بهترین زمان تعویض وایر شمع

بهترین زمان تعویض وایر شمع

در هر ماشین با هر بار چرخاندن سوئیچ جریان الکتریکی از کوئل به شمع اتنقال یافته و این کار باعث شروع فرایند احتراق می‌شود، به همین دلیل و بنابر استفاده مداوم از سیم‌های برق در داخل ماشین به ترتیب فرسوده شده و باعث بروز اختلال در عملکرد درست ماشین می‌شود. وایر شمع باعث انتقال برق خروجی از سیستم جرقه‌زنی یا کوئل به شمع موتور می‌شود و به همین دلیل و به منظور افزایش عمر و توان ماشین عملکرد شمع اهمیت بسیار زیادی دارد و از همین روی وایر شمع نیز اهمیت پیدا می‌کند. مهندسان و کسانی که کارشناس مکانیک ماشین هستند بهترین زمان تعویض وایر شمع را بعد از هر 20 هزار کیلومتر می‌دانند.

بهترین زمان تعویض وایر شمع
بهترین زمان تعویض وایر شمع

اگر وایر شمع راتعویض نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

خراب شدن وایر باعث بدکار کردن موتور و خام سوزاندن بنزین و افزایش مصرف سوخت خواهد شد. همچنین ممکن است باعث نشتی بنزین در سیستم سوخت رسانی ماشین و نشتی برق از وایر و در نهایت آتش‌سوزی شده و آسیب مالی و جانی به همراه داشته باشد.

نشانه‌های خرابی وایر شمع

  • خام‌سوزی موتور در مصرف عادی
  • لرزش موتور هنگام خاموش کردن
  • بالا رفتن دمای موتور
  • ریپ زدن موتور
  • استارت نخودن موتور یا سخت استارت خوردن
  • افزایش مصرف سوخت
  • سیاه شدن سر شمع
  • بروز صداهای غیر معمول از موتور در دورهای بالا

علل خرابی وایر شمع

موارد متعددی باعث خرابی وایر شمع می‌شوند که در ادامه مطلب به بررسی چند مورد خواهیم پرداخت:

ارتعاشات بیش از حد موتور از جمله دلایل خرابی وایر شمع هستند. این ارتعاشات باعث افت ولتاژ و قطع سیستم برقرسانی می‌شود.

گرمای بیش از حد موتور از دیگر دلایل خرابی وایر شمع است. حرارت بسیار زیاد باعث آسیب رساندن به هر چیزی می‌شود. با افزایش حرارت موتور عایق سیم و بوت آسیب دیده و بنابراین وایر شمع نیز آسیب خواهد دید.

سایش، ذوب شدن و پارگی نیز از جمله دلایل خرابی وایر شمع هستند و به همین دلیل به طور مرتب باید وایرهای شمع را چک کنید.

نحوه تعویض وایر شمع

قبل از وصل و یا جدا کردن وایرها باید مطمئن بشویم که موتور خاموش شده و سرد است.

برای جدا کردن وایرها از بلندترین وایر و از سمت چپ شروع به کار می‌کنیم.

کلاهک شمع و دلکو را گرفته و هنگام تعویض آرام آن را جا زده یا بیرون می‌کشیم.

نباید فقط کابل را گرفته و بیرون بکشیم چون ممکن است سیم داخلی کابل از کلاهک جدا شود.

بعد از جدا کردن کلاهک شمع و دلکو باید بلندترین وایر را جا بزنیم

در پایان کلاهک دلکو را وصل کرده و باید دقت کنیم جای وایرها عوض نشود چون باعث به همر ریختن ترتیب احتراق در موتور خواهد شد.

نحوه تعویض وایر شمع
نحوه تعویض وایر شمع

در خرید وایر شمع به چه نکاتی باید توجه کرد

قطعاً هر وایر شمعی برای ماشین شما مناسب نیست بنابراین بهتر است با ویژگی‌های یک وایر شمع خوب آشنا بشوید:

وایر شمعی باید بخرید که در انواع دما عملکرد خوبی داشته باشد. برای این کار می‌توان وایر را در فریزر و در دمای بالا قرار داده و مقاومت آن را بسنجید.

یک وایر خوب باید رسانایی مناسبی از دلکو و کوئل به شمع داشته باشد. اگر این مسئله به خوبی انجام نشود ماشین استارت نخورده و یا عملکرد موتور خیلی ضعیف می‌باشد و در نتیجه ماشین ریپ می‌زند.

همچنین وایر باید عمکرد مناسبی در محیط اسیدی و روغنی داشته باشد زیرا گاهی با گذشت زمان و عدم رسیدگی به ماشین اسید باتری به بیرون نشت پیدا کرده و روی وایر شمع می‌ریزد. بنابراین مقاومت وایر در چنین محیط‌هایی برای انتقال برق در ماشین و عملکرد مناسب خودرو اهمیت دارد.

به علاوه تمامی موارد بالا یک وایر شمع خوب نباید پارازیت داشته باشد، وجود پارازیت باعث برق دزدی خودرو و کارایی نادرست آن و ریپ زدن ماشین خواهد شد.

خرید وایر شمع
خرید وایر شمع

خرید وایر شمع از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت وایر شمع در حفظ جان سرنشینان و عملکرد درست ماشین می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *