مهم ترین اطلاعات عمومی خودرو که هر راننده باید بداند

اطلاعات عمومی خودرو

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که اطلاعات عمومی خودرو شامل چه مفاهیم و مطالبی می شود؟ آیا یک راننده هستید و هنوز از مهمترین نکات آموزشی یا فنی‌خودرو اطلاعی ندارید؟ شاید هم به تازگی یک خودرو خریده اید و به فکر دریافت گواهینامه رانندگی هستید! که در این صورت باید از مهمترین نکات آموزشی و نکات فنی خودرو مطلع باشید.

وظیفه هر راننده است که اطلاعات عمومی خودرو را به دست بیاورد، بیاموزد و یاد بگیرد. اطلاعات بیشتر کمک می کند که هنگام رانندگی یا مواجه شدن با هر مشکل یا عیب در عملکرد خودرو بتوانید نسبت به رفع آن سریع تر اقدام کنید.

کسب دانش تخصصی درباره قطعات و قسمت های مختلف خودرو و عملکرد آنها به راننده کمک می‌کند که از بروز مشکلات شدیدتر در آینده جلوگیری نماید. تکنسین ها و مکانیک های خودرو، گروه دیگری هستند که باید اطلاعات عمومی خود را در این حوزه بسیار افزایش دهند.

وقتی صحبت از مهمترین اطلاعات عمومی خودرو به میان می‌آید، تمام جزئیات و کلیاتی که در یک خودرو وجود دارد را شامل می شود. از بدنه اصلی گرفته تا قطعات فنی، سیستم برق خودرو، سیستم رایانه‌ای، ترمزها، لاستیک ها، سیستم سوخت‌رسانی و حتی آپشن های داخل خودرو، همه اینها شامل مهمترین اطلاعات عمومی انواع خودرو محسوب می شوند. شما نمی توانید صاحب یک خودرو باشید، اما بدون توجه به اطلاعات از عملکرد ماشین خود، آن را ارزیابی کنید.

فرض کنید در حال رانندگی در یک جاده هستید و ناگهان احساس می‌کنید که اتومبیل شما نقص یا عیب پیدا کرده است؛ این اطلاعات عمومی خودرو است که به شما می گوید مشکل به وجود آمده می تواند مربوط به کدام قسمت باشد.

نکته بسیار مهم که همیشه به آن اشاره شده و جزو اطلاعات عمومی محسوب می‌شود این است که افزایش سرعت و ترمز گرفتن های شدید، میزان مصرف سوخت خودرو را تا ۵۰% افزایش می دهد.

اطلاعات عمومی خودرو

از آن جایی که اطلاعات عمومی خودرو جزو ضروریات برای یک راننده و تعمیرکاران و تکنسین ها محسوب می شود، در این مطلب به طور اجمالی به مهمترین نمونه ‌های آن اشاره ای خواهیم داشت.


مقاله پیشنهادی دکتر ماشینت: صفر تا صد خرید عمده لوازم یدکی خودرو + نکات مهم


فهرستی از مهم ترین اطلاعات عمومی خودرو

به دلیل اهمیت کسب اطلاعات کلی و جزئی درباره یک خودرو در تمام قسمت ها، این اطلاعات عمومی را در قالب سوالات متداول در قسمت زیر معرفی می کنیم و سپس پاسخ هر کدام را توضیح خواهیم داد:

1- برای خودروهای بنزینی، بنزین معمولی بهتر است یا بنزین سوپر؟

اطلاعات عمومی خودرو

انتخاب بین بنزین معمولی و بنزین سوپر برای یک خودروی بنزینی یکی از مهمترین اطلاعات عمومی خودرو محسوب می شود. باید بدانید که یک بنزین که با برند بنزین معمولی به فروش می رسد، عدد اکتان ۸۷ دارد. این عدد برای بنزین سوپر از ۹۱ تا ۹۳ متغیر است. تفاوت دیگر این دو نوع بنزین، قیمت ارزانتر بنزین معمولی نسبت به بنزین سوپر است.

آنچه مهم است این است که هنگام تولید یک خودرو از یک برند خودروسازی، با توجه به شرایط موتور خودرو و قابلیت هایی که دارد، شرکت سازنده مشخص می کند که برای سوخت این خودرو باید از بنزین معمولی استفاده کرد یا بنزین سوپر. برخی از شرکت ‌های خودروساز، هیچ محدودیتی برای بنزین اعمال نمی‌کنند اما ممکن است این نکته در دفترچه راهنمای خودرو نوشته باشد که “باید از بنزین بدون سرب برای سوخت این خودرو استفاده کنید”.

اگر خودروی شما به گونه ای طراحی شده که قابلیت بنزین با عدد اکتان بالا را دارد، نمی توانید سوخت با عدد اکتان پایین را استفاده کنید، چون ممکن است کارایی موتور را کاهش دهد. این شرایط به تدریج عملکرد موتور را با اثرات منفی همراه خواهد کرد.

2- چه موقع متوجه شویم که موتور خودرو، روغن سوزی دارد؟

اطلاعات عمومی خودرو

یکی دیگر از مهمترین اطلاعات عمومی خودرو این است که شما باید بدانید که چه موقع موتور خودروی شما به روغن سوزی افتاده است. هر خودرو ممکن است با این مشکل مواجه شود. زمانی که خودروی شما بیش از حد داغ شود، روغن موتور به نواحی داغ منتقل می‌شود و به دلیل افزایش بی رویه گرما، این روغن از اگزوز ماشین خارج می شود.

روغن موتور برای روانکاری قطعات موتور طراحی شده و بنابراین در یک چرخه، از قطعات مختلف موتور که بسیار داغ شده است عبور می کند. به طور متداول، روغن موتور سالم، نمی سوزد اما اگر روغن سوزی اتفاق بیفتد، نتیجه آن دود تیره‌ آبی رنگ است که از اگزوز ماشین خارج می شود.

دلایل زیادی باعث می شود که موتور خودرو دچار روغن سوزی شود. مثلاً رینگ های پیستون خراب شده اند و هنگام عملکرد پیستون ها هنگام بالا و پایین رفتن، روغن می سوزد.

تشخیص اینکه یک خودرو دچار روغن سوزی شده یا نه برعهده یک مکانیک است، اما با بررسی شمع خودرو و تجهیزات سیلندر و سرسیلندر می توان این نشانه ها را پیدا کرد. بهتر است برای تشخیص روغن سوزی خودروی خود از یک مکانیک با تجربه کمک بگیرید.

3- چرا بخاری ماشین نمی تواند گرما تولید کند؟

اطلاعات عمومی خودرو

یکی دیگر از مهمترین اطلاعات عمومی خودرو، داشتن اطلاعات از سیستم گرمایشی- سرمایشی و تهویه اتومبیل است. درست کار نکردن بخاری ماشین به ویژه در فصل سرما، یک مشکل جدی محسوب می شود. فرض کنید در حال رانندگی در برف و یخبندان هستید و بخاری اتومبیل شما به درستی کار نمی کند! به این ترتیب مشکلات زیادی را برای سرنشینان به وجود خواهد آورد.

اگر بدانید که علت درست کار نکردن بخاری ماشین چیست، به راحتی آن را برطرف خواهید کرد. این موضوع یکی از جدی ترین و اصلی ترین موضوعاتی است که باید در اطلاعات عمومی خودرو، آنها را یاد بگیرید.

مهمترین علتی که بخاری خودرو نمی تواند گرما تولید کند، نقص در رادیاتور بخاری است. رادیاتور بخاری ممکن است مسدود شده باشد، سوراخ شده باشد یا به هر دلیلی دچار جرم، گرفتگی یا رسوب گرفتگی شده باشد. ایجاد رسوب در شیلنگ های رادیاتور بخاری به خصوص مسیر خروجی رادیاتور، این گونه مشکلات را ایجاد می کند.

اگر سیستم رادیاتور نشتی داشته باشد، سیال موجود در چرخه گرمایشی و سرمایشی به بیرون نشت پیدا کرده و باعث می ‌شود که این سیستم به درستی کار نکند. خراب بودن ترموستات خودرو هم علت دیگری است که بخاری ماشین را دچار مشکل می کند.

اگر فن تهویه یا سیستم های تنظیم هوای خنک به درستی کار نکنند، باز هم تنظیم شرایط هوایی داخل کابین خودرو با مشکل مواجه می شود. در هر صورت، اطلاعات عمومی خودرو در این زمینه به شما کمک می کند تا سریع تر مشکل را عیب یابی کنید، یا سریع تر برای رفع آن خودرو را به مکانیک ارجاع دهید.

اطلاعات عمومی خودرو


مقاله پیشنهادی دکتر ماشینت: پمپ بنزین یا پمپ سوخت در خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟


4- چرا  عملکرد موتور خودرو کاهش پیدا می کند؟

اطلاعات عمومی خودرو

یکی دیگر از مهمترین اطلاعات عمومی خودرو این است که بدانید چرا عملکرد موتور ماشین شما تا این اندازه کاهش پیدا کرده است. موتور خودرو وظیفه سوخت رسانی را دارد و از قطعات پیچیده ای تشکیل شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که هر مشکلی که در سیستم سوخت رسانی به وجود بیاید، عملکرد موتور خودرو کاهش می دهد.

علت های مختلفی وجود دارد که عملکرد موتور شما را کاهش می دهد. وقتی شما به سیستم سوخت رسانی رسیدگی نمی کنید، باد لاستیک ها را تنظیم نمی کنید، فیلترهای خودرو را در نظر نمی گیرید و آنها را به موقع تعویض نمی‌کنید، مشکلاتی در سوخت‌ رسانی و سپس عملکرد موتور به وجود می آید.

اگر دود تیره از اگزوز خارج شود یا احساس کنید که هنگام رانندگی، موتور شما لرزش دارد، یا سیستم های هشدار روی داشبورد خودرو روشن شده اند، نشان از عدم عملکرد صحیح موتور خودرو است.

چنانچه اطلاعات عمومی خودرو را در هر یک از این موارد بالاتر ببرید، زمان مواجه شدن با هر مشکل به سرعت آن را تشخیص داده و برای حل آن مشکلات اقدام می کنید؛ در غیر این صورت، هزینه های زیادی در آینده به شما تحمیل می شود.

5- چگونه راندمان مصرف سوخت ماشین را در فصل زمستان افزایش دهیم؟

اطلاعات عمومی خودرو

یکی دیگر از نکات مهم از اطلاعات عمومی خودرو، نحوه کنترل مصرف سوخت ماشین است. شما به عنوان یک راننده باید از خودروی خود هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان نگهداری کنید.

اقداماتی که شما انجام می دهید موجب می شود که رانندگی در شرایط مختلف ساده‌تر باشد. مصرف سوخت یکی از این موارد است. از آنجایی که فصل سرد زمستان، شرایط رانندگی را دشوارتر می کند، کارهایی که بتواند مصرف سوخت را کاهش دهد به نفع خودرو خواهد بود.

برای این کارها به طور مثال می توانید در صورت عدم استفاده از خودرو، آن را در پارکینگ سرپوشیده خانه پارک کنید تا دمای موتورخودرو همیشه در شرایط متعادل باقی بماند. وقتی در هوای سرد، خودروی خود را روشن می کنید، فقط ۳۰ ثانیه برای گرم شدن موتور خودرو زمان نیاز است. بهتر است در فصل زمستان با سرعت ملایم تری رانندگی کنید تا مصرف سوخت را در حد بهینه نگه دارید.


مقاله پیشنهادی دکتر ماشینت: معرفی کم مصرف ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۲۱


اطلاعات عمومی خودرو

سخن پایانی

مواردی که در این بخش به آن اشاره شد، جزو متداول ترین اطلاعات عمومی خودرو هستند. موارد دیگری هم وجود دارند که به نوعی با لوازم یدکی خودرو و قطعات فنی خودرو مربوط می‌شوند.

شما با دانستن هر نکته کلی یا جزئی به اطلاعات خود می افزایید و کمک می کنید که خودروی شما طول عمر بیشتری داشته باشد. اگر یک مشکل برای اتومبیل شما به وجود بیاید، با بررسی علائم و نشانه ها می توانید سریع تر نسبت به رفع آن اقدام کنید. با این کارها از هزینه های زیاد که در آینده برای تعویض یا تعمیر قطعات اختصاص می دهید، جلوگیری خواهید کرد.

سوالات متداول درباره ” اطلاعات عمومی خودرو “:

1- چگونه اطلاعات عمومی خود خود را درباره ماشین ها افزایش دهیم؟

با مراجعه به وب سایت های مرجع خودرو و دانشنامه ها می توانید اطلاعات عمومی و تخصصی خود را درباره انواع اتومبیل ها، مشکلات و نکات فنی و رانندگی افزایش دهید.

2- دانستن اطلاعات درباره یک خودرو چگونه به ما کمک می کند؟

اگر اطلاعات خود را درباره خودرو افزایش دهید، چنانچه با مشکل مواجه شدید، به راحتی آن را تشخیص می دهید و برای رفع آن اقدام می کنید؛ در غیر این صورت به خودروی شما آسیب وارد می‌شود. در موارد شدیدتر شاید ناچار باشید که هزینه های زیادی را برای تعویض یا تعمیر قطعات اختصاص دهید.

3- چگونه عملکرد موتور خودرو را بهبود ببخشیم؟

برای افزایش عملکرد موتور خودرو حتماً وضعیت روغن موتور، فیلتر سوخت، فیلتر روغن و فیلتر هوا را بررسی کنید. رانندگی با سرعت ملایم، خودداری از ترمز گرفتن های شدید و نکات مهم در رانندگی در زمستان و تابستان به شما کمک می کند عملکرد موتور را بهبود بدهید.

4- چرا بخاری خودرو گرم نمی کند؟

اگر رادیاتور خودرو دچار رسوب گرفتگی و جرم گرفتگی شده باشد، یا مسدود باشد، یا اگر سوراخ شده باشد، نقص در بخاری خودرو اتفاق می‌افتد و نمی تواند خودرو را گرم کند. رسوب گرفتگی در شیلنگ ها، خروجی رادیاتور یا نشتی از شیلنگ رادیاتور هم باعث این مشکل می شود.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *