انواع طبق خودرو کدامند؟

انواع طبق خودرو کدامند؟

سیستم تعلیق و یا فنربندی یک بخش مهم از ماشین است که باعث جلوگیری از انتقال حرکات و لرزش حاصل از حرکت ماشین بر روی انواع سطوح ناهموار به بدنه و مسافران ماشین می‌گردد. منظور از بدنه اتاق خودرو، شاسی و همه اجزای آن است. سیستم تعلیق خود شامل قطعات اصلی فنرها، کمک فنرها، ستون و چرخ‌ها شده و عامل اتصال چرخ و محور عقب و جلو با شاسی است و دو وظیفه بر عهده دارد. اول دریافت تکان‌ها و لرزش‌ها و ارتعاش‌ها و دوم عملکرد چرخ و ایجاد اصطکاک مناسب لاستیک با سطح جاده و بنابراین کنترل خودرو به راحتی انجام می‌شود.

این سیستم تعلیق از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده است و هر یک وظیفه خاصی برعهده دارد. خرابی هر یک از اجزای سیستم تعلیق باعث عدم ثبات در هنگام رانندگی شده و ممکن است حادثه آفرین باشد. با این حال برخی از اجزای سیستم تعلیق نقش مهم‌تری دارد از جمله طبق که در ادامه مطلب به بررسی بیش‌تر این موضوع خواهیم پرداخت.

انواع طبق خودرو کدامند؟
انواع طبق خودرو کدامند؟

انواع طبق خودرو

ویژگی اصلی سیستم تعلیق با همه اجزا و قطعات آن متحرک بودن این سیستم است. در واقع سیستم تعلیق با حرکت طولی، عرضی و دورانی ضربه‌های ناشی از حرکت ماشین را در جاده‌های ناهموار می‌گیرد و به این ترتیب شاسی که خود ثابت و فاقد تحرک است آسیب نخواهد دید. قطعه‌ای که باعث اتصال شاسی و سیستم تعلیق می‌شود طبق نام دارد و چون تحت فشار و نیروی بسیار زیادی است باید استحکام زیادی نیز داشته باشد.

طبق ماشین یا در واقع بازوی کنترل آن یک قطعه فلزی و از جنس آلیاژ است و به شکل حرف A  می‌باشد. دو محور و یک راس دارد و هر محور دارای یک بوش لاستیکی است و بوش طبق نامیده می‌شود. بوش عامل اتصال طبق به شاسی است و راس طبق هم وسیله اتصال آن به سیستم تعلیق می‌باشد. این بخش از اتصال توسط سیبک انجام می‌شود.

نوع دوم طبق‌ها که طبق محوری خوانده می‌شوند یکپارچه هستند و بوش طبق یا محل اتصال سیبک در وسط طبق قرار دارد. هرچند سیبک گاهی به یک سمت تمایل دارد و این مسئله به نوع سیستم تعلیق ماشین بستگی دارد.

طبق خودرو
طبق خودرو

راهکارهای شناخت قطعه اصل و تقلبی

به طور معمول با افزایش فروش ماشین فروش قطعات یدکی هم رونق گرفته و بنابراین قطعات تقلبی در بازار افزایش یافته است چرا که وقتی تقاضا برای محصولی افزایش یابد عرضه محصولات نیز افزایش می‌یابد. در قیمت‌های متفاوت می‌توان قطعات مختلف را پیدا کرد اما تفاوت قطعات در کیفیت و اصالت آن‌ها است. راه‌های متفاوتی برای تشخیص قطعات اصل از تقلبی وجود دارد از جمله:

 دقت به نشان استاندارد

نشان استاندارد از جمله مهم‌ترین نشانه‌های اصل بودن قطعات است. نشان استاندارد در واقع به معنای تضمین قطعه است و می‌بایست اصالت این نشان از راه سامانه استاندارد بررسی شود.

هولوگرام رسمی تولید کننده

هولوگرام نیز مانند نشان استاندارد از جمله علائم کیفیت بالای قطعات است.

توجه به بارکد کالا

اکثر شرکت‌های تولیدکننده بارکدی روی محصولات خود دارند و به کمک بارکدخوان می‌توان به اطلاعات هر محصول دسترسی پیدا کرد. اگر قطعه مورد نظر تقلبی باشد نام روی بسته و نامی که بعد از اسکن بارکد نشان داده می‌شود مثل هم نیست.

کیفیت ظاهری قطعه

به طور معمول هر شرکت معتبری توجه خاصی به شکل و ظاهر قطعات خود دارد و با توجه به مواردی مثل جوشکاری، پرچکاری و … می‌توان از اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد. گاهی حتی با مقایسه ساده قطعه خریداری شده با قطعه موجود در ماشین می‌توان از کیفیت قطعه مذکور اطمینان حاصل کرد.

دریافت فاکتور از فروشنده

برای اطمینان از اصل بودن هر قطعه باید از فروشنده فاکتور رسمی و مهردار دریافت کرد.

خرید از یک فروشگاه معتبر، استفاده از سامانه اصل بخرید و … از دیگر راه‌های تشخیص قطعات اصل از تقلبی است.

خرید طبق خودرو از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت طبق خودرو در حفظ تعادل ماشین و حفظ جان سرنشینان می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *