علائم و عوامل خرابی کیت تسمه تایم خودرو چیست؟

علائم و عوامل خرابی کیت تسمه تایم خودرو چیست؟

پاره شدن تمسه تایم از جمله اتفاقات ناگواری است که خیلی راحت باعث اختلال در عملکرد ماشین می‌شود. فکر کنید در حین رانندگی ناگهان خودروی شما از حرکت ایستاده و توقف می‌کند، در چنین شرایطی باید به سلامت تسمه تایم شک کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید. وظیفه تسمه تایم تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و اتصال میل بادامک و میل لنگ است. هرچند جنس این قطعه از پلاستیک است اما مقاومت بالایی دارد و مدت زمان زیادی دوام خواهد آورد، با این حال بعد از سه یا چهار سال و طی مسافت 60 تا 80 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. در ادامه مطلب با علائم و عوامل خرابی کیت تمسه تایم خودرو آشنا خواهیم شد.

علائم و عوامل خرابی کیت تسمه تایم خودرو
علائم و عوامل خرابی کیت تسمه تایم خودرو

علائم خرابی کیت تسمه تایم خودرو

وجود علائم متعددی می‌تواند نشانی از خرابی کیت تسمه تایم خودرو باشد از جمله:

1-خاموش شدن ناگهانی ماشین

خراب شدن تسمه تایم باعث می‌شود هنگام استارت زدن ماشین روشن نشود چون برای روشن شدن موتور لازم است با چرخش میل بادامک، میل‌لنگ هم دو بار بچرخد. به همین دلیل با خرابی تسمه تایم تنظیم این حرکات به هم ریخته و سوپاپ‌ها نیز به درستی عمل نمی‌کنند. نکته مهم این است که قبل از خرابی تسمه تایم باید آن را تعویض کنید چون اگر در زمان روشن شدن ماشین تسمه تایم پاره شود به سرسیلندرها آسیب رسانده و صدمات جدی به موتور وارد می‌کند.

2-افزایش مصرف سوخت و به هم زدن تنطیمات اگزوز

اگر تسمه تایم خراب باشد دود بسیاری از لوله اگزوز خارج خواهد شد چون موتور برای کار فشار بسیاری به قطعات وارد می‌کند و به همین دلیل مصرف سوخت بالا رفته و دود بیش‌تری نیز تولید می‌شود.

3-صدای موتور در دور آرام و لرزش آن

به علت خرابی تسمه تایم، حرکت بادامک و میل‌لنگ با مشکل مواجه شده و لرزشی غیرعادی و ناخوشایند را می‌بینیم. در واقع در این حالت صدایی مانند تیک تیک از موتور و داخل کاپوت ماشین شنیده می‌شود. هرچند گاهی این صدا نشانه کاهش سطح روغن است و به مواردی از این دست نیز باید توجه کرد.

4-ایجاد مشکل در شتاب ماشین

وقتی سرعت موتور را بالا می‌برید به طور معمول انتظار دارید شتاب نیز افزایش پیدا کند اگر در چنین حالتی دور موتور به عددی نزدیک سه یا چهار هزار رسید احتمال دارد تسمه تایم مشکل پیدا کرده باشد.

5-نشت روغن جلوی موتور

یکی دیگر از علائمی که بیانگر خراب بودن تسمه تایم است نشت روغن موتور از تسمه تایم است. در این حالت روکش تسمه تایم که با یک دسته پیچ و مهره ثابت شده است شل شده و روغن نشت پیدا می‌کند. این نشت روغن خود باعث گرم شدن و فرسایش و نابودی هر چه بیش‌تر تسمه تایم می‌شود.

وجود هر گونه آسیب و خرابی در ظاهر تسمه تایم نیز می‌تواند ما را از زمان مناسب تعویض آن آگاه کند، برای نمونه تسمه تایم شکسته، بریده شدن هر یک از دنده‌های تسمه تایم، سایش سطح دندانه‌ها، وجود دندان توخالی، وجود ترک در پشت تسمه، آلودگی تسمه به روغن، بروز صدای تسمه و … همه و همه جمله از علائم خرابی تسمه تایم هستند.

نشت روغن جلوی موتور
نشت روغن جلوی موتور

دلایل خرابی تسمه تایم

1- بودن نبودن

گاهی فرسایش بیش از حد هر کدام از دندانه‌های تسمه تایم، ایجاد ترک در نوار تسمه تایم و یا بیش از اندازه کش آمدن این نوار به دلیل نامیزان بودن آن دیده می‌شود. با استفاده از تنظیم کردن قرقره تسمه تایم و محورهای آن می‌توان از خرابی این قطعه جلوگیری کرد.

2-بار بیش از اندازه

وقتی بار وارده بیش از حد باشد امکان دارد دندانه‌های تسمه تایم ترک بردارند، برای حل چنین مشکلی باید تسمه تایم را مجدداَ تنظیم کرد.

3-کشش کم‌تر از میزان استاندارد

اگر کشش تسمه تایم کم‌تر از حد استاندارد باشد این قطعه از جای خود در رفته و همین مسئله باعث ساییدگی دندانه‌های تسمه تایم و ایجاد صدای ناخوشایند و غیرمعمول هنگام حرکت ماشین می‌شود.

4-خورده شدن قرقره

وجود هر گونه خوردگی در قرقره باعث کاهش طول عمر تسمه تایم و در نهایت پارگی آن خواهد شد بنابراین لازم است هرچند وقت یکبار قرقره را مورد بررسی قرار هید و از عدم خوردگی آن اطمینان حاصل کنید.

خرید کیت تسمه تایم از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت کیت تمسه تایم در عملکرد درست موتور و ماشین و جلوگیری از خسارات مالی بسیار می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *