بهترین راهکارهای برای نگهداری از باتری ماشین

نگهداری از باتری ماشین

نگهداری از باتری ماشین به اندازه ای اهمیت دارد که می‌تواند بر طول عمر باتری و نحوه عملکرد خودرو هنگام رانندگی تاثیر بگذارد. باتری خودرو، انرژی الکتریکی لازم را برای شروع احتراق اولیه و کار کردن ماشین ذخیره می کند. به طور طبیعی حتماً شما ترجیح می دهید که کارهایی را انجام دهید تا طول عمر باتری ماشین شما بیشتر شود؛ بنابراین شاید با استفاده از نکات مهمی که اشاره می کنیم بتوانید به این هدف برسید.

به طور کلی برای نگهداری از باتری ماشین لازم است به طور منظم و دوره ای وضعیت باتری را بازرسی کنید، آن را تمیز کرده و حتماً مطمئن شوید که نگهدارنده های باطری محکم در جای خود قرار دارند.

یکی از راهکارهایی که به شما کمک می کند از باتری ماشین محافظت کنید این است که یک پوشش عایق برای آن در نظر بگیرید تا باتری را از سرما و یخ زدگی حفظ کند. سطح الکترولیت باتری یا همان مایع باتری را باید مداوم کنترل کنید تا مطمئن شوید که در حد استاندارد قرار دارد. الکترولیت باتری ماشین درحقیقت، شارژ آن را فراهم می کند و موجب می شود که با ماشین بتوانید طولانی مدت، رانندگی کنید.

اگر به نگهداری از باتری ماشین اهمیت بدهید و راهکارها و نکات مهم را اجرا کنید حتماً باتری ماشین شما می‌تواند تا حداکثر ۵ تا ۷ سال به خوبی کار کند.

در ادامه مطلب درباره روش های محافظت و بازرسی باتری خودرو صحبت می‌کنیم که قطعاً خود شما به تنهایی می توانید آن را انجام دهید.

راهکارهایی که کمک می کنند باتری ماشین بهترین عملکرد را داشته باشد


نگهداری از باتری ماشین


به عنوان مقدمه ای بر نگهداری از باتری ماشین شاید با انجام دو یا سه کار ساده بتوانید طول عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید. برای این کار، پایانه های باتری را با مقداری آب و محلول جوش شیرین تمیز کنید. سرپوش قرمز باتری که مربوط به پایانه مثبت است را پیدا کنید اما ابتدا پایانه منفی را باز کنید.

برای این کار، پیچ و مهره اتصال و سیم متصل به ترمینال منفی باتری را بر خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و سپس سیم را جدا کنید. هنگام انجام این کار دقت داشته باشید که سر سیم به بدنه فلزی خودرو برخورد نکند.

مخلوط جوش شیرین و آب را به مقدار مساوی تهیه کنید و با استفاده از یک برس بر روی پایانه های باتری بکشید تا کاملاً تمیز شود. پس از این که کار شستشو با این محلول تمام شد، ترمینال باتری ماشین را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. این کار به نگهداری از باتری ماشین بسیار کمک می کند. سپس پایانه باتری را در جای خود متصل کرده و مطمئن شوید که محکم در قسمت مورد نظر قرار گرفته است. همیشه ابتدا ترمینال مثبت باتری را قرار دهید و سپس ترمینال منفی را وصل کنید.

در نکات نگهداری از باتری ماشین عنوان شده است که دو عامل زنگ زدگی و خوردگی در قسمت ترمینال باتری، مانع از عملکرد و طول عمر آن می شود. استفاده از محلول جوش شیرین هم به دلیل آن است که هرگونه آثار جرم یا زنگ زدگی از روی پایانه ها پاک شود.


نگهداری از باتری ماشین


در روش نگهداری از باتری ماشین برای جلوگیری از خوردگی می توانید پس از آنکه ترمینال باتری را کاملاً تمیز کردید یک اسپری ضد خوردگی در قسمت پایانه ها یا همان ترمینال باتری استفاده کنید تا این قسمت را در برابر خوردگی بیشتر محافظت کند.

با این کار، پس از آن که سیم ترمینال را به باتری متصل کردید مطمئن می شوید که تا مدت زمانی در برابر خوردگی محافظت می شود. سعی کنید محصولاتی را بخرید که فقط برای این هدف طراحی شده‌اند.


نگهداری از باتری ماشین


برای نگهداری از باتری ماشین هنگام تمیز کردن یا باز و بسته کردن پیچ و مهره ترمینال ها دقت کنید که تعادل باتری به هم نخورد. وقتی می خواهید اتصالات پایانه باتری را متصل کنید، لرزش بیش از حد جعبه باتری ممکن است باعث شود نگهدارنده باتری از حالت تعادل خارج شود.

سعی کنید پیچ و مهره ها را در جای خود کاملاً محکم کنید. از آچار مخصوص پیچ و مهره استفاده کنید تا کار کردن برای شما راحت تر باشد. اگر نگهدارنده‌ باطری ماشین به هر دلیلی آسیب ببیند باید آن را تعویض کنید.

عایق بندی یکی از راهکارهای اساسی برای نگهداری از باتری ماشین


نگهداری از باتری ماشین


یکی از راهکارهایی که در نگهداری از باتری ماشین نباید از آن غافل شوید این است که برای باطری ماشین یک پوشش عایق در نظر بگیرید. پوشش مناسب برای باتری از آسیب رسیدن به آن، به خصوص در شرایط سرما جلوگیری می کند.

برای رانندگی در سرما و فصل زمستان، باتری ماشین کمک می کند که ماشین شما گرم نگه داشته شود و در راه یخ نمی زند. حتی اگر شرایط زندگی شما در موقعیت آب و هوای سرد است، باز هم برای نگهداری از باتری ماشین به یک پوشش عایق نیاز دارید.

پوشش عایق برای باتری، روکش هایی هستند که باتری را کامل می پوشانند و گرم نگه می دارند. این پوشش ها را می توانید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو تامین کنید.


مقاله پیشنهادی : ساده ترین راه های تمیز کردن لاستیک خودرو در زمان کوتاه


یکی از پوشش هایی که برای نگهداری از باتری ماشین وجود دارد به صورتی است که اطراف باتری را می پوشاند و ارزان قیمت است اما کارایی کمتری دارد. نوع دیگری از پوشش باتری، یک عایق لاستیکی است که از هر جهت ایده آل می باشد و می تواند طول عمر باتری را بخصوص در سرما افزایش دهد. هر پوششی را که خریداری می کنید نحوه استفاده یا نصب آن را هم از فروشنده بپرسید.

تنظیم سطح مایع باتری، یک راهکار اصلی برای نگهداری از باتری ماشین


نگهداری از باتری ماشین


یکی دیگر از کارهایی که برای نگهداری از باتری ماشین باید انجام دهید بازرسی سطح مایع باتری یا همان الکترولیت است. اگر مایع باتری کاهش پیدا کرده می توانید آب مقطر به آن اضافه کنید. برای این کار درپوش یا دریچه بالای باتری را باز کنید و با چراغ قوه به داخل هر کدام از سلول ها نگاه کنید. مایع باتری در حالت عادی به گونه‌ای است که روی سطح صفحه باتری را پوشانده است. اگر مایع باتری را نبینید، یعنی سطح مایع کاهش پیدا کرده است و باید داخل باتری را از مایع مناسب پر کنید.

قبل از اینکه مایع باتری را به داخل سلول ها بریزید، درپوش ها را با پارچه تمیز پاک کنید تا آلودگی از محیط بیرون وارد سلول ها نشود. این کار برای نگهداری از باتری ماشین ضرورت دارد. ذرات آلودگی به‌ تدریج به داخل باتری نفوذ می‌کنند و رسوب گرفتگی یا خوردگی را ایجاد می کنند. آب مقطر یا همان آب باتری در فروشگاه محصولات لوازم یدکی خودرو موجود است. صرفاً باید از بهترین نوع آن استفاده کنید. بهتر است سطح مایع باتری را هر ۶ ماه یکبار بار کنترل کنید.

توجه به زمان تعویض باتری


نگهداری از باتری ماشین


یکی دیگر از راهکارهایی که برای نگهداری از باتری ماشین توصیه شده، توجه به مدت زمان کارکرد باتری و زمان تعویض آن است. اگر می خواهید باطری ماشین را عوض کنید حتماً به زمان کارکرد باتری دقت داشته باشید. وقتی زمان تعویض باتری فرا می رسد سعی کنید یک باتری نو بخرید. خرید باطری دست دوم، مشکلات بیشتری را در آینده برای شما ایجاد می کند.

خرید باتری جدید بسیار مهم است. بر اثر گذر زمان از طول عمر باتری ها کاسته می شود. یک باتری نو، چند ماه بیشتر از باتری های دست دوم کار می کنند. اگر شرایط نگهداری از باتری ماشین را همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، اجرا کنید، قطعاً مدت زمان بیشتری را می توانید از باتری ها استفاده نمایید.

چک کردن ولتاژ باتری با دستگاه یا خاموش کردن چراغ های اضافه خودرو، راهکارهای دیگری هستند که برای نگهداری از باتری ماشین توصیه شده اند.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *