کاسه نمد خودرو چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

کاسه نمد خودرو چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

اگر شما هم یکی از افراد علاقه‌مند به مباحث مربوط به قطعات خودرو هستید قطعا با اهمیت آب‌بندی آشنایی دارید، در حقیقت در بحث بررسی قطعات کوچک و بزرگ ماشین و انواع سیستم‌های به کار رفته در آن یکی از مسائل مهم آب‌بندی قطعات و جلوگیری از نفوذ آب و دیگر مایعات به بخش‌های حساس ماشین است. نفوذ آب و دیگر مایعات به کار رفته در بخش‌های مختلف باعث استهلاک ماشین، اختلال در عملکرد آن و خرابی تمامی قطعات و یا سیستم‌های داخل ماشین خواهد شد. به همین دلیل قطعاتی که در آب‌بندی و عایق‌کاری سیستم نقش دارند در سلامت و عملکرد درست ماشین تاثیر بسیاری دارند. یکی از این قطعات کاسه نمد است که در ادامه مطلب با این قطعه بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

کاسه نمد خودرو
کاسه نمد خودرو

کاسه نمد خودرو

کاسه نمد از جمله اجزای درزگیر و یا عایق‌کاری موجود در ماشین است که در قسمت شفت به کار رفته و وظیفه آن آب‌بندی است. در گذشته از نمد برای درزگیری استفاده شده است و واژه کاسه نمد نیز به این مسئله اشاره دارد. کاسه نمد از نفوذ آب و روغن به بخش درونی و یا بیرونی شفت جلوگیری کرده و به منظور درزبندی پوسته‌های حاوی سیالات مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به طور عمده در بخش‌های دوار و اتصالات قطعات مربوط به این قسمت کاربرد دارد چون قطعات دوار برای حرکت بهتر و چرخش آسان‌تر باید روان باشند و اصطکاکی در این بین نباشد. پس می‌توان گفت کاسه نمد در قسمت‌هایی مانند پلوس، کمک فنر، سوپاپ، پیستون و شیرفرمان به کار می‌رود. علاوه بر موارد ذکر شده کاسه نمد وظایف دیگری نیز برعهده دارد از جمله:

  • جلوگیری از نشت روغن و هدررفتن آن
  • جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل بخش‌های روغنی
  • جلوگیری از ترکیب شدن آب و روغن
  • جلوگیری از بروز اصطکاک بین بخش‌های فنری و تسهیل در حرکت آن‌ها
کاسه نمد خودرو 
کاسه نمد خودرو

ساختار و اجزای کاسه نمد

کاسه نمد در نگاه اول مانند یک واشر ساده با ضخامت زیاد است و با این وجود به دلیل پیچیدگی‌های خاص خود قیمت بالایی دارد. در ابعاد مختلف و از جنس‌های متفاوتی تولید شده و بسته به اندازه و جنس مورد استفاده در ساخت آن در بخش‌های مختلف ماشین کاربرد دارد، به عنوان نمونه کاسه نمد پلوس و گیربکس کاملاٌ از هم متفاوت بوده و عملکرد خاص خود را نیز دارند با این وجود هر کاسه نمد در نهایت از سه بخش فنر، نمد و واشر تشکیل شده است.

فنر

این قطعه فلزی بین نمد و واشر قرار دارد و برای ایجاد یک حالت ارتجاعی در کاسه نمد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به این واسطه کاسه در جای خود قرار بگیرد و عمل درزگیری درست انجام شود. بسته به محل مورد استفاده جنس فنر متفاوت است و اگر در آب‌بندی استفاده شود از استیل ضدزنگ ساخته خواهد شد.

نمد

نمد بسته به میزان گرما، ضربه و فشار وارده از جنس چرم، سیلیکون و یا لاستیک فشرده ساخته می‌شود. نمد از سه قسمت لبه گردگیر، لبه آب‌بند و مرز آب‌بند تشکیل شده است.

واشر

واشر در لبه داخلی کاسه نمد قرار گرفته و از لاستیک مقاوم ساخته شده است و باعث می‌شود کاسه نمد کاملاً به دیواره شفت و یا بلبرینگ بچسبد و از طرفی دیگر از ایجاد اصطکاک بین قطعات جلوگیری خواهد کرد.

انتخاب کاسه نمد

برای اتنخاب درست کاسه نمد باید به محل استفاده از آن توجه نمود برای نمونه کاسه نمد گریس بدون فنر بوده و از جنس لاستیک است در حالی که کاسه نمد روغن باید حتما دارای فنر و واشر باشد. به طور کلی برای انتخاب کاسه نمد باید به نکات زیر توجه کرد:

  • فشار وارده و اختلاف فشار موجود
  • گرما و تغییرات دمایی
  • سرعت حرکت و نیروی چرخشی مربوط
  • نحوه قرارگرفتن کاسه نمد (افقی یا عمودی باشد)
  • نوع سیال مورد استفاده در ماشین

بنابراین می‌توان گفت که یک قانون کلی برای گزینش کاسه نمد مناسب وجود ندارد و بسته به نوع ماشین، محل قرارگرفتن قطعه و … انتخاب متفاوت است.

 

انتخاب کاسه نمد
انتخاب کاسه نمد

خرید کاسه نمد از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت کاسه نمد در آب‌بندی خودرو و تسهیل در حرکت اجزای دوار و جلوگیری از آسیب دیدن بخش‌های مختلف و استهلاک آن‌ها می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *