اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسل خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده است که برای نصب چرخ‌ها کاربرد دارد و یکی از قطعات ثابت خودرو و جزء سیستم تعلیق است که حجم زیادی از شاسی را در بر می‌گیرد. این قطعه به وسیله یک یاتاقان و یا بوش مکانیکی در فضای داخلی سوراخ دنده یا چرخ دنده نگه داشته و در جای خود ثابت خواهد شد تا چرخ‌دنده آزادانه به دور آن بچرخد. اکسل ها خود انواعی دارند و به انواع اکسل جلو، اکسل عقب و انتها تقسیم می‌شوند. محور میله باعث چرخش چرخ خواهد شد. اکسل‌ها نیز با توجه به کاربرد به چند گروه تقسیم می‌شوند. در ادامه مطلب با اکسل خودرو و کاربرد آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

اکسل خودرو
اکسل خودرو

هر ماشین چند اکسل دارد؟

تعداد محورهای هر ماشین بسته به نوع آن متفاوت است. در اکثر مواقع دو محور برای چرخش چرخ‌ها لازم است هرچند در خودروهای بزرگ‌تر نیاز به محورهای بیش‌تری هست. به طور کلی هر دو جفت لاستیک برابر دو محور است.

نوع محور بسته به چندین عامل تعیین کننده مثل الزامات فنی و نیروی تولیدی ممکن است متفاوت باشد. برخی خودروها محورهای استاندارد از پیش تعیین شده دارند و برخی نیز محورهای سفارشی را بسته به نیاز و مشخصات خود لازم دارند. با توجه به این که محورهای شخصی امکان کنترل بیش‌تری به فرد می‌دهند بهتر هستند. همچنین این محورها سرعت و گشتاور چرخ را خیلی دقیق‌تر تنظیم می‌نمایند.

انواع اکسل خودرو

به طور معمول سه نوع محور استاندارد داریم:

محور عقب که کار انتقال نیرو به چرخ‌های محرک را انجام می‌دهد و به نیم بدنه معروف است و اتصال آن توسط دیفرانسیل صورت می‌گیرد. محورهای عقب معمولاً فعال هستند و همراه با چرخ حرکت می‌کنند.

محور عقب به سه گروه محور نیمه شناور، کامل شناور و شناور سه چهارم تقسیم می‌شود.

محور نیمه شناور بخش عقبی چرخ را به لبه بیرونی آن وصل کرده و باعث ایمنی چرخ می‌شود. این محورها برای خودروهای معمولی، شاسی بلند و کامیون‌هایی با اندازه متوسط مثل انواع وانت نیم تن و سبک استفاده می‌شود.

محورهای کامل شناور به واسطه دو بلبرینگ شناور بوده و تنها کار آن‌ها انتقال گشتاور رانندگی است. این محورها برای وسایل نقلیه بزرگ کاربرد مناسبی دارند.

محور شناور سه چهارم اطمینان بیش‌تری نسبت به محور نیمه شناور دارد و عامل کنترل نیروی محرک جانبی و گشتاور محرک است.

محور جلو که در بخش جلویی ماشین قرار دارد و کار کمک به فرمان و کنترل و پردازش ضربات از سطوح ناهموار را انجام می‌دهد. این محور در دو نوع محور جلوی مرده و محور جلوی زنده دیده می‌شود. محور جلوی مرده در جای خود ثابت است و چرخشی ندارد، همچنین به واسطه محفظه‌هایی از تماس این بخش با آب و خاک جلوگیری می‌شود. محور جلوی زنده عامل انتقال قدرت رانندگی از جعبه دنده به چرخ‌های جلو می‌شود.

محور خرد که در اطراف چرخ‌های جلو هستند و با دستگیره به محور جلو متصل می‌شوند و خود به چهار نوع تقسیم می‌شود.

اجزای اکسل خودرو

اکسل خودرو به قسمت‌هایی مثل دیفرانسیل، گیربکس، پلوس، سیبک و دو شفت متصل است. علاوه بر مواردی که ذکر شد اجزای زیر از جمله متعلقات مربوط به اکسل و چرخ‌ها هستند:

  • فلانچ
  • گاردان
  • چهار شاخ گاردان
  • دنده کاریر چرخ
  • کله گاوی
  • دیسک ترمز
  • سیم ترمز
  • صلیبی
  • کرانویل و پینیون
  • کیت پالانی
  • پدال و لنت ترمز
  • پیستون و بوستر ترمز
  • بوش مندل
اجزای اکسل خودرو
اجزای اکسل خودرو

چگونه بفهمیم اکسل نیاز به تعمیر دارد؟

به دلیل این که سلامت محورها برای عملکرد خوردروها امری ضروری است لازم است هرچند وقت یکبار از درستی کارکرد آن‌ها اطمینان حاصل کنید. بنابراین با مشاهده هر یک از علائم زیر لازم است محورها را تعویض و یا تعمیر کنید:

  • اگر هنگام رانندگی با ماشین خود احساس لرزش کردید.
  • اگر ماشین حتی در صورت روشن بودن به جلو یا عقب حرکت نکند.
  • وقتی با قرار دادن ماشین روی دنده صدای بلندی بشنوید.
تعمیر اکسل خودرو
تعمیر اکسل خودرو

خرید اکسل خودرو از دکترماشینت

با توجه به اهمیت اکسل خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *