مهم ترین علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ که باید بدانید

دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ ، دو قطعه فیزیکی از لوازم یدکی خودرو هستند. این دو قطعه در تمام خودروها وجود دارند و در واقع مسئول انتقال نیرو بین قطعات متحرک اتومبیل هستند. زمانی که شما در حال رانندگی هستید و دنده خودرو را عوض می کنید، دیسک و صفحه، نیروی انتقال داده شده را افزایش می ‌دهند؛ چرخ ‌دنده ‌ها این نیرو را دریافت می کنند، و نتیجه این عملیات، حرکت کردن خودرو با شتاب و سرعت بیشتر است.

اگر تعویض دنده به صورت دستی در خودرو انجام شود، پس از هر بار تعویض دنده و گرفتن کلاچ، این نیرو انتقال پیدا می ‌کند. در خودروهایی که دنده اتوماتیک دارند، تمام این عملیات به صورت خودکار انجام می شود.

سالم کار کردن دیسک و صفحه کلاچ به حرکت نرم و آرام خودرو بسیار کمک می کند. انواع دیسک و صفحه به صورت یک صفحه ای، دو صفحه ای، دیسک و صفحه اتوماتیک و دیسک و صفحه روغنی در بازار وجود دارند.

انواع خودروهای نسل قدیم و نسل جدید در خودروهای سبک و سنگین از فناوری های جدید برای طراحی و تولید دیسک و صفحه بهره گرفته اند. از آنجایی که از طریق این قطعات و لوازم خودرو، نیروها به چرخ و موتور منتقل می ‌شود، کوچک ‌ترین اشکال یا نقص در این مورد می تواند منجر به اختلال در عملکرد خودرو شود.

در ادامه درباره مهمترین علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ صحبت می کنیم؛ نکات مهم درباره خرید این دو قطعات مهم را بررسی خواهیم کرد و سپس بهترین فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو را معرفی خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو چیست؟

دیسک و صفحه کلاچ


با توجه به اینکه سالم بودن دیسک و صفحه کلاچ باعث جلوگیری از آسیب های وارد شده به قسمت های متحرک خودرو می شود، و بخصوص این مورد برای اتومبیل ها با دنده دستی اهمیت بیشتری پیدا می ‌کند، در این قسمت به مهمترین علائم خرابی دیسک و صفحه در خودروها می پردازیم. این گزینه ها را به صورت فهرست گونه معرفی می کنیم تا بررسی آنها برای شما راحت تر باشد:

  • اگر هنگام تعویض دنده یا گرفتن کلاچ خودرو، سر و صداهایی می شنوید، نشان می دهد که صفحه کلاچ شما دچار مشکل شده است. در این شرایط ممکن است ساییدگی بیش از حد اتفاق بیفتد که در نهایت، لرزش قسمت های درگیر در صفحه کلاچ، بیشتر و بیشتر می ‌شود. اگر صفحه کلاچ شما دچار ترک خوردگی یا شکستگی شود، باید سریعاً آن را تعویض کنید. هر گونه خرابی فیزیکی در صفحه کلاچ، منجر به این علائم می ‌شود و ایمنی خودرو را به خطر می‌اندازد.
  • از دیگر علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ ، ارتعاش یا لرزش در پدال کلاچ است. هر کدام از قسمت های فیزیکی که با صفحه کلاچ شما در ارتباط هستند، در اثر کارکرد زیاد یا فشار و اصطکاک ممکن است دچار ساییدگی شوند. اگر لرزش و ارتعاش در پدال کلاج احساس کردید، نشان می ‌دهد که این قسمت ها آسیب دیده اند و در حال لغزش هستند. از طرف دیگر ممکن است فنرهای مرتبط با این قطعات شل شده باشند.
  • یکی دیگر از علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ ، شنیدن صدای جیر جیر هنگام گرفتن کلاچ خودرو است. این نشانه به شما اطلاع می ‌دهد که ممکن است بلبرینگ های کلاچ آسیب دیده باشند، یا فرسوده شده باشند. برای اینکه از خرابی های فیزیکی و شکستگی قطعات مختلف جلوگیری کنید، بهتر است این قسمت های آسیب دیده را سریع تعویض نمایید.
  • نکته دیگر که باید درباره خرابی دیسک و صفحه کلاچ خاطرنشان کنیم این است که هنگام رانندگی و تعویض دنده، این کار به سختی انجام می گیرد؛ یا موقع گرفتن یا رها کردن کلاچ با مشکلات زیادی مواجه هستید. اگر کلاچ خودروی شما به راحتی آزاد نشود، نشان دهنده وجود اشکالاتی در این دو قطعه مهم است. حتماً باید در اولین فرصت نسبت به بازرسی و تعویض آنها اقدام کنید.
  • اگر هنگام رانندگی و تعویض دنده مشاهده کردید که خودرو شتاب لازم را ندارد، بهتر است دیسک و صفحه را به تعمیرکار خود نشان دهید. از علائم دیگر در این گروه این است که خودروی شما در سربالایی ها نمی تواند به درستی حرکت کند، یا کشش و توان لازم را ندارد؛ در این شرایط ممکن است دیسک و صفحه کلاچ تمام شده باشد یا به اصطلاح سوخته شده باشد.
  • اگر هنگام تعویض دنده، دنده خودرو به درستی در مکان صحیح قرار نگرفت، یا پدال کلاچ شما بیش از اندازه محکم است، باز هم می تواند نشان دهنده خرابی دیسک و صفحه کلاچ باشد. در تمام شرایط فوق بهتر است و در اولین فرصت، خودروی خود را به تعمیرکار نشان دهید تا از خرابی‌ های بیشتر جلوگیری شود.

یک توصیه مهم در این قسمت لازم است خاطرنشان کنیم و آن هم این است که هنگام تعویض دیسک و صفحه کلاچ حتماً بلبرینگ ها را هم بازرسی و تعویض کنید. بلبرینگ ها قطعات متحرکی هستند که به شدت در معرض سایش و فرسودگی قرار دارند. نسبت به این موارد هم دقت و حساسیت کافی را به خرج دهید.

دیسک و صفحه کلاچ از چه موادی ساخته شده اند؟

دیسک و صفحه کلاچ


آشنایی با ساختار فیزیکی و مواد به کار رفته در ساخت دیسک و صفحه کلاچ به شما کمک می‌کند که از آن‌ها بهتر مراقبت کنید، یا در صورت بروز مشکلاتی بتوانید مشکل را شناسایی نمایید.

برای تولید این دو قطعات مهم در خودرو از مواد اولیه متفاوتی استفاده می شود. در خودروهای مدرن امروزی مواد اولیه ‌ای به کار می روند که آلایندگی کمتری داشته باشند و برای محیط زیست یا انسانها خطرزا نباشند. ترکیباتی از جمله رزین ها یا کامپوزیت ها و مواد سرامیکی برای تولید انواع دیسک و صفحه در خودروهای سبک و سنگین به کار می روند. مواد اولیه مقاوم تر برای خودروهای سنگین و ماشین آلات باربری قابل استفاده هستند.

از مهمترین ویژگی های مواد به کار رفته در دیسک و صفحه کلاچ این است که باید در برابر سایش، تغییرات دمایی و فشار مقاومت بالایی داشته باشند. مواد اولیه که برای دیسک و صفحه مصرف می شوند، به مرور زمان ثبات خود را از دست نخواهند داد. البته نمی ‌توان گفت که انواع دیسک و صفحه، هرگز نیاز به تعویض ندارند، اما صحبت این است که ممکن است مدت زمان طولانی تری در خودرو همچنان به کار خود ادامه دهند.

اگر به هر دلیلی دیسک و صفحه دچار سایش شدید شود، به درستی نمی توانند نیرو را منتقل کند و اصطکاک لازم را ندارد، بنابراین روز به روز این قطعات، ضعیف و ضعیف ‌تر می‌ شوند؛ بنابراین به جایی می ‌رسد که در موارد شدید در اصطلاح می گوییم، دیسک و صفحه، سوخته است یا تمام شده است. به طور استاندارد در هر چهار یا پنج سال، صفحه کلاچ ماشین خود را باید عوض کنید.

خرید اینترنتی دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ خودرو دو نمونه از مهمترین قطعات متحرک خودرو هستند که به نوعی با ایمنی خودرو و بهتر حرکت کردن خودرو در شرایط مختلف مربوط می ‌شود. کوچکترین نقص در هر دو قطعه، حرکت ماشین را با اختلال مواجه می کند. پس از پیمودن ۸۰ هزار تا ۱۲۰ هزار کیلومتر بهتر است دیسک و صفحه در خودروی خود را بازرسی کنید و آنها را تعویض نمایید. عمر مفید این دو قطعه حدود ۵ سال است، اما ممکن است در کمتر از ۵ سال هم نیاز به تعویض آن داشته باشید. استهلاک دیسک و صفحه در انواع خودرو زیاد است، بنابراین این موارد را جدی بگیرید.

برای خرید اینترنتی دیسک و صفحه کلاچ به صورت عمده و جزئی می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی دکتر ماشینت اقدام کنید. ضمانت کیفیت قطعات، گارانتی بازگشت وجه و تامین لوازم یدکی خودرو با بهترین قیمت از طریق این فروشگاه اینترنتی تخصصی ارائه می شود.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *