برف پاک‌کن خودرو چگونه کار می‌کند؟

برف پاک‌کن از جمله ابزارهای مهم در بخش ایمنی هر ماشینی است و اهمیت این قطعه به ویژه در زمستان و پاییز آشکار می‌شود. بسیاری از افراد کنجکاوند که بدانند برف پاک‌کن چگونه کار می‌کند و حرکت رفت و برگشتی آن از کجا تامین می‌شود اما قبل از این که با عملکرد برف پاک‌کن آشنا بشوید بهتر است با قطعات آن آشنا شویم.

برف پاک‌کن خودرو چگونه کار می‌کند؟
برف پاک‌کن خودرو چگونه کار می‌کند؟

قطعات مختلف برف پاک‌کن

انواع برف پاک‌کن موجود در خودروهای داخلی خیلی پیچیده نیستند و از چند قطعه ساده تشکیل شده‌اند از جمله:

  • موتور برقی و چرخ دنده کرمی که وظیفه تامین نیرو را بر عهده دارد.
  • مجموعه رابط مکانیکی که عامل انتقال نیرو است.
  • تیغه‌های پاک‌کننده موجود
  • آب پاش
  • سنسورهای اپتیکال که در انواع مدرن برف پاک‌کن دیده می‌شود.

نحوه عملکرد برف پاک‌کن

مهم‌ترین بخش برف پاک‌کن دو قطعه مکانیکی است که کار تامین نیرو برای حرکت آن را انجام می‌دهند. برای تامین نیرو یک چرخ دنده کرمی به موتور الکتریکی کمک کرده و نیروی گشتاوری آن را پنجاه برابر افزایش می‌دهد. در همین حین سرعت خروجی موتور نصف شده و نیروی ایجاد شده به کمک رابط‌های مکانیکی باعث حرکت تیغه برف پاک‌کن خواهد شد. یک میله کوچک متصل به محور چرخ دنده وجود دارد که همزمان با یک شاتون بلند نیز در ارتباط است و باعث ایجاد حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ها می‌شود.

به طور معمول سه حالت سرعت بالا، سرعت پایین و زمانبندی متناوب برای حرکت برف پاک‌کن وجود دارد. در سرعت بالا و سرعت پایین موتور برقی به شکل دائمی روشن است اما در مورد سوم موتور برقی بسته به زمانبندی متناوب غیرفعال و یا فعال خواهد شد. نکته مهم این که سرعت بالای حرکت تیغه عامل بروز لک روی شیشه و سرعت پایین سبب اختلال در دید راننده هنگام رانندگی می‌شود.

امروزه در برخی از خودروهای مدرن برف پاک‌کن‌ها دارای سیستم تشخیص باران و حرکت خودکار هستند و با استفاده از سنسورهای اپتیکال در کنار آینه دید به عقب و در اتصال با شیشه جلو عمل می‌کنند.

نحوه عملکرد برف پاک‌کن
نحوه عملکرد برف پاک‌کن

بهترین زمان برای تعویض برف پاک‌کن

علائمی وجود دارد که بیانگر زمان مناسب خرید برف پاک‌کن و تعویض آن است از جمله این علائم عبارتند  از:

اگر تیغه برف پاک‌کن در سرعت بالا و یا هنگام وزش باد شدید از روی شیشه بلند شود حتما باید تعویض شده و بازوهای برف پاک‌کن نیز از جهت سلامت عملکرد کنترل شود.

اگر هنگام استفاده از برف پاک‌کن قسمتی از شیشه به خوبی شسته نشود لازم است عوض شوند.

ایجاد رگه‌های کوچک دائمی در بخش مرکزی شیشه جلو نشانه دیگری برای خرید برف پاک‌کن و تعویض آن است.

گاهی به مدت طولانی از برف پاک‌کن استفاده نمی‌شود و همین مسئله منجر به تغییر شکل لبه تیغه شده و هنگام استفاده نوار پرده‌شکلی ایجاد می‌کند و سبب ایجاد اختلال در دید خواهد شد.

پرش متناوب تیغه برف پاک‌کن هنگام استفاده نیز نشانی از خرابی لاستیک تیغه، اتصال نامناسب و یا خرابی بازو است و نیاز به تعویض را بیان می‌کند.

جیرجیر کردن و یا صدای بلند تیغه هنگام کار و بروز شیار روی شیشه از دیگر علائمی است که بهترین زمان خرید برف پاک‌کن را تعیین می‌کند.

نکات مهم هنگام در خرید برف پاک‌کن

برای خرید برف پاک‌کن باید به یک سری نکات اساسی توجه کرد از جمله:

کیفیت جنس: بهتر است از خرید از بازارهای متفرقه خودداری کرده و سعی کنید جنس شرکتی و با اصالت خریداری کنید.

قیمت: هنگام خرید باید به سقف بودجه خود توجه داشته و در همان قیمت بهترین جنس را گزینش کنید.

مشورت با تعمیرکار: افرادی که تعمیرکار هستند تجربه بهتری داشته و با کیفیت جنس‌های مختلف آشنایی دارند. به همین دلیل بهتر است هنگام خرید به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

خدمات پس از فروش و ضمانت: بهتر است از جایی خرید کنید که خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد تا در صورت بروز مشکل بتوان قطعه را تعویض نموده و از ضررهای مالی ناشی از خرید قطعه نامناسب جلوگیری کرد.

نکات مهم هنگام در خرید برف پاک‌کن
نکات مهم هنگام در خرید برف پاک‌کن

خرید برف پاک‌کن از سایت دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت برف پاک‌کن در ایمنی ماشین و رانندگی با دقت و جلوگیری از بروز سانحه می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *