هر آنچه باید درباره انواع فیلتر خودرو بدانید

انواع فیلتر خودرو

اگر می خواهید ماشین مورد علاقه شما همانند یک خودروی حرفه ای در جاده ها و خیابان ها حرکت کند، استفاده از بهترین انواع فیلتر خودرو و رسیدگی به وضعیت آن بسیار ضروری است. وقتی یکی از فیلترهای هوای خودروی شما مسدود می شود، می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کرده و عملکرد خودروی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

نشانه هایی هستند که به شما می گویند انواع فیلتر خودرو کثیف یا مسدود شده است؛ این علامت ها شامل کاهش توان موتور خودرو در حین حرکت، خروجی دود آلوده از اگزوز ماشین، علامت چراغ روغن خودرو یا حتی خرابی خودرو می باشند. اگر به وضعیت فیلترهای هوای ماشین خود رسیدگی نکنید، در موارد شدیدتر می تواند به قطعات داخلی و برخی از قسمت های حساس خودرو هم آسیب وارد کند.

به دلیل اهمیت نقش انواع فیلتر خودرو ، در این متن تصمیم داریم به فیلترهای مختلف بپردازیم و به این موضوع مهم هم اشاره کنیم که چرا باید فیلترهای هوای ماشین را به طور مرتب عوض کنید. تعویض فیلتر هوا و سایر فیلترها در خودرو، کار سختی نیست و در عرض چند دقیقه به پایان می رسد. حتی خود شما شخصاً می توانید فیلترهای هوا را عوض کنید.


مقاله پیشنهادی دکتر ماشینت: معرفی کم مصرف ترین خودروهای جهان در سال 2021


با انواع فیلتر خودرو آشنا شویم

انواع فیلتر خودرو

قبل از اینکه به طور مفصل درباره عملکرد و نقش فیلتر هوا خودرو صحبت کنیم، اجازه دهید نگاهی به انواع فیلتر خودرو داشته باشیم که داخل خودروها نصب می شوند:

هر خودرو دارای چهار فیلتر اصلی است: فیلتر کابین خودرو، فیلتر روغن، فیلتر سوخت و فیلتر هوا.

وظیفه همه این فیلترها، فعال کردن جریان هوا و جذب ناخالصی ها است. گرد و غبار و آلاینده های موجود در هوا، ناخالصی های موجود در سوخت یا غبار و خاک در روغن موتور، مهم ترین ذرات و ناخالصی ها هستند که باید توسط فیلترها جذب شوند. اگر انواع فیلتر خودرو شما به موقع تعویض نشوند، به درستی کار نمی کنند و در نهایت، این وضعیت می تواند بر مکانیک خودرو تأثیر بگذارد. با تعویض فیلتر هوا خودرو، ماشین شما کارآمدتر خواهد بود. اجازه دهید نگاه دقیق تری به این فیلترها داشته باشیم.

 

1- فیلتر کابین خودرو چیست؟

انواع فیلتر خودرو

فیلتر هوا خودرو داخل کابین، این قسمت را از طریق گرمایش و تهویه مطبوع تمیز می کند. همچنین گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا را تصفیه می کند. اگر فیلتر کابین خودرو مجهز به کربن فعال باشد، گازها و بوهای خروجی را نیز جذب می کند. در صورت داشتن هر گونه حساسیت یا مشکلات تنفسی، داشتن هوای تمیز در خودرو بسیار مهم است. این ویژگی را هرگز برای هوای داخل خودرو فراموش نکنید.

  • دلایل تعویض به موقع فیلتر کابین ماشین:

برای تنفس هوای تازه و تمیز، نیاز دارید که این نوع فیلتر خودرو را تعویض کنید. فیلتر کابین به شما امکان می دهد با حذف کردن باکتری ها و مواد آلاینده، هوای پاک تنفس کنید. اگر فیلتر کابین خودرو را به طور مرتب تعویض نکنید، ممکن است متوجه بوهای ناخوشایند شوید و ممکن است واکنش های آلرژیک (عطسه، سرفه و غیره) نیز داشته باشید.

به علاوه، هنگامی که فیلتر کابین خودرو مسدود شده است، ممکن است تا حدی جریان هوا را که وارد ماشین شما می شود، مسدود کند. این حالت می تواند مشکل ساز باشد.

تعویض انواع فیلتر خودرو برای افزایش طول عمر سیستم گرمایش و تهویه مطبوع خودرو نیز ضرورت دارد. داشتن فیلتر تمیز کابین، جریان هوا را به حداکثر می رساند و عمر سیستم گرمایشی، خنک کننده و تهویه مطبوع خودرو را افزایش می دهد.

2- فیلتر هوا خودرو چیست؟

انواع فیلتر خودرو

همانطور که انسان ها برای تنفس نیاز به اکسیژن دارند، خودرو نیز برای فرآیند احتراق به اکسیژن نیاز دارد. فیلتر هوا خودرو مانع از رسیدن حشرات، گرد و غبار، ذرات، ماسه یا ذرات جامد دیگر به موتور می شود و مخلوط مناسبی از هوا و سوخت را برای پشتیبانی از عملکرد ماشین تضمین می کند.

فیلترهای هوای خودرو اشکال مختلفی دارند: فیلترهای صفحه ای، دایره ای یا استوانه ای، 3 نمونه از این قطعات هستند. فیلترها به صورت چین دار ساخته شده اند که هوا را فیلتر می کند و جنس آنها از پنبه، کاغذ مصنوعی یا فوم می باشد.

  • دلایل تعویض فیلتر هوا خودرو چیست؟

برای عملکرد بهتر خودرو باید فیلترهای هوای ماشین را به طور مرتب عوض کنید. هنگامی که هوای ورودی به داخل موتور تمیز است، مخلوط سوخت و هوا حداکثر قدرت را پشتیبانی می کند. به همین دلیل، فیلترهای تمیز، سرعت موتور را نیز بهتر می کنند.

برای صرفه جویی در سوخت نیز باید به وضعیت فیلترهای هوای خودروی خود توجه کنید. با اطمینان از احتراق خوب در موتور، مصرف سوخت را کاهش می دهید.

برای جلوگیری از خروجی دود سیاه از ماشین، باید فیلتر هوا خودرو را نیز بازرسی کرده و در صورت نیاز، تعویض کنید. هنگامی که فیلتر هوا مسدود شده است، احتراق سوخت، ناقص انجام می شود و منجر به کثیف شدن دود خروجی خواهد شد که علامت بدی است.

3- فیلتر روغن چیست؟

انواع فیلتر خودرو

در کنار فیلتر هوا خودرو، فیلتر روغن ماشین هم بسیار اهمیت دارد. فیلتر روغن، یکی از انواع فیلتر خودرو است و جریان مداوم روغن را حفظ می کند و ذرات (خاک، روغن اکسید شده، ذرات فلزی) که ممکن است به دلیل فرسودگی موتور در روغن موتور ظاهر شوند را حذف می کند. این فیلتر، روغن موتور را تصفیه می کند تا بتواند کار خود را به طور موثر انجام دهد. یک فیلتر روغن دارای ظرفیت کافی برای نگهداری آلاینده ها است تا زمانی که تعویض بعدی روغن موتور انجام شود و عملکرد خودرو کامل گردد.

  • دلایل تعویض فیلتر روغن خودرو چیست؟

برای کاهش سایش قطعات موتور، نیاز دارید که فیلتر روغن را به طور دوره ای تعویض کنید. خرابی فیلتر روغن، اجازه می دهد ناخالصی ها از وارد موتور شوند؛ روغن آلوده، عملکرد موتور را کند می کند که می تواند منجر به سایش زود هنگام موتور، عملکرد ضعیف یا حتی خرابی موتور شود.

برای جلوگیری از کثیف شدن روغنی که به تازگی در خودروی خود تعویض کرده اید باید فیلتر روغن را هم عوض کنید. فیلتر روغن به طور کلی باید در هر تعویض روغن (هر 10000 کیلومتر برای یک خودرو بنزینی و هر 15000 کیلومتر برای یک خودروی دیزلی) تعویض شود تا روغن جدید ماشین، آلوده نشود.

4- فیلتر سوخت ماشین چیست؟

انواع فیلتر خودرو

چهارمین انواع فیلتر خودرو ، فیلتر سوخت است. فیلتر سوخت خودرو، ناخالصی هایی مانند گرد و غبار، زنگ زدگی و شن و ماسه موجود در سوخت را از بین می برد. با از بین بردن این آلودگی ها، فیلتر سوخت از انژکتورهای سوخت خودروی شما محافظت می کند و نقش اساسی در حفظ عملکرد و طول عمر موتور خودرو دارد.

  • دلایل تعویض فیلتر سوخت ماشین چیست؟

برای حفظ عملکرد موتور و سلامت قطعات آن باید فیلتر سوخت را عوض کنید. این فیلتر در کنار فیلتر هوا خودرو بسیار اهمیت دارد.

اگر فیلتر سوخت ماشین شما مسدود شود، می تواند جریان سوخت را کاهش داده و عملکرد موتور ماشین را تضعیف کند؛ زیرا موتور در سوخت گیری مشکل خواهد داشت. با فیلترهای مسدود شده، پمپ سوخت، بسیار سخت تر کار می کند و ممکن است هنگام راه اندازی ماشین، دچار مشکل شوید. در این شرایط متوجه شتاب ضعیف یا توقف خودرو نیز خواهید شد.

یکی دیگر از دلایلی که می گوید باید فیلتر سوخت ماشین را عوض کنید، سالم نگه داشتن قطعات خودرو در شرایط مناسب است.

خاک و آلودگی های موجود در سوخت به دلیل ساینده بودن می توانند فرسودگی قطعات را تسریع کرده، به قطعات گران قیمت آسیب برسانند و حتی باعث خرابی پمپ بنزین و انژکتور شوند.

انواع فیلتر خودرو


مقاله پیشنهادی دکتر ماشینت: صفر تا صد خرید عمده لوازم یدکی خودرو + نکات مهم


سخن پایانی

در حالی که انواع فیلتر خودرو در انواع خودروهای سنگین و سبک از اهمیت بالایی برخوردار هستند، این قطعات، گران قیمت نبوده اما برای روان کارکردن و سلامت و بهتر عملکرد خودرو بسیار مهم هستند. برای اینکه ماشین شما به طور مؤثر کار کند، انواع فیلترهای خودرو را تحت نظر داشته باشید و تعویض انواع فیلتر خودرو را انجام دهید.

فیلتر هوا خودرو در کنار فیلتر روغن ماشین، فیلتر سوخت و فیلتر کابین خودرو اهمیت دارد.

امروزه با ارائه لوازم یدکی خودرو به صورت آنلاین در فروشگاه های اینترنتی این امکان فرآهم شده است که بتوانید انواع فیلتر خودرو را به صورت غیر حضوری سفارش دهید.

اگر مطمئن نیستید که خودروی شما به چه نوع فیلتر هوا خودرو یا سایر فیلترها نیاز دارد، یا انواع فیلتر خودرو باید چه مدلی باشند، به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید یا در مورد بهترین گزینه ها با یک مکانیک با تجربه مشورت نمایید.

همان طور که در این بحث هم به آن اشاره کردیم، سلامت انواع فیلتر خودرو به عنوان یکی از مهم ترین قطعات داخلی خودرو در عملکرد ماشین و حرکت آن کمک می کند. اهمیت فیلترها به اندازه ای است که حتی در طول عمر قطعات موتور هم تأثیر دارند.

اگر سلامت ماشین برایتان مهم است و میخواهید هزینه های بیشتری به شما تحمیل نشود، فیلتر هوا خودرو و انواع فیلتر خودرو را به صورت دوره ای بازرسی کنید و از تمیز بودن آنها مطمئن شوید.

قیمت انواع فیلتر خودرو بسیار ارزان است و بنابراین با اطمینان خاطر می توانید این محصول را تهیه کنید. اگر از تعویض فیلتر خودرو اطلاعی ندارید، یا مکانیک خود مشورت کنید و خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا مکانیک این کار را برای شما انجام دهد.

 

سوالات متداول درباره ” انواع فیلترهای خودرو “

1-انواع فیلتر داخل خودرو کدام است؟

فیلتر هوا خودرو – فیلتر روغن خودرو – فیلتر سوخت ماشین – فیلتر کابین خودرو

2-چرا باید فیلتر خودرو را تعویض کنیم؟

تمیز بودن فیلترها باعث جذب بهتری آلاینده ها و ذرات جامد می شود و در نهایت باعث عملکرد بهتر موتور خودرو خواهد شد. تمیز بودن فیلترها طول عمر قطعات ماشین را افزایش می دهد.

3-چه موقع باید فیلتر ماشین را عوض کنیم؟

وقتی در عملکرد موتور، تغییراتی مشاهده می کنید، شتاب خودرو کاهش می یابد یا سیستم تهویه خودرو به درستی کار نمی کند، الزاماً باید فیلترهای ماشین را چک کنید و اگر آلوده هستند، در اولین فرصت، آنها را تعویض کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *