کیت تسمه تایم خودرو چیست؟

کیت تسمه تایم خودرو چیست؟

از جمله اجزای اساسی هر ماشین که در کارکرد درست موتور نقش دارد کیت تسمه تایم است. در صورت خرابی این قطعه موتور با مشکل مواجه شده و به درستی کار نمی‌کند و هزینه زیادی برای تعمیر لازم دارد. بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا از بروز چنین زیان‌هایی جلوگیری کرده و با مجموعه تسمه تایم و اجزای آن کاملاٌ آشنا شوید.

کیت تسمه تایم
کیت تسمه تایم

کیت تسمه تایم

برای اولین بار در سال 1962 و در یک ماشین آلمانی از کیت تسمه تایم استفاده شد. تسمه تایم از جمله اجزای اساسی ماشین است که باعث تسهیل در عمل احتراق در موتور شده و گردش میل سوپاپ و میل‌لنگ را هماهنگ می‌کند. در واقع چون این قطعه باز و بسته شدن دریچه سوپاپ دود و هوا را در زمان مناسب و به شکل درست کنترل می‌کند به این نام خوانده می‌شود. هرچند کیت تسمه تایم یک قطعه بادوام و دارای عمری طولانی است اما در صورت خرابی هر یک از اجزای تمسه تایم باید تمامی مجموعه را تعویض کرد. جنس این قطعه از موادی مثل نخ و پلاستیک است و باعث بهبود مکش، تراکم، تخلیه و احتراق در موتور می‌گردد.

اجزای کیت تسمه تایم

اجزای اصلی کیت تسمه تایم شامل تسمه، هرزگرد و تمسه سفت‌کن است. تمامی قطعات موجود در تمسه سفت‌کن و هرزگرد مثل تسمه و بلبرینگ‌ها دارای عمر مشخص بوده و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارند. تعویض چنین قطعاتی باید بلافاصله بعد از خرابی انجام شود تا از آسیب به موتور جلوگیری کند.

اجزای کیت تسمه تایم
اجزای کیت تسمه تایم

نحوه قرارگرفتن تسمه تایم

هنگام تعویض این قطعه باید حتما به نحوه قرارگیری درست تسمه تایم دقت کنید چون اگر جابجا شود و یا بخشی از آن در جای درست خود قرار نگیرد باعث تغییر در زمان باز و بسته شدن سوپاپ شده و در نهایت باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور خواهد شد.

چه زمانی باید کیت تسمه تایم را عوض کرد؟

تعویض تمسه تایم بعد از طی مسافت مشخصی که معمولا توسط کارخانه سازنده تعیین می‌شود و در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است، لازم می‌باشد چون تسمه تایم یک قطعه بسیار حساس است. به طور معمول بعد از طی مسافت 60 هزار کیلومتر در بسیاری از خودروها نیاز به تعویض این قطعه احساس می‌شود. هر چند این مسافت گاهی به 80 هزارکیلومتر نیز می‌رسد. لازم است بدانید حتی اگر ماشین برای مدت طولانی بدون حرکت باقی بماند هر سه سال یک بار باید این قطعه عوض شود چون در نهایت فرسوده خواهد شد. اگر تسمه تایم در زمان لازم تعویض نشود باعث خرابی کامل موتور، شکستگی یا خم شدن سوپاپ‌ها، آسیب به سرسیلندر یا میل بادامک، پیستون و دیواره سیلندر خواهد شد. حتی اگر کیت تسمه تایم ظاهری سالم داشت و نشکسته بود باید بعد از طی مسافت معین شده آن را عوض کنید.

به طور معمول هنگام تعویض تسمه تایم باید تمامی قطعات آن را تعویض کنید حتی اگر برخی قطعات مثل بلبرینگ سالم باشد باید تعویض شوند چون در این صورت بلبرینگ فقط 10 یا 20 هزار کیلومتر بیش‌تر دوام می‌آورد و در نهایت باعث آسیب به تسمه تایم خواهد شد. به علاوه هنگام تعویض تمسه تایم بهتر است پمپ آب را نیز تعویض کنید.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم

گاهی بسته به مدل ماشین به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده شده است. زنجیر تایم نیز عملکردی مانند تسمه تایم دارد اما از جنس فلز است و انعطاف بالای تمسه تایم را ندارد. هر چند در بسیای از خودروهای امروزی به جای زنجیر تایم از تمسه تایم استفاده می‌شود چون تسمه تایم سبک و بی‌صدا است و پس از دهه 1960 استفاده از این قطعه بسیار رواج یافته است. در هر صورت اگر در ماشین شما به جای تمسه تایم از زنجیر تایم استفاده شده است می‌توانید مسافت بیش‌تری را با آن بپیمایید و دیرتر نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم
تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم

خرید کیت تسمه تایم از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت کیت تمسه تایم در عملکرد درست موتور و ماشین و جلوگیری از خسارات مالی بسیار می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *