروز لرزش در فرمان خودرو هنگام ترمز گرفتن می شود بلکه مشکلاتی دیگر مانند ساییدگی نامتقارن در لاستیک های خودرو، سر خوردگی در مسیرهایی که لغزنده اند، ایجاد ضعف در سیستم ترمز خودرو، خراب شدن کمک فنرها، پایین آمدن شتاب خودرو، افزایش مصرف سوخت خودرو و … می شود.

با توجه به این نکته می توان گفت که کارشناسان توصیه کره اند تا خودروها هر 6 ماه یکبار یا پس از گذراندن هر 8000 کیلومتر حتما بررسی شده تا از بالانس بودن چرخ های آن مطمئن شوید. در غیر این صورت آسیب های جدی به مرور زمان به خودروی شما وارد خواهد شد.

عدم تعادل در چرخ ها
عدم تعادل در چرخ ها
  • وجود مشکل در روتور ترمز

روتور ترمز یکی از اجزای مهم سیستم ترمز به حساب می آید که سالم نبودن آن می تواند باعث ایجاد لرزش فرمان شود. اگر زمانی که ترمز می گیرید فرمان خودروی شما شدیدا می لرزد می توانید به فرسودگی روتور ترمز و یا خرابی آن ها شک کنید. در واقع این خرابی روتورها را می توانید با فشار دادن پدال ترمز و پس از آن لرزش فرمان متوجه شوید.

اگر تازه روتور ترمز خود را تعویض کرده اید و همچنان فرمان خودروی شما دارای لرزش می باشد می تواند به این علت باشد که این قطعه به درستی در سر جای خود نصب نشده و به همین علت لازم است که دوباره آن را بررسی کرده و این مشکل را حل نمایید.

  • خراب بودن شاسی

اگر شاسی خودروی شما به هر دلیلی مانند ضربه دیدن بر اثر تصادف دچار آسیب شده باشد می تواند باعث خرابی جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق شود. سیستم جلوبندی و سیستم تعلیق رابطه عمیقی با سیستم فرمان خودرو داشته و خرابی آن ها می تواند در عملکرد فرمان خودرو تاثیر بگذارد. برای مثال می توانند باعث وجود لرزش در فرمان هنگام ترمز گرفتن شوند.

  • اتصالات شل در چرخ ها

یکی دیگر از دلایلی که باعث ایجاد لرزش در فرمان می شود اتصالات شل در چرخ ها و … می باشد. این مشکل با آچارکشی حل شده و تنها لازم است که متوجه آن شده و آن را رفع نمایید.

  • خراب بودن میل فرمان

میل فرمان اگر آسیب دیده باشد باعث عدم تعادل در چرخ و ساییدگی نامتوازن آن ها شده و همین نکته نیز سبب وجود لرزش در فرمان هنگام ترمز گرفتن می شود. لازم است بدانید که خرابی میل فرمان ممکن است سبب بریدن فرمان هم بشود و باید به آن توجه کنید.

خراب بودن میل فرمان
خراب بودن میل فرمان
  • خراب بودن کمک فنرها

کمک فنرها را می توان از مهمترین قطعات و اصلی ترین آن ها در سیستم تعلیق خودرو دانست. هر گونه آسیب به این قطعه می تواند تاثیر مستقیمی روی فرمان خودرو بگذارد و سبب لرزش آن هنگام ترمز گرفتن شود. به همین علت باید به سلامت آن توجه نمود.

  • خراب بودن بلبرینگ ها

بلبرینگ ها از جمله قطعاتی هستند که باعث وجود تعادل در فرمان می شوند و به همین علت خرابی آن ها می تواند باعث بهم خوردن این تعادل و ایجاد لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن شود. با توجه به صدایی که هنگام خراب بودن بلبرینگ ها تولید می شود می توان سریعا متوجه آن شد و رو به تعمیر و تعویض آن آورد.

  • خراب بودن سیبک

سیبک ها در خودرو باعث فرمان پذیری فرمان شده و عدم سالم بودن آن ها این فرمان پذیری را کاهش می دهد. به همین دلیل می توان گفت یکی از دلایلی که باعث لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن می شود خراب شدن سیبک خودرو می باشد. با توجه به همین نکته باید همواره به سلامت این قطعه توجه نمود.

  • دیسک تاب دار

دیسک ترمز می تواند به دلایل مختلفی تاب پیدا کند که همین نکته سبب اتصال نامناسب میان دیسک و لنت ها می شود. در نتیجه تاب به فرمان و لنت ترمز منتقل شده و باعث لرزش آن می شود.

رفع لرزش فرمان در هنگام ترمز چگونه امکان پذیر است؟

اگر متوجه شدید که فرمان شما هنگام ترمزگیری دارای لرزش است بهتر است که سریعا به مکانیک و متخصص مربوطه مراجعه نمایید. اصولا مشکل لرزش فرمان خودرو مربوط به دیسک ترمز می باشد که مکانیک با توجه به تجربه و مهارتی که دارد آن را پیدا کرده و مشکل را رفع می نماید.

اگر مشکل از دیسک نباشد اغلب به دلیل خراب شدن کالپیر ترمز می باشد. با مشاهده سالم بودن دیسک مکانیک به سراغ این قطعه می رود و در صورت بروز هر گونه مشکل در صدد رفع آن بر می آید. در واقع می توان گفت که مکانیک خود با آگاهی و تجربه ای که دارد می داند که مشکل لرزش فرمان می تواند ناشی از خرابی و یا نقص کدام قطعه خودرو باشد و با بررسی آن و اطمینان از این مورد به رفع مشکلات قطعه یا قطعات مربوطه روی می آورد.

رفع لرزش فرمان در هنگام ترمز
رفع لرزش فرمان در هنگام ترمز

خرید لوازم خودرو از دکترماشینت

همانطور که مطالعه نمودید وجود لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن می تواند دلایل متعددی داشته باشد که همه این دلایل در نهایت به خرابی یک قطعه و عملکرد نادرست آن و در نتیجه تاثیر آن روی فرمان خودرو و لرزش آن ختم می شود. به همین دلیل نیاز است که در صورت مشاهده لرزش فرمان خودرو، خودرو را بررسی نموده و ایراد کار را پیدا کنید.

با مشخص شدن علت لرزش و اینکه کدام قطعه یا قطعات خودرو دچار مشکل و خرابی شده اند باید در صدد تعویض و تعمیر آن ها بر بیایید تا مشکل لرزش فرمان خودرو رفع شده و از طرفی قطعات آسیب دیده باعث بروز مشکلات جدی تر نشوند.

حال لازم است بدانید که بهتر است حتما از قطعات باکیفیت و استاندارد استفاده کنید تا طول عمر زیادی داشته و برای خودروی شما بهتر و مفیدتر کار کنند. برای خرید قطعات استاندارد و با کیفیت می توانید به فروشگاه دکترماشینت بروید. فروشگاه دکترماشینت یک فروشگاه اینترنتی معتبر در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو می باشد که انواع لوازم یدکی خودرو را در بهترین کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی می توانید در آن پیدا کرده و تهیه نمایید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *