چگونه کمک فنر خودرو را چک کنیم و علائم خرابی آن کدام است؟

کمک فنر خودرو

همه صاحبان خودرو و کسانی که به نوعی با خودرو سر و کار دارند با عبارت کمک فنر خودرو برخورد کرده ‌اند. کمک فنر، یک قطعه بسیار مهم است که می ‌تواند ضربه های وارد شده به لاستیک خودرو و محور خودرو را دریافت کند و از آسیب وارد شدن به قطعات مختلف جلوگیری نماید. کمک فنر در خودرو یک قطعه مهم است که در نزدیکی چرخ های اتومبیل نصب می‌ شود. حرکت نرم و آرام اتومبیل بر روی سطوح ناهموار و دست اندازهای خیابان ها و جاده ها به واسطه همین کمک فنر تأمین می ‌شود.

اهمیت سالم بودن کمک فنر در انواع خودرو به اندازه ای است که می تواند خسارت های وارد شده به قسمت های دیگر را برطرف کند یا از بروز آنها جلوگیری نماید. به این ترتیب، هزینه های تعمیرات قطعات خودرو برای شما بسیار کاهش خواهد داشت.

سالم کار کردن کمک فنر خودرو در کنار سیستم تعلیق خودرو، ترمزهای خودرو به طور کلی باعث درست کار کردن اتومبیل در شرایط مختلف می شود. هر گونه ارتعاش، لرزش یا حرکت‌ های شدید از طریق این همین کمک فنر جذب می شود، بنابراین می توان پیش بینی کرد که این قطعه مهم در معرض استهلاک شدید قرار دارد.

اگر مسیر رفت و آمد خودروها بسیار ناهموار باشد، باید کمک فنر را به طور دوره ‌ای بازرسی کنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید. جالب است بدانید که کمک فنر خودرو از یک سمت به شاسی اتومبیل وصل است و از طرف دیگر به سیستم تعلیق ماشین متصل شده است.

هر نیرویی که به کمک فنر خودرو وارد می شود به قطعات دیگر منتقل می گردد. این نیرو هر مقدار که باشد، فنر می ‌تواند آن را تنظیم کند و با شدت متعادل به قسمت ‌های دیگر خودرو از جمله شاسی خودرو هدایت کند؛ بنابراین هنگام حرکت روی دست اندازهای شدید، خودروی شما دچار تکان های شدید نمی شود.

در حال حاضر، خرید انواع کمک فنر خودرو از نوع کمک فنر بادی، کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی، کمک فنر اهرمی و کمک فنر هیدرواستاتیکی برای مدل های مختلف خودرو امکان پذیر است. با توجه به نیاز اتومبیل شما به یکی از انواع کمک فنر می توانید این قطعات مهم را از فروشگاه لوازم یدکی خودرو خریداری کنید.

علائم خرابی کمک فنر خودرو چیست؟

کمک فنر خودرو


تا به این جا دانستیم که کمک فنر خودرو یکی از مهمترین قطعات هر اتومبیل محسوب می شود. از آنجایی که اتومبیل در شرایط مختلف حرکت می ‌کند، فشار و نیروی وارد شده به کمک فنر، متغیر است. این قطعات در معرض خرابی و استهلاک و فرسودگی قرار دارند. اگر صاحب خود را هستید بهتر است از علائم خرابی کمک فنر در خودروی خود مطلع باشید تا در صورت مشاهده اولین نشانه ها بتوانید نسبت به رفع آن اقدام کنید.

به عنوان اولین نشانه و به عنوان سخن کلی، مهمترین عاملی که نشان می دهد کمک فنر خودروی شما دچار مشکلاتی شده است این است که هنگام رانندگی در ناهمواری ها، تکان های شدید در خودرو احساس می کنید. اگر کمک فنر به درستی کار نکند، در واقع ایمنی خودرو به خطر می ‌افتد؛ بنابراین  حرکت آهسته و فنر مانند خودرو روی ناهمواری ها نشان دهنده سالم بودن کمک فنر است، در غیر این صورت مشکلاتی وجود دارد که باید بررسی کنید.

یکی دیگر از علائم خرابی کمک فنر خودرو این است که هنگام ترمز گرفتن در سراشیبی ها یا موقعیت های خطرناک، هنگام رانندگی احساس می کنید که خودروی شما شتاب بیش از حد دارد؛ این هم می تواند وجود مشکلاتی را در کمک فنر نشان دهد.

از دیگر نشانه های خرابی کمک فنر خودرو این است که شما در موقعیت چرخش یا پیچیدن خودرو متوجه می شوید که خودروی شما حرکت نرم ندارد و به سختی، حرکت پیچیدن را انجام می دهد. همچنین حرکت از روی سرعت گیر هم ممکن است با اختلال مواجه شود که همه اینها نشان دهنده مشکلاتی در کمک ‌فنر هستند.

از طریق بازرسی‌های ظاهری هم می توانید مشکلات کمک فنر خودرو را تشخیص دهید. اگر کمک فنر از حالت عادی و استحکام خود خارج شده باشد، حالت افتادگی و شل شدگی داشته باشد باید آن را تعویض کنید؛ در غیر این صورت مشکلاتی را در آینده به وجود می آورد.

یکی دیگر از نشانه های خراب شدن کمک فنر این است که شما علائم نشت روغن را از قسمت های آن مشاهده می کنید. آب بندی ها در این حالت دچار مشکل شده ‌اند؛ پس باید نسبت به تعویض کمک فنر و ترمیم آب بندی ها به سرعت اقدام کنید.

نشانه دیگری که می ‌تواند از علائم خرابی کمک فنر در خودرو باشد، سایش بیش از حد لاستیک ها است. اگر آج لاستیک بیش از اندازه ساییده شده باشد نشان می‌ دهد که سیستم تعلیق خودرو با اختلال عمل می کند، بنابراین چون با کمک فنر در ارتباط است، بهتر است از طریق یک تعمیرکار یا تکنسین بازرسی شود.

قیمت کمک فنر خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

کمک فنر خودرو


زمانیکه برای خرید کمک فنر خودرو به فروشگاه لوازم یدکی ماشین مراجعه می‌کنید از برندهای مختلف قطعاتی به شما معرفی می شود. اگر این کار را از طریق فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو انجام دهید، ممکن است همین فهرست بندی را در دسته بندی های فروشگاه بررسی کنید و با صدها نمونه از محصولات مختلف مواجه شوید. هر کدام از انواع کمک فنر برای خودروهای مختلف قیمت‌های متفاوتی دارند.

قیمت لوازم یدکی خودرو در سال های اخیر رو به افزایش گذاشته است. ممکن است شما یک کمک فنر را برای خودرو آریو با قیمت کمتر از ۴ میلیون تومان پیدا کنید اما همین قطعه مهم برای خودروهای جک یا خودرو ام وی ام، قیمت کمتر از یک میلیون تومان داشته باشد.

آنچه که در خرید کمک فنر خودرو اهمیت دارد این است که شما قطعات اصل و با کیفیت را بخرید و مطمئن شوید که گارانتی محصولات از سوی فروشنده تامین شده است. اگر قطعات خودرو را به صورت اینترنتی می ‌خرید، قبل از ثبت سفارش با کارشناسان فروش تماس بگیرید تا اطلاعات کافی را به شما بدهند. در برخی از سایت های فروشگاهی، تفاوت جزئی در قیمت کمک فنر عقب و قیمت کمک فنر جلوی خودرو وجود دارد. این تفاوت قیمت را می توان در اندازه کمک فنر و ویژگی ‌ها و مشخصات فنی آن دانست.

کدام یک از انواع کمک فنر خودرو را بخریم؟

در پایان به یک چالش مهم می پردازیم و آن هم سوالی است که در ذهن اکثر مشتریان وجود دارد؛ ” بهترین کمک فنر خودرو چیست و کدام نوع را باید برای ماشین بخریم؟”….

هیچ قانون کلی وجود ندارد که به شما بگوید کدام یک از انواع کمک فنر برای خودروی شما مناسب است. آنچه که به شما نشان می دهد کدام نوع قطعه را بخرید، مدل خودروی شما است. پس از اینکه مدل خودرو و نیاز ماشین به کمک فنر مشخص شد، اکنون باید در همان دسته بندی ها به دنبال قطعات با کیفیت باشید.

انواع کمک فنر خودرو با اندازه و ابعاد استاندارد، همان قطعاتی هستند که در کارخانه تولید می‌ شوند. این کمک فنر بهترین انتخاب برای انواع خودروها هستند. اگر خودروی شما زانتیا است یا خودرویی دارید که با کمک فنر های پنوماتیک کار می کند، باید در همین گروه قطعات مورد نیاز خود را بخرید.

از آنجایی که سیستم و ساختار کمک فنر جلو و عقب ماشین متفاوت است، هم قیمت کمک فنر با هم فرق دارد هم باید زمان بازرسی و تعویض آن را در نظر داشته باشید. پیشنهاد می کنیم برای بررسی انواع کمک فنر خودرو ، شرایط خرید، بررسی و مقایسه قیمت ها و اطلاعات بیشتر از طریق سایت فروشگاه اینترنتی دکتر ماشینت، مرجع فروش لوازم یدکی خودرو به صورت عمده و جزئی اقدام کنید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *