بررسی سیستم هشدار نقطه کور خودرو و اهمیت آن در رانندگی

سیستم هشدار نقطه کور خودرو

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟ آیا مانیتورینگ نقطه کور خودرو واقعاً ارزشمند است؟ این سنسورها دقیقاً چیست؟ چگونه کار می کنند و چه خودروهایی دارای این قابلیت هستند؟…..

اگر در حال خرید یک خودروی جدید هستید، به احتمال زیاد سیستم هشدار نقطه کور خودرو را به عنوان یک ویژگی استاندارد یا در لیست گزینه های خودروی مورد نظر خود مشاهده کرده اید.

اگر از فناوری ایمنی خودروها اطلاعی ندارید، یا با این سیستم ها آشنا نیستید می توانید این مطلب را تا انتها دنبال کنید. این ویژگی می تواند یک ابزار برای راحتی کامل سرنشینان خودرو باشد، اما آیا واقعاً در خودرو یک امتیاز ارزشمند است؟؟؟


مقاله پیشنهادی دکتر ماشینت: همه چیز درباره خودرو میتسوبیشی اکلیپس کراس سال 2021


مانیتورینگ نقطه کور یا سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


مانیتورینگ نقطه کور (Blind-Spot Monitoring) یا (Blind Spot Detection) یا همان سیستم هشدار نقطه کور خودرو به سیستم های ایمنی خودرو گفته می شود که از مجموعه ای از حسگرهای نصب شده بر روی آینه های جانبی یا سپر عقب برای شناسایی وسایل نقلیه در خطوط مجاور استفاده می کند. اگر حسگرها مانعی را شناسایی کنند، از طریق یک هشدار صوتی ویا بصری به راننده هشدار می دهند. برخی از خودروها حتی از دوربین به عنوان بخش اصلی سیستم هشدار نقطه کور خودرو یا مکمل حسگرها استفاده می کنند.

از آنجایی که هزینه این فناوری در طراحی و ساخت خودروهای امروزی، بسیار کاهش یافته است، ویژگی ایمنی و راحتی، اکنون در انواع خودرو در بازار ارائه می شود؛ نه فقط در وسایل نقلیه لوکس. مدل‌های مختلف از نیسان ورسا گرفته تا کامیون‌های بزرگ مانند فورد سوپر دیوتی، همگی مجهز به ویژگی مانیتورینگ نقطه کور خودرو را دارند.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


در خودروهای مدرن امروزی، شما شاهد سیستم مانیتورینگ نقطه کور همراه با یک ویژگی هشدار ترافیک در عقب ماشین هستید که هنگام خروج از موقعیت پارک به عقب، می تواند موانعی مانند وسایل نقلیه، اشیاء یا عابرین پیاده را در مسیر خودرو تشخیص می دهد. تولید کنندگان خودروهای نیسان و فورد، سیستم هشدار نقطه کور خودرو را به عنوان بخشی از مجموعه فناوری‌ های ایمنی فعال خود قرار می‌ دهند. خودروسازان دیگری مانند تویوتا، هیوندای، هوندا و سوبارو، این سیستم ها را به نسخه های بالاتر یا خودروهای گران تر محدود می کنند.

تفاوت عملکرد و طراحی سیستم هشدار نقطه کور خودرو چگونه است؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


سیستم های مانیتورینگ نقطه کور در خودروهای مختلف چگونه متفاوت هستند؟

خودروسازان اخیراً از تشخیص آنچه در نقاط کور خوردوی شماا ست فراتر رفته اند. خوردو فورد و رام (Ram)، هر دو سیستم های نظارت بر نقطه کور را ارائه می دهند. در این حالت، این ویژگی به یک ابزار بسیار مفید برای حمل محموله های شما تبدیل می‌شود، زیرا سیستم هشدار نقطه کور خودرو موجود در خودروهای کناری تریلر شما را تشخیص می‌دهد. اما جالب است بدانیم که کامیون هایی مانند فورد F-150 چگونه این کار را انجام می دهد؟ با استفاده از حسگرهایی که در داخل دسته ‌های چراغ ‌های عقب نصب شده‌اند، در واقع این حسگرها، خط دید سیستم را گسترش می ‌دهند تا هر آنچه را که به کامیون وصل کرده ‌اید در بر بگیرد.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


یکی دیگر از پیشرفت هایی که اخیر به سیستم هشدار نقطه کور خودرو اضافه شده است، تغییر از حالت هشدار غیرفعال به حالت فعال است تا برای جلوگیری از برخورد احتمالی به راننده است. به عنوان مثال، اگر در خودرویی که در حال رانندگی با آن هستید، تصمیم بگیرید که خط حرکت خود را تغییر دهید، سیستم ها، ماشینی را که در کنار شما در حرکت است، تشخیص دهد، می تواند فرمان و ترمز را دستکاری کند تا از برخورد با آن جلوگیری نماید.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


بنابراین آیا سیستم هشدار نقطه کور خودرو ارزشمند است؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


مانیتورینگ نقاط کور یا سیستم هشدار نقطه کور خودرو، یکی از مفیدترین ابزارها برای حفظ ایمنی وسیله نقلیه است. اگر به هشدارهای صوتی یا تصویری توجه کنید، آنها می توانند تغییرات حرکت خودرو را در مواجه شدن با خودروی دیگر، به حداقل برسانند. سیستم‌ هایی با عملکرد پیشگیری از برخورد با مانع، حین حرکت، ارزش بیشتری به حسگرهای نظارت بر نقاط کور می‌ دهند زیرا به طور فعال، ماشین را هدایت کرده یا ترمز را فعال می ‌کنند و فواید دیگری از امنیت را در طول رانندگی شما فرآهم می سازند.

قیمت خودروهایی که مجهز به سیستم هشدار نقطه کور خودرو هستند، قیمت بالاتری دارند و این موضوع برای بسیاری از مشتریان خرید خودرو اهمیت دارد. خودروهای شاسی بلند در بازار، همگی به این نوع حسگرها مجهز هستند. سیستم نظارت بر نقطه کور خودرو واقعاً ارزش آن را دارد که شما برای خرید یک ماشین جدید، هزینه های زیادی در نظر بگیرید.

مهم ترین ویژگی ها در یک سیستم هشدار نقطه کور خودرو خوب و کارآمد چیست؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


در سیستم هشدار نقطه کور خودرو، محل چراغ های نشانگر را پیدا کنید. چراغ ها معمولاً روی آینه های جانبی، خارج از کابین یا داخل خودرو، روی ستون A کنار پنجره (در شکل زیر) قرار دارند.

بررسی کنید که آیا می‌توانید صدای زنگ هشدار سیستم را تغییر دهید. برخی از سیستم های مانیتورینگ نقطه کور ممکن است در تنظیمات پیش فرض خود، صداهای بلندتری را منتشر کنند.

بررسی کنید که آیا این مانیتورینگ نقطه کور خودرو شامل هشدار ترافیک یا مانع در عقب و کنار ماشین است یا خیر. هر دو می ‌توانند در مکان های شلوغ، هنگام دنده عقب و شرایط دید محدود، به پارکینگ خودرو نیز کمک کنند؛ این وضعیت می تواند آرامش بیشتری را ایجاد کند.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


تفسیر سیستم هشدار نقطه کور خودرو از نظر برترین خودروسازان جهان چگونه است؟

  • تویوتا و لکسوس: مانیتور نقطه کور
  • هوندا و آکورا: سیستم اطلاعات نقاط کور
  • نیسان و اینفینیتی: سیستم هشدار نقطه کور
  • فولکس واگن: مانیتور نقطه کور
  • آئودی: دستیار جانبی آئودی
  • مرسدس بنز: کمک فعال نقطه کور، دستیار نقطه کور
  • خودرو BMW: سیستم فعال تشخیص نقطه کور
  • ولوو: سیستم اطلاعات نقاط کور

مقاله پیشنهادی دکتر ماشینت: بهترین راهکارهای برای نگهداری از باتری ماشین


چه خودروهایی دارای سیستم هشدار نقطه کور خودرو هستند؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


تعدادی از تولید کنندگان خودرو انواع مختلفی از سیستم های تشخیص نقاط کور را در محصولات خود ارائه می دهند. تولید کنندگان ولوو و فورد، از یک سیستم خودکار تشخیص نقطه کور در خودروهای خود استفاده می کنند که نزدیک شدن یک شیء را در سمت چپ و راست خودرو کنترل می کند. این سیستم از رادار استفاده می کند که حضور یک وسیله نقلیه مخفی را نشان می دهد؛ این حالت با روشن شدن یک LED بر روی ستون A نشان داده می شود. با این حال، آشکارسازهای مبتنی بر رادار در خودرو فورد بر روی آینه دید عقب، نصب شده اند.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو آئودی به نام Audi Side Assist می تواند وسایل نقلیه ای را که از فاصله 45.7 متری می آیند شناسایی کرده و در آینه دید عقب، چراغی را روشن کند. خودروهای مرسدس، نیسان، کرایسلر و سایر سازندگان تجهیزات اصلی نیز سیستم های نظارت بر نقاط کور خود را دارند.

برخی از وسایل نقلیه دارای یک گزینه اضافی مانند سیستم مداخله کننده نقطه کور هستند که در خودروهای سری M Infiniti یافت می شود. در صورت نزدیک شدن خودرو به نقطه کور، سیستم مداخله در نقطه کور، علاوه بر هشدار به راننده، در صورتی که راننده سعی کند هشدار را نادیده بگیرد، مقاومت فرمان را نیز فراهم می کند. این یکی از مهم ترین ابزارها برای حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان است.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو در همه مدل های خودرو ارائه نشده است. در حال حاضر، خودروهای لوکس این سیستم‌ ها را دارند زیرا یک بخش اختیاری از یک فناوری ایمنی گسترده‌ تر هستند و هزینه ‌ای بیشتر از سایر سیستم‌ های ایمنی معمولی دارند. با این حال، با کاهش سریع قیمت سیستم ‌های ایمنی، اکثر خودروهای جدید در آینده احتمالاً دارای سیستم‌ های تشخیص نقاط کور خواهند بود.

طرز کار سیستم هشدار نقطه کور خودرو (آشکارسازهای نقطه کور)

سیستم هشدار نقطه کور خودرو


در سیستم هشدار نقطه کور خودرو، یک آشکارساز نقطه کور معمولاً از هر نوع دستگاه تشخیص الکترونیکی مانند سنسورهای رادار، نصب شده در کناره های خودرو، یا در سپرهای عقب یا آینه های بیرونی دید عقب استفاده می کند. این دستگاه‌ ها امواج الکترومغناطیسی را در طول موج ‌های رادار ارسال می ‌کنند یا با استفاده از دوربین دیجیتال، تصاویر پردازش شده توسط کامپیوتر را دریافت کرده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل می ‌کنند.

وقتی این حسگرها متوجه نزدیک شدن وسیله نقلیه دیگری در نزدیکی خودروی شما می شوند، با چشمک زدن چراغ یا با ایجاد صداهای قابل شنیدن، به راننده هشدار می دهند. علامت هشدار معمولاً یک نور قرمز یا زرد است که در آینه های جانبی قرار دارد. برخی از مانیتورینگ نقطه کور خودرو یک هشدار لمسی اضافی ارائه می ‌دهند که فرمان و یا صندلی راننده را به لرزش در می ‌آورد.


مقاله پیشنهادی دکتر ماشینت: معرفی 10 خودروی شاسی بلند در سال 2021 که برای خانواده مناسب است


مزایای سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

برخی از مزایای عمده سیستم های تشخیص نقطه کور به شرح زیر است:

  • سطح ایمنی بالا
  • کاهش بار کامیون و آسیب بدنه خودرو
  • تغییر مسیر ایمن در شهر و همچنین بزرگراه
  • ارائه اطلاعات قابل اعتماد در مورد وسایل نقلیه در نقطه کور

برترین تولید کنندگان لوازم یدکی خودرو در خودروهای مدرن امروزی، قطعات و انواع حسگر خودرو را برای نصب در سیستم هشدار نقطه کور خودرو تأمین می کنند. خرید خودروهایی با این شرایط می تواند بسیار ارزشمند باشد و ایمنی افراد را فراهم می کند.

سوالات متداول درباره ” سیستم هشدار نقطه کور خودرو”:

1-مزایای سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

سطح ایمنی بالا-کاهش بار کامیون و آسیب بدنه خودرو-تغییر مسیر ایمن در شهر و همچنین بزرگراه-ارائه اطلاعات قابل اعتماد در مورد وسایل نقلیه در نقطه کور

2-طرز کار سیستم هشدار نقطه کور خودرو چگونه است؟

در سیستم هشدار نقطه کور خودرو، یک آشکارساز نقطه کور معمولاً از هر نوع دستگاه تشخیص الکترونیکی مانند سنسورهای رادار، نصب شده در کناره های خودرو، یا در سپرهای عقب یا آینه های بیرونی دید عقب استفاده می کند. این دستگاه‌ ها امواج الکترومغناطیسی را در طول موج ‌های رادار ارسال می ‌کنند یا با استفاده از دوربین دیجیتال، تصاویر پردازش شده توسط کامپیوتر را دریافت کرده و آن‌ها را تجزیه و تحلیل می ‌کنند.وقتی این حسگرها متوجه نزدیک شدن وسیله نقلیه دیگری در نزدیکی خودروی شما می شوند، با چشمک زدن چراغ یا با ایجاد صداهای قابل شنیدن، به راننده هشدار می دهند. علامت هشدار معمولاً یک نور قرمز یا زرد است که در آینه های جانبی قرار دارد.

3-چه خودروهایی دارای سیستم هشدار نقطه کور خودرو هستند؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو در همه مدل های خودرو ارائه نشده است. در حال حاضر، خودروهای لوکس این سیستم‌ ها را دارند

4-آیا سیستم هشدار نقطه کور خودرو ارزشمند است؟

مانیتورینگ نقاط کور یا سیستم هشدار نقطه کور خودرو، یکی از مفیدترین ابزارها برای حفظ ایمنی وسیله نقلیه است.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *