علت لرزش موتور خودرو چیست؟

علت لرزش موتور خودرو چیست؟

موتور خودرو را بدون اغراق می توان مهمترین قطعه خودرو دانست که وظیفه آن به حرکت درآوردن خودرو می باشد. این قطعه اگر دچار اختلال شود می تواند به طور کلی حرکت خودرو را دچار ایراد کند. یکی از مشکلاتی که در موتور خودرو می تواند پیش بیاید لرزش موتور می باشد. لرزش موتور خودرو دارای دلایل مختلفی است که تمامی این دلایل ناشی از خراب شدن قطعه های مختلفی در خودرو می باشد. بعضی از این دلایل را در این مقاله می توانید مطالعه کنید.

علت لرزش موتور خودرو
علت لرزش موتور خودرو
  • خرابی دسته موتور

به دلیل وجود پیشرانه های احتراق داخلی در خودروهای امروزی به طور کلی موتور خود دارای لرزش هایی می باشد که طراحان خودرو برای کاهش این لرزش ها و کنترل آن ها از قطعه ای به نام دسته موتور به عنوان تکیه گاه برای آن استفاده نموده اند. این قطعه لرزش موتور را می گیرد و باعث ثبات آن می شود.

دسته موتور یک قطعه پر استهلاک در خودرو به شمار رفته و به همین علت در گذر زمان و یا به علت های مختلف ممکن است دچار آسیب هایی مانند شکستگی شود که کارآیی آن را کاهش داده و در نتیجه نقش تکیه گاهی آن را از بین می برد و لرزش موتور را افزایش می دهد. با توجه به همین نکته در صورت آسیب در این قطعه بهتر است که سریعا تعویض گردد تا لرزش های موتور درست شده و به حالت اولیه خود برگردد.

  • خرابی وایرها

وایر شمع را می توان یکی از قطعات خودرو دانست که باعث انتقال برق از کوئل ها به شمع خودرو می باشد. در واقع می توان گفت سالم بودن این قطعه تاثیر زیادی روی عملکرد شمع ها می گذارد. خراب بودن وایرها می تواند باعث کاهش قدرت موتور شده و در نتیجه افزایش آن را نیز بیشتر کند. با بیشتر شدن مصرف سوخت وایر سوخت نیز آسیب دیده و در نتیجه موتور به لرزش می افتد.

  • خرابی تسمه تایم

زمانبندی و برنامه ریزی فعالیت های قطعات مختلف در اطراف موتور به وسیله تسمه تایم صورت می گیرد و هر گونه اختلال در تسمه تایم می تواند این زمانبندی را دچار مشکل کند. به همین دلیل می توان گفت سلامت تسمه تایم اهمیت زیادی در خوب کار کردن موتور خودرو دارد و عدم سلامت آن ممکن است باعث اختلال در عملکرد موتور و ایجاد لرزش در آن شود.

خرابی تسمه تایم
خرابی تسمه تایم
  • وجود مشکل در سیستم اگزوز

اگزوز را می توان قطعه ای در خودرو دانست که واکنش های شیمیایی ایجاد شده درون سیلندر خودر را به بیرون از خودرو هدایت می کند و با توجه به نقش مهمی که دارد در انواع وسایل نقلیه می توان آن را مشاهده نمود. اگزوز همچنین صدای گازهایی که به دلیل احتراق در موتور خودرو تولید شده اند را کاهش می دهد.

این قطعه نسبت به دیگر قطعات خودرو استهلاک کمتری دارد اما همچنان می تواند به دلایل مختلف مانند شکسته شدن و پوسیده شدن و … آسیب ببیند و کارایی خود را از دست بدهد. در نتیجه عدم سلامت این قطعه می تواند باعث عدم انتقال درست گازها و واکنش های شیمایی شده و عملکرد موتور را دچار اختلال کرده و لرزشی در آن به وجود بیاورد.

  • خرابی دریچه گاز

دریچه گاز وظیفه دارد تا میزان گشتاور و همچنین توان خروجی موتور را کنترل کند. این قطعه هم می تواند مکانیکی و هم برقی باشد که کاملا بستگی به طراحی و نوع خودرو دارد. اصولا دریچه گاز با استفاده شیری پروانه ای با تغییر زاویه مقدار جریان هوایی که وارد موتور می شود را تنظیم می نماید. وجود هر گونه اختلال و نقص در این قطعه می تواند باعث ریپ زدن خودرو و ایجاد لرزش در موتور خودرو شود به همین علت باید به سلامت این قطعه توجه نمود.

  • ناخالصی در سوخت

یکی دیگر از جمله دلایلی که باعث بروز لرزش در موتور خودرو می شود وجود ناخالصی در سوخت خودرو می باشد. موتورهای جدید نیازمند سوخت هایی با کیفیت با عدد اکتان بالا بوده و استفاده از سوخت های بی کیفیت که دارای ناخالصی می باشند می تواند به موتور آسیب زده و در نهایت باعث لرزش آن طی عملکرد خود بشود.

  • استفاده از روغن موتور بی کیفیت

برای آنکه عملکرد موتور بهبود یابد باید از روغن موتور استفاده نمود. روغن موتور دارای ترکیبات خاصی می باشد که اصولا از روغن پایه به علاوه بعضی از افزودنی ها به وجود می آید. در واقع می توان گفت که روغن موتور عنصری لازم و ضروری برای استفاده از موتور خودرو می باشد.

اگر روغن موتور بی کیفیت باشد در گذر زمان باعث آسیب رسیدن به موتور و عدم کارایی صحیح آن شده که در نتیجه باعث لرزش آن طی فعالیت می شود. به همین دلیل بهتر است که از روغن موتور با کیفیت برای خودروی خود استفاده نمایید.

استفاده از روغن موتور بی کیفیت
استفاده از روغن موتور بی کیفیت
  • خرابی سنسور هوا

سنسور هوا را می توان یکی از تاثیر گذارترین سنسورها در میزان مصرف سوخت خودرو دانست. این سنسور دمای هوایی که وارد موتور می شود را اندازه گرفته و به ECU خودرو انتقال می دهد. کامپیوتر خودرو نیز این اطلاعاتی که دریافت نموده است را محاسبه نموده و دستورات لازمه را به سمت انژکتورها می فرستد. خرابی این قطعه می تواند باعث عملکرد نادرست آن و در نتیجه عملکرد نادرست موتور خودرو و لرزش آن شود.

  • آلودگی در سنسور موقعیت

سنسور موقعیت به عنوان سنسور دور موتور نیز شناخته می شود و به عنوان یکی از قطعات جدید در خودروهایی که موتور آن ها به شکل درون سوز می باشد وجود دارد. این قطعه اطلاعات مربوط به پیستون و سرعت میل لنگ را به دست آورده و آن ها را به سمت فرمان موتور می فرستد. موتور خودرو نیز از این اطلاعات برای وظایف خود استفاده می کند.

اگر این قطعه جرم گرفته و یا آلوده شود دچار اختلال در عملکرد خود شده و اطلاعات درستی را به موتور نخواهد رساند و در نتیجه باعث لرزش آن می شود.

  • سرد بودن هوا

یکی از عوامل لرزش موتور خودرو سرد بودن هواست. در این صورت بعد از آنکه چند دقیقه از کار کردن موتور خودرو بگذرد این لرزش قطع شده و این قطعه به درستی به انجام وظایف خود خواهد پرداخت.

  • خرابی سنسور میل لنگ

سنسور موقعیت میل لنگ در واقع وظیفه دارد تا موقعیت و زمان دقیق جرقه زدن سیلندر را مشخص و تفکیک کند و هرگونه احتراق ناقصی را متوجه شود. به همین دلیل وجود هرگونه اختلال و ایراد در سنسور میل لنگ می تواند باعث لرزش موتور خودرو شود.

  • خرابی شمع

شمع هایی که فرسوده شده و دیگر کارایی لازم را ندارند یکی دیگر از دلایلی هستند که موتور خودرو را به لرزه می اندازند. در واقع شمع های فرسوده باعث عدم احتراق در سیلندرها شده و همین نکته سبب لرزش موتور می شود.

  • خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن را می توان قطعه الکترونیکی معرفی نمود که وظیفه آن اندازه گیری میزان اکسیژنی که در سوخت موجود می باشد است. این قطعه تاثیر مستقیمی روی احتراق خودرو و بیشتر شدن راندمان موتور و در نتیجه کاهش سوخت موتور دارد. آسیب دیدن آن می تواند باعث ریپ زدن خودرو و لرزیدن موتور شود.

خرابی سنسور اکسیژن
خرابی سنسور اکسیژن
  • خرابی پلوس

پلوس یکی از قطعات دیفرانسیل در خودرو می باشد. وظیفه این قطعه انتقال نیروی محرکه موتور به چرخ های خودرو می باشد. خرابی این قطعه می تواند یکی دیگر از دلایل لرزش موتور خودرو به شمار برود.

  • خرابی کوئل

کوئل از قطعات مربوط به سیستم برق خودرو می باشد و وظیفه آن تامین نیروی الکتریسیته مورد نیاز برای جرقه زدن شمع ها می باشد. درواقع کوئل ها ولتاژی که توسط باتری به تولید رسیده را قوی تر کرده و در جا و زمان مناسب به شمع های خودرو برای ایجاد احتراق می رساند.

کوئل ها می توانند به دلایل مختلفی آسیب دیده و خراب شوند که از جمله آن ها می توان به درست کار نکردن باتری خودرو، گرمای بیش از حد، کثیف شدن فیلتر هوا، بی توجهی به انواع ایرادات خودرو و … اشاره نمود. این قطعه نقش مهمی در درست کار کردن شمع ها و در نتیجه موتور خودرو داشته و به همین علت باید به سلامت آن توجه نمود. در غیر این صورت موتور خودرو را می تواند دچار لرزش کند.

خرابی کوئل
خرابی کوئل
  • خرابی لرزش گیر

لرزش گیر یکی از قطعات متصل به میل لنگ می باشد که تنش هایی که گشتاور به میل لنگ وارد می کند را به خود جذب می کند. این قطعه ممکن است بر اثر گذر زمان یا شرایط آب و هوایی و … آسیب دیده و کارایی خود را از دست بدهد. در نتیجه خرابی این قطعه یکی از دلایل لرزش موتور خودرو می باشد.

  • کثیف شدن فیلتر هوا

کثیف شدن فیلتر هوا باعث کم شدن میزان اکسیژن ورودی به منیفولد می شود و در نتیجه سر سیلندرها سوخت لازم را برای سیلندر و احتراق آن تامین نمی کنند. همین نکته می تواند سبب نارسایی عملکرد موتور و لرزش آن شود.

  • خرابی گیربکس

گشتاوری که به وسیله موتور تولید می شود باید به صورت متناسب و با توجه به میزان خودرو به چرخ ها تولید شود و این انتقال توسط گیربکس در خودروها تولید می شود. اگر گیربکس خودرو خراب شود این انتقال قدرت دچار اختلال شود و در نتیجه موتور نمی تواند به کار خود به درستی برسد و در نتیجه ممکن است دچار لرزش شود.

خرابی گیربکس
خرابی گیربکس

خرید لوازم خودرو از دکترماشینت

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید لرزش موتور یکی از جمله مشکلات خودرو می باشد که می تواند به علت های مختلف رخ دهد. همچنین لازم است بدانید که لرزش موتور می تواند در نهایت باعث بروز مشکلات بزرگتر در خودرو شود که از جمله آن ها می توان به خرابی کامل موتور اشاره نمود.

به همین دلیل بهتر است که در صورت بروز هرگونه مشکل در قطعات مختلف سریعا به فکر تعمیر و تعویض این قطعات روی بیاورید. برای خرید لوازم یدکی خودرو و تعویض آن ها با قطعات آسیب دیده و فرسوده قدیمی بهتر است که قطعاتی با کیفیت تهیه نموده تا نتیجه ای مطلوب تر در خودروی شما داشته باشند.

می توانید برای تهیه لوازم یدکی خودرو به فروشگاه دکترماشینت مراجعه نمایید چرا که این سایت از بهترین و معتبرترین سایت های ایرانی در این زمینه می باشد. می توانید با مراجعه به سایت دکترماشینت انواع محصولات مربوط به خودرو را در کیفیت های عالی و قیمت مناسب به آسانی خریداری نمایید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *