علائم و عوامل خرابی کاسه نمد خودرو چیست؟

علائم و عوامل خرابی کاسه نمد خودرو چیست؟

کاسه نمد از جمله قطعاتی است که لازم است در طی هر سرویس مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نشت روغن در اطراف فنر تعویض شود. در صورت تشخیص آسیب در مراحل اولیه امکان تعمیر وجود دارد و هزینه کم‌تری برای صاحب ماشین خواهد داشت. در گذشته برای جلوگیری از نشت روغن در قسمت شفت ماشین و نیز نشت آب و دیگر سیالات از پارچه یا نمد استفاده می‌شد اما امروزه کاسه نمد این کار را انجام می‌دهد و پیرامون تمامی قطعاتی که به نحوی چرخش دارند کاسه نمد مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول عمر کاسه نمد بسته به نوع و جنس آن و نیز مدت زمان و شرایط استفاده از آن متفاوت بوده و برای افزایش طو عمر این قطعه باید تمامی این مسائل را در نظر داشت. با توجه به این که دمای ایجاد شده در بخش‌های مختلف ماشین و سیالات موجود در آن متفاوت است باید از انواع مختلف کاسه نمد در این قسمت‌ها استفاده نمود. برای نمونه در جاهایی که فشار بالا است باید از انواع کاسه نمد کربنی استفاده کرد چون از جذب کربن روی شفت ممانعت خواهد کرد و در قسمت‌هایی که با آب در تماس است از کاسه نمد استیل استفاده می‌شود چون ضد زنگ است.

با توجه به این مسئله که لبه داخلی کاسه نمد برای بازگردانی روغن روی شفت طراحی شده است نحوه قرارگفتن این قطعه نیز اهمیت خاصی دارد، شیارهای لبه داخلی چپ گرد یا راست گرد هستند و باید طوری نصب شوند که شفت همیشه چرب باشد و روان عمل کند. از طرفی وجود شیارهای مارپیچی باعث تقویت خاصیت آب‌بندی شده و بهتر از نشت روغن جلوگیری خواهد کرد.

علائم و عوامل خرابی کاسه نمد خودرو
علائم و عوامل خرابی کاسه نمد خودرو

علت خرابی کاسه نمد

از جمله عواملی که باعث خراب شدن کاسه نمد می‌شوند عبارتند از:

  • عدم وجود روغن کافی در دیفرانسیل
  • وجود ساییدگی و پوسیده شدن قطعه
  • پوسیده شدن واشرهای لاستیکی و از بین رفتن حالت استاندارد آن‌ها
  • صدمه دیدن چرخ‌دندها
  • عدم مرغوبیت مواد مورد استفاده اولیه برای ساخت کاسه نمد
  • نصب نشدن کاسه نمد به طرز صحیح و در جای درست خود

به این ترتیب برای افزایش طول عمر کاسه نمد باید به دو مسئله توجه نمایید:

  • اول انتخاب درست کاسه نمد مناسب برای هر بخش بسته به فشار، تغییرات دمایی و …
  • دوم نحوه قرارگرفتن درست کاسه نمد روی قطعه و جایگاه مربوط به آن

علائم خرابی کاسه نمد

خرابی کاسه نمد علائم مختلفی دارد که در ادامه مطلب به برخی از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • افزایش صداهای تولیدی از دیفرانسیل که عموماً پس از کمبود روغن این حالت دیده می‌شود.
  • کاهش روغن دیفرانسیل
  • نشت روغن از بخش شفت بین چرخ‌دنده دیفرانسیل
  • مشاهده نشت روغن از موتور
  • وجود گرد و خاک اطراف کاسه نمد
  • مسدود شدن سوپاپ‌های هوا به طوری که با مسدود شدن سوپاپ‌های هوای گیربکس و افزایش دما و هوای گیربکس فشار وارده بر کاسه نمد نیز افزایش یافته و در نهایت باعث جابجایی و نشت روغن از آن خواهد شد.

در برخی موارد راننده بعد از خرابی کاسه نمد و نشت روغن بدون آن که به دنبال یافتن مشکل اصلی باشد روغن‌ریزی می‌نماید تا کاهش روغن موجود را جبران نماید در حالی که این کار صرفاَ بار مالی دارد و پس از مدتی به دنبال کاهش روغن دیگر قطعات نیز صدمه خواهند دید. به همین دلیل بهتر است با مشاهده روغن‌ ریزی و قبل از آن که گرد و خاک روی روغن جمع شود کاسه نمد را تعویض و یا تعمیر کنید چون زمانی که یک قطعه مکانیکی عمر مفید خود را طی ‌کند به سرعت قادر خواهد بود به دیگر قطعات آسیب وارد کند.

کاسه نمد
کاسه نمد

خرید کاسه نمد از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت کاسه نمد در آب‌بندی و عملکرد درست سوپاپ هوا و دود و سایر قطعات و جلوگیری از آسیب دیدن قطعات موجود در بخش‌های مکانیکی خودرو می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *